استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

پیمانکار ساختمان ، صفر تا صد اجرا

پیمانکار
قرارداد پیمانکاری ساختمان

عمران مدرن پیمانکار ساختمان از صفر تا صد اجرا، می باشد. عمران مدرن با داشتن مجرب ترین مهندسان و پیمانکاران ارائه دهنده انواع خدمات پیمانکاری و مهندسی است. تیم عمران مدرن با مدیریت بودجه و برنامه ریزی دقیق، پروژه پیمانکاری ساختمان را در زمان مقرر و به بهترین نحو ممکن به پایان می رساند. برای انجام پروژه ‌های ساختمانی نیاز به ترکیبی از تجربه و تخصص می باشد. هر پروژه بر اساس هدفی که در نظر دارد تدوین و به دست مجری سپرده می ‌شود. مجری ، کار را از نقطه صفر تا پایان تحویل می ‌گیرد و بر اساس قرارداد پروژه را تحویل می ‌دهد. به زبان ساده این تعریف ابتدایی پیمانکار ساختمان است. در اجرای پروژه های ساختمانی نیاز به پیمانکار ساختمان می باشد.

مزیت سپردن پروژه های پیمانکاری ساختمان به تیم تخصصی عمران مدرن ، دارا بودن تعداد زیاد پیمانکار جزء و نیز دسترسی به قیمت درب کارخانه مصالح ساختمانی می باشد. در یک پروژه ساختمانی با بخش ‌هایی مانند کارفرما ، پیمانکار اصلی یا فرعی و صاحب کار برخورد می ‌کنید. در ادامه با مفهوم هر یک از اینها آشنا خواهید شد.

پیمانکاری ساختمان با مدیریت پیمان

روش به کار گرفته شده برای پیمانکاری ساختمان در عمران مدرن ، مدل قراردادی مدیریت پیمان است. در پیمانکاری ساختمان به روش مدیریت پیمان ، با شخص حقیقی یا حقوقی برای اجرای صفر تا صد ساختمان قرارداد بسته شده و دستمزد پیمانکار به صورت درصدی از هزینه ساخت، دستمزدها، تامین مصالح و … پرداخت می گردد. در روش مدیریت پیمان ، کارفرما در ابتدا تنها هزینه های نیروی انسانی، ماشین و مصالح را بر اساس پیش فاکتورهای ارائه شده از طرف پیمانکار ساختمان پرداخت کرده و هیچ گونه هزینه اضافی پرداخت نمی نماید. پیمانکاری ساختمان به روش مدیریت پیمان یا همان درصدی موجب کاهش چشمگیر کلیه هزینه ها می شود.

پیمانکار ساختمان
پیمانکار ساختمان

در پیمانکاری ساختمان به روش مدیریت پیمان ، تمامی پرداخت ها از سوی کارفرما بوده و پیمانکار درصدی از کل هزینه اجرای پروژه را دریافت می نماید. از مزیت های این روش این است که کارفرما در انتخاب و خرید مصالح ساختمانی آزادی عمل بیشتری داشته و با توجه به بودجه خود اقدام به خرید مصالح می نماید.

درصد پیمانکاری ساختمان

درصد پیمانکاری ساختمان با توجه به هر قرارداد متفاوت است. نوع و حجم پروژه تعیین کننده درصد پیمانکاری ساختمان می باشد. به طوری که هرچه پروژه بزرگتر باشد، درصد پیمانکاری ساختمان و دستمزد نهایی پیمانکار افزایش می یابد. به طور کلی مقدار درصد پیمانکاری ساختمان چیزی در حدود ۱۰ تا ۱۷ درصد و در پروژه های ویلایی حدود ۱۵ تا ۲۲ درصد می باشد. درصد پیمانکاری ساختمان با توجه به نوع توافق بین طرفین قابل تغییر است.

نوع نقشه های اجرایی و پلان ساختمان نیز تعیین کننده درصد پیمانکاری ساختمان است. عامل دیگر تاثیرگذار بر درصد پیمانکاری ساختمان ، شرایط آب و هوایی و مقدار مسافت پروژه می باشد.

شرایط پیمانکاری ساختمان

برخی از شرایط پیمانکاری ساختمان و تشخیص صلاحیت برای اشخاص حقیقی به شرح زیر می باشد:

  • عدم سابقه هر گونه محرومیت از کارهای پیمانکاری
  • عدم سوء سابقه کیفری
  • داشتن تابعیت ایران
  • کارت پایان یا معافیت از خدمت (برای آقایان)
  • عضویت در سازمان اسناد

برای پیمانکاران حقوقی نیز شرایط پیمانکاری ساختمان و تشخیص صلاحیت به شرح زیر است:

  • عدم سابقه هر گونه محرومیت از کارهای پیمانکاری
  • عضویت در سازمان اسناد
  • ثبت شرکت در سازمان ثبت شرکت ها
  • عدم عضویت و یا دارا بودن سهام هر یک از شرکا یا مدیران شرکت در هیات مدیره مهندسین مشاور عضو سازمان

پیمانکار ساختمان مسئول اجرای پیمان

انجام پروژه ساختمانی به این صورت است که عملیات از سمت کارفرما یا همان مقاطعه دهنده که ممکن است یک شخص حقیقی یا حقوقی باشد، به وسیله یک پیمان ‌نامه، به شخص حقیقی یا حقوقی با نام پیمانکار یا مقاطعه کار واگذار می ‌شود. به طور کلی پیمانکار به دو گروه پیمانکار عمومی و جزء دسته بندی می شود. در واقع پیمانکار عمومی فرد حقیقی یا حقوقی است که با شخص یا سازمان دیگر قرارداد امضا می کند تا پروژه را طبق قرارداد پیمانکاری ساختمان و بر اساس پروژه اجرا نماید. پیمانکار جزء نیز شخصی حقیقی یا حقوقی است که برای اجرای قسمتی از پروژه بزرگتر با پیمانکار عمومی قرارداد می بندد.

نماینده کارفرما نیز همان حکم کارفرما را خواهد داشت. پیمان در واقع همان قرارداد مکتوب میان کارفرما و پیمانکار ساختمان است. این قرارداد ممکن است مستقیما بین کارفرما و پیمانکار اصلی و یا میان پیمانکار اصلی و پیمانکار فرعی بسته شود. در هر صورت مسئولیت اجرا بر دوش پیمانکاری است که تعهد را امضا می ‌کند. بنابراین پیمانکار اصلی ساختمان می ‌تواند اجرای بخشی از پیمان را به پیمانکار فرعی واگذار کند.

در بعضی پروژه ‌ها “صاحب کار” وجود دارد. در واقع صاحب کار شخص حقیقی یا حقوقی است که مالکیت پروژه را دارد. اگر اساس را ماده اول قانون کار لحاظ کنیم؛ صاحب ‌کار در صورتی که پروژه را به یک یا چند پیمانکار بسپارد، یا در واقع اقدام به استخدام پیمانکار ساختمان برای هر کدام از بخش ‌های پروژه کند، کارفرما نامیده می ‌شود و اگر ماده ۲ قانون کار را لحاظ کنیم صاحب کار می ‌تواند در کارگاه متعلق به خود تعدادی کارگر را به کار مشغول کند.

پیمان نامه میان پیمانکار ساختمان و کارفرما

در متن قرارداد پیمانکاری ساختمان ، مشخصات طرفین به صورت دقیق ثبت می ‌شود، مدت زمان و موضوع پیمان مشخص می گردد و مبلغ نیز تعیین خواهد شد. علاوه بر این تعهداتی که پیمانکار و کارفرما دارند و اختیاراتی که هر کدام می ‌توانند داشته باشند به صورت جزء به جزء و دقیق مشخص می ‌شود. بخشی نیز مربوط به فسخ قرارداد و یا خاتمه پیمان است. تمامی پیش ‌بینی ‌های لازم در این خصوص باید انجام شود تا حتی در صورت بروز اختلاف به قرارداد پیمانکاری ساختمان مراجعه شود.

قرارداد پیمانکاری ساختمان

قرارداد پیمانکاری ساختمان

حوزه فعالیت پیمانکاران ساختمان

مشخص است که حوزه فعالیت به ساخت و ساز ساختمانی مربوط می ‌شود اما در پروژه ‌های ساخت و ساز اجزایی وجود دارد که معمولا شرکت پیمانکاری ساختمان سعی می ‌کند بر یکی از این اجزا تخصص پیدا کند. تخصص تیم پیمانکاری روی یکی از این اجزا و اجرای بی نقص و متمایز نسبت به سایرین، رمز موفقیت یک شرکت پیمانکاری ساختمان است. انواع قراردادهای پیمانکاری ساختمان بر اساس حوزه فعالیتی که شرکت انجام می ‌دهد تنظیم خواهد شد. به طور کلی نیاز به پیمانکار ساختمان با تجربه و مجرب در تمامی زمینه ها وجود دارد. در ادامه ۱۷ نمونه از انواع پیمانکار ساختمان در حوزه ‌های مختلف را نام خواهیم برد.

در ابتدای کار ممکن است برای تخریب یا خاکبرداری نیازمند پیمانکار ساختمان باشید. بخش ‌های جداگانه ‌ای مربوط به بتن ریزی و آرماتوربندی به شرکت ‌های تخصصی این بخش واگذار می ‌شود و در مورد ساختمان ‌های فلزی نیز شرکت ‌های متخصص سازه ‌های فلزی در نظر گرفته می ‌شود. بنابراین در ابتدای پروژه با ۵ دسته پیمانکار ساختمانی طرف هستیم:

۱- تخریب ساختمان

۲- خاکبرداری

۳- پیمانکاری ساختمان در حوزه بتن ریزی

۴- اجرای آرماتور بندی

۵- اجرای اسکلت فلزی

پیمانکاری ساختمان
پیمانکاری ساختمان

در ادامه پروژه به اجزای مختلفی همچون سفت کاری ، دیوار کشی ، چاه زنی و کارهای تاسیساتی تقسیم می ‌شود تا ساختمان شکل گیرد. شرکت ‌های پیمانکاری زیر در این زمینه فعالیت دارند:

۶- حفاری

۷- پیمانکاران ساختمانی در زمینه سفت کاری ساختمان

۸- پیمانکاری ساختمان در زمینه لوله کشی (آب، فاضلاب، گاز)

۹- پیمانکاری ساختمان در زمینه برق کشی

در بخش نازک کاری جزئیات زیادی در کار ساختمانی است که به دست پیمانکار متخصص کار واگذار می ‌شود. برای بازسازی ساختمان نیاز به پیمانکار ساختمان با تجربه می باشد. با توجه به حضور پیمانکاران در بخش نازک کاری در بازسازی و تعمیرات ساختمان ، طیف گسترده ‌ای از مجریان در این بخش وجود دارد و درخواست بالایی نیز خواهند داشت:

۱۰- پیمانکار ساختمان در بخش نازک کاری

۱۱- پیمانکار کاشی ‌کاری

۱۲- پیمانکار نقاشی ساختمان

۱۳- ساخت سقف کاذب

۱۴- پیمانکاران رنگ و نقاشی ساختمان

خدمات جانبی و تخصصی دیگری وجود دارد که می ‌تواند به صورت مجزا نیازمند پیمانکار ساختمان متخصص در هر حوزه باشد. به طور مثال، اجرای داربست یا نصب آسانسور ، شاخه ‌های کاملا جداگانه ‌ای هستند که می ‌بایست توسط تیم جداگانه ‌ای طراحی و اجرا شود. پیمانکارانی که در زمینه خدمات جانبی فعالیت می ‌کنند عبارتند از:

۱۵- استاندارد داربست بندی

۱۶- برق اضطراری برای منزل

۱۷- پیمانکاران عایق ‌کاری

پیمانکاری ساختمان

بازدید از محل پروژه پیش از شروع کار

وظایف پیمانکار ساختمان

اولین کاری که پیمانکار انجام می ‌دهد حساب و کتاب است. نقشه ‌ها را بررسی می ‌کند، مشخصات فنی و عملیاتی را چک می ‌کند، هزینه ‌های عملیاتی را برآورد می ‌کند و نتیجه محاسبات را به کارفرما یا صاحب کار ارائه می ‌دهد. در صورتی که این رقم به تایید صاحب کار برسد، کار را شروع خواهد کرد. تمامی مسئولیت انجام کار بر عهده پیمانکار ساختمان است. به همین دلیل هم می ‌توان پیمانکاری و بخش اجرا را یکی از پر استرس ‌ترین شغل ‌های عمرانی دانست.

پیمانکار باید در زمینه عقد قرارداد پیمانکاری ساختمان حرفه ‌ای و دقیق باشد. اخذ همه انشعابات و خرید تمامی لوازم ساخت و ساز نیز به عهده پیمانکار است اما هزینه را صاحب کار پرداخت می ‌کند. پیمانکار ساختمان باید نظارت کامل روی عملیات اجرا داشته باشد. مهندس ناظر باید هر چند روز یکبار صورت هزینه را به صورت تفکیک شده به صاحب کار بدهد. با توجه به پیشرفت کار، پرداخت ‌ها به پیمانکار انجام می ‌شود.

پیمانکاری ساختمان

وظایف پیمانکار ساختمان

پیمانکار عمومی از زمانی که کار را تحویل می ‌گیرد مسئول کارگاه و تمام قسمت ‌های ساختمان است. نگهداری از تمام آنچه خریداری شده و حراست از هر میزان کار که انجام شده با هزینه صاحب کار بر عهده پیمانکار عمومی است. تمامی تعهدات بیمه کارگران و حقوق و مزایا طبق قانون پس از آنکه به تایید صاحب کار برسد، بر عهده پیمانکار می باشد. پایان کار باید مستندات بیمه را به صاحب کار تحویل دهد. برای موفقیت در زمینه پیمانکاری ساختمانی داشتن روابط کاری بسیار مهم است. این روزها شبکه ‌های اجتماعی بخش بزرگی از این ارتباطات را بر عهده دارد. گروه تلگرام پیمانکاران ساختمان و یا گروهای تخصصی لینکدین می ‌تواند کار شما را راه بیندازد. کارفرما نیز برای استخدام پیمانکار ساختمان که در کار خود متخصص باشد و هزینه منصفانه ‌ای دریافت کند به چنین ارتباطاتی نیاز خواهد داشت.

آزمایش بتن

آزمایش بتن توسط ازمایشگاه بتن انجام می شود که هر کدام دارای پایه های متفاوتی هستند. استان تهران از پرجمعیت ترین استان های کشور بوده که همواره در حال ساخت و ساز است. آزمایشگاه بتن در تهران از پرکارترین آزمایشگاه ها محسوب می گردد. تست بتن شامل موارد بسیاری می باشد که توسط این آزمایشگاه ها قابل انجام است. آزمایش بتن به دو دسته مخرب و غیر مخرب دسته بندی می گردند.

آزمایش خاک

یکی از اولین آزمایش های لازم برای آغاز ساخت و ساز، آزمایش خاک می باشد. تست خاک به منظور تعیین تیپ خاک، مقاومت، نفوذپذیری و … انجام می شود. ازمایش خاک به دو صورت صحرایی و آزمایشگاهی توسط آزمایشگاه ژئوتکنیک قابل انجام است. با توجه به نوع تست، تعداد آزمایشات، تجهیزات مورد نیاز و … قیمت آزمایش خاک برای احداث ساختمان متفاوت می باشد.

برای مطالعه بیشتر:

ارزانترین روش ساختمان سازی

اجرای سازه بتنی

قرارداد نظارت بر اجرای ساختمان (چهار ناظره)

تغییر کاربری

ناظر حقوقی ساختمان

مجری حقوقی ساختمان

مجریان انبوه ساز

انواع سوله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 4.51 ( 1 نظر)

۱۷ نظر

  1. چند مدل قراردار با پیمانکار ساختمان وجود داره؟

  2. چطور میتونم به عنوان پیمانکاری ساختمان کارم رو ثبت کنم؟

  3. سلام ما برای پیمان کاری ساختمان و به طور مخصوص اسکلت بندی نیاز به پیمانکار داریم برای استان گیلان
    میخوام بدونم آیا شما مجری پروژه میشید؟

  4. ببخشید شما پیمانکاری ساختمان هم قبول میکنید؟

  5. پیمانکاری ساختمان های کوچک و بزرگ در میزان سود تاثیر داره؟

  6. من میخام پیمانکار بشم چیکار کنم
    چجوری مردم رو سمت خودم جلب کنم

  7. آموزش کنترل پروژه ساختمان با msp

    بسیار عالی بود

  8. من هستم داداش صفر تا صد کلیه کارهای ساختمان بیست سال سابقه نقی زاده
    ۰۹۱۰۹۴۹۰۳۹۱

  9. پیمانکار ساختمان چه مدرک دانشگاهی دارند؟

  10. برای پیمانکار ساختمان بودن باید چند سال سابقه داشته باشیم و چه گرید های رو باید بگیریم

  11. دوستانی کە دنبال یە پیمانکار کاربلد و مسئول هستن بە من اطلاع بدن که معرفیشون کنم

  12. سلام پیمان نامه بین پیمانکار ساختمان و کارفرما کجا ثبت میشه؟

  13. پیمانکاری هست که همه موارد پیمانکاری رو انجام بده و از کجا میتونیم پیمانکار با سابقه و حرفه ای پیدا کرد

  14. سلام پیمانکار ساختمان رو خود مالک ملک باید معرفی کنه یا از طرف بقیه نهادهای مرتبط با ساختمان سازی معرفی میشه؟