استعلام قیمت
۰۲۱-۶۵۰۲۳۱۵۷
برق و روشنایی

نورپردازی ستون نما

نورپردازی ستون نما یکی از بخش های تخصصی نورپردازی است. نقش ستون در زیبایی نمای سازه انکار ناپذیر ست. معماران از دوران باستان تا معاصر تمایل به ایجاد تزئینات و سبک های متنوع در سرستون ها داشتند به همین دلیل نورپردازی ستون چالش برانگیز است. لازم است تجهیزات انتخابی د دارای طول پرتابی خوبی باشند و شدت پخش نور مناسب داشته باشند. امکان نصب نور سقف و کف فراهم است و امکان ایجاد فضای ضد نور و سیلوئت نور سایه هم وجود دارد. بسته به سبکی که معمار انتخاب میکند میتوان ستون ها را نورپردازی کرد. نکته اینجاست که زاویه های پخش نور و فضایی که هر ستون قرار است نورپردازی شود در هر پروژه متفاوت است و باید از تجهیزات منعطف در این خصوص استفاده کرد. پروژکتورهایی که شدت و زاویه و لنزهای قابل تغییر و تنظیم داشته باشد. همه ی این موارد نیاز به نظر اولیه ی کارشناسان طراح دارد تا امکان ایجاد بهترین طرح ها فراهم شود.

نورپردازی ستون های کلاسیک

انواع نورپردازی ستون نما کلاسیک و مدرن

در گام اول بهتر است انواع ستون های مدرن و کلاسیک را بشناسید تا با توجه به المان ها هر کدام امکان طراحی و انتخاب تجهیزات مناسب فراهم باشد.

نورردازی ستون های کلاسیک

شناخت نورپردازی ستون های کلاسیک

نورپردازی ستون نما از دیرباز مورد توجه بوده است. کافیست نگاهی به سرستون های بناهای باستانی نقاط مختلف در جهان بیندازید. ستون های بنا شده در امپراتوری رم متفاوت است از آنچه در ایران باستان کار میشده و ستون های پاپیروس و مصری منحصر به فرد است. از طرفی ستون های معابد امپراتوری های شرق آسیا با سرستون های اژدها فضای منحصر به فرد دارد.

نور به کار رفته برای ستون های کلاسیک معمولا با نورهای آفتابی زرد با الهام از مشعل های فروزان کار می شود. تصمیم گیری برای روشن نگه داشتن سرستون ها یا در سایه نگه داشتن آن بر عهده ی طراح است. گاهی ایجاد ضد نور و سایه پشت تزئینات سرستون فضای مرموزی را ایجاد می کند فضای جذابی ایجاد می کند. برای ستون هایی بحث نمای مرتفع آن مطرح است باید از تجهیزاتی استفاده شود که پخش نور و شدت نور بالایی داشته باشد.

انواع نورپردازی ستون رنگی

در بعضی موارد نورپردازی با استفاده از ریسه خصوصا در مناسبت های خاص انجام می شود و نورپردازی بالا پایین یکی از متداول ترین انواع نور ستون های کلاسیک است. در بعضی طرح ها هم تصمیم بر این است که اواسط ستون نور پخش با زاویه محدود بالا پایین کار شود و سرستون و پایین ستون در سایه بماند. هر کدام از این طرح ها بر اساس  الزامات طراحی و کاربری سازه و سلیقه ی طراح انجام خواهد شد.

نورپردازی ستون مدرن

شناخت نورپردازی ستون های مدرن

 در معماری معاصر ستون ها دارای تزئینات کمتری هستند و ستون های مینیمالیستی متداول است. برهم زدن تقارن طراحی در ستون های مدرن امری رایج است. ستون های مدرن دارای میتوانند دارای سرستون های ساده ذوزنقه ای باشند و یا هیچ سرستونی روی آنها کار نشود و به صورت استوانه های ساده طراحی شوند. استفاده از نورمخفی از بالا و لاین های نوری در اواسط این ستون ها ایده های جذابی است. بعضی ستون های مدرن با نورپردازی متحرک فضای شهر را متفاوت می کند و نورپردازی پویا برای بضی از انواع این ستون ها استفاده می شود.

نورپردازی پایین ستون

نورپردازی ستون نما کلاسیک از پایین

در سایه نگهداشتن سرستون ها ایده ایست که بسیاری از معماران از آن استقبال میکنند. نورانی نگهداشتن پایه ستون ها ارتفاع ستون ها را بلند تر نشان میدهد. امکان ایجاد سایه و نور را خواهد داد و روشنایی پایین ستون ها امکان تامین امنیت را فراهم میکند.

نورپردازی سرستون و پایین ستون

نورپردازی ستون نما رومی از بالا و پایین

نورپردازی ستون از پایین و بالا با نورهای وال واشر پخش روشنایی مناسب برای ستون ها ایجاد خواهد کرد. فضا را کادر بندی میکند و تصویر بنا را قرینه و منظم نگه خواهد داشت. در این طراحی اواسط ستون سایه باقی میماند و نور از ابتدا و انتها تابیده میشود. جزئیات زیبایی سرتون ها نمایان میشود.

نورپردازی ستون و طاق نما رومی

نورپردازی سرستون و طاق نماهای رومی

در نماهای رومی تزئینات سرستون و طاق ها نیاز به نورپردازی ویژه ای دارد. در ستون های این نماها تلاش شده از رنگ های گرم استفاده شود و نور به خوبی زیبایی های سرستون را به صورت سایه روشن به نمایش بگذاارد.

نورپردازی واترجت برای پایه ستون

نورپردازی ستون ها با سایه

اگر نور از پشت بتابد و ستون مقابل نور قرار داشته باشد عملا ستون ها در سایه قرار گرفتند. اگر تصمیم بر این باشد که سرستون ها در سایه قرار گیرند نما جلوه ی متفاوتی خواهد داشت. ستون های در سایه هیبت مرموزی به سازه میدهند.

نورپردازی ستون با سایه

نورپردازی ستون پیکسلی

نورپردازی پویا با ایجاد طرح های پیکسلی

در بسیاری از موارد کارفرمایان نیاز دارند نورپردازی های متفاوتی برای بناهای خود ایجاد کنند تا چشم نواز باشد. در بسیاری ازموارد نیز مناسبت ها و جشن ها طرح های جذاب و خلاقانه می طلبد.

نورپردازی ستون از وسط

نورپردازی ستون از وسط

استفاده از وال واشر ها امکان پخش نور در فشای محدود را میدهند. برای نورپردازی محدود از اواسط ستون میتوان از لامپ هایی با شدت نور کم و پخش نور زیاد استفاده کرد. نمای ایجاد شده در این حالت با سایه نگه داشتن ابتدا و انتهای ستون توجه را به درب اصلی ورودی سازه و مرکز سازه معطوف میکند و حس خوش آمدگویی بیش از جلال و شکوه سازه به چشم می آید.

تجهیزات نورپردازی ستون نما

در ادامه برخی از انواع تجهیزات نورپردازی ستون نما را به اختصار توضیح میدهیم. هر کدام از این سیستم های برای سبک های خاصی از نورپردازی استفاده می شوند.

نورپردازی ستون با جت لایت

نورپردازی ستون نما با جت لایت

یکی از مهم ترین تجهیزات نورپردازی ستون نما انواع جت لایت است. میتوان جت لایت را یکی از نوا پروژکتورهای نور خطاب کرد که شدت پرتاب نور بسیار زیادی دارند. اگر از این نورها در پایه بالای ستون ها کار شود معمولا از انواع لامپ cob در آن استفاده شده است. لامپ های ال ای دی کار شده روی چیپ بوردها به صورت متراکم شدت نور بسیار بالایی را ساطع میکنند. یک جت وات ۱۰ وات توان پرتاب نور تا ۳۰ متر را دارد و این جت لایت ها تا ۵۰ متر هم پرتاب نور خواهند داشت.

نورپردازی ستون با جت لایت
نورپردازی ستون با انواع پروژکتور و وال واشر

استفاده از وال واشر برای نورپردازی ستون نما

وال واشرها سیستم هایی هستند که نور را به صورت یکنواخت پخش میکنند اما طول برد نور ها کم است درواقع نور با شدت کمتری پرتاب می شود اما روشنایی که ایجاد می کند به صورت یکنواخت است. برای نورپردازی ستون نما اگر از وال واشر استفاده شود عموما بالا یا پایین ستون ها کار گذاشته می شود. برای نماهای کلاسیک از نورهای آفتابی استفاده می شود که حس مشعل های روشن را القا کند.

نورپردازی ستون با وال واشر
نورپردازی ستون با لامپ نئون

لامپ نئون وال واش

ریسه های فلکسی لامپ نئون پر رنگ های متنوع برای بسیاری از ستون ها کار می شود. ریسه های فلکسی نئون توان ایجاد فضاهای منحصر به فرد را دارد. ریسه ها انعطاف دارند و میتوان آن ها را اطراف ستون ها کار گذاشت. امکان ایجاد نماهای مدرن و کلاسیک به وسیله ای این ریسه ها فراهم است و رنگ بندی های آن متنوع است. ریسه های منعطف نمای ستون را متنوع میکند.

نورپردازی ستون مخفی مدرن

نورپردازی مخفی ستون مدرن

در بسیاری از نماهای مدرن از نورپردازی مخفی ستون استفاده می شود. نصب نورپردازی مخفی نیاز به فضایی بالای سرستون ها دارد و نور سایه ی جذابی ایجاد می کند. معمولا از طیف رنگ سرد برای نورپردازی مخفی استفاده می شود. در صورتی که اطراف ستون های مدرن سقف کاذب کار شده باشد طراحان فضای خالی را در نظر میگیرند که نور از آن به ستون بتابد و حس تابش باریکه های خورشید بر بدنه ی ستون را ایجاد خواهد کرد.

پرژکتور نورپردازی ستون

پروژکتور برای نورپردازی ستون نما

استفاده از پروژکتورها اولین انتخاب برای نورپردازی ستون است. پروژکتور نور را پرتاب میکند و اگر از چند پروژکتور کنار هم بالای ستون استفاده شود خصوصا در طرح های مدرن نوعی کلاهک نور جذاب خلق میشود که ظاهر متفاوت و به یاد ماندنی خواهد داشت.

نورپردازی ستون با چراغ دفنی

نورپردازی ستون نما مدرن از زمین

نورپردازی چراغ دفنی امکان تابش نور و ایجاد سایه روی ستون های بلند را دارد. نورپردازی توسط این چراغ ها جذابیت منحصر به فردی دارد و چشم نواز است. شدت تابش نور و ایجاد سایه از طریق این چراغ های دفنی مناسب ستون است.

نورپردازی ستون با ریسه و شلنگ نور

نوپردازی نما مدرن با ریسه نور

ریسه های شلنگی و نواری از سیستم های مورد پسند بسیاری از مردم است. باریکه های نور که اطراف ستون میپیچد حس سرزندگی و شادابی ایجاد میکند. فضای ستون های کار شده با لاین های نوری طی شب بسیار شاد و چشم گیر است. میتوان از ریسه های رنگی برای نورپردازی ستون ها خصوصا در مناسب های خاص استفاده کرد.

نورپردازی ستون نما با چراغ دکوراتیو

نورپردازی ستون مدرن با لامپ های دکوراتیو دیواری

لامپ های دکوراتیو مدت هاست در طراحی های داخلی مورد استفاده است اما اغلب سیستم های دکوراتیو استاندارد لازم را برای کار در فضاهای باز نداشتند. این روزها لامپ های دکوراتیو متنوعی در بازار موجود است که استاندارد ضد آب و ضد غبار مورد نیاز برای نورهای فضای باز را دارد. به این ترتیب میتوان از نورهای دکوراتیو برای انواع ستون ها استفاده کرد.  ستون های مدرن با استفاده از نورپردازی دکوراتیو جلوه ی زیبایی خواهد داشت. 

برای مطالعه بیشتر:

نورپردازی نما ساختمان

نور کابینت

فروش چراغ دفنی

آخرین عناوین

جت لایت نما

چراغ جت لایت نما ، در میان انواع روش ها و تجهیزاتی که برای نورپردازی…

12 ساعت پیش

ورق آردواز

ورق آردواز به عنوان یکی از مناسب ترین پوشش های سقف به ویژه سقف شیروانی…

15 ساعت پیش

چراغ دفنی

چراغ دفنی یا Well Lights یکی از محصولات نورپردازی است که نه تنها به زیباسازی…

18 ساعت پیش

نورپردازی نمای ساختمان سنگی

نورپردازی نمای ساختمان سنگی به جنس سنگ و متریال آن بستگی دارد. سنگ های متخلخل…

1 روز پیش

نورپردازی نمای ساختمان دو طبقه ، سه طبقه و یک طبقه

نورپردازی نمای ساختمان دو طبقه یا ساختمان های دوبلکس بسته به کاربری ساختمان تجاری یا…

2 روز پیش

چسب کاشی و سرامیک چیست

این که چسب کاشی و سرامیک چیست سوالی است که برای بسیاری از پیمانکاران تازه…

2 روز پیش