استعلام قیمت
۰۲۱-۶۵۰۲۳۱۵۷
برق و روشنایی

نورپردازی نمای بیرونی ساختمان

نورپردازی نمای بیرونی مغازه و ساختمان های تجاری ، مارکت و پاساژ ، ساختمان های اداری و مراکز آموزشی و بیمارستان ها و مراکز فرهنگی مانند تئاتر و سینما و نمایشگاه ها و مراکز ورزشی در کنار سازه‌های مسکونی شهرها که زیست شبانه‌ی فعالی دارند اهمیت خاصی دارد. هویت بصری سازه‌ها وابستگی مستقیم به شیوه‌هایی دارد که برای نورپردازی ساختمان تعیین می شود. کاربری سازه نقش مهمی در طراحی نورپردازی نمای بیرون ساختمان دارد. علاوه بر کاربری و اهدافی که کاربران برای حیات شبانه ی ساختمان در نظر دارند باید نیم نگاهی به هویت بصری شهری داشت و هماهنگی با منظر شهری و در انتخاب چراغ های نمای بیرونی ساختمان را مد نظر قرار داد. باید بحث محیط زیست و مصرف انرژی را در هر شرایط لحاظ کرد. علاوه بر تمام این موارد یکی از موارد اساسی در چراغ های نمای بیرونی ساختمان بحث امنیت است. اگر قرار باشد دوربین های امنیتی تصاویر شب را به درستی ضبط کنند نیاز است نور نمای خارجی خصوصا برای طبقه ی هم کف بحث روشنایی فضاهای پوشش دوربین ها را در نظر بگیرد. روشنایی مناسب فضا بالقوه میزان آسیب های ناشی از جرایم و دزدی و مزاحمت را کاهش میدهد. در ادامه مجموعه ای از این موارد را مورد بررسی قرار میدهیم.

ساختمان ها یکی از مهم ترین عناصر شهری به حساب می آیند و در ایجاد منظر شهری نقش ویژه ای بازی میکنند. ساختمان هایی در شهر هستند که بار هویت شهر را بر دوش میکشند. سازه هایی که شهر یا محله را با این ساختمان ها می شناسند و به نمادی از منطقه تبدیل شده اند. نورپردازی نمای بیرونی ساختمان از این جهت اهمیت دارد که در اولین مواجه بر بازدید کنندگان ساختمان تاثیر می گذارد.

نورپردازی نما بیرونی ساختمان

هدف نورپردازی نمای بیرونی ساختمان

نکته اصلی در طراحی نورپردازی نمای بیرونی ساختمان بحث هدف طراحی است:

  • برجسته سازی زیبایی های معماری
  • ایجاد کاراکتر معماری خاص برای سازه در شب
  • اضافه شدن نور به  فضا برای کاهش جرایم و کارکرد بهتر سیستم های امنیتی
  • اضافه شدن نور به فضای شهری
  • جلب توجه و مسیریابی راحت تر برای کاربران
  • بهبود راندمان بهره وری سازه در شب
شدت و رنگ نور مناسب در نورپردازی نما بیرونی ساختمان

نورپردازی نمای بیرونی ساختمان مغازه

ساختمان های تجاری بخش مهمی از کاربران خود را طی شب ها خواهند داشت. ساختمان هایی که محل نمایش فیلم و مراکز خرید باشد معمولا طی شب به حیات خود ادامه میدهند. سازه های تجاری بهتر است نماد خاص خود را در شب داشته باشند تا از مسافت های دور نیز مشخص باشد. نام و بحث برندینگ و هویت تبلیغاتی مغازه باید در نورپردازی در نظر گرفته شود. به طور مثال اگر ترکیب رنگ قرمز و زرد در برندینگ مغازه در نظر گرفته شده است میبایست همین رنگ بندی در نورپردازی لحاظ شود. یا در صورتی که برند با رنگ های سرد آبی و سبز کار شده باشد نیاز است نورپردازی ساختمان در شب نیز از این الگو تبعیت کند. استفاده از ایده های نورپردازی پویا و داینامیک امکان تغییرات رنگ را طی جشنواره ها و رخدادهای خاص خواهد داد. برای مثال بسیاری از مغازه ها با استفاده از ایده ی نورپردازی پویا طی کریسمس یا عیدهای مهم با تغییراتی که در نورپردازی خود ایجاد میکنند حال و هوای جشن را به ساختمان اضافه میکنند که در گام ارتباط موثری با بازدیدکنندگان ایجاد میکند. طی شب ساختمان هایی که نورپردزای مناسب و فکر شده ای داشته باشند مقصد بسیاری از بازدیدکنندگان و خریداران خواهد بود و این به معنای فروش بیشتر است.

نورپردازی نمای بیرون ساختمان های اداری

بیشتر ساختمان های اداری حیات شبانه ی چندانی ندارد. بعضی از مراکز آموزشی مانند مراکز آموزش های هنری و فضاهایی که مرتبط با گردشگری باشند مانند مراکز فروش بلیط و بعضی شرکت ها ممکن است طی شب هم به کار خود ادامه دهند. در این موارد نیاز است نورپردازی به نحوی انجام شود که از فواصل دور هم سازه را بر اساس کاربری خود متمایز کند و در عین حال بر خلاف سازه های تجاری که بیشترین تلاش برای جلب توجه انجام می شود این سازه ها نیازی به جلب توجه چندانی ندارند و تنها لازم است نورپردازی در راستای ایجاد شناخت و شناسایی کاربران انجام شود و در عین حال هویت بصری و معماری سازه نیز حفظ شود. برخی سازه های نمادین اداری مانند ساختمان های قدیمی بانک ها یا ادارات و مراکز شهرداری و … به دلیل هویت شهری که دارند با وجود عدم کاربری شبانه نیاز است نورپردازی نمای بیرون ساختمان برای آن ها مطابق هویت سازه و هویت شهری انجام شود.

نورپردازی نمای بیرون ساختمان ها و مراکز فرهنگی

سازه های مرتبط با تئاتر و سینما ، سازه هایی که نمایشگاه ها و فستیوال ها را در خود جای داده است و قرار است رویدادهای فرهنگی در آن ها به نمایش درآید از نظر هنری سخت‌ترین پروژه های نورپردازی نمای بیرون ساختمان به شمار می رود.  نیاز است علاوه بر ایجاد هویت بصری منطبق با بخش هنری سازه به صورت پویا طراحی شود تا طی جشنواره ها و نمایشگاه های مختلف نورپردازی توان پوشش دهی به نیازهای فرهنگی سازه را داشته باشد. نورپردازی سازه های فرهنگی میتواند خود بخشی از پرفورمنسی باشد که قرار است داخل ساختمان به نمایش درآید.

چراغ دفنی در نورپردازی نما

نورپردازی نمای بیرونی ساختمان هتل ها و اقامتگاه ها

اقامتگاه ها و هتل ها بسته به نیاز کارفرما به شیوه های متفاوتی نورپردازی می شوند. برخی هتل های مجلل تمایل دارند بیشترین درخشش را در شهر داشته باشند و با توجه به سبک معماری که عموما معماری کلاسیک است هویت سازه را به همراه بیشترین زرق و برق به نمایش بگذارند. از سوی دیگر برخی اقامتگاه ها تمایل دارند حس دراماتیک سایه روشن سازه های اقامتگاهی را به نمایش بگذارند که علاوه بر زیبایی حس منحصر به فرد بودن را این را کاربرانش منتقل کند  و نوعی هویت بصری برای سازه ایجاد کند.

نورپردازی نمای خارجی ساختمان های مسکونی

سازه ها و برج های مسکونی نیازمند طراحی ویژه ای برای نورپردازی های نما هستند. این طراحی ها وابستگی بسیار زیادی به سبک معماری بنا و سازگاری با هویت بصری شهری دارد. نماهای رومی نیاز به نورپردازی هماهنگ با سبک های کلاسیک رومی هستند. نورپردازی معماری های مدرن باید با ظرافت و دقت بیشتری انجام شود. علاوه بر این نورپردازی بناهای مسکونی برای حفاظت از امنیت بناها و کارکرد بهتر دوربین های امنیتی ضروری است.

تأثیر رنگ در نورپردازی نمای بیرونی ساختمان

تصمیم گیری برای انتخاب طیف رنگ اولین کاری است که طراحان انجام میدهند. طیف گرم تا سرد گسترده نسبتا طولانی را شامل میشود که بر اساس کاربری ساختمان و طرح معمار باید طیف مناسب را برای ساختمان انتخاب کرد. شدت نور و رنگ انتخاب شده برای افزایش زیبایی ساختمان، اولین و مهم ترین  نکته در طراحی نورپردازی نما است. هماهنگی رنگ نور با متریال انتخابی و نوع معماری در نما بایستی به نحوی باشد که در مرحله اول برای انسان آزاردهنده نبوده و چشم نواز باشد. رنگ های ملایم سفید، آبی طلایی از رنگ های پرطرفدار در نورپردازی نمای بیرونی ساختمان هستند. علاوه بر رنگ نور، نحوه استفاده صحیح و هدایت درست نور برای روشنایی ساختمان اهمیت دارد. زیرا نور هایی که به شیوه نادرست نما را روشن می کنند نتیجه ای عکس داشته و باعث کاهش زیبایی ساختمان و آلودگی نوری می شود.

هماهنگی رنگ نورپردازی بیرونی با محیط

طیف رنگ گرم برای سازه هایی که نماهای کلاسیک دارد حس روشن ماندن مشعل را احیا میکند و بازنمایی حس کلاسیک را خواهد داشت. نورپردازی یخی برای بناهای مدرن با طیف رنگ تیره بهترین ایده است. نورپردازی آفتابی و مهتابی هر دو برای فضاهای سبز مناسب هستند. نورپردازی رنگی برای ایجاد هویت بصری یا در شرایط نورپردازی پویا یا سنسورهای حساس به حرکت میتواند ایده های جذاب برای نورپردازی باشد. نورپردازی محوطه بیرونی دارای اهمیت زیادی است و بر زیبایی نمای ساختمان تأثیرگذار است. باید توجه داشت که نورپردازی نما تنها مربوط به فضای بیرونی بوده و نباید به فضای داخلی نفوذ کند و موجب آزار ساکنین ساختمان شود.

ریسه نوری در نورپردازی نما بیرونی

اهمیت مصرف انرژی در نورپردازی نمای بیرونی

مصرف انرژی یکی از مهم ترین موضوعات در زمینه نورپردازی نمای بیرون ساختمان است. این در حالی است که اکثر سیستم های نورپردازی باعث افزایش هزینه برق مصرفی می شوند. بنابراین بایستی از راهکاری مناسب و بصرفه برای طراحی نورپردازی نما مانند نورپردازی قسمتی از نما بجای پر کردن کل نما با چراغ استفاده شود. چرا که می توان تنها با روشنایی بخشی از نمای ساختمان بدون پرداخت هزینه های اضافه مصرف برق و تعمیر و نگه داری لامپ ها تأثیر مثبتی بر افراد داشت. معمولاً می توان از پروژکتورهای ال ای دی، وال واشرهای LED، ریسه های خطی، چراغ های دکوراتیو و جت لایت ها برای تامین روشنایی نما استفاده کرد.

چراغ های نمای بیرونی ساختمان

نورپردازی نمای بیرون ساختمان توسط المان های مختلفی انجام می شود که متناسب با اصول گفته شده، براساس شدت و رنگ نور ، زاویه تابش و ویژگی های ذاتی ساختمان مانند مصالح مورد استفاده و معماری انتخاب می شوند. در ادامه انواع چراغ های نمای بیرونی ساختمان بررسی می شود.

پروژکتور در نورپردازی نما ساختمان بیرونی

چراغ های مخفی مناسب نور خارجی

چراغ های دفنی یکی از چراغ های پرکاربرد در نورپردازی نمای بیرونی ساختمان است که به صورت هاله ای از نور به اجسام تابانده و باعث ایجاد سایه روشن های زیبایی می شوند. این نوع چراغ ها برای نورپردازی محیط های مختلفی ازجمله محوطه ها ، فضاهای عمومی، نمای ساختمان و یا حتی فضاهای داخلی استفاده می شود.

استفاده از این چراغ ها برای برجسته کردن محیط است که با دفن این نوع نورافکن در سطح زمین نمای مورد نظر انجام می شود. چراغ های دفنی طول عمر بالایی داشته و با توجه به موقعیت قرارگیری آن ها، در برابر نفوذ آب ، خش و خمیدگی مقاوم هستند. همچنین اجرا، تعمیر و نگهداری آن ها ارزان است. بنابراین استفاده از آن ها برای نورپردازی نما رایج است.

قدرت روشنایی این نوع چراغ ها متناسب با ارتفاع مورد نظر برای روشنایی است. علاوه بر آن زاویه تابش این نوع چراغ ها باید به گونه ای باشد که نور ، پخش نشده و به صورت پرتابی روی ساختمان منتشر شود. در انواع جدید چراغ های دفنی می توان با استفاده سیستم های کنترلی دیجیتال و کنترل از راه دور آن ها را مدیریت و طیف وسیعی از نورها و افکت ها را تولید کرد. جت لایت ها و نورافکن های دفنی از انواع چراغ های دفنی مورد اسفاده در طراحی نورپردازی نما هستند.

چراغ های ال ای دی مناسب نورپردازی بیرونی

در صورتی که ساختمان دارای پنجره های معمولی است، استفاده از نوارهای ال ای دی به صورت مخفی در بخش های بالا و پایین پنجره ها از جمله روش های به صرفه در نورپردازی بیرون ساختمان است. با استفاده از نوارهایی با تنوع رنگی بالا، زیبایی وجلوه خاصی به ساختمان داده می شود. این راهکار اغلب برای ساختمان هایی با نمایی کاملاً معمولی و یا ساختمان هایی که مجوز استفاده از نورپردازی را ندارند، می تواند بسیار پرکاربرد و موثر باشد. اجرای این نوع نورپردازی به دلیل داشتن الگوی مشخصی از خطوط و اشکال روشن در نمای تاریک ساختمان ، از نظر معماری شهری بلامانع است.

چراغ های وال واشر مناسب نورپردازی فضاهای خارجی

چراغ های  وال واشر در نورپردازی نما برای دیوارهای صاف استفاده می شوند. این نوع چراغ با کنار هم قرار گرفتن تعدادی لامپ کوچک ، نور یکنواخت طولی ایجاد می کند. این خاصیت و همچنین قابلیت کنترل جهت و زاویه تابش ، باعث شده تا چراغ های  وال واشر در نورپردازی بیرون ساختمان های مرتفع بسیار پرکاربرد باشند. انواع مختلف وال واشرها متناسب با میزان پرتاب نور است و با توجه به نیاز پروژه تعیین می شود. از دیگر مزایای این نوع چراغ ها می توان به کم بودن توان مصرفی، مقاوم بودن در برابر شرایط جوی و ضربه اشاره کرد.

پروژکتورهای ال ای دی نورپردازی بیرونی

از پروژکتورهای ال ای دی (LED) برای ایجاد روشنایی وسیع و یا خطی در نورپردازی بیرون ساختمان استفاده می شود که روی سازه های سنگی و بتنی کاربرد دارند. هرچند مخفی بودن منبع نور از عوامل مهم در نورپردازی نما است، اما باید توجه داشت که در بعضی از طراحی ها پروژکتورها به گونه ای قرار می گیرند که قابل رویت هستند. این نوع پروژکتور ها به دلیل قابلیت ضد آب خود می توانند سالیان سال زیر بارش برف و باران های شدید مقاومت نموده و عمر طولانی داشته باشند.

طراحی نمای ساختمان از عوامل تعیین کننده در قیمت ساختمان است. از آن جا که ساختمان های چند طبقه بیشتر در معرض دید قرار دارند از این رو بهتر است در نورپردازی نما آن ها حساسیت های کافی به خرج داده شود. با توجه به نوع و رنگ مورد استفاده در هر یک از طبقات ساختمان می توان با استفاده از طراحی نورپردازی مدرن و شیک، زیبایی و جذابیت نمای ساختمان را در شب چند برابر کرد. علاوه بر آن طراحی نورپردازی ساختمان های ویلایی از دیگر مسائل مطرح در طراحی ساختمان است. چرا که جدا از نورپردازی نمای ساختمان ، نورپردازی محوطه، باغ و باغچه نیز اهمیت می یابد.

نورپردازی ساختمان نما خارجی

شدت نور در نورپردازی نمای بیرونی ساختمان

شدت نورپردازی ارتباط مستقیم با کاربری سازه دارد. برخی سازه های تجاری نیاز به شدت بالای نور دارد تا توجه مشتری را جلب کند. شدت نور در فضاهای مسکونی باید در حدی باشد که ایجاد مزاحمت نکند. برخی بناها نیاز به نورپردازی سیلوئت سایه روشن با شدت کم دارد. شدت نور بر اساس طرح تعیین می شود.

نورپردازی سراسری و یکنواخت نما بیرونی

این نوع نورپردازی نمای ساختمان ، معمولا برای بناهای تاریخی و حائز اهمیت انجام می شود تا بدون دستکاری در اجزای مختلف هر آن چه باید به نمایش گذاشته شود. برای روشنایی کامل نما استفاده از پروژکتور های نصب شده روی پایه در اطراف نما ترجیح داده می شود.

یک روش هنری برای جدا کردن ساختمان از باقی المان های اطراف، نورپردازی پس زمینه ساختمان است. پس زمینه ممکن است شامل درختان یا هر چیز دیگری باشد که با نورپردازی جزیی از بنا و نورپردازی کامل پس زمینه، ساختمان از کل تصویر جدا می شود و مانند یک سایه از دور به نظر می رسد. کاربرد این نوع از نورپردازی در سالن های تئاتر و سینما بیشتر است.

نورپردازی نما بیرونی به وسیله ریسه

در این تکنیک، مرزهای قسمت های مختلف بنا با استفاده ریسه های LED پلاستیکی و ضد آب و یا لامپ های نئونی روشن می شود. با این کار ظاهر ساختمان چشمگیر و جذاب می شود و ساختمان از فاصله دور مانند یک طرح سه بعدی در فضا به نظر می آید.

نورپردازی نمای بیرونی فضای سبز

برای افزایش جذابیت نورپردازی نما ، می توان از عناصر طبیعی محوطه موردنظر استفاده کرد. درختان و بوته های گیاه ، دیوارهای اطراف محوطه و یا اطراف حوضچه یا استخرهای آب می توانند گزینه های مناسبی برای این امر باشند. علاوه بر جذابیت محیط، نورپردازی فضای اطراف در افزایش امنیت و ایجاد دید کافی برای عابرین آن نقشی حیاتی دارد.

نور پردازی نمای بیرونی سایه روشن

طراحی نما بیرونی ساختمان

طراحی نمای ساختمان همواره از اجزای جدا نشدنی ساختمان بوده که تاثیر زیادی بر قیمت نهایی خرید آن دارد. بنابراین توجه به ایجاد جذابیت های بصری بیشتر، علاوه بر نوع مصالح می تواند بسیار به زیبایی نمای ساختمان کمک کند. نورپردازی نمای بیرون ساختمان کارآمدترین و کم هزینه ترین روش برای این منظور است.

نورپردازی نمای بیرونی با ریسه

هزینه نورپردازی نما شامل دو بخش طراحی و اجرا و هزینه های بهره برداری است. هزینه طراحی نورپردازی نما و در نهایت اجرای آن به تعداد طبقات، محل ساختمان، نوع نمای رومی، مدرن و غیره و نوع و تعداد لامپ های مورد نظر بستگی دارد. بنابراین به دلیل تنوع محصولات نمای ساختمان با توجه به کیفیت ها، مقدار و زمان و نوع خرید و از سویی اجرت نصب با توجه به حجم پروژه، کیفیت اجرای نورپردازی نمای ساختمان بسیار متفاوت است.

از طرفی متناسب با نوع لامپ های انتخاب شده برای نورپردازی نما و بازه روشن بودن آن ها هزینه بهره برداری متفاوت خواهد بود. با توجه به اهمیت نورپردازی نمای ساختمان  و نیاز به روشنایی در طول شب ، همواره تلاش بر آن است تا با استفاده از لامپ های ال ای دی کم مصرف هزینه های بهره برداری حداقل شوند.

 

برای مطالعه بیشتر:

نورپردازی سقف

نورپردازی داخلی

بازسازی نما

نمای فلزی ساختمان

نمای رومی سنگی

طراحی نما

مشاهده نظرات

  • نورپردازی نما تازگیا رواج پیدا کرده و هرکی خونه می‌سازه فوری میاره برای نمای خونه ای که ساخته حالا گاها اصولی و به جا و اکثرا دلبخواه و شلخته اجراش میکنه و اصلا برای هیچکس مهم نیست که حدود ۱۰ دوازده ساعت کلی چراغ دور و بر خونه روشنه و هی داره برق مصرف میکنه ، بعد تازه برق هم به دلیل مصرف بالا که قطع میشه یا قبض برق براشون جریمه میخوره شاکی هم میشن همه این ها به کنار خیلیا اصلا برای نورپردازی که انجام میدن یه ریموت یه کنترل یه کلید ساده تهیه نمیکنن و کل این چراغا همیشه روشنه که چی که خونشون چن ساعت شب به چشم بیاد و فلانی میاد خونشون بگن همون خونه ای که نما سفیده همونی که نور پردازی طلایی داره چطور پیدا نمیکنی بین خونه های این محله میدرخشه ، واقعا یکم باید بیشتر به اصول نورپردازی نما توجه بشه ، باید قبل از اجرا حتما به یه کسی که تجربه داره در این زمینه مراجعه کنن که راهنماییتون کنه و حتما یه کنترل یا کلیدی چیزی برای چراغا داشته باشن که در طول روز و حتی شبایی که واقعا نیاز نیست که روشن باشه خاموشش کنن!!

  • برای انجام و تشخیص اینکه کدوم سمت و کدوم جهت به نورپردازی احتیاج داره میشه از دیزاینر های داخلی استفاده کرد؟

  • سلام میخواهیم نورپردازی نما را برای ساختمان سه طبقه انجام دهیم اما نورپردازی نیاز به برق دارد و این برق از ساختمان باید تامین شود حالا که کنتور برق هر طبقه از سایر طبقات جدا است برق تامینی نما باید چطور باشد چون نورپردازی نما برای همه ساکنان ساختمان است باید برق مصرفی نما هم روی کنتور همه ساکنان تقسیم شود اما سوال چطور این کار رو انجام میشه؟؟؟

  • ممنون از اطلاعاتتون در ارتباط با نورپردازی نما. میخواستم بدونم نور پردازی هم زمان با اجرای نمای ساختمان قابل اجرا هست ؟

  • نورپردازی نما بهتر هست با نماکاری ساختمون انجام بشه و امکان نورپردازی بعد از نماکاری رو نداریم يعني؟

  • نورپردازی محوطه تو زیبایی ویلا خیلی اثر داره، به شرط اینکه درست اجرا بشه. ممنون از مطلبتون.

    • با توجه به نوع ساختمان و نورپردازی انتخاب شده، نیاز به صدور مجوز براساس صلاح دید شهرداری هر منطقه مشخص میشه.

  • نمای ساختمون بیشتر توی شب خودشو نشون میده تا نور روز، و در شب اگر نمای ساختمان نورپردازی نشده باشه اصلا دیده نمیشه، یعنی میخوام بگم زیبایی نمای شما قراره بیشتر توی شب جلب توجه کنه، که اگه نورپردازی نما انجام نشده باشه، اصلا دیده نمیشه، فقط خواهشا از نورپردازی های شلوغ و رنگی پرهیز کنید، واقعا چهره شهرو زشت میکنن

    • بله کاملا درسته نورپردازی شلوغ نه تنها به اون ساختمان زیبایی نمیده بلکه مزاحمت بصری هم ایجاد میکنه.

  • سلام وقت بخیر، ببخشید سیم کشی نورپردازی نما جدا از سیم کشی کل ساختمانه؟

آخرین عناوین

نورپردازی ستون نما

نورپردازی ستون نما یکی از بخش های تخصصی نورپردازی است. نقش ستون در زیبایی نمای…

22 دقیقه پیش

قیمت چسب کاشی ۱۲ کیلویی

قیمت چسب کاشی 12 کیلویی به نوع، برند و کیفیت آن وابسته است. به طور…

15 ساعت پیش

فرق آسانسور با بالابر

انتخاب بین آسانسور و بالابر می تواند تصمیمی چالش برانگیز باشد، به خصوص اگر با…

19 ساعت پیش

چسب بتن مایع

چسب بتن مایع یکی از انواع چسب بتن است. تولید چسب بتن مایع راه حلی…

21 ساعت پیش

قیمت آسانسور یک طبقه

قیمت آسانسور یک طبقه ، در نیمه اول سال ۱۴۰۳ و بدون هزینه های جانبی،…

21 ساعت پیش

چسب کاشی و سرامیک

چسب کاشي و سراميك یک ماده ی چسبنده ی شیمیایی است که از آن برای…

2 روز پیش