استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

آزمایش برش پره

آزمایش برش پره
آزمایش VST

آزمایش برش پره (Vane Shear Test) اولین بار توسط جان اولسن در سال ۱۹۱۸ مورد استفاده قرار گرفت. تست برش پره عمدتا در خاک های رسی انجام شده و هدف آن به دست آوردن مقاومت برشی زهکشی نشده خاک است. همچنین آزمایش VST در مورد خاک های ماسه ای (به سبب زهکشی در طول ازمایش) و رس های خیلی سخت به ندرت انجام می شود.

آزمایش برش پره هم در محل پروژه و هم در آزمایشگاه ژئوتکنیک صورت می پذیرد. به طوری که ازمایش برش پره صحرایی تحت استاندارد ASTM D 2573 و ازمایش برش پره آزمایشگاهی تحت استاندارد ASTM 4648-87 انجام می شود.

آزمایش برش پره
آزمایش برش پره

تجهیزات آزمایش برش پره

تجهیزات ازمایش برش پره به نسبت سایر ازمایش های خاک ، ساده بوده و شامل پره ، تجهیزات اعمال گشتاور ، تجهیزات اندازه گیری گشتاور و میله می باشد.

پره تست برش پره

لازم به ذکر است که پره آزمایش VST متشکل از چهار تیغه فولادی نازک با ابعاد مساوی است که به یک شفت جوش داده شده اند. البته پره های آزمایش VST ممکن است به صورت مستطیلی یا مخروطی باشند.

این پره ها بر هم عمود بوده و ارتفاع آن دو برابر عرض پره است. قطر پره های استاندارد ۶.۵ سانتی متر و ارتفاع آن ۱۳ سانتی متر است. در پره های استاندارد ، ضخامت پره ۲ میلی متر است.

تجهیزات آزمایش برش پره

پره تست VST

البته پره های تست برش پره در سایزها و ابعاد متنوعی ساخته می شوند. پره های بزرگ تر برای خاک های سخت تر به کار می روند و نتایج دقیق تری را نیز به دست می آورند اما باید توجه کرد که پره بزرگ تر ، دست خوردگی بیش تری نیز در خاک ایجاد می کند.

تجهیزات اعمال گشتاور تست برش پره

در آزمایش برش پره لنگر پیچشی موجب فرورفتن پره با ابعاد معین در خاک می شود. اعمال لنگر پیچشی در ازمایش برش پره می تواند به روش های مختلفی صورت پذیرد. به طوری که پیچش ممکن است با تجهیزات بسیار ساده و به وسیله یک دستگیره دایروی و یا یک وسیله T شکل اعمال گردد.

همچنین لنگر پیچشی می تواند به کمک یک هندل و توسط سیستم جعبه دنده ، به شفت های پیچشی منتقل گردد. از طرفی گاها وسایل الکتریکی که دارای یک مبدل بوده و با تنظیم ولتاژ و یا دور موتور ، می تواند گشتاور مورد نظر را اعمال نماید نیز، مورد استفاده قرار می گیرد.

تجهیزات آزمایش برش پره

تجهیزات آزمایش VST

تجهیزات اندازه گیری گشتاور تست برش پره

جهت اندازه گیری گشتاور پیچشی در آزمایش مکانیک خاک VST می توان از دستگاه های اندازه گیری گشتاور یا دستگاه برش پره استفاده نمود. به طوری که در دستگاه برش پره ، اعمال گشتاور با سرعت ثابت موجب تغییر طول فنر و انتقال نیروی فنر به پره می گردد. در نهایت نیز گشتاور ماکزیمم که موجب گسیختگی خاک می شود، ثبت می گردد. اما گیج های الکتریکی اندازه گیری تنش و کرنش که در بالای پره ها قرار می گیرند، یکی از دقیق ترین ابزار های اندازه گیری گشتاور ، بخصوص در اعماق زیاد می باشند.

میله تست برش پره

در آزمایش برش پره ، از میله یا راد هایی جهت اتصال پره ها به منبع تولید چرخش استفاده می شود. همچنین با افزایش عمق خاک ، از رادهای اضافی استفاده می گردد. البته راد های استفاده شده لازم است، دارای صلبیت کافی باشند.

لازم به ذکر است که همراه با دستگاه ازمایش برش پره ، یک جعبه شامل آچارهایی برای نصب و یا باز کردن قسمت های مختلف دستگاه و آداپتورهایی برای اتصال راد های اضافه شونده مختلف وجود دارد.

آزمایش VST

آزمایش VST

روش انجام آزمایش برش پره

قبل از انجام ازمایش برش پره لازم است بررسی گردد که سر پره و تیغه پره هر دو تمیز و خشک بوده و نشانگر لنگر بتواند آزادانه حرکت کند. اما برای انجام تست VST ، ابتدا پره در داخل خاک فرو رانده می شود. سپس در بالای میله ، لنگر پیچشی اعمال می شود به طوری که پره با سرعت ثابتی به چرخش در می آیند.

در طی ازمایش خاک برش پره تا لحظه گسیختگی ، استوانه ای از خاک به ارتفاع h و قطر d در مقابل لنگر پیچشی مقاومت می کند. به این ترتیب حداکثر لنگر پیچشی وارد بر میله پیچشی برای ایجاد گسیختگی برابر مجموع لنگر مقاوم نیروی برش در امتداد سطح جانبی استوانه خاک و لنگر مقاوم نیروی برشی در بالا و پایین استوانه خاک است.

سپس با استفاده از نمودار کالیبره شده آزمایش VST ، می توان مقاومت برشی را با توجه به عدد قرائت شده از روی صفحه مدرج ، به صورت مستقیم بدست آورد. نمودار ازمایش برش پره ، نتایج را برحسب شماره سریال تیغه ها و شماره سریال صفحه مدرج ، مشخص می نماید.

در صورتی که اعمال لنگر بلافاصله پس از فروبردن پره در خاک صورت گیرد، مقدار مقاومت مورد اندازه گیری کاهش می یابد اما در صورتی که این زمان افزایش یابد، خاک تمایل به تثبیت یا تحکیم داشته و مقاومت با افزایش همراه خواهد بود.

اعمال لنگر پیچشی در آزمایش برش پره

اعمال لنگر پیچشی در آزمایش VST

گزارشکار آزمایش برش پره

گزارشکار آزمایش خاک برش پره لازم است شامل موارد ذیل باشد:

  • روش انجام آزمایش VST
  • تاریخ انجام آتست VST
  • شماره گمانه
  • اندازه و شکل پره
  • شماره سریال قسمت فوقانی دستگاه و تیغه ها
  • عمق نوک پره
  • ماکزیمم پیچش قرائت شده
  • زمان رسیدن به گسیختگی
  • مقاومت برشی زهکشی نشده به دست آمده

اصلاح خطا آزمایش برش پره

جهت جلوگیری و یا کاهش اثرات اصطکاک رادها در تست VST ، از غلاف یا اندازه گیرهایی در نزدیکی پره ها استفاده می شود. از طرفی کرنش پیچشی در راد ها به سبب عدم صلبیت کامل آن ها، لازم است کالیبره گردد.

تست VST

تست VST

مزایا آزمایش برش پره

ازمایش برش پره یک روش سریع و اقتصادی جهت تعیین مقاومت برشی زهکشی نشده خاک است. به طوری که می توان با استفاده از تجهیزات ساده و در مدت زمان کم خاک را مورد بررسی قرار داد. همچنین نتایج برخی از آزمایشات نشان دهنده برتری تست برش پره نسبت به آزمایشات محدود نشده در رس های نرم است.

معایب آزمایش برش پره

نتایج تست برش پره ، در صورت وجود لایه های ماسه ای ، دانه های شن ، قشرهای سخت و ریشه درختان ، ممکن است دارای خطای زیادی باشد.

آزمایش برش پره برجا

آزمایش برش پره برجا

آزمایش برش پره در تهران

۱- شرکت سازه و شالوده چکاد ارائه دهنده آزمایش برش پره در تهران می باشد. جهت اطلاع از قیمت ازمایش برش پره در شرکت خدمات مهندسی سازه و شالوده چکاد که دارای صلاحیت پایه یک برای انجام آزمایش خاک و ژئوتکنیک با هر تعداد سقف سازه ای و تا هر متراژ زیربنای ساختمان (گروه الف، ب، ج و د) می باشد، بر روی لینک ذیل کلیک کنید.

تماس با شرکت سازه وشالوده چکاد

۲- شرکت آروند ابنیه پایدار ارائه دهنده آزمایش برش پره در تهران می باشد. جهت اطلاع از قیمت ازمایش برش پره در شرکت آروندابنیه پایدار که دارای صلاحیت پایه دو برای انجام تست خاک در ساختمان های با حداکثر ۱۰ سقف سازه ای و تا حداکثر ۵۰۰۰ مترمربع زیربنای ساختمان (گروه الف و ب و ج) می باشد، بر روی لینک ذیل کلیک کنید.

قیمت آزمایش برش پره شرکت آروند ابنیه پایدار
آزمایش برش پره در تهران

ازمایش برش پره در تهران

۳- شرکت پی آزما کاوش ابنیه ارائه دهنده آزمایش برش پره در تهران می باشد. جهت اطلاع از قیمت ازمایش برش پره در شرکت پی آزما کاوش ابنیه که دارای صلاحیت پایه دو برای انجام تست خاک در ساختمان های با حداکثر ۱۰ سقف سازه ای و تا حداکثر ۵۰۰۰ مترمربع زیربنای ساختمان (گروه الف و ب و ج) می باشد، بر روی لینک ذیل کلیک کنید.

تماس با شرکت پی آزما کاوش ابنیه

۴- شرکت فیدار خاک آزمای پارسه ارائه دهنده آزمایش برش پره در تهران می باشد. جهت اطلاع از قیمت ازمایش برش پره در شرکت فیدار خاک آزمای پارسه که دارای صلاحیت پایه دو برای انجام تست خاک در ساختمان های با حداکثر ۱۰ سقف سازه ای و تا حداکثر ۵۰۰۰ مترمربع زیربنای ساختمان (گروه الف و ب و ج) می باشد، بر روی لینک ذیل کلیک کنید.

تماس با شرکت فیدار خاک آزمای پارسه
تجهیزات آزمایش برش پره

تجهیزات آزمایش برش پره

آزمایش برش پره در اصفهان

۵- شرکت کیفیت آفرینان تک آزما ارائه دهنده آزمایش برش پره در اصفهان می باشد. جهت اطلاع از قیمت ازمایش برش پره در شرکت کیفیت آفرینان تک آزما که دارای صلاحیت پایه دو برای انجام تست خاک در ساختمان های با حداکثر ۱۰ سقف سازه ای و تا حداکثر ۵۰۰۰ مترمربع زیربنای ساختمان (گروه الف و ب و ج) می باشد، بر روی لینک ذیل کلیک کنید.

قیمت آزمایش برش پره شرکت کیفیت آفرینان تک آزما

۶- شرکت آمایش بتن اسپادانا ارائه دهنده آزمایش برش پره در اصفهان می باشد. جهت اطلاع از قیمت ازمایش برش پره در شرکت آمایش بتن اسپادانا که دارای صلاحیت پایه سه برای انجام تست خاک برای ساختمان های با حداکثر ۵ سقف سازه ای و تا حداکثر ۲۰۰۰ مترمربع زیربنای ساختمان (گروه الف و ب) می باشد، بر روی لینک ذیل کلیک کنید.

تماس با شرکت آمایش بتن اسپادانا
آزمایش برش پره در اصفهان

ازمایش برش پره در اصفهان

۷- شرکت سپاهان مهر آزمون ارائه دهنده آزمایش برش پره در اصفهان می باشد. جهت اطلاع از قیمت ازمایش برش پره در شرکت سپاهان مهر آزمون که دارای صلاحیت پایه سه برای انجام تست خاک برای ساختمان های با حداکثر ۵ سقف سازه ای و تا حداکثر ۲۰۰۰ مترمربع زیربنای ساختمان (گروه الف و ب) می باشد، بر روی لینک ذیل کلیک کنید.

تماس با شرکت سپاهان مهر آزمون

آزمایش برش پره در تبریز (آذربایجان شرقی)

۸- شرکت خاک پژوهان سهند ارائه دهنده آزمایش برش پره در تبریز (آذربایجان شرقی) می باشد. جهت اطلاع از قیمت ازمایش برش پره در شرکت خاک پژوهان سهند که دارای صلاحیت پایه دو برای انجام تست خاک در ساختمان های با حداکثر ۱۰ سقف سازه ای و تا حداکثر ۵۰۰۰ مترمربع زیربنای ساختمان (گروه الف و ب و ج) می باشد، بر روی لینک ذیل کلیک کنید.

قیمت آزمایش برش پره شرکت خاک پژوهان سهند
ازمایش برش پره

ازمایش برش پره

۹- شرکت ائل آرک کاوش ارائه دهنده آزمایش برش پره در تبریز (آذربایجان شرقی) می باشد. جهت اطلاع از قیمت ازمایش برش پره در شرکت ائل آرک کاوش که دارای صلاحیت پایه یک برای انجام تست خاک با هر تعداد سقف سازه ای و تا هر متراژ زیربنای ساختمان (گروه الف، ب، ج و د) می باشد، بر روی لینک ذیل کلیک کنید.

تماس با شرکت ائل آرک کاوش
آزمایش برش پره در تبریز

ازمایش برش پره در تبریز

۱۰- شرکت سنگ آب پی مانا ارائه دهنده آزمایش برش پره در تبریز (آذربایجان شرقی) می باشد. جهت اطلاع از قیمت ازمایش برش پره در شرکت سنگ آب پی مانا که دارای صلاحیت پایه دو برای انجام تست خاک در ساختمان های با حداکثر ۱۰ سقف سازه ای و تا حداکثر ۵۰۰۰ مترمربع زیربنای ساختمان (گروه الف و ب و ج) می باشد، بر روی لینک ذیل کلیک کنید.

قیمت آزمایش برش پره شرکت سنگ آب پی مانا

آزمایش برش پره در مشهد

۱۱- شرکت اوژن آزما پارت ارائه دهنده آزمایش برش پره در مشهد می باشد. جهت اطلاع از قیمت ازمایش برش پره در شرکت اوژن آزما پارت که دارای صلاحیت پایه دو برای انجام تست خاک در ساختمان های با حداکثر ۱۰ سقف سازه ای و تا حداکثر ۵۰۰۰ مترمربع زیربنای ساختمان (گروه الف و ب و ج) می باشد، بر روی لینک ذیل کلیک کنید.

تماس با شرکت اوژن آزما پارت

۱۲- شرکت ایمن لرزه شرق ارائه دهنده آزمایش برش پره در مشهد می باشد. جهت اطلاع از قیمت ازمایش برش پره در شرکت ایمن لرزه شرق که دارای صلاحیت پایه دو برای انجام تست خاک در ساختمان های با حداکثر ۱۰ سقف سازه ای و تا حداکثر ۵۰۰۰ مترمربع زیربنای ساختمان (گروه الف و ب و ج) می باشد، بر روی لینک ذیل کلیک کنید.

تماس با شرکت ایمن لرزه شرق
آزمایش برش پره در مشهد

ازمایش برش پره در مشهد

آزمایش برش پره در بندرعباس (هرمزگان)

۱۳- شرکت شالوده آزمای خلیج فارس ارائه دهنده آزمایش برش پره در بندرعباس (هرمزگان) می باشد. جهت اطلاع از قیمت ازمایش برش پره در شرکت شالوده آزمای خلیج فارس که دارای صلاحیت پایه سه برای انجام تست خاک برای ساختمان های با حداکثر ۵ سقف سازه ای و تا حداکثر ۲۰۰۰ مترمربع زیربنای ساختمان (گروه الف و ب) می باشد، بر روی لینک ذیل کلیک کنید.

قیمت آزمایش برش پره شرکت شالوده آزمای خلیج فارس
آزمایش برش پره

ازمایش برش پره

۱۴- شرکت آزمون مبنای خلیج فارس ارائه دهنده آزمایش برش پره در بندرعباس (هرمزگان) می باشد. جهت اطلاع از قیمت ازمایش برش پره در شرکت آزمون مبنای خلیج فارس که دارای صلاحیت پایه سه برای انجام تست خاک برای ساختمان های با حداکثر ۵ سقف سازه ای و تا حداکثر ۲۰۰۰ مترمربع زیربنای ساختمان (گروه الف و ب) می باشد، بر روی لینک ذیل کلیک کنید.

تماس با شرکت آزمون مبنای خلیج فارس

۱۵- شرکت طرح آزمای راد عمران ارائه دهنده آزمایش برش پره در بندرعباس (هرمزگان) می باشد. جهت اطلاع از قیمت ازمایش برش پره در شرکت طرح آزمای راد عمران که دارای صلاحیت پایه سه برای انجام تست خاک برای ساختمان های با حداکثر ۵ سقف سازه ای و تا حداکثر ۲۰۰۰ مترمربع زیربنای ساختمان (گروه الف و ب) می باشد، بر روی لینک ذیل کلیک کنید.

تماس با شرکت طرح آزمای راد عمران
آزمایش برش پره در بندرعباس

آزمایش برش پره در بندرعباس

هزینه آزمایش برش پره

همان طور که اشاره شد، آزمایش برش پره یکی از ساده ترین آزمایش های خاک است که مقاومت برشی زهکشی نشده خاک را در مدت زمان کم تعیین می کند. از طرفی تجهیزات آزمایش VST نیز بسیار کم هزینه است.

آزمایش خاک

یکی از اولین آزمایش های لازم برای آغاز احداث ساختمان، آزمایش خاک نظام مهندسی می باشد. آزمایش خاک برای احداث ساختمان به منظور تعیین تیپ خاک، مقاومت، نفوذپذیری و … انجام می شود. ازمایش خاک به دو صورت صحرایی و آزمایشگاهی توسط آزمایشگاه ژئوتکنیک قابل انجام است. با توجه به نوع تست، تعداد آزمایشات، تجهیزات مورد نیاز و … هزینه آزمایش خاک ساختمان متفاوت می باشد. از جمله این آزمایش ها می توان به آزمایش دانه بندی خاک ، تست صحرایی خاک ، آزمایش نفوذ استاندارد ، آزمایش دانهول ، آزمایش بارگذاری صفحه و آزمایش برش مستقیم اشاره کرد. برای انجام برخی از آزمایش ها نیاز به حفاری گمانه است.

آزمایش بتن

آزمایش بتن از دیگر آزمایش هایی است که برای ساخت و ساز الزامی می باشد. آزمایش بتن توسط آزمایشگاه بتن انجام می شود که هر کدام دارای پایه های متفاوتی هستند. استان تهران از پرجمعیت ترین استان های کشور بوده که همواره در حال ساخت و ساز است. بنابراین آزمایشگاه بتن در تهران از پرکارترین آزمایشگاه ها محسوب می گردد. تست بتن شامل موارد بسیاری می باشد که توسط ازمایشگاه بتن قابل انجام است. آزمایشات بتن به دو دسته مخرب و غیر مخرب دسته بندی می گردند. از جمله آزمایشهای بتن شامل آزمایش اسلامپ بتن ، کرگیری بتن ، آزمایش مقاومت فشاری بتن ، آزمایش چکش اشمیت ، آزمایش التراسونیک بتن و اسکن بتن می باشد.

تست ut تست mt جوش تست مایع نافذ تست vt آزمایش جوش تست rt آزمایش میلگرد

برای مطالعه بیشتر:

لیست شرکت های خدمات آزمایشگاهی ذیصلاح جوش و بتن

آزمایش بتن اصفهان

ارزش ماسه ای

آزمایش تحکیم خاک

آزمایش تراکم خاک

تست التراسونیک بتن

آزمایش cbr

آزمایش درصد هوای بتن

وزن مخصوص بتن

ازمایش اسلامپ بتن

مقاومت فشاری بتن

شرکتهای کرگیری بتن

فهرست بها ژئوتکنیک

آزمایشگاه بتن در تهران

شرکت های پوشش ضد حریق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۶ نظر

  1. سلام هزینه آزمایش برش پره رو از روی چه چیزی تعیین می کنند و آیا هزینه انجام اون در شهرهای مختلف باهم یکسانه؟!

  2. ازمایش برش پره با چه دستگاهی انجام میشه ؟

  3. سلام آزمایش برش پره برای تعیین مقاومت برشی زهکشی نشده خاک انجام می شود برای چه کار یا سازه ای انجام میشود ؟

  4. سلام گزارش آزمایش پره رو باید به کجا ارائه بدیم؟

  5. لطفا آزمایشگاه خاک در تهران جهت انجام آزمایش برش پره را معرفی نمایید. باتشکر

  6. سلام هزینه آزمایش برش پره چقدره؟