اجرای سقف دال تخت

اجرای سقف دال تخت

تعداد ارائه دهنده ها

۱۱ ارائه دهنده

توضیحات قیمت

سقف دال تخت نوعی سقف سازه ای است که به صورت یک طرفه و دوطرفه قابل اجرا می باشد. نسبت ضخامت به طول و عرض در دال بتنی سقف کم است. هزینه اجرای سقف دال بتنی به متراژ سقف، قیمت روز آهن آلات و بتن، دستمزد پیمانکار و ... وابسته می باشد.
intro
comment
bookmark
share

شهر

شهر را مشخص کنید

اجرای سقف دال تخت

فروشندهمحلشماره تماس
عمران مدرن

عمران مدرن

۵

location

تهران

phone۰۲۱-۵۴۴۰۶۰۱۲
بتن بسپار صنعت

بتن بسپار صنعت

۱

location

تهران

phone

******۰۹۱۲۹

دال فرم سازه

دال فرم سازه

۵

location

تهران

phone

******۰۲۱۸۸

ثمین سازه

ثمین سازه

۵

location

تهران

phone

******۰۲۱۶۶

سازه گستر فلق

سازه گستر فلق

۳

location

تهران

phone

******۰۲۱۸۸

برسام ابنیه دیبا

برسام ابنیه دیبا

۳

location

تهران

phone

******۰۲۱۲۲

پیش تنیده ساز پارس

پیش تنیده ساز پارس

۳

location

شیراز

phone

******۰۹۱۷۱

گروه قبچاق

گروه قبچاق

۵

location

تهران

phone

******۰۹۱۲۳

رویانو

رویانو

۳

location

اراک

phone

******۰۹۹۰۸

آکو استراکچر

آکو استراکچر

۳

location

تهران

phone

******۰۹۱۲۱

روفل

روفل

۳

location

تهران

phone

******۰۲۱۴۴

ابتدا
۱
انتها

معرفی کالا

نظرات کاربران

سقف دال بتنی تخت

اجرای سقف دال تخت بتنی یکی از روش های ساخت سقف های سازه ای است. دال به اعضایی گفته می شود که نسبت ضخامت آن به طول و عرضش کم باشد. دال تخت نوعی دال توپر است. در واقع سقف دال بتنی تخت به نوعی از سقف گفته می شود که به صورت یکپارچه ساخته می شود. عمده مصالح مورد استفاده در اجرای سقف دال تخت بتنی ، فولاد و بتن است.

 

انواع دال بتنی تخت

سقف دال بتنی تخت به دو دسته کلی دال بتنی تخت بدون تیر و دال بتنی تخت با تیر تقسیم بندی می شوند. همان طور که از نام سقف دال تخت بتنی بدون تیر بر می آید در آن هیچ نوع تیری وجود نداشته و ستون ها از طریق دال تخت به یکدیگر متصل می شوند. بنابراین بارهای وارد بر کف مستقیما به ستون های قرار گرفته در گوشه های سقف دال منتقل می گردد. این نوع سقف ها از صلبیت کمتری برخوردار بوده و از این رو دارای محدودیت هایی در طراحی و اجرا می باشند. اجرای سقف دال تخت بتنی بدون تیر ، غالبا در پروژه هایی که دارای دهانه های خیلی بزرگ و بار زیادی نباشند، انجام می شود.

 

اجزای سقف دال بتنی
اجزای سقف دال بتنی

 

در اجرای سقف دال تخت بتنی با تیر که یکی از صلب ترین سیستم های سقف است، علاوه بر اجرای دال بتنی ، تیرهای اصلی نیز در چهار طرف اجرا شده و موجب کلاف شدن سازه و عملکرد صلب تر آن می گردد. بارهای وارد بر این سقف در ابتدا به تیرها و سپس از تیر به ستون انتقال می یابد. برخلاف نوع بدون تیر امکان اجرای سقف دال تخت بتنی با تیر، در دهانه های بزرگتر وجود دارد.

در سقف دال تخت بتنی بدون تیر غالبا تنش برشی زیادی به دال وارد می گردد. از آنجایی که این بار به صورت مستقیم به ستون منتقل می گردد و به دلیل ضخامت کم دال در محل ستون ها ، دال تخت قابلیت تحمل تنش وارد شده در این محل را ندارد. برای رفع این مشکل، یا ضخامت دال را در اطراف ستون افزایش می دهند و یا اینکه در انتهای آن سرستون اجرا می گردد که در این حالت به آن دال تخت قارچی و یا کتیبه ای گفته می شود.

 

اجرای دراپ پنل و سرستون در سقف دال تخت بتنی
اجرای دراپ پنل و سرستون در سقف دال تخت بتنی

 

مراحل اجرای سقف دال بتنی تخت

برای اجرای سقف دال بتنی تخت در مرحله اول کل سقف با استفاده از قالب های فلزی و یا چوبی قالب بندی می شود. پس از قالب بندی سقف دال بتنی ، آرماتوربندی سقف در یک یا دو شبکه بالا و پایین انجام می شود. در اجرای سقف دال تخت بتنی ، نحوه آرماتور بندی وابسته به یک طرفه و یا دو طرفه بودن دال و ضخامت آن می باشد. به طوری که در اجرای سقف دال تخت بتنی با ضخامت کمتر، آرماتوربندی در یک ردیف و در پایین دال انجام می شود. در حالیکه در دال های ضخیم تر آرماتوربندی هم در بالا و هم در پایین صورت می گیرد. از طرف دیگر در دال های یک طرفه آرماتورهای خمشی تنها در جهت طولی و در دال های دو طرفه هم در جهت طولی و هم در جهت عرضی اجرا می شود. شایان ذکر است که به دال هایی که نسبت طول به عرض آن کمتر از ۲ باشد دال دو طرفه و اگر این نسبت بزرگتر یا مساوی ۲ باشد به آن دال یک طرفه می گویند.

 

اجرای دال تخت بتنی
اجرای دال تخت بتنی

 

پس از پایان آرماتوربندی باید میلگردهای اجرایی از نظر نوع، فاصله، سایز، خم های انتهایی و همچنین طول مهاری کنترل شوند. سپس عملیات بتن ریزی و تسطیح آن انجام می گردد. در انتهای اجرای سقف دال تخت بتنی و پس از اینکه بتن به مقاومت مورد نظر خود رسید، قالب ها برداشته می شوند. شایان ذکر است که پس از باز نمودن قالب ها به منظور کنترل و کاهش خیز و جلوگیری از وقوع ترک در بتن ، پایه های اطمینان باید مطابق با ضوابط استاندارد نصب گردند.

در اجرای سقف دال تخت بتنی با تیر ، قالب بندی و آرماتوربندی تیر به صورت همزمان با دال انجام شده و آرماتورهای دال بتنی سقف پس از عبور از تیرهای میانی ، در تیرهای پیرامونی سازه مهار می شوند.

 

سقف دال تخت بتنی
سقف دال تخت بتنی

 

مزایا و معایب سقف دال بتنی تخت

  • سطح زیر دال بتنی تخت بدون تیر کاملا صاف و یکدست بوده و که این امر موجب افزایش ارتفاع آزاد طبقات می گردد.
  • از آنجایی که در اجرای سقف دال تخت بتنی بدون تیر بحث کنترل خیز و ترک بسیار مهم می باشد، این سقف غالبا در ساختمان های با دهانه کمتر از ۶ متر و پروژه هایی که بار زیادی ندارند اجرا می شود. شایان ذکر است که به منظور کنترل خیز سقف دال تخت بتنی بدون تیر ضخامت آن را افزایش می دهند اما این امر افزایش بار مرده سازه و مشکلات ناشی از آن را در پی دارد.
  • قالب بندی و اجرای سقف دال بتنی تخت با تیر دشوارتر از نوع بدون تیر آن بوده و از این رو زمان اجرای آن بیشتر می باشد. ضمن اینکه در نوع با تیر ، برای پوشاندن آویز تیرها بهتر است که از سقف کاذب استفاده گردد. اما سقف دال تخت بتنی بدون تیر سطح صافی داشته و نیازی به اجرای سقف کاذب نیست.

امتیاز این مطلب:

امتیاز ۴.۰ از ۵ - از مجموع ۳ رای

نظرات کاربران

پدرام طهموری

برای اجرای سقف دال تخت روشهای متعددی پیشنهاد شده و من دوست دارم در مورد بهترین مدل اجرای سقف دال تخت بدونم میشه یک مقدار توضیح بدید؟

پرهام سوزنچیان

معایب اجرای سقف دال سخت چیه و چطوری از معایب این مدل سقف میشه کاست؟

نام
نام خانوادگی
دیدگاه شما