استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

راه حل خانه های بدون آسانسور

راه حل خانه های بدون آسانسور
راه حل خانه های بدون آسانسور

راه حل خانه های بدون آسانسور اجرای بالابر، پله پیما و یا حتی نصب آسانسور از حیاط، نما یا در چشم پله می باشد. از آنجایی که در گذشته اجرای آسانسور برای آپارتمان های کمتر از ۶ طبقه الزامی نبوده است، بسیاری از آپارتمان های قدیمی فاقد آسانسور می باشند. این موضوع باعث ایجاد مشکل در جابجایی و رفت و آمد به ویژه برای سالمندان و افراد دارای مشکلات حرکتی می شود. در ساختمان های تجاری و اداری دارا بودن آسانسور از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا موجب جلب مشتریان بیشتری می گردد. علاوه بر ساختمان های قدیمی، مالکان خانه های ویلایی، دوبلکس و تریبلکس نیز به دلایلی اقدام به نصب بالابر یا پله پیما می نمایند. در ادامه انواع راه حل خانه های بدون آسانسور و مزایای اجرای آنها ارائه شده است.

راه حل خانه های بدون آسانسور با نصب آسانسور از حیاط

یکی از راه حل های افزایش سهولت جابجایی در خانه ها و ساختمان های قدیمی دارای حیاط، نصب اسانسور در این فضا می باشد. از مزیت های این راه حل خانه های بدون آسانسور ، سهولت بیشتر برای نصب نسبت به اجرای اسانسور در چشم پله و همین طور تخریب کمتر ساختمان است. محدودیت فضا برای نصب آسانسور از حیاط کمتر بوده و دست طراح برای طراحی آسانسور بازتر است. بدین منظور هم آسانسورهای هیدرولیکی و هم آسانسورهای کششی قابل اجرا می باشند. البته اجرای آسانسورهای هیدرولیکی راحت تر و منطقی تر است. این روش با چالش هایی همچون امکان بسته شدن یک یا چند پنجره و عدم استفاده کافی از حداکثر نور روز مواجه می باشد.

نصب آسانسور از نما راه حلی برای خانه های بدون آسانسور

راه حل دیگر برای آپارتمان های فاقد آسانسور، نصب آسانسور از نمای ساختمان می باشد. در این حالت از آسانسورهای هیدرولیکی استفاده می گردد. لازم به ذکر است از این روش زمانی استفاده می گردد که امکان اجرای آسانسور در چشم پله وجود نداشته و ساختمان فاقد حیاط یا حیاط خلوت باشد. زیرا معمولا سخت گیری شهرداری در این حالت بیشتر بوده و دریافت مجوز دشوارتر است. البته از نظر مراحل و نحوه اجرا نسبت به نصب آسانسور در چشم پله با چالش کمتری مواجه است. برای اجرای این راه حل خانه های بدون آسانسور ، غالبا از کابین های شیشه ای استفاده می گردد. زیرا آسانسور شیشه ای خانگی زیبایی بیشتری به نمای ساختمان می بخشد.

راه حل خانه های بدون آسانسور
آسانسور نما

راه حل خانه های بدون آسانسور با نصب آسانسور در چشم پله

از مکان های دیگری که برای نصب آسانسور مورد بررسی قرار می گیرد، فضای راه پله و چشم پله است. به طور کلی برای نصب کابین به یک حداقل فضا نیاز است که برای نصب آسانسور در چشم پله باید این موضوع مورد بررسی قرار گیرد. گاهی با کمی تخریب جزئی در فضای راه پله، امکان نصب آسانسور وجود خواهد داشت. برای این فضا، بهترین گزینه آسانسور هیدرولیکی است، زیرا نسبت به آسانسورهای کششی فضای کمتری را اشغال می نماید. معمولا این راه حل خانه های بدون آسانسور ، نسبت به دو روش دیگر ذکر شده با چالش ها و هزینه بیشتری همراه است. زیرا گاهی نیاز به تخریب و یا حتی جابجایی راه پله وجود داشته و همین طور ممکن است تاسیسات ساختمان همچون تاسیسات مربوط به آب و گاز تحت تاثیر قرار گیرند.

بالابر ، راه حل خانه های بدون آسانسور

بالابر از تجهیزاتی است که هم در آپارتمان های قدیمی و هم در ساختمان های ویلایی، دوبلکس و تریبلکس قابل اجرا است. از مزایای استفاده از بالابر به عنوان راه حل خانه های بدون آسانسور ، اشغال فضای کمتر نسبت به اسانسور می باشد. امکان نصب و راه اندازی با برق تک فاز، از دیگر مزایای بالابر به عنوان راه حل خانه های بدون آسانسور محسوب می گردد. بالابرها دارای حفاظ بوده که به صورت نیمه یا سرتاسری (بالابر کابین دار) اجرا می شوند و از این نظر امنیت مسافران را تامین می نمایند. البته امنیت بالابرهای کابین دار بیشتر بوده و از قیمت بالاتری نیز برخوردار هستند.

راه حل خانه های بدون آسانسور
بالابر آپارتمان

بالابرها به دو صورت هیدرولیکی با جک از زیر یا جک از بغل و یا پیچ و مهره ای اجرا می شوند. در ساختمان های قدیمی به این دلیل که امکان حفاری زیادی وجود ندارد، از جک های تلسکوپی استفاده می گردد که تنها با حفاری نیم متری قابل اجرا می باشند. برای تعداد توقف های زیاد حتما باید از این نوع جک استفاده کرد، اما برای ساختمان های تا دو طبقه بالابر خانگی با جک از بغل غیر مستقیم می تواند راه حل خانه های بدون آسانسور باشد.

انواع بالابرهای پیچ و مهره ای زمانی مورد استفاده قرار می گیرند که امکان حفاری نیم متری وجود نداشته باشد و یا اینکه ساکنین ساختمان در نظر داشته باشند که شروع حرکت بالابر از طبقات روی طبقه همکف باشد. در این حالت با حفاری بسیار کمتری می توان بالابر پیچ و مهره ای را به عنوان راه حل خانه های بدون آسانسور اجرا نمود. البته لازم به ذکر است که هزینه اجرای آن از بالابرهای هیدرولیکی بیشتر است. اگر به دنبال آسانسورهای ارزان می باشید، قیمت آسانسور تک نفره مقرون بصرفه خواهد بود.

راه حل خانه های بدون آسانسور با انواع پله پیما

پله پیما از دیگر تجهیزاتی است که می تواند راه حل خانه های بدون آسانسور باشد. پله پیما که با عناوینی همچون آسانبر پله و بالابر پله نیز شناخته می شود به دو نوع مستقیم و پیچشی تقسیم بندی می گردد. انواع مستقیم آن در پله های فاقد پاگرد یا منحنی شکل قابل اجرا می باشد. پله پیماهای پیچشی هم برای پله های منحنی شکل و دارای پاگرد اجرا می شوند. قیمت پله پیماهای مستقیم به طول رمپ وابسته است و قیمت پله پیما چرخشی به تعداد مسیر وابسته می باشد. همچنین عواملی همچون ظرفیت وزنی دستگاه، برند و کیفیت محصول، طول ریل کشی و جنس ریل ها و همین طور آپشن هایی که برای این دستگاه نصب می شود هم بر روی قیمت آن تاثیرگذار است.

از مزایای این راه حل خانه های بدون آسانسور نسبت به دو روش قبلی (آسانسور و بالابر) سهولت بیشتر اجرا و اشغال فضای کمتر می باشد. پله پیماها به دو صورت نشسته و ایستاده قابل استفاده هستند که در حالت ایستاده فضای کمتری اشغال می شود. چنانچه ساختمان فاقد فضای کافی برای اجرای بالابر یا آسانسور باشد، پله پیما گزینه بسیار مناسبی خواهد بود. انواع ویلچر بر آن هم قابل اجرا بوده که برای افراد ویلچرنشین مناسب است. پله پیما هم در فضای بیرونی ساختمان و هم در فضای داخلی قابل اجرا می باشند. این نوع آسانبر پله را می توان در راه پله آپارتمان یا راه پله خانه های دوبلکس و تریبلکس اجرا نمود.

راه حل خانه های بدون آسانسور
پله پیما

مقایسه انواع راه حل خانه های بدون آسانسور

همان طور که پیشتر نیز بیان شد، برای چنین ساختمان هایی با توجه به شرایط ساختمان می توان آسانسور، بالابر و یا پله پیما اجرا نمود. چنانچه ساختمان دارای فضای از پیش تعبیه شده برای اجرای آسانسور باشد، بهترین گزینه همان آسانسور است. در صورتی که آپارتمان فاقد جای آسانسور باشد، اما بتوان فضای جدیدی برای آن تعبیه نمود، آسانسور هیدرولیکی می تواند به عنوان راه حل خانه های بدون آسانسور در نظر گرفته شود. از نظر چالش های نصب و اجرا، غالبا اجرای آسانسور در حیاط، نما یا حیاط خلوت از نصب آن در چشم پله راحت تر است. البته لازم به ذکر است از آنجایی که این فضاها از مشاعات ساختمان محسوب می گردند، کسب رضایت کلیه ساکنین الزامی است. همچنین به اخذ مجوز شهرداری نیز نیاز است که این موضوع برای نصب آسانسور نما با چالش بیشتری مواجه است.

چنانچه حداقل فضای لازم برای اجرای آسانسور وجود نداشته باشد، می توان نسبت به نصب بالابر اقدام نمود، زیرا در مقایسه با آسانسور فضای کمتری را اشغال می کند. نوع سیستم بالابر به محل آغاز حرکت آن وابسته است. چنانچه حرکت آسانسور از طبقات غیر همکف باشد، از نوع پیچ و مهره ای آن استفاده می گردد، در غیر این صورت بالابرهای هیدرولیکی هم قابل اجرا هستند.

غالبا پله پیماها زمانی اجرا می شوند که به هیچ عنوان فضایی برای نصب آسانسور یا بالابر وجود نداشته باشد. در واقع پله پیما آخرین گزینه برای راه حل خانه های بدون آسانسور محسوب می شود. در صورتی که ساختمان دارای افراد ویلچرنشین باشد، نوع ویلچر بر آن توصیه می گردد. البته این نوع نسبت به انواع آسانبر پله نشسته و ایستاده فضای بیشتری اشغال می کند که از این نظر فضای پله برای اجرا باید مورد ارزیابی قرار گیرد.

برای مطالعه بیشتر:

پله نورد

اسانسور وسط پله

قیمت آسانسور خانگی ۴ طبقه

قیمت آسانسور ۶ نفره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 5 ( 1 نظر)