کنترل لوازم برقی از راه دور

کنترل لوازم برقی از راه دور اقدامی مهم در هوشمند سازی ساختمان است که در روش های مختلف با استفاده از اینترنت ، پیامک (SMS) ، موبایل ، پریز هوشمند و یا ریموت کنترل انجام می شود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی خانه های قدیمی جای خود را به خانه های هوشمند داده اند. استفاده از کنترل لوازم برقی از راه دور سطح بالایی از رفاه را برای ساکنین ساختمان ها فراهم می کند.

 

کنترل هوشمند وسایل برقی
کنترل هوشمند وسایل برقی از راه دور

قیمت کنترل وسایل برقی از راه دور

کنترل هوشمند لوازم برقی از راه دور از مهم ترین ارکان هوشمند سازی وسایل ساختمان است که به واسطه تجهیزات و روش های مختلف ممکن می شود. بنابراین متناسب با نیاز کاربر و تجهیزات برقی مورد نظر برای کنترل ، سیستم مورد نظر انتخاب می شود و به تبع آن قیمت کنترل وسایل برقی از راه دور تعیین می شود. کنترل لوازم از راه دور یکی از امکانات ویژه یک خانه هوشمند می باشد. با استفاده از سیستم کنترل وسایل برقی از راه دور با انواع راه های ارتباطی از قبیل پیامک (SMS) و اینترنت انواع تجهیزات برقی مانند تلویزیون ، تهویه مطبوع ، سیستم های امنیتی و روشنایی ساختمان و ...  در هر فاصله مکانی مدیریت و کنترل می گردد. در این حالت هزینه کنترل هوشمند وسایل برقی به نوع ماژول خریداری شده بستگی دارد.

هوشمندسازی وسایل الکترونیکی به صورت برنامه ریزی شده هزینه بالایی را در پی خواهد داشت، این در حالی است که در سیستم‌ کنترل هوشمند وسایل برقی از راه دور با اینترنت ( wifi ) و پیامک ( SMS ) می توان با استفاده از پیامک زمان دار به صورت برنامه ریزی شده وسایل برقی را کنترل نمود. این قابلیت در فعالیت هایی که به تناوب تکرار می شوند مانند آبیاری فضای سبز ، روشن و خاموش کردن سیستم روشنایی و ... می تواند بسیار مفید باشد. همچنین در سیستم رله پیامکی و اینترنتی محدودیت فاصله وجود نداشته و در هر جای دنیا می توان لوازم متصل به این سیستم را مدیریت نمود. چراکه آنتن بیرونی دستگاه ، برای مناطقی که پوشش تلفن همراه ضعیف می باشد، عملکرد مطمئن دستگاه کنترل وسایل برقی از راه دور با اینترنت ( wifi ) و پیامک ( SMS ) موبایل را ارتقا می دهد.

 

انواع کنترل وسایل برقی از راه دور

همانطور که پیش تر اشاره شد استفاده از کنترل هوشمند وسایل برقی از راه دور در هوشمند سازی ساختمان کاربرد دارد. متناسب با تکنولوژی دنیای مدرن هر چه امکان کنترل تجهیزات از فاصله دورتری وجود داشته باشد، سیستم پیشرفته تر خواهد بود. استفاده از زیرساخت های مخابراتی مانند SMS و یا اینترنت از راه های مختلف کنترل هوشمند لوازم برقی از راه دور است.

کنترل وسایل برقی از راه دور با پیامک ( SMS )

با کنترل وسایل برقی از راه دور با پیامک ( SMS ) موبایل انواع تجهیزات برقی مانند تلویزیون ، تهویه مطبوع ، سیستم های امنیتی، روشنایی ساختمان و غیره از طریق ارسال پیام کوتاه و در هر فاصله مکانی مدیریت و کنترل می شوند. برای کنترل وسایل برقی با SMS می توان از قابلیت ارسال پیامک ماژول GSM بهره گرفت. برای نصب و راه اندازی دستگاه کنترل وسایل برقی از راه دور با پیامک ( SMS ) ، نیاز است تا یک سیم کارت در محل تعبیه شده بر روی این دستگاه قرار گرفته و رله دستگاه به تجهیزات متصل گردد. در واقع به سبب وجود حسگر های دمای داخلی و بیرونی در دستگاه کنترل لوازم برقی از راه دور با پیامک ( SMS )، ارسال پیامک موجب تحریک ورودی های سیستم رله پیامکی شده و مطابق با کد گذاری برنامه ریزی شده برای سیستم، دستور ارسال شده اجرا می گردد. 

کنترل وسایل برقی با SMS
کنترل لوازم برقی از راه دور با پیامک ( SMS )

 از مزایای کنترل هوشمند وسایل برقی از راه دور با پیامک ( SMS ) می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تعریف شماره برای دریافت پیامک مجزا برای حفظ امنیت.
  • قابلیت اعلام وضعیت رله ها، جهت اطمینان از عملکرد صحیح.
  • قابلیت هماهنگی با انوع اپراتورها مانند همراه اول ، ایرانسل ، رایتل ، تالیا.
  • قابلیت کنترل وسایل از تمام نقاط ایران بدون محدودیت فاصله.
  • امکان کنترل لوازم برقی از راه دور در سطح خانگی و صنعتی.
  • داشتن هشدار امنیتی در شرایط اضطراری.
  • داشتن امنیت بالا در ارسال پیام های معتبر با شماره های تعریف شده در سیستم.

کنترل وسایل برقی از راه دور با اینترنت ( WiFi )

کنترل وسایل برقی از راه دور با اینترنت ( WiFi ) از طریق ارتباط با گوشی موبایل و یا تبلت از راه دور انجام می شود. این کار با استفاده از ماژول های خاص انجام می شود که قابلیت اتصال به اینترنت را به صورت مستقیم یا غیر مستقیم داشته باشند. بنابراین می توان با اتصال به اینترنت به رله مربوط فرمان مورد نظر صادر شود. در این حالت هیچ محدودیت برد و مسافتی جهت کنترل سیستم وجود ندارد و کاربر می تواند از هر کجای دنیا با کنترل هوشمند لوازم برقی از طریق wifi تنظیمات دلخواه را از راه دور ایجاد کند.

 

کنترل وسایل برقی با WiFi
کنترل وسال برقی با اینترنت ( wifi )

کاربرد کنترل لوازم برقی از راه دور

کنترل وسایل برقی از راه دور با اینترنت ( WIFI ) و پیامک ( SMS ) در ساختمان های مسکونی ، ساختمان های اداری ، مجتمع های صنعتی ، سیستم های کشاورزی ، مساجد ، طلافروشی ها و ... کاربرد های متنوعی داشته که در ادامه به این کاربرد ها اشاره خواهد شد.

  • ساختمان های مسکونی: کنترل هوشمند لوازم سرمایشی و گرمایشی ، کنترل سیستم امنیتی ، امکان باز و بسته کردن درب های اتوماتیک از راه دور ، کنترل سیستم روشنایی ، کنترل سیستم آبیاری ، اعلام هشدار حریق و دود ، کنترل سطح آب استخر، سونا و جکوزی ، کنترل دما توسط حسگر ها و سنسور های دما ، روشن کردن دستگاه‌ های چای ساز و قهوه‌ساز و … پیش از ورود به منزل و ... از کاربرد های کنترل وسایل برقی با اینترنت و پیامک ( SMS ) در ساختمان های مسکونی می باشند.
  • ساختمان های اداری: از قابلیت های استفاده از سیستم رله پیامکی در ساختمان های اداری می توان به قابلیت اطلاع از روشن شدن کامپیوتر ، اطلاع از باز شدن گاو صندوق ، خاموش کردن خودکار و دستی وسایل سر مایشی و گرمایشی در ساعات تعطیلی دفتر کار و ... اشاره نمود.
  • مجتمع های صنعتی: کنترل و اطلاع از خرابی سیستم های اتوماسیون و تجهیزات صنعتی ، گزارش تک فاز شدن و ... از کاربرد های استفاده از دستگاه کنترل لوازم برق از راه دور با موبایل در مجتمع های صنعتی می باشد.
  • سیستم های کشاورزی: کنترل چاه ها و پمپ های آب ، آبیاری اتوماتیک ، کنترل وسایل سرمایشی و گرمایشی در گلخانه ها و ... از جمله امکاناتی است که می توان با استفاده از این سیستم به آن دست یافت.
  • مساجد: روشن کردن بلندگو ها و پخش اذان به صورت برنامه زمان بندی شده، کنترل وسایل سرمایشی و گرمایشی ، اعلام نشت گاز و … از کاربرد های استفاده از دستگاه کنترل وسایل برقی از راه دور با اینترنت یا SMS در مساجد به شمار می رود.

 

کنترل هوشمند وسایل برقی
کنترل وسایل برقی در زمین های کشاورزی با ارسال پیامک

کنترل هوشمند وسایل برقی

کنترل هوشمند لوازم برقی از راه دور با استفاده از ابزارهایی مانند رله ها، موبایل و یا پریزهای هوشمند انجام می شود که در ادامه ارائه شده است.

رله کنترل از راه دور وسایل برقی

رله هوشمند ، یک ماژول کنترل کننده است که مانند یک فیوز جریان برق را قطع یا وصل می کند. این رله با اتصال به نرم افزارهای خاص، امکان کنترل هوشمند لوازم برقی را از هر جای دنیا با استفاده از اینترنت موبایل فراهم می کند. انواع مختلف رله های هوشمند متناسب با نیاز مصرف کننده و طراحی خانه هوشمند مورد استفاده قرار می گیرند.

 

کنترل وسایل برقی با SMS
کنترل لوازم برقی از راه دور با استفاده از رله هوشمند

 

نصب رله کنترل وسایل برقی از راه دور

رله های هوشمند بسته به نوع آن ها دارای خروجی های متفاوتی هستند. رله ۲ کاناله یا مینی رله جهت نصب به صورت توکار طراحی شده است. این رله کوچک به راحتی در پشت پریزها نصب می شود. این رله دو ترمینال ورودی برای برق شهر و دو خروجی کنترلی L1 و L2 دارد که هرکدام به عنوان فاز استفاده می شوند. رله ۶ کانال تابلویی، جهت نصب در داخل تابلو برق طراحی شده است. هریک از کانال های این آن می توانند جریان ۱۰ تا ۱۶ آمپر را تغذیه کنند. به طوری که در ازای هر کانال دو ترمینال وجود دارد که به عنوان ورودی و خروجی در نظر گرفته شده اند. بنابراین با داشتن قابلیت کنترل هوشمند وسایل برقی از راه دور با اینترنت ( wifi ) و پیامک ( SMS ) ، رله های هوشمند می توانند جایگزین های مناسبی برای فیوزهای مینیاتوری باشند.

 

کنترل وسایل برقی با wifi
کنترل وسایل برقی با اینترنت ( wifi )

 

پریز کنترل لوازم برقی از راه دور

شیوه عملکرد این سیستم به طور معمول به این صورت است که پریز هوشمند به عنوان یک مصرف‌ کننده به پریز دیواری متصل شده و سمت دیگر آن در اختیار کاربر قرار می‌ گیرد که خروجی آن برای کنترل هوشمند لوازم برقی از راه دور با موبایل استفاده می شود. به این ترتیب تجهیزات برقی از هر مسافتی کنترل و مدیریت می گردند. 

پریز هوشمند دارای قابلیت های زیادی است که از مهم ترین آن ها، افزایش آسایش ساکنین است. به طوری که می توان با استفاده از تلفن همراه و یا پنل مرکزی ، بسیاری از کارهای تکراری را با صرف زمان کم تر انجام داد. از طرفی نصب پریز هوشمند مشابه پریز های معمولی است. به طوری که برای نصب این پریز ها نیازی به تعویض سیم پیچی ساختمان نمی باشد.  از قابلیت های دیگر پریز هوشمند ارائه اطلاعات مصرف انرژی هر یک از تجهیزات ساختمان به پنل مرکزی و یا گوشی تلفن همراه در اجرای کنترل هوشمند وسایل برقی از راه دور با اینترنت ( wifi ) و پیامک ( SMS )  است. بنابراین می توان بر اساس این اطلاعات، تغییرات لازم را اعمال کرد و میزان مصرف انرژی ساختمان را مدیریت نمود. این سیستم دارای ایمنی بالایی به ویژه برای کودکان نیز است.

مزایای کنترل لوازم برقی از راه دور

  • قابلیت اطمینان بالا در عملکرد طولانی مدت
  • امکان کنترل تمام وسایل برقی با هر میزان مصرف انرژی
  • قابلیت تعویض رله و یا پریز با ماژول های تابلویی
  • قابل استفاده در سیستم های سنتی و مدرن برای کنترل هوشمند لوازم برقی از راه دور با موبایل
  • امکان کنترل به صورت بی سیم و با سیم