نصب آسانسور در ساختمان قدیمی

نصب آسانسور در ساختمان قدیمی

دسته بندی

نصب آسانسور

تعداد ارائه دهنده ها

۱ ارائه دهنده

توضیحات قیمت

هزینه نصب آسانسور در ساختمانهای قدیمی در نیمه اول سال ۱۴۰۳ از ۱۸۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان آغاز می شود که این مبلغ برای آسانسور هیدرولیک جک از بغل با دو توقف و ظرفیت ۳۰۰ کیلوگرم محاسبه شده است. با توجه به تنوع انواع آسانسورهایی که در ساختمان های قدیمی قابل نصب هستند، عوامل متعددی بر روی قیمت نهایی تأثیرگذار هستند. قیمت و هزینه نصب آسانسور در آپارتمان قدیمی ، بسته به طراحی آپارتمان، ابعاد آسانسور، ارتفاع جابجایی، محل قرارگیری و نوع سیستم محرک آن متفاوت است. همچنین جنس کابین مانند شیشه‌ای، چوبی و... و برند و امکانات آسانسور نیز از دیگر عوامل موثر بر قهزینه نصب آسانسور در ساختمانهای قدیمی به شمار می روند.
intro
comment
bookmark
share

شهر

شهر را مشخص کنید
renov_banner

نصب آسانسور در ساختمان قدیمی

فروشندهمحلشماره تماس
عمران مدرن

عمران مدرن

۵

location

تهران

phone۰۲۱۶۵۰۲۳۱۰۹
ابتدا
۱
انتها

معرفی کالا

نظرات کاربران

هزینه نصب آسانسور در آپارتمان قدیمی

هزینه نصب آسانسور در ساختمانهای قدیمی در نیمه اول سال ۱۴۰۳ از ۱۸۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان آغاز می شود. نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی و یا آپارتمان های قدیمی کیفیت زندگی ساکنین را ارتقاء می بخشد. اهمیت این امر برای افراد سالخورده و دچار محدودیت حرکتی و یا به طور کلی جهت جلوگیری از فرسایش مفاصل در حین استفاده از پله ، بسیار قابل توجه می باشد. قوانین نصب آسانسور در ساختمان آپارتمان های قدیمی مشخص بوده و نیاز به رضایت همسایگان نیز دارد. با وجود هزینه نصب زیاد و قیمت بالای تجهیزات، در بسیاری از موارد نصب اسانسور در آپارتمانهای قدیمی منجر به افزایش قیمت بنا و در نتیجه سود صاحبان می شود. در بسیاری از موارد با وجود عدم رضایت همسایگان ساکن در طبقه اول برای نصب آسانسور در ساختنهای قدیمی ، با استناد به ماده 4 تملک آپارتمان ها ، انجام این کار کاملا قانونی و در قیمت مناسب قابل انجام است. هزینه نصب آسانسور در ساختمانهای قدیمی به عوامل مختلفی از قبیل نوع آسانسور، تعداد طبقات ساختمان و غیره بستگی دارد که در ادامه بررسی می شود.

 

نصب آسانسور در ساختمان قدیمی

 

هزینه نصب آسانسور در ساختمانهای قدیمی

هزینه نصب آسانسور در ساختمانهای قدیمی در نیمه اول سال ۱۴۰۳ از ۱۸۰ میلیون تومان آغاز می شود که این مبلغ برای آسانسور هیدرولیک جک از بغل با دو توقف و ظرفیت ۳۰۰ کیلوگرم محاسبه شده است. برای نصب آسانسور در ساختمان آپارتمان های قدیمی ، قیمت نهایی انجام کار می تواند در کیفیت نهایی بسیار تاثیر گذار باشد. هزینه نصب آسانسور در ساختمانهای قدیمی به عوامل مختلفی وابسته است که می توان به مکان نصب و اجرای آسانسور ، نوع و قیمت موتور آسانسور (کششی، هیدرولیک و …)، میزان بازسازی مورد نیاز ، دستمزد تکنسین ها و … اشاره نمود. در صورت قرار گرفتن محل نصب آسانسور در فضای مشاع آپارتمان و یا حریم خیابان لازم است تا قیمت خرید زمین و یا جریمه شهرداری نیز در هزینه نصب آسانسور در ساختمانهای قدیمی در نظر گرفته شود. در ادامه لیست هزینه نصب آسانسور در آپارتمان قدیمی برای دو توقف و ظرفیت ۳۰۰ کیلوگرم ارائه شده است:

 

حداقل هزینه نصب آسانسور در آپارتمان قدیمی (نیمه اول سال ۱۴۰۳)

توقفظرفیت (Kg)کابینجنس کاورنوع موتورهزینه نصب آسانسور در آپارتمان قدیمی (تومان)
۲۳۰۰بدون کابینپلی کربناتایرانی۱۸۰,۰۰۰,۰۰۰
۲۳۰۰بدون کابینپلی کربناتایتالیایی۲۲۸,۰۰۰,۰۰۰
۲۳۰۰کیوسکیپلی کربناتایرانی۱۹۱,۰۰۰,۰۰۰
۲۳۰۰کیوسکیپلی کربناتایتالیایی۲۴۰,۰۰۰,۰۰۰
۲۳۰۰کیوسکی شیشه ایپلی کربناتایرانی۲۰۱,۰۰۰,۰۰۰
۲۳۰۰کیوسکی شیشه ایپلی کربناتایتالیایی۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰
۲۳۰۰کیوسکی شیشه ای خمپلی کربناتایرانی۲۲۵,۰۰۰,۰۰۰
۲۳۰۰کیوسکی شیشه ای خمپلی کربناتایتالیایی۲۷۵,۰۰۰,۰۰۰

 

مراحل نصب آسانسور در ساختمان آپارتمان های قدیمی

اولین گام جهت نصب اسانسور در آپارتمانهای قدیمی اتفاق نظر مالکان مبنی بر اجرا و نصب آسانسور می باشد. لازم به ذکر است که مطابق ماده ۲۳ قانون تملک آپارتمان ‌ها، ساکنین طبقات همکف و اول نمی توانند هزینه مربوط به آسانسور را به دلیل استفاده نکردن از آن، پرداخت ننمایند. چراکه نصب آسانسور عموما با افزایش بهای کل آپارتمان همراه است. 

از طرفی رضایت تمامی همسایگان برای نصب آسانسور در ساختمان انواع آپارتمان ها ضرورت دارد. با این حال مطابق ماده 4 قانون تملک آپارتمان ‌ها، اگر مجموع مساحت طبقات دوم ، سوم و چهارم از مساحت واحد طبقه اول و همکف بیش تر باشد، مالکین دیگر می ‌توانند به صورت قانونی سهم هزینه و قیمت نصب آسانسور را در ساختمانهای قدیمی به همراه خسارات احتمالی از همسایگان معترض را دریافت نمایند.

 

نصب آسانسور بر روی نمای ساختمان
نصب آسانسور بر روی نمای ساختمان

 

قوانین نصب آسانسور در آپارتمان های قدیمی

آن چه مشخص است مهم ترین مشکل در قوانین نصب آسانسور در ساختمان آپارتمان های قدیمی ، تعیین محل مناسب جهت نصب آن است. لذا بایستی انتخاب مناسب ‌ترین مکان برای نصب آسانسور در ساختنهای قدیمی برای کاهش هزینه ها، توسط تکنسین‌ های متخصص انجام شود. چرا که گاها نصب اسانسور در اپارتمانهای قدیمی دشوار بوده و لازم است تا در صورت تعبیه نشدن چاهک آسانسور ، محل مناسب نصب آسانسور با بررسی مقاومت سازه و امکان تقویت سازه مشخص شود. عمدتا حداقل فضای لازم برای کابین آسانسور ۳ نفره ۰.۶ متر مربع، ۴ نفره ۰.۸ متر مربع و ۵ نفره ۱ متر مربع در نظر گرفته می شود. اما حداقل فضای لازم جهت نصب آسانسور ۱.۲ متر مربع می باشد.

مکان نصب اسانسور در آپارتمانهای قدیمی

همانطور که گفته شد با توجه به تعبیه نشدن محل مناسب برای نصب آسانسور در فضای ساختمانهای قدیمی ، لازم است تا محل مناسب بر اساس پتانسیل آن ها و همچنین رضایت همسایگان مشخص شود. در ادامه مکان های مناسب برای نصب آسانسور در آپارتمان های قدیمی با حداقل هزینه و قیمت مورد بررسی قرار گرفته است.

  • نورگیر

یکی از مکان های مناسب جهت نصب آسانسور در ساختمان آپارتمان های قدیمی ، نورگیرها و یا حیاط خلوط می باشد. این قسمت فضای کافی برای نصب آسانسور را فراهم می ‌کند و زیبایی بیرونی ملک را نیز تغییر نمی ‌دهد.

 

هزینه نصب آسانسور در آپارتمان قدیمی
نصب آسانسور در حیاط

 

  • نمای بیرونی ساختمان

نصب آسانسور در نمای بیرونی ساختمانهای قدیمی راهکار پر هزینه دیگری است که مشکلاتی از قبیل مالکیت زمین و زیبایی ساختمان را به همراه دارد.

  • راه پله

جابه جایی راه پله یکی دیگر از روش های نصب آسانسور در ساختمان آپارتمان های قدیمی است. در بعضی از موارد، به دلیل نبودن فضای کافی، لازم است تا راه پله به طور کامل حذف شده و مجددا مطابق با ساختار جدید بازسازی شود. هزینه نصب آسانسور در راه پله ساختمانهای قدیمی به نسبت سایر مکان های پیشنهادیی بیش تر خواهد بود. چراکه علاوه بر نیاز به جابجایی راه پله ، گاها نیز ممکن است تاسیسات آب و گاز را تحت تاثیر قرار دهد. اما نصب آسانسور با جابجایی راه پله در ساختمان آپارتمان های قدیمی ، از لحاظ استاندارد ها و قوانین دسترسی به آسانسور می تواند نسبت به سایر گزینه ها مناسب تر باشد. 

 

هزینه نصب آسانسور در ساختمانهای قدیمی
نصب آسانسور در محل راه پله ساختمان های قدیمی

 

نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی و مدل آن

پس از تعیین محل مناسب جهت نصب آسانسور ، گام بعدی تعیین مدل آسانسور است. عمدتا آسانسور های هیدرولیکی برای نصب در فضاهای محدود ساختمان آپارتمان های قدیمی کاربرد بیشتری دارند. چراکه در آسانسور های هیدرولیکی جابجایی از طریق جک های بالا رونده هیدرولیکی صورت می پذیرد، به همین سبب بر خلاف آسانسور های کششی که از سیم بکسل و وزنه تعادل جهت جابجایی بهره می گیرند، به فضای بسیار کم تری نیاز دارند.

 

هزینه نصب آسانسور در آپارتمان قدیمی

در گام بعدی از فرآیند نصب آسانسور در ساختمانهای قدیمی لازم است تا مجوز های لازم از شهرداری اخذ گردد. در صورتی که محل نصب آسانسور خارج از فضای مشاع بوده و وارد حریم خیابان می شود، لازم است تا پیش از آغاز فرآیند نصب، مجوز های لازم از شهرداری مطابق با قوانین نصب آسانسور در آپارتمان های قدیمی اخذ شوند. اما معمولا طبق قوانین برای نصب آسانسور در داخل آپارتمان های قدیمی نیاز به مجوز خاصی نمی باشد و پس از اخذ استاندارد نصب و مراجعه به شهرداری ، با پرداخت جریمه جزیی، آسانسور در سند ساختمان لحاظ می‌ شود. در چنین حالتی جریمه شهرداری نیز جزء هزینه نصب آسانسور در ساختمانهای قدیمی خواهد بود.

 

نصب اسانسور در آپارتمانهای قدیمی
نصب اسانسور در نمای آپارتمانهای قدیمی

 

در گام بعدی نصب اسانسور ساختمان آپارتمانهای قدیمی ، پس از تهیه نقشه های ساختمان با تایید سازمان نظام مهندسی ، آهن کشی چاهک آسانسور ، نصب ریل و شاسی ها، قالب گذاری ، آرماتور بندی و بتن ریزی سقف چاهک ، سیم کشی آسانسور ، نصب تابلو فرمان ، کابل کشی موتور اسانسور ، ساخت و نصب قفل های درب اسانسور ، نصب درب کابین و نصب شاسی داخل کابین در دستور کار قرار می گیرد. هزینه نصب آسانسور در آپارتمان قدیمی شامل انجام تمامی مراحل مذکور طبق قوانین نصب آسانسور در آپارتمان های قدیمی می باشد.

 

نصب اسانسور در بالکن

نصب اسانسور در بالکن ساختمان از جمله مواردی است که معمولا در ساختمان های قدیمی انجام می شود. در صورت قدیمی بودن ساختمان، لازم است نصب اسانسور در بالکن با رعایت استانداردها و موارد ایمنی صورت بگیرد. با توجه به طبقه ای که سکونت دارید می توانید آسانسور مناسب را انتخاب و اقدام به نصب نمایید. رعایت اصول ایمنی مرتبط با نصب اسانسور در بالکن ضروری می باشد. امروزه با ارتقای دانش و فناوری در زمینه نصب آسانسورها، فرایند نصب به سادگی صورت گرفته و هزینه تمام شده مقرون به صرفه می باشد. برای نصب آسانسور کششی در بالکن ساختمان، نیازی به حفر چاله نیست و با یک طراحی هوشمندانه فرایند اجرا خواهد شد.

نصب اسانسور در بالکن خانه های قدیمی می تواند ارزش دوباره ای به این بناها بدهد و آسایش و رفاه را به ساکنین عرضه کند. از جمله عواملی که منجر به اجرای آسانسور در بالکن می شود می توان به هزینه بالای ساخت ساختمان جدید، تسهیل جابجایی افراد دارای مشکلات حرکتی و همچنین بالا رفتن میانگین سنی مردم و عدم توانایی در پیمایش پله اشاره کرد.

 

هزینه نصب اسانسور در بالکن

هزینه نصب اسانسور در بالکن به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از این عوامل، نوع آسانسور می باشد. در آسانسورهای هیدرولیکی جک از زیر به دلیل نیاز به چاله، هزینه نصب از آسانسورهای کششی بیشتر می باشد.

هزینه نصب اسانسور در بالکن با ظرفیت کم برای حمل یک یا دو نفر نسبت به آسانسورهای با ظرفیت بالا که برای حمل تعداد نفرات بیشتر مناسب هستند، کمتر می باشد. طول پیمایش نیز در هزینه نصب و اجرای آسانسور در بالکن تاثیر مستقیم دارد و با افزایش ارتفاع، فرایند نصب با پیچیدگی های بیشتری مواجه می شود که این موضوع منجر به افزایش هزینه ها می گردد.

به این نکته توجه داشته باشید که نصب اسانسور در بالکن ، فضای کمتری اشغال می ‌کند و به طور کلی ساده ‌تر است. اما می توان آسانسور را در فضایی غیر از بالکن مانند راه پله نیز نصب نمود که ممکن است به تخریب بخشی از ساختمان نیاز باشد. برای دریافت اطلاعات دقیق ‌تر در مورد هزینه نصب آسانسور در بالکن ، می ‌توانید با کارشناسان شرکت عمران مدرن تماس گرفته و مشاوره رایگان دریافت کنید.

 

مراحل نصب اسانسور در بالکن

از جمله نکات مهم هنگام نصب، انتخاب مکان درست برای اجرای کار می باشد چرا که به صورت مستقیم بر روی زیبایی ظاهری ساختمان تاثیر می گذارد. عموما نصب اسانسور در بالکن در ساختمان هایی که فضای کافی در راه پله وجود ندارد، صورت می گیرد. با توجه به اینکه نصب این آسانسورها نیازمند نیروی با تجربه می باشد، تمامی مراحل به صورت تخصصی انجام می شوند.

در قدم اول، ساختمان توسط افراد متخصص مورد بررسی قرار می گیرد و امکان اجرا و نصب اسانسور در بالکن بررسی می شود. پس از این مرحله و در صورت تایید امکان نصب، کابین و لوازم مورد نیاز مناسب، توسط فرد متخصص انتخاب می شود. در این مرحله انتخاب متریال و قطعات با کیفیت و استاندارد برای حفظ ایمنی سرنشینان امری ضروری است. همچنین طراحی و اجرا باید به صورتی باشد که ظاهر و نمای ساختمان دچار مشکل نشود. برای کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت نصب آسانسور در حیاط و بالکن می توانید با کارشناسان عمران مدرن در تماس باشید.

توجه داشته باشید که امکان استفاده راحت معلولین و افراد مسن از اسانسور بسیار حائز اهمیت می باشد. از این رو نصب آسانسور معمولا در پاسیو، حیاط، بالکن یا با تخریب بخشی از ساختمان انجام می شود تا تردد افراد کم توان و ناتوان تسهیل شود.

 

نصب اسانسور در بالکن
نصب اسانسور در بالکن

 

انواع آسانسور قابل نصب در بالکن

در حالت کلی می توان از نمونه های هیدرولیکی یا کششی برای نصب اسانسور در بالکن استفاده کرد. آسانسورهای هیدرولیک در دو حالت جک از زیر و جک از بغل موجود هستند که مدل های جک از زیر نیاز به چاله دارند. انواع آسانسور کششی نیز در حالت های، موتور در بالای سقف کابین و موتور در اتاقک آسانسور ساخته می شوند. آسانسورهای کششی برای ساختمان‌های بلندتر مناسب هستند و فضای بیشتری اشغال می ‌کنند.

آسانسورهای هیدرولیکی برای نصب در بالکن‌ ها مناسب ‌تر هستند، زیرا فضای کمتری اشغال می‌ کنند و به موتورخانه نیاز ندارند. این آسانسور دارای قدرت بیشتری نسبت به نمونه کششی می باشد، بنابراین ایمنی بالاتری نیز دارد. همچنین با مجهز بودن به سیستم ترمز اضطراری، در صورت قطعی برق و یا نقص فنی بیشترین میزان ایمنی را برای سرنشینان فراهم می کند. در صورتی که قصد نصب اسانسور در بالکن خانه های قدیمی داشته باشید، استفاده از مدل های هیدرولیک پیشنهاد می شود. همچنین اجرای آسانسور شیشه ای خانگی نیز امکان تماشای فضای بیرونی را برای مسافران فراهم می نماید. ضمن اینکه از زیبایی بیشتری نیز برخوردار است.

 

نصب اسانسور در مشاعات

نصب اسانسور در مشاعات فرایند نسبتا پیچیده ای است که معمولا در ساختمان های قدیمی صورت می گیرد. با افزایش سن ساکنین و ایجاد برخی مشکلات اعم از ناتوانی جسمانی و حرکتی، نیاز به نصب آسانسور بیش از پیش به چشم می خورد.

برای نصب اسانسور در مشاعات خانه های قدیمی، لازم است برخی موارد از جمله سن و وضعیت ساختمان و همچنین وضعیت مستاجرین مورد توجه قرار گیرد. پیش از فرایند نصب، ابتدا تکنسین ها وضعیت و ویژگی های ساختمان را بررسی و تحلیل می کنند. مجموعه همسایگان نیز باید از گزینه ها آگاه باشند و نصب اسانسور در مشاعات را تایید نمایند.

 

مقررات نصب اسانسور در مشاعات

از جمله اولین مقررات نصب اسانسور در مشاعات ، جلب رضایت همه ساکنین ساختمان و دریافت رضایت نامه محضری می باشد. برخی از ساکنین ساختمان ممکن است بنا به دلایلی با این طرح موافقت نکنند اما با توجه به ماده ۲۳ قانون تملک آپارتمان ها، مالکان تمامی طبقات (حتی طبقه همکف) باید هزینه نصب آسانسور را پرداخت نمایند. همچنین ساختمان باید توسط کارشناسان مربوطه بررسی و میزان مقاومت آن ارزیابی شود. پس از طی این مرحله می توان برای گرفتن مجوز های لازم اقدام کرد.

طبق قوانین شهرداری، نصب اسانسور در مشاعات به حداقل فضایی در حدود ۱۰۰*۱۶۰ یا ۱۴۵*۱۴۵ نیاز دارد. در صورتی که این فضا کمتر از ۱۲۰*۱۲۰ باشد، شهرداری مجوز نصب آسانسور نخواهد داد. برای نصب آسانسور به برق سه فاز نیاز خواهید داشت اما استفاده از آسانسور هیدرولیک علاوه بر جاگیری کمتر فضا، امکان استفاده از برق تک فاز را نیز امکان پذیر می کند.

 

نصب اسانسور در مشاعات
نصب اسانسور در مشاعات

 

نصب غیر قانونی آسانسور در مشاعات

در صورتی که نصب اسانسور در مشاعات با مجوزهای لازم صورت نگیرد، تخلف در نظر گرفته شده و باید جریمه پرداخت شود. برای مثال در صورتی که حداقل ابعاد آسانسور رعایت نشود، طبق فرمول تراکم جریمه صادر می شود. جریمه شهرداری برای نصب بدون اجازه آسانسور طبق فرمول تراکم A5 و A24 محاسبه می شود. دریافت مجوز نصب از شهرداری پس از جلب رضایت ساکنین انجام می شود و در صورت عدم اخذ مجوز، مشمول جریمه خواهید شد.

توجه کنید که با نصب اسانسور در مشاعات بدون مجوز شهرداری و طی کردن مراحل قانونی، علاوه بر جریمه شدن، بیمه حوادث نیز به شما تعلق نخواهد گرفت. بنابراین تمامی عواقب پس از نصب بر عهده ساکنین ساختمان خواهد بود و در صورت وقوع حادثه، امکان استفاده از بیمه آسانسور امکان پذیر نخواهد بود.
 

مزایای دریافت بیمه پس از نصب اسانسور در مشاعات

بیمه، هزینه خسارات وارد شده به آسانسور در زمان حادثه را پوشش می دهد. برای استفاده از بیمه آسانسور، لازم است تمامی سرویس های ضروری پیش از حادثه انجام شده باشند. همچنین تمامی فاکتورها و گزارش های سرویس و مدارک سلامت فیزیکی آسانسور نیز باید توسط یک تعمیرکار شرکتی ثبت شده باشند. درصورت ارائه فاکتورها توسط تعمیرکار متفرقه، بیمه هیچ خسارتی پرداخت نخواهد کرد. موارد تحت پوشش بیمه شامل هزینه پزشکی در اثر حادثه، غرامت نقص عضو و غرامت فوت می باشد.

 

شرایط نصب اسانسور در مشاعات

ابتدا لازم است بررسی شود که آیا امکان نصب اسانسور در مشاعات امکان پذیر است یا خیر؟ با توجه به اینکه عموما در ساختمان های قدیمی فضایی برای نصب آسانسور در نظر گرفته نشده است، بنابراین باید از فضاهای جایگزین استفاده کرد. حداقل ابعاد کابین برای آسانسور ۳ نفره، ۰.۶ متر مربع، ۴ نفره ۰.۸ متر مربع و ۵ نفره ۱ متر مربع می باشد. همچنین پیش تر اشاره شد که برای نصب آسانسور به حداقل فضایی در حدود ۱۰۰*۱۶۰ یا ۱۴۵*۱۴۵ نیاز است. در صورتی که از آسانسور هیدرولیک استفاده می کنید، نیازی به تخریب و ساخت چاه وجود ندارد و با کمترین هزینه امکان راه اندازی میسر می شود.

امتیاز این مطلب:

امتیاز ۳.۲ از ۵ - از مجموع ۵ رای

نظرات کاربران

محمد آرشام شمس

سلام ، حدودا ده سال پیش که ساختمانی که الان ساکنش هستیم رو ساختیم گفتند که به ساختمان زیر چهار طبقه مجوز نصب آسانسور رو بهشون نمیدیم ولی الان حتی به خونه یک طبقه هم مجوز نصب آسانسور رو میدن ، الان که مطلب نصب آسانسور برای خانه های قدیمی رو دیدم توی نظرم هست که از داخل حیاط یه آسانسور رو کار برای خونه نصب کنم میشه در مورد ابعاد و روش ساخت و اجرای اون بیشتر برام توضیح بدید؟

نام
نام خانوادگی
دیدگاه شما