پله فرار و پله اضطراری

پله فرار و پله اضطراری

تعداد ارائه دهنده ها

۱۸ ارائه دهنده

بازه قیمت

از ۶۰۰۰ تومان تا ۱۰۰۰۰ تومان

توضیحات قیمت

پله فرار یا پله اضطراری به منظور ایجاد راه دسترسی در مواقع بروز حوادثی همچون آتش سوزی اجرا می گردد. هزینه نصب و ساخت پله اضطراری و پله فرار حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد هزینه متریال است. متناسب با نوع کف پله و نوع پروفیل و ستون گذاری قیمت راه پله اضطراری هم تغییر می کند. رعایت ضوابط پله فرار به دلیل اینکه با جان ساکنین در ارتباط است، بسیار حائز اهمیت می باشد.
intro
comment
bookmark
share

شهر

شهر را مشخص کنید
lift_banner

نصب پله فرار و پله اضطراری

فروشندهمحلشماره تماس
عمران مدرن

عمران مدرن

۵

location

تهران

phone۰۲۱-۵۴۴۰۶۰۱۲
آذین استپ

آذین استپ

۵

location

کرج

phone

******۰۲۶۳۴

بیتا استپ

بیتا استپ

۴

location

تهران

phone

******۰۲۱۵۵

صنایع فلزی رضایی

صنایع فلزی رضایی

۵

location

تهران

phone

******۰۹۱۲۱

گام استیل

گام استیل

۵

location

تهران

phone

******۰۲۱۶۶

پرشیا سازه استیل

پرشیا سازه استیل

۵

location

تهران

phone

******۰۲۱۶۶

گروه فنی مهندسی میرال

گروه فنی مهندسی میرال

۲

location

تهران

phone

******۰۹۳۵۳

استیل سازه

استیل سازه

۳

location

تهران

phone

******۰۹۱۲۳

تکنو متال

تکنو متال

۴

location

کرج

phone

******۰۹۱۲۸

البرز استپ

البرز استپ

۵

location

کرج

phone

******۰۹۱۲۵

تک جوش

تک جوش

۵

location

تهران

phone

******۰۹۱۹۴

پله خاوند

پله خاوند

۵

location

اصفهان

phone

******۰۹۳۸۶

آذراستپ

آذراستپ

۵

location

تبریز

phone

******۰۹۱۰۴

خم فارس

خم فارس

۴

location

شیراز

phone

******۰۷۱۳۸

فولاد فرم

فولاد فرم

۵

location

شیراز

phone

******۰۷۱۳۷

ابتدا
۱
۲
انتها

معرفی کالا

نظرات کاربران

پله فرار و پله اضطراری

پله فرار یا پله اضطراری به پلکانی گفته می شود که به منظور استفاده در مواقع اضطراری ، نصب و اجرا می گردد. پله فرار امکان دسترسی آسان تر در هنگام وقوع حوادثی همچون آتش سوزی را فراهم می نماید. راه پله اضطراری در خارج و یا داخل ساختمان قابل اجرا می باشد. بر اساس ضوابط پله فرار ، اجرای آن برای ساختمان های با بیشتر از چهار طبقه لازم و ضروری است. روند رو به رشد جمعیت جهان و افزایش ساخت و ساز ساختمان های بلند مرتبه ، لزوم نصب پله فرار را بیش از پیش نموده است.

لازم به ذکر است که از راه پله اصلی ساختمان نمی توان به عنوان پله فرار استفاده کرد. به عبارت دیگر پله فرار ، پله ای است که علاوه بر راه پله اصلی نصب و اجرا شده و ضوابط مخصوص به خود دارد. همان طور که پیشتر نیز ذکر گردید، پله فرار در داخل و یا خارج ساختمان اجرا می شود. معمولا در ساختمان های قدیمی، پله اضطراری در خارج ساختمان اجرا شده است. اما در ساختمان های جدید، غالبا در درون ساختمان اجرا می گردد.

 

پله فرار
پله فرار

قیمت بالابر ساختمانی                                                                                                                      بلوک هبلکس                                                                                        قیمت میلگرد ۲۲

اجرای راه پله اضطراری به ویژه در ساختمان های دارای بیشتر از چهار طبقه، الزامی می باشد. در مبحث سوم مقررات ملی ساختمان طبق ضوابط پله فرار بیان گردیده که اگر ارتفاع کف بالاترین طبقه از ۱۵ متر بیشتر باشد، ساختمان ضرورتا به دو پله خروج نیاز دارد. طبق این آئین نامه، دو راه خروج اضطراری در ساختمان می تواند شامل دو راه خروج داخلی یا دو راه خروج خارجی و یا اینکه یک راه خروج داخلی و یک راه خروج خارجی باشد. پله فرار به ویژه در ساختمان های بلند واقع در کوچه های باریک و یا مکان های با دسترسی سخت به منظور حضور ماشین های آتش نشانی، ضروری و لازم می باشد.

پله فرار برای اولین بار در کشور فرانسه اجرا شده و مورد استفاده قرار گرفت. پس از آن به دلیل فواید استفاده از آن در مواقع اضطراری، رفته رفته در سایر کشورهای اروپایی نیز رواج یافت. اما متاسفانه در ایران همچنان اجرای این پله ها جدی گرفته نمی شود و یا اینکه بدون رعایت استانداردهای لازم طراحی و ساخته می شود. یکی از دلایل عدم اجرای پله فرار در ایران، مخالفت مالکان به دلیل افزایش هزینه و کاهش متراژ مفید ساختمان می باشد. عدم فرهنگ سازی مناسب از دیگر دلایل عدم اجرای پله اضطراری می باشد.

 

قیمت پله فرار

قیمت پله فرار در درجه اول به نوع متریال مورد استفاده در اجرای آن بستگی دارد. به طور قطع قیمت راه پله اضطراری بتنی با فلزی متفاوت خواهد بود. از دیگر عوامل موثر بر هزینه پله فرار می توان به تعداد طبقات و ارتفاع ساختمان اشاره نمود. با افزایش تعداد طبقات ساختمان مصالح بیشتری برای پله فرار نیاز بوده و هزینه ها افزایش می یابد.

 

پله اضطراری
پله فرار داخل ساختمان

 

ضوابط پله فرار

  • ضوابط پله فرار تعیین می نماید که محل باید به گونه ای باشد که لزومی به عبور از میان آشپزخانه ها، انبارها، سرویس های بهداشتی، رختکن ها، فضاهای کاری، اتاق های خواب و فضاهای مشابهی که درهای آنها در معرض قفل شدن هستند، نباشد.
  • بر اساس ضوابط پله فرار ، حداقل فاصله پله فرار از پنجره های مشرف باید به اندازه یک متر در نظر گرفته شود.
  • درب پله فرار باید به طرف پله باز شده و بیرون بازشو باشد. همچنین این پله ها باید مرتبط با نزدیک ترین درب خروجی طراحی گردند.
  • سازه پله فرار باید به گونه ای اجرا شود که کل سازه از پشت بام تا کف تراز خروجی مشرف به فضای آزاد (حیاط یا خیابان) باشد. همچنین بر اساس ضوابط پله فرار ، محل و وضعیت آن نیز باید به صورتی باشد که دسترسی کلیه واحدها بدان میسر گردد.
  • به دلیل استحکام بیشتر فولاد، بهتر است که جنس سازه پله فرار از فولاد باشد.
  • پله اضطراری باید به صورت رفت و برگشتی اجرا گردد و اجرای آن به صورت پیچ و دوار قابل تایید نمی باشد، مگر اینکه مطابق با شرایط ذکر شده در مبحث سوم مقررات ملی ساختمان باشد.
  • پله های فرار باید به صورت مسقف اجرا گردند تا از ریزش برف و بارندگی مصون مانده و از لغزندگی و سقوط اشیاء جلوگیری به عمل آید. همچنین باید تمهیدات لازم برای جلوگیری از نفوذ شعله و دود به مسیرهای خروج به نحو مناسب و با توجه به کاربری، ابعاد و ارتفاع ساختمان پیش بینی گردد.
  • پا خور تمام پله ها در راه پله اضطراری باید از یک جنس و غیر لغزنده باشد. همچنین به منظور جلوگیری از افزایش رعب و وحشت مردم، زیر پلکان باید بسته شود. ضوابط پله فرار کف پله های فرار باید با ورق آجدار با ضخامت ۳ میلی متر پوشانده شود. علاوه بر این به منظور پیشگیری از پرت شدن افراد به بیرون، دور تا دور پله های فرار باید با نرده حفظ گردد که ارتفاع این نرده ها باید حداقل به اندازه ۸۰ سانتی متر بوده و فاصله حفاظ داخلی (عمودی) از ۱۰ سانتی متر تجاوز ننماید.
  • با توجه به ضوابط پله فرار ، در دو طرف این پله ها باید گاردهای محافظ با میله های عمودی و حداقل ارتفاع ۱۲۰ سانتی متر اجرا گردد.
  • طبق ضوابط پله فرار ، در طراحی نقشه های تاسیسات برقی باید نیاز به روشنایی اضطراری در مسیر رمپ پله فرار را نیز مورد توجه قرار داد.
  • نصب علائم خروج اضطراری و شماره های طبقات در محل های مناسب طبق نظر کارشناس مربوطه لازم و ضروری است.

 

اجزای پله اضطراری

پله فرار از قسمت های مختلفی تشکیل می گردد که به شرح زیر می باشند:

  • ستون
  • تیر
  • شمشیری
  • کف پله
  • نرده و حفاظ

لازم به ذکر است که عرض پاخور پله در ساختمان های کوچک یا به عبارتی ساختمان هایی که ظرفیت پلکان آن کمتر از ۱۰ نفر در هر طبقه است، ۱۵۰ میلی متر می باشد. این در حالی است که عرض پاخور پله در ساختمان های استاندارد باید ۲۳۰ میلی متر باشد. بر اساس مبحث سوم مقررات ملی ، ساختمان استاندارد به ساختمانی گفته می شود که ظرفیت پلکان آن حداکثر ۲۰ نفر در هر طبقه است. علاوه بر این، جنس و شکل پاخور در تمام پله باید یکسان باشد. از دیگر مواردی که در اجرا و نصب پله اضطراری ضروری است، عدم لغزنده بودن کف پله می باشد. همچنین ارتفاع نرده باید حداقل به اندازه ۸۰ سانتی متر بوده و فاصله حفاظ داخلی از ۱۰ سانتی متر تجاوز نکند.

 

پله اضطراری
پله فرار بیرون ساختمان

 

درب پله فرار

درب پله فرار باید به صورت بیرون بازشو باشد. درب پله فرار ضد حریق در برابر حرارت آتش مقاوم است. علاوه بر این از انتقال شعله های آتش جلوگیری می نماید. دیگر ویژگی درب پله فرار جلوگیری از پخش گاز در راه پله و به دنبال آن جلوگیری از خفگی می باشد. درب پله فرار در ابعاد خاصی تولید و عرضه می گردد، اما بنا به سفارش و درخواست مشتری در ابعاد مختلف قابل تولید است.

 

ابعاد پله فرار

  • عرض در نظر گرفته شده برای پله ها، پاگردها و تمامی دسترسی های خروج باید در تمام طول مسیر به طور یکسان و حداقل به اندازه ۹۰ سانتی متر در نظر گرفته شود. همچنین شیب رمپ نیز نباید بیشتر از ۳۲ درجه باشد.
  • ارتفاع پله فرار نباید بیشتر از ۱۸ سانتی متر بوده و کف آن نیز نباید کمتر از ۲۹ سانتی متر باشد.
  • بر اساس ضوابط مبحث سوم مقررات ملی ساختمان (بند ۳-۱-۴-۵-۱) ، پله های فرار، اعتباری به عنوان خروجی اصولی ندارند و صرفا برای بناهای موجود و با تایید مقام قانونی مسئول مجاز خواهد بود. علاوه بر این در بند (۳-۱-۴-۵-۲) ذکر گردیده که پله های فرار در ساختمان های جدید به عنوان مسیر خروج و هیچ یک از اعضای آن قابل قبول نیست، اما استفاده از آن برای بناهای موجود طبق شرایط ویژه و با تایید مقام قانونی مسئول مجاز می باشد.

 

ابعاد پله فرار

 

ساختمان کوچک*

ساختمان استاندارد**

عرض قابل قبول پله

۴۵۰ میلی متر

۵۶۰ میلی متر

ارتفاع پله

۳۰۰ میلی متر

۲۳۰ میلی متر

عرض پاخور پله

۱۵۰ میلی متر

۲۳۰ میلی متر

جنس پاخور پله

فلزی

مصالح جامد می تواند حفره حفره باشد

دسترسی از طریق پنجره

مجاز

مجاز

دسترسی از طریق در لولائی

مجاز

مجاز

*منظور از ساختمان کوچک ساختمانی است که ظرفیت پلکان آن کمتر از ۱۰ نفر در هر طبقه باشد.

**منظور از ساختمان استاندارد ساختمانی است که ظرفیت پلکان آن حداکثر ۲۰ نفر در هر طبقه باشد.

 

نکات طراحی و نصب پله اضطراری

برای پله فرار فلزی در خارج ساختمان ، باید به شیوه مناسبی از زنگ زدگی و خوردگی آن جلوگیری نمود. از پله های بتنی نیز می توان برای اجرای راه پله اضطراری استفاده کرد. البته پله فرار بتنی معمولا در داخل ساختمان اجرا می گردد. از دیگر مواردی که در طراحی و نصب پله فرار باید به آن توجه کرد، این است که حتی الامکان باید از اجرای پله گرد به عنوان پلکان فرار پرهیز نمود. بهتر است که پله اضطراری به صورت دوطرفه دارای پاگرد باشد.

 

راه پله اضطراری
راه پله اضطراری

امتیاز این مطلب:

امتیاز ۳.۶ از ۵ - از مجموع ۵ رای

نظرات کاربران

نام
نام خانوادگی
دیدگاه شما