استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

دیوار چینی با بلوک هبلکس

دیوارچینی با بلوک هبلکس
دیوارچینی با بلوک هبلکس

بلوک هبلکس در سال های اخیر مورد توجه فراوانی واقع شده و استفاده از آن در پروژه های ساخت و ساز، افزایش فراوانی یافته است. دیوار چینی با بلوک هبلکس از مزایایی چون کاهش وزن سازه، عایق سرما و گرما و اجرای ساده برخوردار است. فرآیند دیوارچینی با بلوک هبلکس ساده و سریع است اما نکاتی که دارد که در صورت عدم توجه کارایی دیوار را به مخاطره می اندازد. نکته اصلی حین دیوار چینی با بلوک های هبلکس توجه به بحث رطوبت است. پیش از اجرا نیاز است بلوک هبلکس غرقاب شود. نکته دیگر بحث استفاده از عایق های حرارتی و صوتی مانند پلی یورتان یا پشم سنگ در قاب نصب دیوار است. استفاده از چسب و ملات با ترکیبات استاندارد نیز نقش مهمی در دیوار چینی هبلکس خواهد داشت. در ادامه مراحل تیغه چینی با هبلکس قدم به قدم ارائه شده است.

اگرچه ممکن است در نگاه اول قیمت دیوار هبلکس زیاد به نظر برسد، اما مزایای زیاد آن اجرای هبلکس را مقرون بصرفه نموده است. از شناخته شده ترین و پرکاربردترین برندهای این محصول می توان به اردکان هبلکس ، بلوک ساروج و هبلکس رضوی اشاره کرد. به منظور خرید هبلکس در شهرهای مختلف ایران از جمله خرید از کارخانه بلوک هبلکس اصفهان ، هبلکس همدان ، هبلکس بیرجند و … استعلام قیمت برندهای مختلف همچون قیمت پرین بتن نیشابور می توانید با کارشناسان عمران مدرن در ارتباط باشید.

تیغه چینی با هبلکس مراحل و روش ها

بتن هلبکس یا همان بتن هوادار اتوکلاو به دلیل به دلیل نوع ساخت، وزن پایینی دارد. درنتیجه دیوار چینی با بلوک هبلکس سبب کاهش وزن ساختمان و سبک سازی سازه خواهد شد. این سبک سازی سبب کاهش بار مرده ثقلی سازه و افزایش مقاومت آن در برابر بارگذاری های جانبی خواهد شد.

دیوارچینی با بلوک هبلکس

این بلوک ها در عایق بسیار مناسبی در برابر سرما و گرما هستند و از اتلاف حرارت بر اثر تبادل دمایی، تا حد بسیار زیادی جلوگیری می کنند. در آخر نیز دیوار چینی هبلکس به دلیل سرعت اجرای بالا و نیاز به نیروی کار کمتر، سبب افزایش سرعت و بهره وری می شود.

برای دریافت مقالات بیشتر در مورد بلوک هبلکس به لینک های زیر مراجعه کنید:

بلوک اتوکلاووزن بلوک هبلکسبلوک هبلکس چیستاجرای هبلکساتصالات بلوک هبلکس
اجرای نما روی هبلکسبلوک گازیبلوک سبک اتوکلاو شدهبلوک بتن سبک اتوکلاو شدهجنس بلوک هبلکس
بتن هوادار اتوکلاو شدهدیوار پیش ساخته هبلکسفرمستونبلوکaac

مراحل دیوارچینی هبلکس

مراحل نصب بلوک های بتن هوادهی اتوکلاو شده  (AAC) به شرح زیر است:

آماده سازی فونداسیون: فونداسیون باید همسطح و استوار و دیوارها کاملا قائم و با شاقول چک شود. بلوک های AAC باید توسط پایه بتنی محکم یا تیرهای فلزی تقویت شده پشتیبانی شوند.

برش و شکل‌دهی: بلوک‌ هبلکس  ممکن است نیاز به برش در اندازه‌های متناسب با ابعاد خاص دیوار داشته باشند. این کار را می توان با یک اره کاربید مجهز به تیغه الماس انجام داد.

دیوار چینی با بلوک هبلکس: بلوک های هبلکس بالای یک بستر ملات و با فاصله از هم قرار می گیرند تا امکان استفاده از ملات بر روی درزهای عمودی فراهم شود. سپس بلوک‌ها به آرامی در جای خود قرار می‌گیرند تا با استفاده از پتک لاستیکی از محکم شدن آن اطمینان حاصل شود.

چسب هبلکس : اتصالات عمودی بین بلوک های هبلکس با چسب مخصوص AAC پر می شود که برای استفاده با بلوک های AAC طراحی شده است. مواد چسب باید به طور یکنواخت پخش و صاف شود تا با استفاده از ماله ای با ابعاد مختلف که متناسب با اندازه بلوک های AAC است، از وجود لایه‌ای تمیز و یکنواخت اطمینان حاصل شود.

شکاف لرزه ای: فاصله لرزه ای ۱۵ تا ۲۰ میلی متری را بین بلوک های AAC و تیرها و ستون ها قرار دهید.

دیوارچینی با بلوک هبلکس

دستور العمل دیوار چینی هبلکس

در لیست زیر مجموعه دستور العمل های دیوارچینی با بلوک هبلکس را مشاهده می کنید.

۱ – چیدمان بلوک هبلکس تنها باید بر روی زمین صاف و تراز شده انجام گیرد.

دیوارچینی با بلوک هبلکس

۲ – اتصال بلوک ها با مواد شیمیایی با ضخامت ۳ الی ۴ میلی متر و یا با ملات سیمانی با نسبت ۱ به ۶ انجام شود.

دیوارچینی با بلوک هبلکس

۳ – پیش از دیوار چینی با بلوک هبلکس ، بلوک را در آب قرار داده و سریعا خارج کنید و یا سطح آن را به آب آغشته کنید.

دیوارچینی با بلوک هبلکس

۴ – بلوک را با ملات سیمانی معمولی به اندازه ۱۰ الی ۱۲ میلی متر و یا ملات درزبندی به اندازه ۳ الی ۴ میلی متر محدود کنید.

دیوارچینی با بلوک هبلکس

۵ – در حین دیوار چینی هبلکس ، مقاوم سازی را فراموش نکنید.

دیوارچینی با بلوک هبلکس

۶ – عمل آوری تنها برای اتصال با ملات سیمانی نیاز بوده و برای ملات های آماده نیازی به عمل آوری نیست.

دیوارچینی با بلوک هبلکس

دیوار چینی با بلوک هبلکس ضوابط و الزامات

در این بخش معیارهای دیوارچینی با بلوک هبلکس بسته به نوع کاربرد آن ارائه شده است. اگر کنترل لرزه ای مورد نظر ضرورت داشته باشد، دیوار و اتصالات آن باید تحت اثر نیروهای اینرسی کنترل شود. علاوه بر این با توجه به حساس بدون دیوار به جابجایی، بررسی جابجایی نسبی سیستم سازه ای در بردارنده دیوار و اثر ان در رفتار دیوار نیز ضروری میباشد. ‫اتصالات دیوارچینی با بلوک هبلکس باید با روش های مناسب که دراین دستورالعمل ارائه شده است، طراحی و اجرا گردند. در صورتیکه دیوار و اتصالات آن معیار جابجایی نسبی را براورده نکند باید نسبت به تقویت اتصالات یا کاهش دریفت طراحی طبقات به منظور کاهش جابجایی ها تا حدی که دیوار و اتصالات آن قابلیت تحمل آن را داشته باشند اقدام نمود. ‫در ادامه معیارهای پذیرش لرزه ای دیوار چینی هبلکس و اجزا، متصل به آن ارائه شده است.

‫دیوارچینی سریع با بلوک هبلکس برای دیوار خارجی

‫دیوارهای خارجی حساس به جابجایی و شتاب است. دیوارهای خارجی ساخته شده از بلوک AAC در صورتیکه از بالا و پایین به کف طبقات متصل شوند و تحت اثر بارگذاری ناشی از تغییر شکل های سرویس ناشی از بارهای ثقلی و بارگذاری داخل صفحه ناشی از زلزله قرار می گیرند این مسئله با توجه به اتصال نمای خارجی به آنها وانتقال بار آن به دیوار دارای اهمیت بوده و بر اثر تغییرشکل های به وجود آمده در سازه، ممکن است دیوار دچار ترک خوردگی برشی، تابخوردگی و شکست شود و نمای قرا گرفته بر روی آن ممکن است از دیوار جدا گردد. بارگذاری خارج از صفحه روی این دیوار ها می تواند منجر به ترک خوردگی خمشی، خرابی محل اتصال دیوار به سازه و در نهایت فروپاشی گردد.

با توجه به حساسیت دیوارها به جابجایی های وارده توصیه می شود که دیوار چینی با بلوک هبلکس در سازه های با صلبیت بالا (دریفت نسبی کم) مانند سازه های دارای دیوار برشی بتنی نیز این جدا سازی لحاظ شود. این دیوارها را میتوان با ایجاد درز پیوسته بین آنها و سازه محیطی محافظت کرد. برای این دیوارها باید اتصالاتی در نظر گرفت که قابلیت حرکت داخل صفحه و گیرداری خارج از صفحه را به دیوار بدهند.

‫معیارهای پذیرش تیغه چینی با بلوک هبلکس

‫دیوار چینی با بلوک هبلکس برای دیوارهای خارجی باید قادر به تحمل نیروهای برون صفحه ای محاسبه شده و حداکثر تغییر مکان مجاز طبق این بند را در صورت عدم جداسازی دیوار از سازه در جهت داخل صفحه باشند. مقدار تغییرمکان نسبی مجاز برای این دیوارها برابر ۰.۰۱ میباشد. در صورت جداسازی دیوار از قاب که جزئیات دقیقی در آیین نامه ی دیوارچینی با بلوک هبلکس دارد، نیازی به کنترل معیار تغییر شکل نخواهد بود. فاصله جداسازی از ستونها به اندازه حداقل ۰.۰۱ ارتفاع آزاد دیوار یا حداکثر دریفت طبقه براساس تحلیل سازه براساس استاندارد ۲۸۰۰ است.

‫تیغه چینی با بلوک هبلکس و بارگذاری

‫دیوارهای خارجی باید قادر به تحمل نیروهای برون صفحهای محاسبه شده باید طبق ایین نامه دیوار چینی با بلوک هبلکس ، حداکثر تغییر مکان مجاز طبق این بند را در صورت عدم جداسازی دیوار از سازه در جهت داخل صفحه باشد. مقدار تغییرمکان نسبی مجاز برای این دیوارها برابر ۰.۰۰۵ است. فاصله جداسازی از ستون ها به اندازه حداقل ۰.۰۱ ارتفاع آزاد دیوار یا حداکثر دریفت طبقه براساس تحلیل سازه طبق استاندارد ۲۸۰۰ می باشد.

‫ملاحظات کاهش خطر لرزه ای در دیوار چینی با بلوک هبلکس

‫برخی ملاحظات برای دیوار چینی با بلوک هبلکس به شرح زیر است:

  • دیوار چینی با بلوک هبلکس هبلکس در دیوارهای خارجی باید در جهت خارج از صفحه مقید شده و در جهت درون صفحه دارای اتصال آزاد باشند. این امر میتواند توسط نبشی های فولادی و یا بست های ویژه ارائه شده در آیین نامه ی دیوار چینی با بلوک هبلکس متصل به دال سازه ای در تراز سقف و نبشی یا بست های متصل به ستونها یا وال پست ها در دوانتهای دیوار انجام گردد. نبشی های فولادی میتوانند منقطع باشند که باید برای نیروی خارج از صفحه طراحی شوند حداکثر فاصله آزاد بین نبشی های منقطع یک متر خواهد بود. در صورت استفاده از بست های ارائه شده در دستورالعمل باید حداکثر فواصل آنها در اتصال به ستون  75 سانتی متر و در اتصال به سقف ۱۲۰ سانتی متر باشد.
  • پارتیشن و مهار های لازم در زمانی که از پارتیشن برای مهار جانبی دیگر اعضای غیر سازه ای استفاده شده، کنترل شوند.
  • ‫ توجه شود که پارتیشن هایی که تمام ارتفاع طبقه را پوشش نمیدهند (دیوار کوتاه) حتما باید از قاب سازه ای جدا گردند، در غیر اینصورت باعث تشکیل “ستون کوتاه” در سازه شده و منجر به خرابی می شود.

زلزله سبب تغییر بارگذاری ثقلی داخل صفحه و تغییر شکل حین بهره برداری می شود.

تیغه چینی با بلوک هبلکس برای دیوارهای داخلی

‫تیغه ها و دیوار چینی بلوک هبلکس برای دیوارهای داخلی ، حساس به جابجایی و شتاب هستند. تیغه های ساخته شده از بلوک AAC در صورتیکه از بالا و پایین به کف طبقات متصل شوند و زلزله سبب تغییر بارگذاری ثقلی داخل صفحه و تغییر شکل حین بهره برداری می شود.

و بر اثر تغییر شکل های به وجود آمده در سازه، ممکن است دچار ترک خوردگی برشی، تابخوردگی و شکست شوند و سطح اندودکاری روی آنها ممکن است ترک خورده یا از دیوار جدا گردد.

این تیغه ها تحت اثر بارگذاری خارج از صفحه ممکن است دچار ترک خوردگی خمشی، خرابی محل اتصال دیوار به سازه و فروپاشی  شوند. در مواقعی که از پارتیشن ها به عنوان مهار جانبی برای لوله کشی، اتاقک های الکتریکی، قفسه ها و اعضای غیرسازه ای دیگر استفاده شود، خرابی پارتیشن می تواند سبب آسیب دیدگی این اعضا گردد.

در مورد پارتیشین داخلی، اگر فرض بر این باشد که دیوارهای خارجی از سقف و ستون جدا شوند؛ فاصله ی این جداسازی باید برابر با حداکثر خیز درازمدت و حدود ۲ سانتی متر باشد. همچنین فاصله ی جداسازی از ستون ها باید دست کم ۰.۰۱ارتفاع آزاد دیوار ( یا برابر با حداکثر دریفت طبقه بر اساس تحلیل سازه استاندارد ۲۸۰۰) باشد.

با توجه به حساسیت دیوار های سبک به جابجایی های وارده توصیه می شود که در سازه‌هایی که صلبیت بالا و دریفت نسبی کم دارند ، مانند سازه های دارای دیوار برشی بتنی ، همچنان این جدا سازی اعمال گردد.

‫معیارهای ایمنی پذیرش دیوار چینی با بلوک هبلکس

‫تیغه ها باید قادر به تحمل نیروهای برون صفحه ای باشند. حداکثر تغییر مکان مجاز طبق این بند در صورت عدم جداسازی دیوار از سازه در جهت داخل صفحه مشخص شده است. مقدار تغییرمکان نسبی مجاز برای این دیوارها برابر  0.01 خواهد بود و در صورت جداسازی دیوار از قاب با جزییات ارائه شده در این دستورالعمل نیازی به کنترل معیار تغییر شکلی نیست. فاصله جداسازی از ستون ها به میزان حداقل ۰.۰۱ ارتفاع آزاد دیوار یا حداکثر دریفت طبقه براساس تحلیل سازه طبق استاندارد ۲۸۰۰ است.

برای مطالعه بیشتر:

سنگ کاری روی بلوک هبلکس

بلوک لیکا چیست

تعداد بلوک هبلکس در هر متر مربع

قیمت هبلکس اردکان

جدول قیمت هبلکس

هبلکس بهتر است یا سفال

قیمت هبلکس ۱۵ سانتی

هبلکس مرند

بلوک عایق حرارتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 5 ( 1 نظر)

یک نظر

  1. هزینه هر متر مربع دیوار چینی با بلوک هبلکس چگونه محاسبه می شود؟