طراحی سازه نگهبان شمع

طراحی سازه نگهبان شمع

تعداد ارائه دهنده ها

۲ ارائه دهنده
intro
comment
bookmark
share

شهر

شهر را مشخص کنید

خدمات مرتبط در عمران مدرن

طراحی سازه نگهبان شمع

فروشندهمحلشماره تماس
عمران مدرن

عمران مدرن

۵

location

تهران

phone۰۲۱-۵۴۴۰۶۰۱۲
طراحان پی پژوه

طراحان پی پژوه

۵

location

تهران

phone

******۰۲۱۲۶

ابتدا
۱
انتها

معرفی کالا

نظرات کاربران

طراحی سازه نگهبان شمع

طراحی سازه نگهبان شمع برای پایدارسازی گود، باید توسط متخصصان مجرب انجام شود. تیم طراحی عمران مدرن، با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت، خدمت طراحی سازه نگهبان شمع را ارائه می کند. شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر با عمران مدرن تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به صورت مستقیم با طراحان معرفی شده، در تماس باشید.

 

طراحی سازه نگهبان شمع
طراحی سازه نگهبان شمع

 

طراحی سازه نگهبان شمع برای پایدارسازی گود

هنگامی که انجام گودبرداری با شیب مطمئن، برای حفاظت از گود کافی نباشد، نیاز است روش دیگری برای پایدارسازی گود اتخاذ شود. طراحی سازه نگهبان شمع از جمله روش های موثر است، که در گودهای نه چندان عمیق با هزینه کم، قابل اجرا است. گودها با توجه به نسبت عمق و عرض آن ها، به دو دسته تقسیم می شوند، گودهای باز و گودهای ترانشه ای. در گودهای باز، عرض گود از عمق آن بیشتر است. در گودهای ترانشه ای عرض کف گود از ارتفاع آن بیشتر است. گودهای ترانشه ای با توجه به جنس خاک و شیب گود، به دو صورت مهارشده و مهارنشده قابل اجرا هستند.

 

سازه نگهبان شمع
سازه نگهبان شمع

 

در طراحی سازه نگهبان شمع و سایر روش های پایدارسازی، باید سه نوع خطر در گود را لحاظ کرد. اولین خطر، برای کارکنان داخل و اطراف گود، عابران و وسایل نقلیه در خیابان های اطراف، به دلیل احتمال ریزش گود است. دومین مورد، خطر آسیب دیدگی و تخریب ساختمان های مجاور گود، در اثر گودبرداری یا ریزش گود است. در نهایت، تأسیسات و شریان های شهری هستند که ممکن است در اثر گودبرداری یا ریزش گود آسیب ببینند. مواردی مانند ضعیف بودن سازه ساختمان های مجاور، وجود دیوار مشترک با سازه مجاور، ضعیف بودن خاک گود، عمیق بودن گود، مدت زمان طولانی باز ماندن گود و آب های سطحی و زیرسطحی، خطر گود را افزایش می دهند. در مواردی مثل وجود آب، باید پیش از هر گونه عملیات پایدارسازی، مانند اجرای سازه نگهبان شمع، آب تخلیه شود.

 

دیوار ساخته شده با شمع های بتنی
دیوار ساخته شده با شمع های بتنی

 

سازه های نگهبان بسته به نوع عملکردشان، در یکی از این دو مرحله اجرا می شوند. یکی پیش از شروع عملیات گودبرداری و یکی در حین انجام عملیات گودبرداری اجرا می شود. سازه نگهبان شمع پیش از شروع عملیات گودبرداری اجرا می شود. روش های مهار گود که در مرحله دوم اجرا می شوند به عنوان روش مکمل برای پایدارسازی گود استفاده می شوند. طراحی سازه نگهبان شمع نیز معمولا به عنوان روش اول مهارگود انجام می شود و در مرحله دوم می توان از میکروپایل، انکراژ و غیره به عنوان روش مکمل در حین گودبرداری استفاده کرد.

 

اجرای سازه نگهبان شمع
اجرای سازه نگهبان شمع دورتادور گود

 

الزامات طراحی سازه نگهبان شمع

در طراحی سازه نگهبان شمع دورتادور زمینی که قرار است گودبرداری شود، در فواصل معینی از هم، شمع طراحی می شود. شمع ها فشار جانبی خاک را به صورت تیرهای یکسر گیردار تحمل می کنند. این شمع ها با مصالح گوناگون طراحی و ساخته می شوند. استفاده از شمع های بتنی، فولادی و چوبی رایج است. شمع های بتنی به دو صورت درجا و پیش ساخته اجرا و طراحی می شوند. در طراحی سازه نگهبان شمع طول گیرداری شمع ها در انتهای آن، در حدود ۰.۳ ارتفاع گودبرداری است.

در طراحی سازه نگهبان شمع یکی از مهم ترین عوامل، رعایت فواصل مناسب در شمع های نصب شده در گود است. اگر ارتفاع گود زیاد باشد، باید فواصل شمع ها از یکدیگر کمتر شود. همچنین در گودهای عمیق، لازم است از شمع هایی با قطر بیشتر استفاده شود. برای جلوگیری از ریزش خاک، در بین شمع ها از الوارهای چوبی استفاده می شود. از سیستم مهاربندی نیز، برای انتقال نیروی خاک به سیستم شمع استفاده می شود.

از مزایای طراحی سازه نگهبان شمع به صورت دیواری از شمع های بتنی درجا، سرعت بالای اجرا در آن است. نتایج مطالعات انجام شده نشان می دهند که بهتر است این روش، برای گودهای با عمق حداکثر ۵ متر استفاده شوند. برای گودهای خیلی عمیق هزینه اجرای شمع ها به شدت بالا می رود.

 

طراحي سازه نگهبان شمع
سازه نگهبان شمع در گود عمیق

 

عوامل موثر در طراحی سازه نگهبان شمع

در طراحی سازه نگهبان شمع باید این نکته را لحاظ کرد که سختی سازه نگهبان، در تغییرشکل ها و توزیع فشار پشت دیوار موثر است. در سیستم پایدارسازی گود، از نوع دیوار ساخته شده از گروه شمع ها، سختی سازه نگهبان بین ۴۱۵۰۰۰ تا ۴۷۵۰۰۰ کیلونیوتن در مترمربع است. علاوه بر سختی سیستم سازه نگهبان، ابعاد گودبرداری، خصوصیات ژئوتکنیکی خاک، تنش های افقی اولیه در خاک و شرایط آب زیرزمینی و تغییرات آن موثر است.

 

دیوار شمع بتنی
سازه نگهبان شمع بتنی

 

اجرای سازه نگهبان شمع

بعد از انجام طراحی سازه نگهبان شمع نوبت به اجرای آن می رسد. پیش از شروع گودبرداری، ابتدا چاه های قائم، به عمق مورد نظر، با فواصل تعیین شده توسط طراح، حفر می شوند. این چاه ها در کناره دیواره گودبرداری حفر می شوند. برای آنکه پشت دیواره گودبرداری به یک باره خالی نشود، با توجه به مقاومت خاک، این چاه ها به صورت یک یا چند در میان حفر می شوند. عمق چاه باید از عمق گودبرداری بیشتر باشد که مقدار آن توسط مهندس ژئوتکنیک تعیین می شود. این حفر عمیق تر به منظور تأمین تکیه گاه مناسب انجام می شود.

 

سازه نگهبان
اجرای سازه نگهبان شمع پیش از گودبرداری

 

بعد از حفر چاه ها، قفس آرماتورهای شمع بافته شده درون چاه قرار داده می شود و بتن ریزی انجام می شود. بعد از اجرای تمام شمع های دور گود، عملیات گودبرداری به صورت مرحله به مرحله انجام می شود. در هر مرحله از گودبرداری، به عنوان روش مکمل، می توان از مهار متقابل یا انکراژ استفاده کرد. استفاده از مهار متقابل یا انکراژ باعث کم شدن طول آزاد شمع و در نتیجه کاهش میزان تغییرشکل شمع های تحت فشار جانبی می شود.

 

سازه نگهبان شمع در یک طرف گود

 

نرم افزار طراحی سازه نگهبان شمع

از جمله نرم افزارهای مورد استفاده در طراحی سازه نگهبان شمع ، نرم افزار Plaxis است. نرم افزار Plaxis در پروژه های ژئوتکنیک برای تحلیل تغییرشکل ها و تحلیل پایداری استفاده می شود. این نرم افزار بر اساس روش اجزای محدود طراحی شده است و در محاسبات سازه نگهبان شمع ، انکراژ، ریزشمع ها و سایر روش های پایدارسازی گود کاربرد دارد.

 

پایدارسازی گود با شمع بتنی
پایدارسازی جداره با شمع

 

هزینه طراحی سازه نگهبان شمع

هزینه طراحی سازه نگهبان شمع با توجه به عمق گود، نوع خاک، نوع گود، ساختمان های مجاور، ارتفاع ساختمان، ابعاد پی و تاسیسات شهری موجود در اطراف گود تعیین می شود. خسارات ناشی از ریزش گود در اثر طراحی نامناسب روش مهار گود، بر عهده طراح است.

امتیاز این مطلب:

امتیاز ۴.۰ از ۵ - از مجموع ۳ رای

نظرات کاربران

نام
نام خانوادگی
دیدگاه شما