حفر چاه آب دستی

حفر چاه آب دستی

دسته بندی

حفاری

تعداد ارائه دهنده ها

۱ ارائه دهنده

بازه قیمت

از ۲۰۰٬۰۰۰ تومان تا ۱٬۸۰۰٬۰۰۰ تومان

توضیحات قیمت

قیمت حفر چاه دستی به عمق چاه و نوع خاک منطقه وابسته است. همچنین عامل حفاری در خشکی یا در آب عامل دیگر تعیین کننده هزینه حفر چاه دستی می باشد. حفاری در آب بیش از دو برابر حفاری در خشکی قیمت دارد. عمران مدرن ارائه دهنده خدمت حفر چاه آب دستی با بهینه ترین قیمت می باشد.
intro
comment
bookmark
share

شهر

شهر را مشخص کنید
beton_banner

حفر چاه آب دستی

فروشندهمحلشماره تماس
عمران مدرن

عمران مدرن

۵

location

تهران

phone۰۲۱۶۲۹۹۹۶۷۵
ابتدا
۱
انتها

معرفی کالا

نظرات کاربران

حفر چاه آب دستی

قدیمی ترین و سنتی ترین روش کندن چاه آب ، حفر چاه آب دستی می باشد. چاه دستی به آن دسته از چاه هایی اطلاق می گردد که برای حفر آن از نیروی انسانی و تجهیزات سنتی همچون بیل ، چرخ چاه ، کلنگ ، دلو و ... استفاده می شود (مطابق با آیین نامه و مقررات حفاظتی حفر چاه های دستی).

اگر چه از این روش بیشتر برای حفر چاه فاضلاب استفاده می گردد، اما حفر چاه آب دستی نیز در مناطق روستایی کشورهای در حال توسعه رایج می باشد. بدین منظور عملیات حفر با استفاده از وسایل سنتی و تا چند متر زیر عمق برخورد به سطح آب زیر زمینی ادامه می یابد. در حفر چاه آب دستی پس از کندن چاه و برداشتن خاک ، دیواره های چاه آب را با استفاده از آجر ، بتن ، لوله جداری و ... می پوشانند تا خاک دیواره چاه به درون آب نشست نکند.

 

حفر چاه آب دستی
حفر چاه آب دستی

قیمت بالابر ساختمانی                                                                                                                      بلوک هبلکس                                                                                        میلگرد 28

هزینه حفر چاه دستی

عوامل متعددی بر هزینه حفر چاه دستی موثرند. یکی از این عوامل نوع زمین است. از دیگر عوامل موثر بر هزینه حفر چاه آب دستی عمق حفاری می باشد. همچنین قیمت حفر چاه دستی در آب با قیمت حفر چاه دستی در خشکی متفاوت است. اما به طور کلی هزینه حفر چاه به صورت دستی ارزان تر از روش ماشینی (مکانیکی) است.

 

دستگاه حفاری چاه آب دستی

تجهیزات حفر چاه آب دستی به شرح زیر می باشند:

چرخ چاه: وسیله ای است که به منظور انتقال مواد از عمق چاه به بیرون و بالعکس مورد استفاده قرار می گیرد و بر روی دهانه چاه نصب می گردد.

دلو: وسیله ای است که معمولا از لاستیک منجید دار ، برزنت و یا مواد مشابه به شکل کیسه ساخته شده و در انتقال مواد مورد استفاده قرار می گیرد.

کلنگ: از این وسیله برای کندن زمین استفاده می گردد.

سایر تجهیزات و دستگاه حفاری چاه آب دستی شامل دمنده هوا ، کابل انتقال برق روشنایی ، فرغون ، کمربند ایمنی برای رفتن مقنی به درون چاه و ... می باشد.

 

حفر چاه آب دستی
حفر چاه آب با تجهیزات دستی

 

قرارداد حفر چاه دستی

در قرارداد حفر چاه دستی مواردی همچون مشخصات طرفین قرارداد (پیمانکار و کارفرما) ، نوع چاه ، حجم حفاری ، محاسبات و مشخصات فنی پروژه ، مبلغ قرارداد ، نحوه پرداخت ، مدت قرارداد و تعهدات پیمانکار و کارفرما ، موارد فسخ و همچنین دوره تضمین قرارداد تعیین می گردد. 

 

نکات اجرایی عملیات حفر چاه آب دستی

  • پیش از آغاز حفر چاه آب دستی باید بررسی های لازم در مورد وجود قنات های قدیمی ، فاضلاب و پی ها ، جنس خاک ، لایه های زیر زمینی ، تاسیساتی همچون آب ، برق ، گاز ، تلفن و ... به عمل آید.
  • در شروع عملیات حفر چاه آب دستی وجود حداقل دو نفر و با افزایش عمق چاه کنده شده تا ۵ متر وجود حداقل سه نفر برای ادامه عملیات الزامی است. با شروع حفر انباره یک نفر کمک کلنگ دار اضافه می گردد.
  • به منظور حفظ ایمنی کارگران از نظر ریزش اطراف چاه و یا سقوط از کنار دهانه ، در محل ایستادن کارگران تخته و یا الوارهای زیرپایی با مقاومت و پهنای کافی گذاشته شود.
  • جهت جلوگیری از سقوط خاک و سنگ به داخل چاه دور دهانه باید آستانه ای به ارتفاع حداقل ۱۵ سانتی متر با مصالح مقاوم تعبیه گردد.
  • به محض رسیدن چاه به عمقی که خاک واجد استحکام لازم باشد عملیات طوقه چینی باید شروع گردد. در زمین هایی که خاک دستی ریخته شده باشد عملیات طوقه چینی بعد از برداشتن خاک دستی انجام می شود.
  • چنانچه در عمق معینی از چاه احتمال داده شود که به علت کمبود اکسیژن عوارضی برای مقنی ایجاد خواهد شد قبلا باید نسبت به تهیه وسایل هوادهی به داخل چاه اقدام نمود.

 

دستگاه حفاری چاه آب دستی
چاه دستی

 

مزایا و معایب حفر چاه آب دستی

از مهم ترین معایب حفر چاه آب دستی خطرات جانی ناشی از سقوط اجسام به درون چاه و خفگی ناشی از کمبود اکسیژن برای مقنی می باشد. علاوه بر این سرعت حفاری در این روش پایین بوده و از نظر عمق حفاری نیز دارای محدودیت است.

از جمله مزایای حفر چاه آب دستی کمتر بودن قیمت حفر چاه دستی نسبت به سایر روش های حفاری و همچنین انعطاف پذیری بالای این شیوه حفاری می باشد.

امتیاز این مطلب:

امتیاز ۳.۶ از ۵ - از مجموع ۵ رای

نظرات کاربران

نام
نام خانوادگی
دیدگاه شما