اجرای سقف دال مجوف شاردک

اجرای سقف دال مجوف شاردک

تعداد ارائه دهنده ها

۱ ارائه دهنده
intro
comment
bookmark
share

شهر

شهر را مشخص کنید

اجرای سقف دال مجوف شاردک

فروشندهمحلشماره تماس
عمران مدرن

عمران مدرن

۵

location

تهران

phone۰۲۱-۵۴۴۰۶۰۱۲
ابتدا
۱
انتها

معرفی کالا

نظرات کاربران

اجرای سقف دال مجوف شاردک

سیستم سقف های مجوف یکی از روش هایی است که از سال ها قبل مبتنی بر ایده حذف بتن در قسمت هسته مرکزی یا نواحی کششی دال ها جهت کاهش بار مرده و حصول دهانه های بلندتر شکل گرفت. از مهم ترین انواع سقف های دال مجوف می توان به سقف های کوبیاکس ، وافل ، یوبوت و شاردک اشاره نمود. اجرای سقف دال مجوف شاردک به دلیل حذف بتن در قسمت های ذکر شده سقف ، موجب کاهش بار مرده ساختمان می گردد. این امر از مهم ترین مزایای اجرای سقف دال مجوف شاردک محسوب می شود.

به طور کلی دال سقف سیستم شاردک شامل بتن ، آرماتور ، بلوک های پلی اتیلن و نیز مفتول های متصل کننده بلوک ها می باشد. در این سقف از بلوک های پلی اتیلن که به آن بلوک های فوم شار گفته می شود، به جای بتن حذف شده سقف استفاده می گردد. بلوک های فوم شار وزن کمی داشته و به دلیل ترکیب پلی اتیلن با حباب های ریز هوا عایق حرارتی و صوتی خوبی نیز می باشند.


 اجرای سقف دال مجوف شاردک
بلوک های فوم شار


مراحل اجرای سقف شاردک

به طور کلی می توان گفت که مراحل اجرای سقف دال مجوف شاردک شامل قالب بندی دال ، آرماتوربندی تحتانی ، چینش بلوک های فوم شار و اتصال آنها به یکدیگر ، آرماتوربندی شبکه بالایی ، بتن ریزی سقف و در نهایت باز کردن قالب ها می باشد. 

در مرحله اول از اجرای سقف شاردک اقدام به قالب بندی آن می نمایند. بدین منظور می توان از انواع قالب های فلزی ، پلیمری و ... استفاده نمود. پس از آن، آرماتوربندی قسمت تحتانی دال انجام می شود. در ادامه با توجه به نقشه های اجرایی ، بلوک های شار چیده می شوند. به منظور ثابت باقی ماندن فواصل این بلوک ها ، آنها را به کمک قلاب هایی به یکدیگر متصل می نمایند.

پس از چینش بلوک های فوم شار اقدام به آرماتوربندی قسمت بالایی می نمایند. باید توجه داشت که در آرماتورگذاری شبکه فوقانی از اسپیسر استفاده نموده و ممکن است که در اطراف ستون ها نیاز به آرماتورهای اضافی باشد. 

در ادامه اجرای سقف دال مجوف شاردک ، بتن ریزی سقف انجام می شود. باید توجه داشت که بتن ریزی به صورت یکپارچه انجام شود. در اثر بتن ریزی سقف بلوک های شار به طور کامل در بتن فرو رفته و فضای خالی در سقف باقی نمی ماند. از این رو سقف شاردک سطحی کاملا صاف و یکپارچه خواهد داشت.


اجرای سقف شاردک
بتن ریزی سقف شاردک


پس از بتن ریزی سقف ، عملیات قالب برداری انجام می شود. شایان ذکر است که قالب برداری سقف باید زمانی انجام شود که بتن به مقاومت تعیین شده در نقشه های اجرایی رسیده باشد.


مزایای اجرای سقف دال مجوف شاردک

همان طور که پیشتر نیز ذکر گردید از مهم ترین مزایای اجرای سقف دال مجوف شاردک کاهش بار مرده ساختمان می باشد. این امر بهینه سازی المان های سازه ای و فونداسیون را در پی دارد. اجرای سقف دال مجوف شاردک موجب افزایش ارتفاع مفید سقف نیز می گردد. در واقع به دلیل استفاده از بلوک شار در این سیستم ، در صورت وجود دیوار برشی در سازه امکان حذف تیرها وجود دارد. حذف تیر علاوه بر افزایش ارتفاع مفید سقف ، امکان عبور راحت تر تاسیسات از زیر سقف و نیز امکان ایجاد بازشوهای بزرگ و نامنظم را فراهم می نماید. علاوه بر این امکان حذف سقف کاذب در صورت هماهنگی با تاسیسات نیز وجود دارد.

اجرای سقف دال مجوف شاردک امکان اجرای دهانه های بلند بدون نیاز به ستون را فراهم می نماید که از نظر انعطاف پذیری معماری و زیبایی شناختی بسیار حائز اهمیت می باشد. همچنین در این سیستم امکان ستون گذاری نامنظم نیز وجود دارد. از دیگر مزایای اجرای سقف شاردک می توان به کنترل خیز و نیز سرعت اجرای بالای آن اشاره نمود. علاوه بر این، ایجاد عایق صوتی و حرارتی نیز از مزیت های اجرای این سقف به شمار می آید.


اجرای سقف دال مجوف شاردک
سقف شاردک


هزینه اجرای سقف دال مجوف شاردک

اگر چه اجرای سقف دال مجوف شاردک باعث کاهش مصالح مصرفی همچون آرماتور و بتن می گردد، اما به طور کلی اجرای آن و یا هر نوع سقف دال مجوف دیگر، تنها در سازه های با دهانه بلند و یا با معماری های خاص توصیه می شود. زیرا هزینه اجرای سقف دال مجوف شاردک در پروژه های کوچک توجیه اقتصادی ندارد.

امتیاز این مطلب:

امتیاز ۴.۰ از ۵ - از مجموع ۳ رای

نظرات کاربران

پیمان راستیان

مزیت های اجرای سقف دال مجوف شاردک چیه؟!

نام
نام خانوادگی
دیدگاه شما