استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

معایب واش بتن

معایب واش بتن
معایب واش بتن

معایب واش بتن چیست؟ واش بتن یکی از محبوب‌ترین ایده‌ها برای محوطه سازی است. انواع موزاییک‌های واش بتن و اجرای درجا ، فضاهایی چشم نواز و کاربردی ایجاد می‌کند. فروش واش بتن تنوع گسترده‌ای دارد و امکان اجرا در فضاهای پر چالش را خواهد داشت. از فضاهای منحنی شکل گرفته تا فضاهای گوشه‌دار بزرگ و کوچک. واش بتن در هر شرایط آب و هوایی و تنش‌های محیطی توانایی انطباق دارد. با توجه به کیفیت و ظاهری که ارائه می‌کند هزینه‌ ی واش بتن ارزان تمام می‌شود. با وجود مقرون بصرفه بودن قیمت واش بتون و سایر مزایای بیان شده باید به معایب واش بتن نیز اشاره کرد. چالش‌هایی حین اجرا یا خرید موزاییک های واش بتن وجود دارد که آگاهی از آن به خریداران کمک زیادی می‌کند.

معایب واش بتن چیست
معایب واش بتن چیست

معایب واش بتن چیست ؟

خلاصه‌ای از معایب واش بتن به شرح زیر است که در ادامه به تفصیل در مورد هر کدام صحبت خواهد شد:

  • واش بتن اگر توسط تیم‌های غیر متخصص اجرا یا تولید شود کیفیت و کارایی بسیار پایینی دارد.
  • تخریب سنگدانه های تزئینی
  • امکان تخریب واش بتن معمولی حین عبور ماشین آلات سنگین
  • تعمیرات چالش برانگیز واش بتن
  • کضرات اجرای واش بتن
  • چالش‌های تمیز نگهداشتن و بندکشی واش بتن

معایب واش بتن بی کیفیت

یکی از مهم‌ترین معایب واش بتن کیفیت پایین محصول در صورت تولید توسط افراد غیر متخصص است. نصب یا اجرای واش بتن کار سخت و پیچیده‌ای نیست ولی انتظار نداشته باشید کار توسط افرادی که هیچ مهارتی در زمینه‌ی کار بتن ندارند به درستی انجام شود. اگر فیلم‌های آموزشی اجرای واش بتن را ببنید شاید تصور کنید که همه‌ی افراد به سادگی از پس اجرای واش بتن بر می‌آیند اما اینگونه نیست. یکی از معایب واش بتن به ساده‌انگاری حین اجرا باز می‌گردد. چه در زمینه‌ی تولید موزاییک واش بتن چه اجرای واش بتن در جا در هر دو مورد نیاز به مهارت و تجربه‌ی کافی وجود دارد.

توجه به نسبت و درصد اختلاط مواد و زمانبندی حیاتی است. باید پیش از اجرا تجربه‌ی کار با بتن را داشته باشید. به دلیل اینکه اجرای واش بتن تخصص یا تاییدیه خاصی نیاز ندارد افراد بسیاری ادعا می‌کنند که توانایی اجرا دارند اما نتیجه‌ی نهایی نه از نظر بصری و نه از نظر پایداری، کیفیت مطلوبی نخواهد داشت. بنابراین اگر به دنبال اجرای حرفه‌ای واش بتن هستید، خودتان دست به کار نشوید و کار را به کاردان بسپارید.

سنگدانه های تزئینی
سنگدانه های تزئینی

معایب واش بتن و شکستگی

ساختار واش بتن اگر به درستی اجرا شود به اندازه‌ی ساختار دال بتنی آماده مستحکم و مقاوم است. تنها نقطه ضعف واش بتن به سنگدانه های تزئینی باز می‌گردد. حتی ممکن است بدون عبور ماشین آلات سنگین و تنها با تنش‌های آب و هوایی یا بارندگی‌های شدید سنگدانه‌ها از جا کنده شود و حفرات متعددی روی سطح واش بتن ایجاد کنند. در این شرایط نیاز شدید به تعمیر وجود دارد زیرا حفرات ایجاد شده علاوه بر اینکه ظاهر زشتی دارند و عبور و مرور را سخت می‌کنند باعث جمع شدن آب می شود و در شرایط یخبندان باعث یخ زدن آب در حفرات می‌شود و پایداری واش بتن را با مخاطرات جدی همراه می‌کند.

معایب موزاییک واش بتن
معایب موزاییک واش بتن

معایب واش بتن معمولی

در صورتی که انتظار تحمل ترافیک بالا یا ماشین آلات سنگین را از واش بتن دارید به نحوی که سنگ های تزئینی آن هیچ آسیب نبیند، کنده نشود، شکسته نشود یا جابجا نشود و حفرات خالی باقی نگذارد، نیاز شما با متریال مرسوم یا مجریانی که تخصصشان محوطه سازی برای حیاط خلوت است حل نمی‌شود.

گاهی اوقات، هنگامی که وسایل نقلیه سنگین از روی سطح واش بتن عبور می کنند، سنگ دانه ها ممکن است از محل جدا شود و سوراخ هایی ایجاد می کند. ممکن است لازم باشد سوراخ ها را تعمیر کنید یا سنگ را دقیقاً همانطور که قبل از آسیب بود پیدا کنید. یافتن بافت دقیق سنگ ها در استفاده از بتن اکسپوز در نمای بیرونی یک کار خسته کننده است

اگر واش بتن مرسوم و معمولی کار شود به سرعت شاهد شکسته شدن سنگ‌ دانه های تزئینی خواهید بود. ممکن است بخش اصلی بتن کار شده بی آسیب باقی بماند اما از زیبایی ظاهر آن هر بار که ماشین آلات سنگین عبور کند کاسته خواهد شد. در نتیجه حین اجرا یا خرید متریال کاربردی واش بتن به کاربری و ترافیک و تنشی که قرار است به واش بتن تحمیل شود دقت کنید و بر اساس آن متریال و شیوه‌ی اجرا را تنظیم کنید.

معایب واش بتن
تخریب نمای واش بتن

تعمیر و نگهداری واش بتن

یکی از معایب واش بتن زمانبر بودن تعمیر و نگهداری آن است. تعمیر و نگهداری واش بتن از تعمیر ترک های سطح معمولی بتن پیچیده تر است. چالش اصلی هماهنگی سطح تعمیر شده با سایر قسمت هاست. رنگ آمیزی باید به نحوی باشد تا با بتن قدیمی همخوانی داشته باشد. بهتر است تمرکز روی پر کردن حفرات باشد و در گام بعدی با سنگ های تزئینی هماهنگی ایجاد شود. باید سنگدانه‌ها دقیقا مطابق با طرح اصلی بتن باشد پیدا کردن این سنگدانه ها فرآیندی زمانبر است.

معایب واش بتن
تخریب واش بتن

معایب واش بتن حین اجرا

رایج ترین روش اجرایی واش بتن برای زمانی است که سطح رویه واش بتن با برس پیش از سخت شدن بتن سابیده می‌شود تا سنگ‌های تزئینی در سطح بالایی به خوبی نمایان شود. در این روش باید توجه داشته باشید که بیش از حد این کار را انجام ندهید. یکی از معایب واش بتن زمانی است که لایه‌های بالایی بیش از حد سابیده می‌شود و پیوند میان سنگدانه‌های تزئینی گسسته می‌شود. در این شرایط واش بتن به سرعت تخریب می‌شود.

یکی دیگر از مواردی که باید به آن اشاره کرد مربوط به زمانی است که از افزودنی‌های واش بتن برای روان سازی استفاده می‌کنند. این افزودنی‌های بتنی برای گیاهان و خاک سمی است و برای محیط زیست مخرب است. بنابراین اگر از این روش استفاده کنید، ضررهای زیست محیطی یکی از معایب واش بتن است.

معایب واش بتن
شستشوی واش بتن

معایب واش بتن در نگهداری و شستشو

اگر سطح واش بتن خلل و فرج زیادی داشته باشد ممکن است کثیفی‌ها در میانه‌ی شکاف‌ها گیر کند و دردسر ساز شود. در این موارد باید به دقت و با برس و فشار آب سطح واش بتن را تمیز کرد. البته هر بار که فرآیند تمیزکاری انجام شود، سطح واش بتن نو و مانند روز اول خواهد شد اما این کار باید به صورت مداوم انجام شود. نکته‌ی دیگر مربوط به موزاییک واش بتن است که هر سال باید آب بندی شوند. آب بندی و بندکشی سالانه و شستشوی هر چندوقت یکبار با یک تی برس دار انجام شود معمولا معایب واش بتن در زمینه ی تعمیر نگهداری خود را نشان خواهد داد.

معایب واش بتن چیست ؟

به طور خلاصه بخش مهم معایب بتن به آسیب پذیری سنگ دانه های تزئینی باز می‌گردد. اگر اجرا از استاندارد پیروی نکند امکان تخریب بالاست. نکته‌ی دوم به بحث تعمیر و نگهداری و تمیز نگهداشتن سطح و بندکشی باز می‌گردد که با چالش‌هایی همراه است. نکته‌ی سوم آسیب‌های زیست محیطی است که حین اجرا با افزودنی‌های بتن وارد محیط زیست می‌شود.

اجرای واش بتن بهتر است یا موزاییک بتن ؟

موزاییک بتن بر اساس استاندارها و نظارت و کنترل کیفیت تولید می‌شود و سرعت اجرای بالاتری دارد. نصب موزاییک واش بتن مصالح کمتری نیاز دارد و مهارت ویژه ای نیاز نیست و چالش های کمتری دارد. اما دست خریداران برای انتخاب طرح و ابعاد باز نیست و عموما بندکشی های بیشتری نیاز است. اجرای واش بتن امکان ایجاد فضاهای منحنی شکل و یکپارچه را خواهد داشت. دست شما برای انتخاب طرح سنگ تزئینی و تراکم اجرا باز است. پیشنهاد میشود اجرای واش بتن برای فضاهایی که چالش ابعادی دارد و وسعت متوسط دارد انجام شود و موزاییک واش بتن برای پیاده روهای طولانی و فضاهای بسیار وسیع یا بسیار کوچک که به شکل مستطیل یا مربع است انجام شود.

قیمت هر متر مربع کفپوش بتنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 4.81 ( 9 نظر)

۲ نظر

  1. به توجه به معایب واش بتن تا چه مدت خراب نمیشه؟!

  2. جواد قدرت اللهی

    شما واش بتن رو برای مناطق سردسیر توصیه نمی کنید؟