استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت

تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت
نحوه تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت

تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت بسیار حائز اهمیت است. به عبارتی قرارداد محضری مشارکت در ساخت تعیین کننده تمامی قوانین قرارداد و مسئولیت ها و وظایف طرفین قرارداد نسبت به یکدیگر می باشد. بنابراین پیش نویس قرارداد مشارکت در ساخت و تنظیم آن را باید به فردی متخصص و باتجربه در این زمینه سپرد. پیش از تعیین نحوه نوشتن قرارداد مشارکت در ساخت ، ابتدا به تعریف این قرار می پردازیم. مشارکت در ساخت قراردادی است که بین مالک و سازنده منعقد می گردد و به واسطه آن توافقی بین طرفین صورت می پذیرد که در قبال اینکه مالک زمین خود را در اختیار سازنده قرار می دهد، سازنده متعهد می شود هزینه های مربوط به ساخت و ساز، جواز و … را متقبل شود. عدم دقت در نحوه تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت و ساز ، موجب بروز اختلاف بین طرفین و حتی ضایع شدن حقوق یکی از آنها می گردد.

تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت

اهمیت تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت

اساس مشارکت در ساخت بر پایه نحوه تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت است. قرارداد محضری مشارکت در ساخت باید عاری از هر گونه خطا و اشتباهی باشد و تمامی وظایف و حقوق طرفین به طور کامل و با ذکر جزئیات در آن مشخص گردد. عدم تنظیم درست قرارداد مشارکت در ساخت می تواند به ضرر بزرگی برای یکی از طرفین قرارداد منجر شود. نمونه پیش نویس قرارداد مشارکت در ساخت در سایت ها تنها برای دادن دید کلی از نحوه تنظیم و حقوق و تعهدات هر یک از طرفین ارائه می شود و برای تمامی شرایط و پروژه ها جامعیت ندارد. در واقع برای هر پروژه ای، نحوه تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت باید بر اساس شرایط همان پروژه انجام شود. بنابراین اکیدا توصیه می گردد که تنظیم آن به افراد متخصص واگذار شود. در سربرگ تمامی صفحات قرارداد باید عبارت قرارداد مشارکت در ساخت ذکر گردد.

نحوه تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت

بهتر است این قرارداد در دفاتر رسمی و به صورت قرارداد محضری مشارکت در ساخت تنظیم شود. برخی از مواردی که در تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت باید حتما تعیین گردد به شرح زیر است:

  • میزان آورده هر کدام از طرفین قرارداد
  • قدرالسهم هر یک از طرفین
  • مقدار بلاعوض
  • برنامه زمان بندی پیشبرد و تحویل پروژه
  • ضمانت اجرایی در صورت عدم انجام تعهدات
  • شرایط حق فسخ قرارداد
  • جنس، نوع و درجه کیفی مصالح مصرفی در ساخت و جایگزین آنها
نحوه نوشتن قرارداد مشارکت در ساخت

نحوه نوشتن قرارداد مشارکت در ساخت

به منظور پیشگیری از دعاوی و بروز اختلاف باید بندهای قرارداد محضری مشارکت در ساخت کاملا شفاف تنظیم گردد. در واقع باید از جمله های دارای ابهام یا دوپهلو در تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت جدا خودداری نمود. نوشتن قرارداد مشارکت در ساخت درست، تضمین کننده سرمایه گذاری مطمئن و سودمند برای هر دو طرف می باشد. یکی از مهم ترین موارد در نحوه نوشتن قرارداد مشارکت در ساخت ، تعیین حق یا عدم حق پیش فروش می باشد.

در قرارداد محضری مشارکت در ساخت باید زمان و نحوه انتقال سند به سازنده مشخص گردد. بهتر است انتقال سند به صورت مرحله به مرحله و پس از انجام هر بخش از تعهدات سازنده صورت پذیرد. به طور مثال چنانچه سهم سازنده سه دانگ از ساختمان باشد، می توان یک دانگ از سهم را پس از پیشبرد ۳۰% از پروژه، پس از پیشروی ۶۰% از پروژه یک دانگ دیگر و با اتمام پروژه و انجام تعهدات یک دانگ دیگر به سازنده انتقال داده شود. در این قرارداد، حتی نحوه پیشبرد پروژه در صورت فوت یک یا هر دو طرف پروژه باید مشخص شود.

قرارداد محضری مشارکت در ساخت برای پروژه های با چند مالک یا سازنده

در برخی موارد ممکن است سازنده یا مالک ملک، بیشتر از یک نفر باشد. در چنین حالتی تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت باید با دقت بالایی انجام شود. نحوه انجام کار و مسئولیت هر یک از سازنده ها، همچنین سهم هر کدام از آنها باید به صورت دقیق مشخص گردد. همچنین تعداد واحدهای سهم هر سازنده و محل دقیق واحدها باید تعیین شود. برای حالتی که مالک بیشتر از یک نفر باشد نیز چنین شرایطی حاکم است. باید آورده هر کدام از مالکین، سهم آنها و تعداد و محل واحدهای هر مالک در هنگام تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت تعیین شود. فرد تنظیم کننده قرارداد مشارکت در ساخت باید کاملا بی طرف بوده و بندهای قرارداد را بدون هیچ جانبداری تعیین کند.

پیش نویس قرارداد مشارکت در ساخت

برای مطالعه بیشتر:

مشارکت در ساخت بدون بلاعوض

قدرالسهم مشارکت در ساخت

قانون مشارکت در ساخت

تقسیم واحدها در مشارکت در ساخت

مراحل مشارکت در ساخت

صفر تا صد مشارکت در ساخت

نرخ کمیسیون قرارداد مشارکت در ساخت

نحوه مشارکت در ساخت

شرایط مشارکت در ساخت خانه

قرارداد مشارکت ساخت ساختمان مسکونی

شرایط فسخ قرارداد مشارکت در ساخت

مشکلات قراردادهای مشارکت در ساخت

نکات مهم در قرارداد مشارکت در ساخت

ضمانت اجرایی قرارداد مشارکت در ساخت

سوالات مشارکت در ساخت

انقضای مدت قرارداد مشارکت در ساخت

خطرات مشارکت در ساخت

مشارکت در ساخت مشهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: اولین نفر باشید!