استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

وزن مخصوص بتن

وزن مخصوص بتن
وزن مخصوص بتن

آزمایش وزن مخصوص بتن برای کنترل صحت طرح اختلاط و یا کنترل یکنواختی مخلوط بتن انجام می شود که نیاز به پیمانه مخصوص دارد. این آزمایش بتن طبق استاندارد ASTM  C138 یا ISIRI 3521 انجام می گیرد که با یکدیگر تفاوت هایی دارند.

در استاندارد ایران حداقل قطرپیمانه در آزمایش وزن مخصوص بتن چهاربرابر حداکثر اندازه اسمی سنگدانه و حداقل ۱۵۰ میلی متر است و حداقل حجم آن ۵ لیتر می باشد. در حالی که در استاندارد ASTM، برای حداکثر اندازه اسمی سنگدانه ۲۵ میلی متر، حداقل حجم ظرف حدود ۵.۵ لیتر و حداکثر اندازه اسمی سنگدانه ۳۸ میلی متر می باشد.

وزن مخصوص بتن
وزن مخصوص بتن

وزن مخصوص اکثر سنگدانه های بتن معمولی در محدوده ۲۴۰۰ الی ۲۸۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب قرار دارند، در نتیجه چگالی بتن ساخته شده با سنگدانه های طبیعی معمولی، در دامنه ۲۲۰۰ الی ۲۶۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب قرار دارد. در نتیجه وزن مرده قطعات بتنی معمولا زیاد است و نسبت زیادی از بار وارده بر سازه را تشکیل می دهند. در چنین مواردی باید از بتن سبک تر استفاده نمود و بر عکس در بعضی موارد به منظور حفاظت نیاز است که از بتن سنگین تر استفاده شود.

انواع بتن برحسب وزن مخصوص

بتن سبک بتنی است با وزن حجمی کمتر از ۱۸۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب، که در ساخت آن از مصالح سبک نظیر سنگ آتش فشانی متخلخل استفاده می گردد. بتن سبک با توجه به روش تولید آن ها به صورت زیر طبقه بندی می شوند.

الف- بتون سبک دانه ، بتنی با استفاده از دانه های سنگی سبک و متخلخل است که وزن مخصوص ظاهری کمتر از ۲۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب می باشد.

ب-بتن اسفنجی که با ایجاد حفره های بزرگ در داخل بتن و یا ملات (این حفره ها به آسانی نسبت به حفرهای فوق العاده ریز ناشی از مواد حباب زا بتن قابل تشخیص است) و یا با ایجاد حباب های گاز در بتن ساخته می شودکه حباب ها باید در هنگام اختلاط و تراکم بتن پایداری خود را حفظ کنند.

ج- بتن فاقد ریزدانه که با حذف ریز دانه ها از مخلوط بتن، به صورتی که حفره های درونی به تعداد زیاد در بتن بوجود آید، ساخته می شود.

انواع بتن بر حسب وزن مخصوص

انواع بتن بر حسب وزن مخصوص

بتون معمولی با وزن مخصوص ۲۲۰۰ الی ۲۶۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب برای ساختمان های معمولی، پل ها، دال های بتنی، تیر، ستون، پی ها و غیره استفاده می گردد.

بتون های سنگین ، با وزن مخصوص ۳۰۰۰ الی ۴۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب برای حفاظت در برابر تشعشعات گاما و ایکس در راکتورهای هسته ای، پناهگاه ها، نیروگاه های اتمی و غیره استفاده می شود.

وسایل آزمایش وزن مخصوص بتن

  • قالب فلزی
  • لرزاننده مکانیکی
  • میز لرزاننده
  • میله تراکم ( تخماق)
  • کوبه ( چکش تراکم )
  • ترازو
  • لیسه
  • بیلچه
  • صفحه شیشه ای – با ضخامت حداقل ۶ میلی متر
 پیمانه های آزمایش وزن مخصوص بتن

پیمانه های آزمایش وزن مخصوص بتن

 نمونه گیری

در نمونه برداری از بتن تازه دقت شود، نمونه باید، در ظرف اختلاط، مجددا قبل از ریختن داخل قالب، به هم زده شود.

روش انجام آزمایش وزن مخصوص بتن

تعیین حجم قالب بتن

در آزمایش بتن قالب خالی و صفحه شیشه ای را با دقت ۰/۱ درصد، وزن نموده و ضمن قرار دادن قالب در سطح افقی و تراز، با آب ۲۵ درجه سلیسیوس تا حد سرریز پر می نماییم. سپس صفحه شیشه ای را به صورت افقی برروی دهانه قالب گذاشته و به تدریج می لغزانیم تا سطح دهانه کاملا پوشانده شده و هیچ حباب هوایی باقی نماند. سپس قالب حاوی آب و صفحه شیشه ای را با دقت ۰/۱ درصد مجددا توزین می نماییم.

حجم قالب از تقسیم کل وزن آب ( برحسب کیلو گرم ) به ۹۹۸ کیلوگرم بر متر مکعب بدست می آید. حجم قالب (v) را با دقت ۰/۱ درصد بر حسب متر مکعب یادداشت می نماییم.

آزمایش وزن مخصوص بتن

آزمایش وزن مخصوص بتن

تعیین وزن قالب

قالب را وزن کرده و وزن آن را با (m1) نشان می دهیم.

پر کردن قالب از بتن

درصورت استفاده از سر قالب، مطمئن می شویم که مقدار بتن مورد مصرف برای پر کردن قالب بعد از مرحله پر شدن و تراکم نهایی به حدی باشد که داخل سر قالب حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد ارتفاع قالب، خالی بماند.

تراکم بتن

بتن را بلافاصله بعد از ریختن داخل قالب متراکم کرده، تا تراکم کامل بدون جدایش سنگدانه ها یا آب انداختگی ایجاد گردد.

لرزاننده مکانیکی

تراکم با لرزاننده مکانیکی ، زمان تراکم بتن را به حداقل زمان محدود می کند. همچنین از لرزاندن بیش ازحد اجتناب می کنیم چرا که ممکن است باعث خروج حباب های هوای عمدی، از بتن شود.

دقت شود دراستفاده از لرزاننده مکانیکی در ازمایشگاه بتن ، تراکم کامل هنگامی اتفاق می افتد که حباب های بزرگ هوا بر روی سطح بتن وجود نداشته باشد و سطح با ظاهری لعابی، یکنواخت و بدون جدایش حاصل گردد.

میز ویبره بتن

میز ویبره بتن

تراکم دستی با میله تراکم یا کوبه

در صورت استفاده از تراکم دستی، ضربه های میله تراکم یا کوبه را کاملا یکنواخت بر روی سطح قالب توزیع کرده و در هر لایه به ازای هر ۱۰۰۰ میلی مترمربع، حداقل ۲۵ ضربه وارد می گردد.

صاف کردن سطح بتن

اگر درهنگام پر کردن قالب بتن، از سر قالب استفاده کرده ایم، بلافاصله بعد از تراکم، آن را برمی داریم. پس از این که لایه بالایی، متراکم گردید، به وسیله لیسه سطح بتن صاف می گردد.

توزین قالب حاوی بتن

قالب حاوی بتن را وزن کرده و آن را با (m2) نشان می دهیم.

محاسبات آزمایش

محاسبات وزن مخصوص از فرمول زیر محاسبه می شود :

که در آن :

چگالی بتن تازه بر حسب کیلو گرم بر متر مکعب

m1 وزن قالب بر حسب کیلو گرم

m2 وزن قالب بعلاوه وزن نمونه بتن موجود در قالب بر حسب کیلو گرم

v حجم قالب بر حسب متر مکعب

تست وزن مخصوص بتن

تست وزن مخصوص بتن

گزارش آزمایش وزن مخصوص بتن

گزارش آزمایش وزن مخصوص بتون باید شامل موارد زیر باشد :

  • شناسنامه نمونه مورد
  • محل اجراء
  • تاریخ آزمایش
  • روش تراکم بتن
  • چگالی بتن تازه
  • میزان و نحوه انحراف آزمایش از استاندارد ملی ایران
  • دمای نمونه بتن
  • مدت زمان انجام آزمایش

هزینه آزمایش وزن مخصوص بتن

قیمت انجام تست وزن مخصوص بتن درمقایسه با اهمیت سنجش وزن مخصوص بتن برای کنترل صحت طرح اختلاط و کنترل یکنواختی آن  بسیار ناچیز است. قیمت هر آزمایش وزن مخصوص بتن در سال ۹۹ در حدود ۵۰۰۰۰ تومان می باشد. برای مشاوره و دریافت اطلاعات دقیق تر می توانید به وبسایت عمران مدرن مراجعه نمایید.

جهت اطلاع از قیمت آزمایش وزن مخصوص بتن کلیک کنید.

آزمایشگاه بتن

استان تهران از پرجمعیت ترین استان های کشور بوده که همواره در حال ساخت و ساز است. آزمایشگاه بتن در تهران از پرکارترین آزمایشگاه ها محسوب می گردد. تست بتن شامل موارد بسیاری می باشد که توسط این آزمایشگاه ها قابل انجام است. آزمایشات بتن به دو دسته مخرب و غیر مخرب دسته بندی می گردند. لیست آزمایشگاه های بتن مورد تایید نظام مهندسی تهران را می توانید در سایت عمران مدرن مشاهده نمایید.

آزمایش خاک

یکی از اولین آزمایش های لازم برای آغاز احداث ساختمان، آزمایش خاک می باشد. تست خاک به منظور تعیین تیپ خاک، مقاومت، نفوذپذیری و … انجام می شود. ازمایش خاک به دو صورت صحرایی و آزمایشگاهی توسط آزمایشگاه ژئوتکنیک قابل انجام است. با توجه به نوع تست، تعداد آزمایشات، تجهیزات مورد نیاز و … هزینه آزمایش خاک ساختمان متفاوت می باشد. از جمله این آزمایش ها می توان به آزمایش دانه بندی خاک ، تست صحرایی خاک ، آزمایش نفوذ استاندارد ، آزمایش دانهول ، آزمایش صفحه و آزمایش برش مستقیم اشاره کرد. برای انجام برخی از آزمایش ها نیاز به حفاری گمانه است.

تست ut تست mt تست جوش pt آزمایش جوش تست رادیوگرافی جوش لوله آزمایش میلگرد

برای مطالعه بیشتر:

لیست شرکت های خدمات آزمایشگاهی ذیصلاح جوش و بتن

آزمایش بتن اصفهان

آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک

آزمایشگاه خاک و بتن

آزمایشگاه مکانیک خاک تهران

ارزش ماسه ای

آزمایش تحکیم

تست تراکم خاک در محل

آزمایش cbr

آزمایش مقاومت بتن

آزمایش بتن تازه

آزمایش درصد هوای بتن

مقاومت فشاری بتن

آزمایش التراسونیک بتن

ازمایش اسلامپ بتن

قیمت هر متر مربع واش بتن

بلوک نیوجرسی

قیمت گوم سیمانی

ابعاد جدول بتنی

تست غیر مخرب بتن

تست خاک

تست میلگرد

تحکیم خاک

تست تراکم خاک

آزمایش se ماسه

آزمایش spt

اسلامپ مناسب بتن

آزمایشگاه خاک

آزمایش مقاومت فشاری بتن

تست جوش VT

تست mt

تست rt

تست آلتراسونیک

تست مایعات نافذ

آزمایشگاه بتن در تهران

آزمایشگاه بتن اصفهان

آزمایش میلگرد

آزمایش دانه بندی

قیمت کرگیری

آزمایش cbr چیست

آزمایشگاه خاک اصفهان

برای دریافت اطلاعات در مورد بتن هوادار به لینک های زیر مراجعه کنید:

بلوک بتن سبک اتوکلاو شدهبتن هوادار اتوکلاو شدهبلوک سبک اتوکلاو شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۴ نظر

  1. سلام ، استعلام قیمت آزمایش وزن مخصوص بتن در شهرهای مختلف رو از کجا میتونم بگیرم ؟! میشه شماره تلفن چند آزمایشگاه معتبر در کشور رو قرار بدید.

  2. با توجه به اینکه بتن بر اساس وزنش تفاوت داره شما کدوم وزنش رو بای چه کاری پیشنهاد میدین ؟

  3. برا پروژه های کوچیک‌این ازمایش لازمه

  4. سلام گزارش آزمایش وزن بتن رو کجا باید برد؟