استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

طراحی داخلی کلینیک پوست و مو

طراحی داخلی کلینیک پوست و مو
طراحی داخلی کلینیک پوست و مو

طراحی داخلی کلینیک پوست و مو ، نقش مهمی در برقراری ارتباط با مراجعه کنندگان و ایجاد حس رضایت در مخاطب دارد. امروزه با توجه به افزایش رقابت بین کلینیک های پوست و مو، اهمیت طراحی این فضاها بیشتر شده و خدمات پزشکی و درمانی برای برند شدن کلینیک کافی نیست.

دکوراسیون داخلی کلینیک پوست
نمونه طراحی داخلی کلینیک پوست و مو

نکات بسیاری در طراحی داخلی کلینیک پوست و مو در نظر گرفته می شود که از میان آن ها می توان به نورپردازی، انتخاب رنگ، سبک طراحی، چیدمان مبلمان، انتخاب متریال و طراحی ریزفضاها اشاره کرد. طراحی داخلی کلینیک پوست و مو به صورت منحصر به فرد، به شاخص شدن مجموعه، کمک شایانی می کند. همچنین برای این فضا می توان انواع سقف کاذب را اجرا نمود.

دکوراسیون داخلی کلینیک پوست
نمونه اتاق پزشک در کلینیک پوست و مو

هزینه طراحی داخلی کلینیک پوست و مو

فاکتورهای بسیاری بر تعیین هزینه ی نهایی طراحی داخلی کلینیک پوست و مو موثر هستند که مهم ترین آن ها سبک دکوراسیون داخلی کلینیک پوست و مو، متریال به کار رفته در آن و متراژ فضا می باشند. بدیهی است که با افزایش مساحت، متریال بیشتری برای دیزاین مطب پوست و مو نیاز است. همچنین هزینه ی طراحی با متریال با کیفیت تر، بیشتر خواهد بود. معمولا هزینه ی دکوراسیون داخلی کلینیک پوست و مو به سبک مدرن، به علت مینیمال بودن طرح و به حداقل رسیدن عناصر موجود در آن، پایین تر می باشد.

متریال طراحی داخلی کلینیک پوست و مو

از موارد قابل توجه در طراحی داخلی کلینیک پوست و مو ، انتخاب متریال مناسب برای نازک کاری دیوار، پوشش سقف و کفسازی می باشد. به طور کلی مصالح به کار رفته در دیزاین مطب پوست و مو، باید دارای ویژگی های زیر باشند:

  • دوام و مقاومت بالا
  • مقاومت در برابر آب و رطوبت
  • قابلیت شستشو و تمیز کردن
  • کیفیت بالا و عدم وجود خط و خش و شکستگی
طراحی داخلی کلینیک پوست و مو

رنگ، کاغذ دیواری و دیوارکوب چوبی، از رایج ترین مصالح برای نازک کاری دیوارها می باشند. همچنین برای پوشش سقف نیز می توان از رنگ و تایل های سقف کاذب به عنوان مرسوم ترین متریال استفاده کرد. از پرکاربرد ترین متریال ها برای کفسازی فضا در طراحی داخلی کلینیک پوست و مو ، لمینت، سنگ، سرامیک، اپوکسی و پی وی سی است. در ادامه مزایا و معایب هر کدام از این مصالح به طور خلاصه بررسی می شود. لازم به ذکر است که در انتخاب مصالح دیزاین کلینیک پوست و مو ، باید به بودجه ی کارفرما، سبک طراحی و هماهنگی بین پوشش دیوار، سقف و کف توجه شود. استفاده از لمینت و اپوکسی برای دیزاین مطب پوست و مو به سبک مدرن، و سنگ و سرامیک با ابعاد بزرگ، برای سبک کلاسیک مناسب می باشد.

طراحی داخلی کلینیک پوست و مو
دیزاین مطب پوست و مو به سبک کلاسیک

لمینت

استفاده از لمینت به علت دارا بودن مزایای متعددی همچون قیمت مناسب، مقاومت در برابر رطوبت و همچنین شباهت به چوب، گزینه ی مناسبی برای پوشش کف در دیزاین کلینیک پوست و مو می باشد. البته باید توجه داشت که این متریال در برابر شستشوی مداوم، مقاومت بالایی ندارد. لذا استفاده از لمینت صرفا برای بخش های عمومی همچون سالن انتظار توصیه می شود و بهتر است در اتاق های درمان که نیاز به تمیز کردن بیشتر دارند، به کار گرفته نشود.

طراحی داخلی کلینیک پوست و مو
استفاده از لمینت در کفسازی کلینیک پوست و مو

پی وی سی

این متریال از نظر ظاهری شباهت زیادی به لمینت دارد ولی بر خلاف لمینت که چند لایه ام دی اف فشرده می باشد، پی وی سی از پلاستیک ساخته شده است. اجرای ساده، هزینه ی پایین تر، مقاومت مناسب در برابر رطوبت و قابلیت تولید در طرح های مختلف همچون سنگ و چوب، از مزایای بکارگیری پی وی سی در طراحی داخلی کلینیک پوست و مو می باشند. 

سنگ

سنگ از لوکس ترین متریال ها برای طراحی داخلی کلینیک پوست و مو می باشد. مزایایی همچون شستشو و نگهداری آسان، مقاومت بالا در برابر حرارت و رطوبت و همچنین استحکام زیاد، سنگ را به متریالی پر طرفدار برای دکوراسیون داخلی کلینیک پوست و مو تبدیل کرده است.

طراحی داخلی کلینیک پوست و مو
کاربرد سنگ در طراجی داخلی کلینک پوست و مو

سرامیک

سرامیک در مقایسه با سنگ، زیبایی بصری کمتری دارد ولی از نظر قیمت و صرفه اقتصادی، می تواند در رقابت با آن، پیروز شود. از میان مزیت های بکارگیری سرامیک در دکوراسیون داخلی کلینیک پوست و مو، می توان به مقاومت بالا در برابر ضربه، رطوبت و شستشوی مداوم، و همچنین تنوع بالای طرح های آن اشاره کرد. سرامیک یکی از اقتصادی ترین متریال های قابل استفاده برای کفسازی در طراحی داخلی کلینیک پوست و مو می باشد.

دیزاین مطب پوست
استفاده از سرامیک برای کفسازی مطب پوست و مو

اپوکسی

از نقاط قوت اپوکسی، می توان به مقاومت، تنوع و امکان تمیز کردن آسان آن اشاره کرد. جنس این متریال از مواد پلیمری می باشد که بر اساس کیفیت و نحوه ی اجرای آن، دوام کفپوش تعیین می شود. استفاده از اپوکسی در دکوراسیون داخلی کلینیک پوست و مو به سبک مدرن، نسبت به سبک کلاسیک و نئوکلاسیک رواج بیشتری دارد.

دیزاین مطب پوست
اپوکسی با طرح سنگ در کفسازی کلینیک

در صورت محدودیت بودجه طراحی داخلی کلینیک پوست و مو ، در انتخاب مصالح برای بخش های ویژه ای همچون پذیرش، می توان از متریال هایی جایگزین استفاده کرد. به عنوان مثال با توجه به گران بودن سنگ، ممکن است در دیوار پشت کانتر پذیرش، از پتینه ی طرح سنگ به عنوان جایگزین ارزان تر و اقتصادی تر سنگ استفاده شود.

طراحی داخلی کلینیک پوست و مو
استفاده از طرح سنگ در پیشخوان مطب پوست و مو

بهترین رنگ در طراحی داخلی کلینیک پوست و مو

رنگ ها ویژگی های روانشناختی گوناگونی دارند که احساس متفاوتی در مخاطب ایجاد می کنند. از آنجا که عمده مراجعه کنندگان مطب های پوست و مو، خانم ها و قشر جوان می باشند، لذا توجه به این گروه از افراد از اهمیت بالایی برخوردار است. نکته ی حائز اهمیت در انتخاب رنگ مناسب برای طراحی داخلی کلینیک پوست و مو ، ایجاد حس جوانی و نشاط در عین آرامش می باشد.

دیزاین کلینیک پوست
ترکیب رنگ مشکی و سفید در دیزاین کلینیک پوست و مو

استفاده از رنگ ها، علاوه بر تاثیر بر حواس مخاطب، در  ایجاد سبک های مختلف طراحی نیز نقش دارد. به عنوان مثال، ترکیب رنگ طلایی و نقره ای با سفید، طراحی داخلی کلینیک پوست و مو را به سبک کلاسیک و نئوکلاسیک نزدیک می کند. همچنین رنگ آبی و سفید، فضایی مدرن به وجود می آورد.

طراحی داخلی کلینیک پوست و مو
دیزاین کلینیک پوست و مو به سبک مدرن

کاربرد رنگ در طراحی داخلی کلینیک پوست و مو ، به پوشش عناصر سازه ای محدود نمی شود. بلکه در انتخاب مبلمان، کمد و قفسه ها نیز اهمیت دارد.

طراحی داخلی کلینیک پوست و مو
توجه به هارمونی رنگ مبلمان و سایر اجزا

استفاده بیش از اندازه از رنگ سفید در دکوراسیون داخلی کلینیک پوست و مو و عدم بکارگیری رنگ مکمل برای آن، سبب بی روح شدن فضا و خستگی مخاطب خواهد شد. از ویژگی های منحصر به فرد و جالب سفید، امکان ترکیب شدن آن با اغلب رنگ ها می باشد. لذا می توان از رنگ سفید در ترکیب با سایر رنگ ها استفاده کرد. علاوه بر ویژگی های مذکور، بزرگ تر نشان دادن فضا نیز از دیگر خصوصیات رنگ سفید می باشد. از این رو، استفاده از رنگ سفید در طراحی داخلی کلینیک پوست و مو ، به ویژه مطب های کوچک، بسیار رایج است.

طراحی داخلی کلینیک پوست و مو
ترکیب رنگ سفید با سبز در دیزاین کلینیک پوست و مو

نورپردازی در دکوراسیون داخلی کلینیک پوست و مو

استفاده از نور مصنوعی در کنار نور طبیعی که از طریق پنجره ها تامین می شوند، در ایجاد روشنایی مطلوب برای فضاهای داخلی، موثر است. نورهای مصنوعی استفاده شده در طراحی داخلی کلینیک پوست و مو را می توان به ۳ دسته تقسیم کرد.

  • گروه اول شامل نورهای مصنوعی ای می باشند که به صورت کلی فضا را روشن می کنند. به عنوان مثال، نورهای هالوژن سقفی، لوستر، آباژور و نورهای مخفی، در این دسته قرار می گیرند. هدف استفاده از این مدل نورها، تامین روشنایی لازم برای محیط می باشد.
  • دسته ی بعدی، نورهای موضعی یا وظیفه ای هستند که برای یک کار خاص در نظر گرفته می شوند. چراغ بالای سر بیمار هنگام تزریق و معاینه یا چراغ مطالعه روی میز، از نمونه هایی برای این دسته چراغ ها می باشند.
طراحی داخلی کلینیک پوست و مو
تامین نور لازم بالای تخت معاینه
  • گروه آخر چراغ ها، معمولا به صورت دکوراتیو و برای تاکید بر روی یک شی یا فضا استفاده می شوند. آشناترین نمونه ی این چراغ ها، نور تاکیدی بالای تابلوی نصب شده بر روی دیوار می باشد. علاوه بر استفاده از نور تاکیدی به صورت نقطه ای، می توان از این دسته از چراغ ها برای شاخص کردن یک فضا مانند پیشخوان، در طراحی داخلی کلینیک پوست و مو استفاده کرد.
طراحی داخلی کلینیک پوست و مو
نور دکوراتیو برای تاکید روی تابلوهای دیوار

یکی از نکات حائز اهمیت برای نورپردازی در طراحی داخلی کلینیک های پوست و مو ، جلوگیری از ایجاد سایه بر روی بیمار می باشد. رعایت این نکته در اتاق پزشک از اهمیت بالایی برخوردار است.

طراحی ریز فضاها در دیزاین کلینیک پوست و مو

در طراحی داخلی کلینیک پوست و مو ، توجه به همه ی ریز فضاها الزامی است ولی برخی بخش ها اهمیت بیشتری دارند. به طور کلی ریزفضاهای کلینیک پوست و مو شامل موارد زیر می باشند:

  • سالن انتظار
  • پذیرش
  • انبار
  • آبدارخانه
  • اتاق پزشک
  • اتاق جراحی
  • اتاق ماساژ
  • سرویس بهداشتی
  • اتاق استراحت کارکنان
  • اتاق لیزر
  • اتاق تزریق

 با تخصصی تر شدن کلینیک، فضاهای بیشتری به موارد بالا اضافه می شود ولی معمولا سالن انتظار، پذیرش، سرویس بهداشتی و اتاق پزشک در همه ی کلینیک های پوست و مو وجود دارند.

پذیرش و سالن انتظار

پذیرش و سالن انتظار، از مهم ترین قسمت های دیزاین مطب پوست و مو می باشد. طراحی این دو فضا از این جهت اهمیت دارد که اولین محل برخورد مراجعه کننده با مطب می باشند و افراد بیشترین زمان حضور در مطب را در این بخش ها سپری می کنند. فضای پذیرش در کلینیک پوست و مو باید به نحوی طراحی شود که به راحتی برای مراجعه کننده قابل تشخیص باشد. همچنین بهتر است محل قرارگیری و ارتفاع پیشخوان پذیرش، به گونه ای انتخاب شود که امکان نظارت بر سالن انتظار فراهم باشد.

طراحی داخلی کلینیک پوست و مو
طراحی پیشخوان پذیرش

از نکات حائز اهمیت در طراحی داخلی کلینیک پوست و مو ، توجه به مسیر حرکتی بر مبنای ایجاد محرمیت می باشد. برای مثال، در طراحی سالن انتظار بهتر است دو بخش عمومی و نیمه خصوصی داشته باشیم. افراد قبل از شروع پروسه درمان، در قسمت عمومی منتظر می مانند. برخی از بیماران نیز در بین درمان خود، نیاز به وقفه ای کوتاه خواهند داشت که این زمان را در سالن انتظار نیمه خصوصی سپری می کنند. برای مثال، ممکن است فردی نیاز به زدن کرم بی حسی بر صورت خود داشته باشد. حضور در میان سایر مراجعین برای وی خوشایند نمی باشد. لذا برای ایجاد حس آرامش، در نظر گرفتن فضایی نیمه خصوصی ضروری است.

طراحی داخلی کلینیک پوست و مو
استفاده از پارتیشن مات برای ایجاد فضای نیمه خصوصی

در چیدمان مبلمان برای طراحی داخلی کلینیک پوست و مو ، بهتر است افراد روبروی هم قرار نگیرند. زیرا در صورت وجود عارضه ای در صورت یکی از مراجعین، فرد از چهره به چهره شدن با سایر افراد حس خوشایندی نخواهد داشت. قرار دادن وسایل پذیرایی، تلویزیون و همچنین فضای بازی و سرگرمی برای کودکان، روشی کارآمد برای کوتاه کردن مدت انتظار و سرگرم کردن مراجعه کنندگان و همراهان آن ها می باشد.

طراحی داخلی کلینیک پوست و مو
چینش غلط مبلمان در سالن انتظار

سرویس بهداشتی

علاوه بر موارد ذکر شده، موقعیت قرارگیری سرویس بهداشتی در طراحی داخلی کلینیک پوست و مو نیز مسئله ای حائز اهمیت می باشد. سرویس بهداشتی باید با پارتیشن از سالن انتظار جدا شود تا دید مستقیم به آن وجود نداشته باشد. در عین حال، نباید در جایی قرار بگیرد تا برای رسیدن به آن وارد بخش های دیگر شد.

اتاق پزشک و مشاوره

طراحی اتاق پزشک، بخش مهمی از دیزاین کلینیک پوست و مو می باشد. در اتاق پزشک، وجود تخت برای معاینه، صندلی برای بیمار و همراه و همچنین محلی برای شستشو ی دست یا سرویس بهداشتی شخصی، الزامی است. در انتخاب رنگ های اتاق های مشاوره و درمان، استفاده از رنگ های آرامش بخش از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

طراحی داخلی کلینیک پوست و مو
نمونه ای از طراحی صحیح اتاق پزشک

وسایل دیزاین مطب پوست و مو

وسایل مورد استفاده در طراحی داخلی کلینیک پوست و مو ، مانند مبلمان، تابلو، گیاهان و سایر وسایل دکوری و تزئینی، نقش مهمی در ایجاد جذابیت بصری دارند. استفاده ی درست از این وسایل، علاوه بر خلق فضایی زیبا، در ایجاد حس آرامش و نشاط در مخاطب نیز تاثیرگذار است.

تابلو و پوستر

به کارگیری تابلو، پوستر و قاب عکس، راهکارهایی برای طراحی داخلی کلینیک پوست و مو و خلق فضایی جذاب می باشند. این ایده ها، هزینه ی بالایی ندارند ولی می توانند تاثیر به سزایی در آراستن فضا داشته باشند. تابلو های استفاده شده، طرح های گوناگونی را شامل می شوند. یکی از بهترین ایده های پوستر برای دیزاین مطب پوست و مو، استفاده از جملات انگیزشی می باشد. این جملات علاوه بر دیوار، می تواند بر روی شیشه نیز طراحی شود. نصب تابلوهای بزرگ با طرح های شلوغ و پرکار، بهتر است بر دیوارهای خلوت تر صورت گیرد تا سبب آشفتگی فضا و در نتیجه ایجاد حس بی قراری و تنش در افراد نشود. طرح طبیعت و تصاویری که یادآور حس نشاط، سلامتی و شادابی هستند، از بهترین گزینه های برای طراحی داخلی کلینیک پوست و مو هستند.

طراحی داخلی کلینیک پوست و مو
استفاده از تابلو در دیزاین مطب پوست و مو

مبلمان

هنگام انتخاب مبلمان برای طراحی داخلی کلینیک پوست و مو ، باید به تعداد مراجعین و ظرفیت فضای مورد نظر توجه شود. در صورت داشتن فضای کافی برای قرار دادن انواع مدل های مبلمان، سبک طراحی و بودجه کارفرما نیز از موارد تاثیرگذار خواهند بود. معمولا در صورت محدود بودن متراژ در دیزاین کلینیک پوست و مو، از صندلی های نیمکتی استفاده می شود. این نوع صندلی ها در مقایسه با مبلمان راحتی و کلاسیک، هزینه ی پایین تری دارند. استفاده از مبلمان راحتی و نیمکتی برای سبک مدرن و مبلمان کلاسیک برای طراحی به سبک کلاسیک انتخاب مناسبی هستند.

در انتخاب مبلمان مناسب دیزاین کلینیک پوست و مو، علاوه بر توجه به متراژ فضا، ارتفاع سقف نیز از موارد مهم است. در صورتی که سقف فضای داخلی کلینیک پایین است، توصیه می شود از مبلمان با ارتفاع کمتر استفاده کنید.

طراحی داخلی کلینیک پوست و مو
مبلمان مدل نیمکتی

گیاهان طبیعی و مصنوعی

عناصر طبیعی مانند گیاهان، فضا را منحصر به فرد و سرشار از آٰرامش می کنند. استفاده از گیاهان طبیعی در طراحی داخلی کلینیک پوست و مو ، علاوه بر ایجاد زیبایی، خواص درمانی متعددی همچون آرامش، رفع اضطراب و تنش و همچنین تصفیه ی هوا را به همراه دارد. در صورتی که وقت کافی برای رسیدگی و آبیاری گیاهان طبیعی ندارید و یا فضای داخلی کلینیک، نور کافی دریافت نمی کند، می توانید از گیاهان مصنوعی نیز استفاده کنید تا جلوه ای زیبا به دکوراسیون داخلی کلینیک پوست و موی خود بدهید. دیوار سبز یکی از راهکارهای جذاب برای خلق فضایی مطلوب می باشد.

طراحی داخلی کلینیک پوست و مو
استفاده از گیاهان در دکوراسیون داخلی کلینیک پوست

اهمیت سقف در طراحی داخلی کلینیک پوست و مو

مراجعه کنندگان در اتاق پزشک اغلب به صورت دراز کشیده هستند، در نتیجه توجه به سقف در طراحی داخلی کلینیک پوست و مو ، می تواند در سرگرم و آرام کردن فرد نقش داشته باشد. برای ایجاد تنوع در سقف، می توان از نورهای دکوراتیو، سقف های کاذب و غیره استفاده کرد.

برای مطالعه بیشتر:

اصول طراحی کلینیک زیبایی

ضوابط طراحی کلینیک

طراحی داخلی مطب دندانپزشکی

طراحی داخلی مطب چشم پزشکی

استانداردهای طراحی داروخانه

طراحی کلینیک فیزیوتراپی

طراحی داخلی کلینیک زیبایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

0

امتیاز کاربران: 4.58 ( 6 نظر)