طراحی فضاهای اداری

طراحی فضاهای اداری

تعداد ارائه دهنده ها

۱ ارائه دهنده
intro
comment
bookmark
share

شهر

شهر را مشخص کنید

خدمات مرتبط در عمران مدرن

renov_banner

طراحی فضاهای اداری

فروشندهمحلشماره تماس
عمران مدرن

عمران مدرن

۵

location

تهران

phone۰۲۱۶۲۹۹۹۶۷۵
ابتدا
۱
انتها

معرفی کالا

نظرات کاربران

طراحی فضاهای اداری

طراحی فضاهای اداری باید با فعالیت هایی که در آن انجام می شود هم خوانی داشته باشد. فرآیندهای کاری مختلف نیازمند فضاهای کاری مختلف است. کارهای نیازمند به تمرکز بالا باید در فضاهای آرام انجام شود. مشاغل نیازمند تعامل در فضای بازتر و پر سر و صدا تر هم به خوبی انجام می شوند. طراحی فضاهای اداری شامل واحدهای مختلفی می شود که شرکت ها و بیزینس های مختلف در آن به فعالیت می پردازند. علاوه بر اینکه تمامی اصول اولیه طراحی پلان ساختمانی در طراحی ساختمان اداری نیز رعایت می شود، چند نکته کلیدی دیگر نیز وجود دارد. با رعایت آن می توان تضمین کرد تمامی واحدهای موجود در یک ساختمان اداری، استاندارد و اصولی طراحی شده اند.

 

طراحی فضاهای اداری
طراحی فضاهای اداری

 

طراحی معماری فضاهای اداری

طراحی فضاهای اداری باید به گونه ای باشد که فضا کاملا رسمی و در عین حال با خلاقیت و نوآوری واقع شود. تفاوتی هم ندارد که این فضا کوچک یا بزرگ باشد بلکه مجهز بودن به همه ی امکانات از جمله اصول پایه ای هر طراحی است. باید سعی شود در ورود مشتریان به این فضا انرژی مثبت و آرامش ایجاد شود.

 

طراحی داخلی فضاهای اداری
طراحی داخلی فضاهای اداری

 

در طراحی فضاهای اداری حداقل فضای پیشنهاد شده برای کارمندان به شرح زیر است:

  • فضای پایه برای نوشتن و تایپ کردن ۴ متر مربع است.
  • فضای اضافه برای قرار دادن اوراق در یک طرف ۱ متر مربع است.
  • فضایی اضافه برای قرار دادن فایل ۱ متر مربع به ازای هر فایل است.
  • فضای ملاقات به ازای هر صندلی اضافه ۱٫۵ متر مربع است.

 

طراحی معماری فضاهای اداری
طراحی معماری فضاهای اداری

 

انواع فضاها در طراحی فضاهای اداری

در طراحی فضاهای اداری چند نوع فضای کاری طراحی می شوند.

دفتر کار باز در طراحی فضاهای اداری ، فضای کاری باز غیر محصور برای بیش از ۱۰ نفر، مناسب فعالیت های مستلزم ارتباط مداوم و کارهای با سطح تمرکز پایین است.

فضای کار گروهی در طراحی فضاهای اداری ، فضای کاری نیمه بسته پارتیشن مناسب برای ۲ تا ۸ نفر و مناسب برای کارهای گروهی نیازمند ارتباط مداوم و سطح تمرکز متوسط است.

اتاقک کار در طراحی فضاهای اداری ، فضای کاری نیمه بسته پارتیشن اداری مناسب برای ۱ نفر و مناسب برای مشاغلی که ارتباط و سطح تمرکز متوسط نیاز دارند.

 

طراحی معماری فضای اداری
فضای انتظار در طراحی داخلی فضاهای اداری

 

دفتر کار خصوصی در طراحی فضاهای اداری ، فضای کاری بسته برای فعالیت های محرمانه و اموری که نیازمند سطح تمرکز بالا هستند یا فعالیت هایی که شامل ملاقات های کوتاه زیادی در طول روز هستند.

دفتر کاری مشترک  در طراحی فضاهای اداری ، فضای کاری بسته برای ۲ یا ۳ نفر و مناسب فعالیت های با تمرکز متوسط و کارهای گروهی در قالب گروه های کوچک است.

 

فضاهای اداری
انواع فضای اداری

 

اتاق گروهی در طراحی فضاهای اداری ، فضای کاری بسته برای ۴ الی ۱۰ نفر و مناسب برای کار گروهی که ممکن است محرمانه باشد در عین حال نیاز به ارتباط مداوم درون گروهی دارد.

باجه مطالعه  در طراحی فضاهای اداری ، فضای کاری بسته برای یک نفر، مناسب برای فعالیت های کوتاه مدت نیازمند تمرکز است.

سالن کار راحت در طراحی فضاهای اداری ، فضای کاری سالن مانند، مناسب ۲ الی ۶ نفر که نیازمند هم فکری و یا تعامل آنی هستند.

جایگاه موقت در طراحی فضاهای اداری ، فضای کاری باز برای یک نفر مناسب فعالیت های کوتاه مدت که نیازمند سطح تمرکز پایین است.

 

طراحی فضای اداری
تفکیک فضاهای اداری

 

ضوابط طراحی فضاهای اداری

طراحی فضاهای اداری ملزم به اصول و ضوابطی است که باید محل کار با هر فعالیت اداری را سازماندهی کند. فضاها و عملکردهای ضروری یک ساختمان اداری شامل: ساختار، طراحی نمای ساختمان اداری، متریال های نما، طراحی نورپردازی نما، سیرکولاسیون، دفاتر، ویژگی های رفع نیازهای ارباب رجوع در فضا، و فناوری های نوین است. هر کدام از موارد بالا شامل تعریف های اختصاصی است که در هارمونی یک ساختمان اداری نقش عمده ای ایفا می کنند. در طراحی فضاهای اداری با توجه به نوع کاربری اداری ساختمان، طراحی اختصاصی نیاز است. اینکه در ساختمان اداری قرار است یک یا چندین صنف مشغول به کار شوند.

 

ضوابط طراحی فضاهای اداری
ضوابط طراحی فضاهای اداری

 

المان های موثر در طراحی فضاهای اداری

از آنجایی که امور دفتری (به واسطه معرفی فنآوری جدید) پیوسته در حال تغییر است، داشتن شناخت روشن از عملکرد های مورد نیاز به عنوان محرکی قوی، تأثیر عمده ای در طراحی فضاهای اداری دارد. به همین علت طراحان می توانند با تمام جنبه های مربوط به طراحی فضاهای اداری را با ترفندهای ذهنی و فنی خود تحت تأثیر قرار دهند. ایجاد نظم، رنگ آمیزی فضا، انتخاب متریال و هارمونی در تمام اضلاع طراحی نمای ساختمان، تأثیر زیادی در بالا بردن کیفیت طراحی ساختمان اداری دارد. هدف از ارتقاء کیفیت طرح، جلب رضایت کارفرما در همه زمینه هاست. لذا از شروع تا پایان کار می بایست یک تقارن همکاری بین کارفرما و پیمانکار به عنوان طراح و مجری پروژه صورت گیرد. این پروسه لازمه پیشبرد پروژه بین یک شرکت و طرف مقابل است.

 

طراحی فضای اداری مدرن
خلاقیت در طراحی فضاهای اداری

 

ارتباط فضاهای مختلف در طراحی فضاهای اداری

برای طراحی فضاهای اداری جدا از نوع فضا که مسکونی یا تجاری یا اداری باشد، ارتباط درون و بیرون باید به نحو احسن برقرار گردد. منظور از این ارتباط، پنجره ها، بازشوها یا جداره های شیشه ای است. برای کسانی که در فضا قرار می گیرند ایجاد حس امنیت و آزادی یکی از مهم ترین کارهاست که بر عهده طراح می باشد. در طراحی فضاهای اداری نباید ارتباط کسانی که در یک فضا قرار می گیرند با فضای بیرون به طور کامل قطع شود. در این صورت این حس به آنها منتقل می شود که در محیطی بسته محصور شده اند.  این حس آن ها را از فضا خسته و فراری می کند. برای طراحی داخلی فضای اداری باید نور بیرون به داخل هدایت گردد. همچنین تهویه مناسب از طریق بازشوها یکی از عواملی است که منجر به ایجاد حس بهتر در فرد می گردد. برای فضای اداری، محدودیت هایی که برای فضای مسکونی قائل می شویم وجود ندارد. پس می توان از تعداد بیشتری جداره های شیشه ای و بازشو استفاده نمود.

 

ارتباط فضاهای اداری مختلف
ارتباط فضاهای اداری مختلف با پارتیشن

 

انتخاب مبلمان در طراحی فضاهای اداری

در طراحی فضاهای اداری برای انتخاب مبلمان باید به سبک فضا توجه نمود. سبک مدرن یا کلاسیک، فضای راحت یا فضای رسمی ، تمام این موارد و همینطور بودجه، تعیین کننده نوع مبلمان اداری خواهد بود. اما در تمام موارد باید چندین ویژگی مشترک در نظر گرفته شود. طراحی ارگونومیک مبلمان و راحتی آن برای استفاده کارمندان، اولویت اصلی انتخاب آن خواهد بود. ارگونومیک بودن صندلی و میز، ارتفاع مناسب وسایل و رعایت فاصله های استاندارد موجب سلامت جسمی و عدم خستگی کارمندان خواهد شد. همچنین فراموش نشود که در هر انتخاب، راحتی نظافت و دوام مناسب مبلمان باید در نظر گرفته شود.

 

طراحی مبلمان فضاهای اداری
اهمیت مبلمان در طراحی داخلی فضاهای ادرای

 

استانداردهای ایزو در طراحی فضاهای اداری

در طراحی فضاهای اداری اچ اس ای یا HSE، یعنی همان سیستم رعایت اصول بهداشتی، ایمنی و محیط زیستی، قانونی را تبیین نموده. اتاق های کاری باید فضای آزاد کافی داشته باشند تا افراد بتوانند به راحتی به محل اختصاصی کارشان رفت و آمد کرده و در اتاق حرکت کنند. تعداد کسانی که هم زمان در یک اتاق کار می کنند، نه تنها به اندازه آن اتاق، بلکه به فضایی که مبلمان اداری و تجهیزات اشغال کرده اند و همین طور نقشه اتاق بستگی دارد.

 

رعایت استاندارد در طراحی فضاهای اداری
رعایت استاندارد در طراحی فضاهای اداری

 

در طراحی فضاهای اداری ایزو ۶۳۸۵ هم رعایت اصول ارگونومی در طراحی سیستم های کاری و فضای اداری را باعث بهبود یا اصلاح موقعیت های کاری و راحت تر کردن حضور در محیط کار برای کارکنان دانسته است. این ایزو، مشاغل مختلفی را پوشش می دهد که عبارت اند از: کارکنان اداری، کسانی که با کامپیوتر کار می کنند، اپراتورهای دستگاه ها و غیره.

امتیاز این مطلب:

امتیاز ۴.۰ از ۵ - از مجموع ۳ رای

نظرات کاربران

نام
نام خانوادگی
دیدگاه شما