حفر چاه فاضلاب

حفر چاه فاضلاب

دسته بندی

حفاری

تعداد ارائه دهنده ها

۱ ارائه دهنده

بازه قیمت

از ۱۵۰٬۰۰۰ تومان تا ۶۰۰٬۰۰۰ تومان

توضیحات قیمت

چاه فاضلاب به دو صورت چاه جذبی و سپتیک حفر می گردد. قیمت حفاری چاه فاضلاب بسته به نوع خاک منطقه و عمق چاه متفاوت است. همچنین دستی یا ماشینی بودن حفاری تعیین کننده هزینه حفر چاه فاضلاب می باشد. دستمزد حفر چاه فاضلاب با توجه به موارد ذکر شده بر اساس هر متر حفاری دریافت می شود.
intro
comment
bookmark
share

شهر

شهر را مشخص کنید
cctv_banner

حفر چاه فاضلاب

فروشندهمحلشماره تماس
عمران مدرن

عمران مدرن

۵

location

تهران

phone۰۲۱۶۲۹۹۹۶۷۵
ابتدا
۱
انتها

معرفی کالا

نظرات کاربران

حفر چاه فاضلاب

حفر چاه به عمل کندن زمین در ابعاد و عمق مشخص به منظور دفع فاضلاب ، رسیدن به آب های زیر زمینی و ... اطلاق می گردد. حفر چاه فاضلاب یکی از متداول ترین حفاری های چاه محسوب می گردد. در مناطقی که فاقد سیستم انتقال فاضلاب می باشند، از چاه جذبی و یا مخزنی به منظور دفع فاضلاب ساختمان استفاده می شود.

 

حفر چاه فاضلاب
حفر چاه فاضلاب 

 

قیمت حفر چاه فاضلاب

قیمت حفر چاه فاضلاب به عواملی همچون عمق چاه ، نوع حفاری (دستی یا مکانیکی) ، جنس خاک وابسته می باشد. دستمزد حفر چاه فاضلاب از دیگر عوامل موثر بر روی قیمت حفاری چاه می باشد. تمامی موارد ذکر شده بر روی قیمت حفر چاه توالت نیز تاثیرگذار است.

 

دلایل حفر چاه فاضلاب خانگی

ممکن است برخی از ساختمان ها دارای چاه فاضلاب باشند. اما به دلایلی همچون از بین رفتن کارایی چاه فاضلاب قدیمی و عدم جذب فاضلاب ، پر شدن متناوب چاه و عدم تاثیر تخلیه چاه بر روی کارایی آن نیاز به حفر چاه فاضلاب جدید باشد. از دیگر دلایل کندن چاه فاضلاب جدید برای این گونه ساختمان ها ، کافی نبودن چاه قدیمی برای دفع فاضلاب ساختمان می باشد.

همچنین در ساختمان های جدید فاقد سیستم انتقال فاضلاب نیز با توجه به نوع ساختمان نیاز به حفر چاه فاضلاب می باشد. چاه توالت یکی از چاه های فاضلاب خانگی است که حفر آن در ساختمان های امروزی ضروری بوده و در احداث ساختمان های جدید حتما باید به آن توجه نمود.

 

تجهیزات مورد نیاز برای کندن چاه فاضلاب

به منظور حفر چاه فاضلاب به صورت دستی از تجهیزاتی همچون چرخ چاه ، بیلچه ، دلو ، کلنگ و ... استفاده می شود. چاه دستی به آن دسته از چاه هایی گفته می شود که که با استعانت از نیروی بدنی و با استفاده از ابزار و تجهیزات ذکر شده حفر می شوند.

چرخ چاه وسیله ای است که به منظور انتقال مواد از عمق به بیرون و بالعکس استفاده می گردد. در هنگام حفر چاه فاضلاب ، چرخ چاه بر دهانه آن نصب می شود. دلو نیز وسیله ای است به شکل کیسه که به منظور انتقال مواد مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله غالبا از لاستیک منجید دار ، برزنت و یا مواد مشابه ساخته می شود.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی از دستگاه حفاری چاه فاضلاب نیز به منظور کندن چاه استفاده می شود. استفاده از دستگاه حفر چاه فاضلاب خانگی موجب افزایش سرعت در حفر چاه می گردد. شایان ذکر است که قیمت دستگاه حفاری چاه فاضلاب بیشتر از تجهیزات دستی بوده و این امر بر روی قیمت حفاری چاه فاضلاب موثر است.

 

دستگاه حفاری چاه فاضلاب
تجهیزات مکانیکی حفر چاه فاضلاب

 

انواع چاه فاضلاب

حفر چاه فاضلاب به دو صورت جذبی و سپتیک (مخزنی) انجام می شود. انتخاب نوع چاه وابسته به جنس خاک ، نوع زمین و سطح آب زیرزمینی می باشد.

چاه جذبی 

چاه جذبی در زمین هایی حفر می گردد که خاک آن قابلیت جذب آب و فاضلاب را داشته باشد. زمین های شنی ، ماسه ای و همین طور زمین های دارای خرده سنگ بهترین زمین برای حفر چاه جذبی فاضلاب می باشند.

چاه سپتیک 

چاه سپتیک یا مخزنی بر خلاف چاه جذبی ، فاضلاب را در درون خود ذخیره می کند. پس از پر شدن چاه سپتیک با استفاده از تجهیزات و دستگاه های مناسب اقدام به تخلیه آن می نمایند. این نوع چاه از نفوذ فاضلاب به منابع زیر زمینی آب جلوگیری کرده و از این نظر بر چاه جذبی برتری دارد. حفر چاه فاضلاب سپتیک در مناطقی که خاک آن امکان جذب فاضلاب را نداشته باشد و در مناطق با سطح آب زیرزمینی بالا انجام می شود. 

چاه های سپتیک به دو دسته یک بخشی یا چند بخشی تقسیم بندی می شوند. این تقسیم بندی بر اساس بخش بندی داخل سپتیک صورت می پذیرد.

 

ساختار و مراحل حفر چاه فاضلاب

ساختار چاه فاضلاب متشکل از میله ، گلدان دهانه ، طوقه ، انباره و دال بتنی می باشد.

 

میله

میله آن قسمت از چاه می باشد که به طور عمودی نسبت به سطح زمین کنده می شود. طول آن وابسته به جنس زمین می باشد. حفر میله چاه تا رسیدن به رگه های آبکش زمین (رگه ماسه ای و سنگی) ادامه می یابد. حداقل عمق برای حفر میله چاه ۱۲ متر می باشد. شایان ذکر است که جهت عمودی میله چاه باید در تمام مسیر حفر چاه فاضلاب رعایت گردد.

 

انباره چاه

به مسیر یا مسیرهای انحرافی کنده شده در عمق یا دیواره میله ، انباره چاه گفته می شود. این تونل ها به منظور افزایش سطح تماس فاضلاب با رگه های آبکش حفر می گردند. در حفر چاه فاضلاب ابعاد این تونل ها بر اساس محل چاه و ساختار آن و همچنین فاضلاب ورودی تعیین می گردد. مسیر انباره چاه باید به گونه ای باشد که بیشترین تماس فاضلاب با بستر شنی فراهم شود.

 

طوقه

طوقه دیواره حلقوی ساخته شده از مصالح ساختمانی در بالاترین قسمت از میله چاه می باشد که بر روی آن درپوش چاه قرار داده می شود. در واقع از طوقه چینی به منظور جمع کردن دهانه چاه استفاده می گردد. بدین منظور دهانه چاه به صورت مخروطی و پله ای آجرچینی می شود. از آنجایی که طوقه به طور مداوم در تماس با فاضلاب می باشد در ساخت آن ملات های مقاوم در برابر آب همچون ماسه و آهک استفاده می گردد. 

 

چاه جذبی
طوقه چینی چاه

 

گلدان دهانه

پس از طوقه چینی ، گلدان دهانه به منظور هدایت عمودی فاضلاب به درون چاه اجرا می گردد. در واقع گلدان دهانه با هدایت عمودی فاضلاب به دورن چاه از پراکنده شدن فاضلاب ورودی جلوگیری می نماید. علاوه بر این از نشست طوقه و تخریب چاه جلوگیری می کند.

 

دال بتنی

در مرحله بعدی از حفر چاه فاضلاب ، روی آن را با استفاده از دال بتنی می پوشانند. استفاده از دال بتنی در مکان هایی که چاه فاضلاب به ناچار در مکان های پر رفت و آمد حفر شده باشد لازم و ضروری است. دال بتنی از خطرات جانی در هنگام نشست طوقه چاه جلوگیری می نماید.

 

قوانین حفر چاه فاضلاب

یکی از مهم ترین نکات در حفر چاه فاضلاب خانگی تعیین مکان درست حفاری است. چاه فاضلاب باید حتی الامکان در مکان های کم رفت و آمد حفر گردد. از دیگر مواردی که در تعیین محل حفاری باید به آن توجه نمود نزدیکی چاه به لوله های فاضلاب عمودی است. همچنین مکان حفر چاه فاضلاب باید به اندازه کافی از چاه آب دور باشد تا از آلودگی آب توسط باکتری های موجود در فاضلاب جلوگیری به عمل آید.

 

قوانین حفر چاه فاضلاب
حفاری چاه فاضلاب

 

نحوه استقرار لوله فاضلاب در درون چاه باید به نحوی باشد که در صورت ریزش فاضلاب به دیواره چاه آسیبی وارد نکند. همچنین انباری چاه نیز باید در عمقی حفر گردد که تحت تاثیر ارتعاشات ناشی از دستگاه ها و وسایل نقلیه و نیروهای وارده از طریق فونداسیون ساختمان قرار نگیرد.

نحوه استقرار گلدان بر سر چاه باید به نحوی باشد که بتواند فاضلاب را در مسیر محور چاه هدایت کند. از دیگر ضوابط و قوانین حفر چاه فاضلاب استفاده از قفل و بست مناسب در دهانه های دارای درب می باشد. همچنین به محض مشاهده کوچکترین تغییر شکل در اطراف دهانه چاه باید بلافاصله نسبت به بازدید دهانه اقدام و عملیات لازم را در صورت نیاز به عمل آورد.

امتیاز این مطلب:

امتیاز ۴.۰ از ۵ - از مجموع ۳ رای

نظرات کاربران

سامان یادگار

سلام ، حفر چاه فاضلاب به چند روش قابل اجراست و سریع ترین روش ممکن حفر چاه فاضلاب چه روشی هستش چون یک مقدار عجله داریم و میخواییم خیلی زود کار حفر چاه فاضلاب رو تموم کنیم؟ "ممنون از سایت خوبتون"

احمد رحیمی

آیا میشه از حلقه های فلزی استفاده کرد با توجه به خوردگی عناصر تو آب فاضلاب؟

نام
نام خانوادگی
دیدگاه شما