استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

بلوک تبلکس در ساختمان سازی چیست؟

بلوک تبلکس در ساختمان سازی چیست
بلوک تبلکس در ساختمان سازی چیست

بلوک تبلکس که با نام بلوک هبلکس نیز در بازار مصالح ساختمانی شناخته می شود، یک بلوک بتنی سبک و در عین حال مقاوم است. این بلوک به دلیل وزن کم و ویژگی ‌های منحصر به فردی که دارد، در سال ‌های اخیر محبوبیت فراوانی در صنعت ساخت و ساز پیدا کرده است. از بلوک تبلکس می توان در ساخت دیوار های باربر و غیر باربر سازه ها استفاده کرد تا وزن نهایی ساختمان کاهش یابد. در ادامه، به بررسی ویژگی ‌ها، مزایا و کاربرد بلوک تبلکس در ساختمان سازی چیست پرداخته می ‌شود.

قیمت بلوک تبلکس در ساختمان سازی

در نظر داشته باشید قیمت بلوک تبلکس در ساختمان سازی از جمله مواردی است که هنگام سفارش این بلوک باید به آن توجه کرد. قیمت هر متر مکعب بلوک تبلکس در نیمه نخست ۱۴۰۳ ، از ۹۵۰,۰۰۰ تومان تا ۱,۷۰۰,۰۰۰ تومان متغیر است. این تفاوت قیمت به ضخامت، نحوه بارگیری و کارخانه سازنده بستگی دارد. البته قیمت بلوک تبلکس به ازای هر عدد بین ۱۰,۰۰۰ تا ۵۰,۰۰۰ تومان است.

تعریف بلوک تبلکس

بلوک تبلکس از ترکیب مواد طبیعی مانند سیلیس، آهک، سیمان و پودر آلومینیوم با آب تحت دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد و فشار ۱۲ اتمسفر ساخته می شود. در طی فرآیند تولید، این مواد به کمک حرارت و فشار به بلوک‌ های سبک و مقاوم تبدیل می‌ شوند. به همین دلیل به بلوک تبلکس، ACC نیز می گویند که به معنی بتن هوادهی اتوکلاو شده است. در بلوک تبلکس، حباب ‌های هوا به صورت کنترل‌ شده درون بتن قرار دارند و این تخلخل موجب کاهش وزن نهایی بلوک می ‌شود.

طول بلوک هبلکس ۶۰ سانتی متر و ارتفاع آن ۲۰ یا ۲۵ سانتی متر می باشد، ولی ضخامت آن بین ۷/۵ تا ۳۰ سانتی متر متغیر است. معمول ترین ضخامت بلوک تبلکس ۸، ۱۰، ۱۵ و ۲۰ سانتی متر است که در اکثر کارخانه ها به این ابعاد تولید می شوند. در بین این اعداد، ضخامت ۸ و ۲۰ سانتی متر کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. هر کدام از این ابعاد را می ‌توان با توجه به شرایط پروژه و محل اجرای آن انتخاب کرد. عمران مدرن تامین کننده انواع بلوک تبلکس در سراسر ایران با مناسب ترین قیمت است و جهت دریافت مشاوره رایگان و استعلام قیمت می توانید با کارشناسان مجموعه تماس حاصل فرمایید.

بلوک تبلکس در ساختمان سازی چیست
دیوار چینی به کمک بلوک تبلکس

ویژگی ‌های بلوک تبلکس

یکی از بارز ترین ویژگی‌ های بلوک تبلکس، وزن سبک آن است که باعث کاهش بار مرده ساختمان و وزن نهایی سازه می ‌شود. با توجه به این ویژگی، استفاده از بلوک‌ تبلکس در ساختمان ‌های بلندمرتبه و مناطق لرزه خیز پیشنهاد می شود. سبک بودن بلوک هبلکس در حمل و نقل آن نیز تاثیر می گذارد. حمل این بلوک ها از کارخانه تا مکان پروژه و بالا بردن آن ها از ساختمان بسیار آسان است.

البته بلوک تبلکس به دلیل ساختار حباب ‌دار خود، به عنوان یک عایق حرارت و صوت نیز شناخته می شود. این ویژگی کمک می ‌کند تا انتقال دما و صدای محیط به داخل ساختمان به حداقل برسد. با استفاده از بلوک تبلکس می توان به کاهش انرژی برای سرمایش و گرمایش ساختمان کمک کرد.

به دلیل تخلخل بالا و همچنین مواد تشکیل‌ دهنده‌ ی بلوک تبلکس، این بلوک قادر است تا دمای ۱۶۰۰ درجه سانتی گراد را تحمل کند. از این رو مقاومت بالایی در برابر آتش دارد. بلوک تبلکس با وجود وزن سبکی که دارد، از مقاومت فشاری قابل قبولی برخوردار است و می توان از آن در ساخت دیوارهای باربر نیز استفاده کرد. این بلوک ها قابلیت برش پذیری خوبی دارند و این ویژگی کمک می کند که قرار دادن اتصالات درون آن ها راحت تر از سایر مصالح ساختمانی مانند بلوک های سیمانی باشد. به دلیل وزن سبک و ابعاد مناسب بلوک تبلکس و همینطور اتصال بلوک ها به وسیله چسب مخصوص، نصب آن ‌ها سریع ‌تر انجام می ‌شود. در نتیجه زمان ساخت پروژه‌ نیز کاهش می یابد.

بلوک تبلکس در ساختمان سازی چیست
برش پذیری آسان بلوک تبلکس

کاربرد بلوک تبلکس در ساختمان سازی چیست؟

بلوک تبلکس به دلیل برخورداری از ویژگی ‌های خاص، کاربرد گسترده ای در ساختمان ‌سازی دارد. در ادامه به برخی از مهم ‌ترین کاربردهای آن اشاره خواهد شد:

  1. ساخت دیوارهای داخلی و خارجی
  2. دیوارهای باربر
  3. ساختمان‌ های بلند مرتبه و چند طبقه
  4. عایق‌ کاری حرارتی و صوتی
  5. پارتیشن ‌بندی داخلی
  6. ساخت سازه ‌های پیش ‌ساخته
  7. ساختمان‌ های صنعتی و تجاری
  8. بازسازی و نوسازی ساختمان ‌ها
  9. دیوارهای ضد حریق در بیمارستان‌ ها، مراکز تجاری و کارخانه ‌ها
  10. کف‌ سازی
  11. ساخت سقف‌ های سبک و مقاوم
  12. سازه ‌های زیرزمینی مانند پارکینگ ‌ها و تونل ‌ها

برای مطالعه بیشتر:

بلوک اتوکلاو چیست

بلوک naac چیست

ترمستون چیست

بلوک سیپورکس چیست

بلوک سبک لیکا

آجر لیکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

0

امتیاز کاربران: 4.07 ( 4 نظر)

۲ نظر

  1. پیمانکار ما توی ساختمان استفاده کرده ، توی طول دیوار ترکهای بزرگ طولی خورده و ظاهراً از قسمت درز افقی و عمودی که روی هم دیگه قرار می‌گیرند ، ترک میخوره و این ترک روی سطح گچکاری واقعا یه نقص هست توی دیوارهای ساختمان