تست قطعات فولادی

تست قطعات فولادی

تعداد ارائه دهنده ها

۲ ارائه دهنده

توضیحات قیمت

تست قطعات فولادی به منظور اطمینان از صحت عملکرد این قطعات انجام می شود. از مهم ترین تست های قطعات فولادی ، تست پیچ و مهره و تست ورق می باشد. تست پیچ معمولا با آچار ترکمتر انجام می شود.
intro
comment
bookmark
share

شهر

شهر را مشخص کنید

تست قطعات فولادی

فروشندهمحلشماره تماس
عمران مدرن

عمران مدرن

۵

location

تهران

phone۰۲۱۶۲۹۹۹۶۷۵
ارس سازه ژیک آزما

ارس سازه ژیک آزما

۳

location

تهران

phone

******۰۲۱۴۴

ابتدا
۱
انتها

معرفی کالا

نظرات کاربران

تست قطعات فولادی

قطعات فولادی به سبب دارا بودن مقاومت کششی مناسب در بخش های مختلف ساختمان ، مورد استفاده قرار می گیرند. تست قطعات فولادی شامل تست هایی است که بر اساس مشخصات مورد انتظار موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران تهیه شده اند. اما در مواردی که استاندارد ملی ایران در مورد برخی از تست های قطعات فولادی تدوین نگردیده است، از استاندارد های بین المللی استفاده می شود. رایج ترین آزمایشات صورت گرفته بر روی قطعات فولادی تست پیچ و مهره و ورق می باشد.

 

تست قطعات فولادی
تست قطعات فولادی

 

تست قطعات فولادی - پیچ

تست‌ های ابعادی و نیز متالورژیکی در هنگام و پس از تولید پیچ و مهره و واشر ، در کارخانه‌ های سازنده یا آزمایشگاه‌ های مقاومت مصالح انجام می گیرند. آزمایش‌ های مکانیکی برای مهندسان طراح و بازرسان سازه دارای اهمیت می باشد. به ‌طور کلی آزمایش‌ های مکانیکی شامل آزمایش ‌های گشتاور یا ترک متر ، کشش ، سختی ‌سنجی و ضربه می‌ شود.

 

تست ترکمتر پیچ

آچار ترکمتر یا ترک رنچ (Torque wrench)، کاربردهای متنوعی در صنایع مختلف از جمله پتروشیمی، خودرو، تجهیزات صنعتی، آزمایشگاه ها، خط تولید کارخانه ‌ها، انواع ماشین آلات و صنایع دیگر دارد. ماهیت اصلی آچار ترک متر برای انجام تست قطعات فولادی پیچ ، اعمال نیروی مشخص و مورد نظر کاربر در شرایط مشخص به پیچ می ‌باشد. به عبارتی آچاری که به میزان مشخص و مورد نظر پیچی را سفت می ‌کند. البته به آچار ترک متر ، گشتاور سنج هم گفته می‌ شود.

میزان دقیق و مشخص ترک پیچ ‌ها (مقدار سفت شدن پیچ‌ ها) بسیار حائز اهمیت است زیرا در صورت اعمال نیروی کم (شل بودن پیچ) و یا اعمال نیروی بیشتر از حد مجاز (سفت شدن بیش از حد) دستگاه یا وسیله مورد نظر از نظر کارایی با مشکل روبرو خواهد شد.

برای استفاده از ترکمتر برای تست قطعات فولادی لازم است درجه معین شده با استفاده از دسته گردان بر روی ابزار اعمال گردد. بدین ترتیب که ابتدا گشتاور لازم را بر روی دستـه ثابت مشخص نموده و با چرخاندن دسته گردان عدد صفر منطبق می گردد. عملکرد ابزار به این صورت است که با رسیدن به نقطه گشتاوری، قسمت جغجغه آن مانع از اعمال نیروی مضاعف شده و به اصطلاح تقه می ‌زند.

 

تست قطعات فولادی
ترکمتر

 

تست ضربه پیچ

در تست قطعات فولادی ضربه پیچ که به آن تاب نمونه‌ زخم ‌دار نیز گفته می شود، به کمک دستگاه پاندول ‌دار و سقوط آزاد پاندول بر روی نمونه، قطعه شکسته شده و میزان انرژی جذب شده‌ آن را اندازه‌گیری می‌ کنند. البته لازم به ذکر است که آزمایش ضربه برای پیچ اجباری نبوده اما در صورت امکان لازم است انجام شود.

 

تست کشش پیچ

تست کشش از انواع معمول تست قطعات فولادی پیچ می باشد. در آزمایش کشش پیچ ، پس از بستن کامل آن با یک مهره از رده‌ مقاومتی بالاتر بر روی دستگاه کشش ، با سرعتی مناسب پیچ تا حد تنش تسلیم زیر کشش قرار گرفته و سپس به مدت ده ثانیه در همین حالت باقی می ‌ماند تا در نهایت بار کششی از روی پیچ برداشته می‌ شود. لازم به ذکر است که در این آزمایش هیچ ‌گونه شکست یا افزایش طول همیشگی در پیچ نباید وجود داشته باشد.

 

تست کشش گوه ‌ای پیچ

پس از تست کشش پیچ ، تست کشش گوه ای بر روی پیچ صورت می پذیرد. لازم به ذکر است که الزام آیین‌نامه برای انجام آزمایش کشش بر روی نمونه‌ کامل و واقعی پیچ و مهره‌ استفاده شده در پروژه است. مگر در مواردی که محدودیت ظرفیت دستگاه آزمایش وجود داشته باشد و یا طول پیچ بسیار کوتاه باشد. در تست کشش گوه ‌ای پیچ لازم است حداقل به مقدار چهار رزوه‌ کامل از پیچ بین فک ‌های دستگاه قرار گیرد. همچنین حداکثر سرعت دستگاه برای این تست قطعات فولادی نباید از 25 میلی متر بر دقیقه بیش تر باشد.

 

تست سختی ‌سنجی پیچ 

تست سختی سنجی پیچ در رده‌ تست های غیر مخرب پیچ قرار گرفته و برای آگاهی از میزان سختی قطعه و برابری آن با مقدار استاندارد انجام می ‌شود. لازم به ذکر است که سختی‌ سنجی برای بخش انتهایی، سطح صاف بدنه و سطح صاف سرپیچ در دستور کار قرار می گیرد. 

 

تست قطعات فولادی - ورق

در فرآیند های مختلف شکل دهی ورق ، ممکن است قطعه تولید شده همراه با عیوبی همچون پارگی ، گلویی شدن و چروکیدگی باشد. به همین منظور برای پیشبینی تولید سالم یک قطعه در فرآیند شکل دهی ، از تست قطعات فولادی نظیر تست کشش و خمش ورق استفاده می شود. آزمایش کشش ورق قابلیت انعطاف پذیری ، میزان الاستیک ، نقطه تسلیم ، مقاومت در برابر شکنندگی و حد ارتجاعی ورق را مشخص می نماید که توسط دستگاه کشش به صورت هیدرولیکی یا مکانیکی انجام می شود.

 

تست قطعات فولادی
تست ورق

 

قیمت تست قطعات فولادی

هزینه انجام تست قطعات فولادی نظیر تست ورق و پیچ و مهره ، در مقایسه با تبعات ناشی از نامناسب بودن قطعه مصرفی بسیار ناچیز می باشد. لذا لازم است تست قطعات فولادی جهت اطمینان از صحت عملکرد قطعات در دستور کار قرار گیرد.

امتیاز این مطلب:

امتیاز ۴.۰ از ۵ - از مجموع ۳ رای

نظرات کاربران

نام
نام خانوادگی
دیدگاه شما