طراحی و اجرای اتاق سرور

طراحی و اجرای اتاق سرور

تعداد ارائه دهنده ها

۱ ارائه دهنده
intro
comment
bookmark
share

شهر

شهر را مشخص کنید

خدمات مرتبط در عمران مدرن

طراحی و اجرای اتاق سرور

فروشندهمحلشماره تماس
عمران مدرن

عمران مدرن

۵

location

تهران

phone۰۲۱۶۲۹۹۹۶۷۵
ابتدا
۱
انتها

معرفی کالا

نظرات کاربران

طراحی و اجرای اتاق سرور

امروزه در انواع ساختمان های اداری و تجاری که حجم زیادی از اطلاعات ثبت و ضبط می شوند، اجرای اتاق سرور از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع اتاق سرور محلی است که اجزای مختلف شبکه ساختمان مانند منابع تأمین برق، تهویه مطبوع، سیستم های اعلام و اطفاء حریق و سیستم های امنیتی در کنار یکدیگر قرار گرفته و هماهنگ می شوند.

 

 

بنابراین طراحی و اجرای اتاق سرور بایستی با دقت هر چه تمام تر و بر اساس استانداردهای موجود انجام شود. لازم به ذکر است که اجرای اتاق سرور در دو نوع اکتیو و پسیو انجام می شود. در اجرای پسیو اتاق سرور سیستم توان الکتریکی مصرف نکرده و به برق متصل نمی باشد. در واقع تنها تجهیزاتی از قبیل داکت ها رک ها کابل ها و غیره در کنار یکدیگر قرار می گیرند. در طراحی اکتیو ، سیستم های کنترلی و نظارتی در محل اجرای اتاق سرور قرار گرفته و به هم متصل می شوند.

 

طراحی و اجرای اتاق سرور

طراحی و اجرای اتاق سرور

 

لازم به ذکر است که اجرای اتاق سرور در دو نوع اکتیو و پسیو انجام می شود. در اجرای پسیو سیستم توان الکتریکی مصرف نکرده و به برق متصل نمی باشد. در واقع تنها تجهیزاتی از قبیل داکت ها رک ها کابل ها و غیره در کنار یکدیگر قرار می گیرند. در طراحی اکتیو ، سیستم های کنترلی و نظارتی در محل اتاق سرور قرار گرفته و به هم متصل می شوند.

اصول اجرای اتاق سرور

با توجه به پیچیدگی و حجم بالای تجهیزات، توجه به اجرای اتاق سرور بر اساس تمامی المان های موجود، محل آن و غیره بسیار مهم خواهد بود. بنابراین در ادامه اصول مهم در پیاده سازی آن مورد بررسی قرار می گیرد.

 محل اجرای اتاق سرور

محل اجرای اتاق سرور باید به نحوی انتخاب شود که امکان دسترسی به تمامی داکت ها و رایزرها وجود داشته باشد که معمولاً این مکان در مرکز ساختمان است. با توجه به حجم بالای کابل ها و سیم های عبوری، در طراحی و اجرای اتاق سرور از سقف و کف کاذب استفاده می شود. چرا که با این کار امکان عبور بخش زیادی از سیم ها و کابل ها از زیر سقف و کف اتاق فراهم می شود. علاوه بر آن معمولاً جنس سقف و کف از نوع ضد حریق انتخاب می شود تا احتمال آتش سوزی به حداقل برسد.

 

کف اتاق سرور و اتصالات لازم

 

لازم به ذکر است که محل مورد نظر بهتر است پنجره نداشته باشد. چرا که میزان گرد و خاک موجود در فضا، تبادل دمایی در فصول مختلف و همچنین نور خورشید حداقل می شود.  حد فاصل بین سقف و کف  در اجرای اتاق سرور با استفاده از آجر پر می شود. به این صورت که تمامی فضاهای خالی پوشانده شود. برای کم کردن احتمال وقوع آتش سوزی پیش از گچ کاری و بعد از آن از مواد ضد حریق در ساخت دیوار استفاده می شود.

تهویه مطبوع اتاق سرور

دمای استاندارد برای عملکرد مناسب تجهیزات در اتاق سرور حدود 18 درجه می باشد. بنابراین در طراحی و اجرای اتاق سرور توجه به سیستم تهویه برای خنک سازی به موقع تجهیزات بسیار اهمیت دارد. برای این کار لازم است تا دستگاه های خنک کننده در تعداد مناسب تهیه شده و در محل مناسب قرار بگیرند.

 

اتاق سرور

اجرای اتاق سرور در انواع سازمان ها

سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور

همانطور که پیش تر گفته شد اتاق سرور از اهمیتی بالایی در انواع ساختمان ها برخوردار است که به جز مواد استفاده شده در ساخت آن، لازم است تا با استفاده از سیستم اعلام و اطفاء حریق در طراحی و اجرای اتاق سرور ، آسیب وارد شده به تجهیزات حداقل شود. سیستم های اعلام و اطفاء حریق متنوعی برای این منظور در بازار موجود است.

برق اضطراری اتاق سرور

قطع ناگهانی برق و یا تغییرات دامنه ولتاژ و جریان برق شهری برای دستگاه های موجود در اتاق سرور بسیار خطرناک است. به طوری که در بعضی موارد ممکن است عملکرد دستگاه به طور کامل دچار مشکل شود. برای حل این مشکل می توان در طراحی و اجرای اتاق سرور به تأمین برق از طریق سیستم برق اضطراری (UPS)  و یا انواع ژنراتورها استفاده شود.

اتوماسیون اتاق سرور

به منظور کنترل و نظارت بر عملکرد صحیح سیستم ها، اتوماسیون اتاق سرور گزینه بسیار مناسبی خواهد بود. برای این منظور می توان از انواع سنسورهای حرارتی ، حرکتی، دما، رطوبت و غیره برای کنترل تردد افراد، دما و رطوبت محیط، کنترل نشتی و همچنین بروز خطا در دستگاه های مختلف استفاده کرد. انواع مختلف سنسورهای موجود در بازار قابلیت های متفاوتی مانند اتصال به اینترنت، کنترل از راه دور و یا ارسال اس ام اس به مسئول مورد نظر را دارا می باشند که می توان در طراحی و اجرای اتاق سرور از آن ها بهره برد.

 

طراحی اتاق سرور

قرارگیری تجهیزات الکتریک مختلف در اجرای اتاق سرور

 

ساختار شبکه کامپیوتری

هماهنگی و اتصال دستگاه ها از ارکان اصلی و مهم در طراحی و اجرای اتاق سرور است. به طوری که با کابل کشی و سیم کشی متناسب با استاندارد، محکم کردن رک ها برای جلوگیری از واژگونی و ایجاد داکت ها و ترانک های مناسب برای عبور سیم ها و کابل های مربوط می توان فضای مناسبی را برای اتصال تجهیزات در اتاق سرور فراهم کرد. رک محفظه ای فلزی برای نگهداری تجهیزات و سیم های الکتریکی است.

 

استاندارد اجرای اتاق سرور

کلیه تجهیزات در اجرای اتاق سرور بایستی بر اساس استانداردهای زیر قرار بگیرند:

·       فاصله بین رک ها باید حداقل ۴۲ اینچ باشد. این فاصله برای تعویض یا تعمیر لازم خواهد بود.

·       برای اطمینان از صحت عملکرد رک ها لازم است تا رک مورد نظر امکانات لرزه ای لازم را داشته باشد.

·       در هر متر مربع تمام تجهیزات بایستی دارای 300 وات توان الکتریکی باشند.

·       نظارت و کنترل اتاق سرور به صورت دائمی و اصولی برای جلوگیری از وقوع اتفاقات غیر مترقبه انجام شود.

 

هزینه اجرای اتاق سرور

اجرای اکتیو اتاق سرور

هزینه اجرای اتاق سرور

وجود اتاق سرور برای ساختمان های مختلف اداری، تجاری و حتی مسکونی می تواند بسیار مهم و حیاتی باشد. از آن جا که در اجرای اتاق سرور لازم است تا زیرساخت های مختلفی جهت هماهنگی تجهیزات فراهم شود؛ بنابراین تعیین هزینه طراحی و اجرای اتاق سرور به عوامل مختلقی وابسته است که باید توسط متخصصین مجرب مشخص شود.

امتیاز این مطلب:

امتیاز ۴.۰ از ۵ - از مجموع ۳ رای

نظرات کاربران

کاوه کاکایی

برای طراحی و اجرای اتاق سرور به حداقل چه مقدار فضایی نیاز هست؟!

نام
نام خانوادگی
دیدگاه شما