استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

معایب آسانسور روملس

معایب آسانسور روملس
معایب آسانسور روملس

با وجود مزایای فراوان، معایب آسانسور روملس نیز از جمله مواردی است که هنگام انتخاب یک سیستم آسانسور نیازمند توجه و ملاحظه می باشد. آسانسورهای روملس با کاهش ابعاد و وزن نسبت به مدل های قدیمی ‌تر، امکان نصب آسان‌ تر در ساختمان ‌های کوچک ‌تر را فراهم آورده اند. با این حال، همانند هر فناوری دیگری، آسانسورهای روملس نیز ممکن است دارای معایبی باشند که می ‌تواند عملکرد و کارایی آن‌ ها را در برخی موارد و کاربردها متاثر سازد. در این مقاله به بررسی معایب آسانسور روملس پرداخته شده است.

معرفی آسانسور روملس

پیش از ورود به بحث معایب آسانسور روملس ، به طور خلاصه به معرفی اجمالی آسانسورهای روملس و کارکرد آن ‌ها می پردازیم.

آسانسور بدون موتورخانه یا آسانسور روملس، یک نوع آسانسور است که برخلاف آسانسورهای معمولی، به فضای مستقلی جهت قرارگیری موتور و تابلو فرمان نیاز ندارد. در این نوع آسانسور، موتور داخل چاله‌ زیر سقف و تابلو فرمان نیز در کنار بالاترین توقف قرار می ‌گیرد. آسانسورهای روملس عمدتا در ساختمان‌ هایی با محدودیت ارتفاع مورد استفاده قرار می ‌گیرند. همچنین، این آسانسورها در مواردی که نیاز به آسانسور با توقف در پشت بام وجود دارد نیز به ‌کار گرفته می ‌شوند.

معایب آسانسور روملس
جاگیری موتور آسانسور روملس

لیست معایب آسانسور روملس

آگاهی از معایب آسانسور روملس سبب می شود تا مخاطبان اطلاعات کامل‌ تری در مورد این سیستم آسانسور در اختیار داشته و هنگام انتخاب و استفاده از آن‌ ها بهتر تصمیم گیری نمایند. در ادامه به طور مفصل به شرح این معایب می پردازیم.

معایب آسانسور روملس و نویز آن

استفاده از اتصالات فلزی در آسانسورهای روملس باعث ایجاد نویز و سر و صدای قابل توجهی می شود. نویزهای تولیدی ناشی از اتصال فلزی باید در داخل چاله آسانسور جذب شوند. از همین رو، علاوه بر این نویزها، صدای ترمز و همچنین صدای فن ‌ها نیز ممکن است تقویت شود. بنابراین، از نظر نویز، آسانسور MRL به طور قابل توجهی پر سر و صداتر از آسانسور MR (با موتورخانه) است که از معایب آسانسور روملس محسوب می گردد.

معایب آسانسور روملس و ارتعاش آن

به دلیل اتصالات فلزی در آسانسورهای روملس، پدیده رزونانس یا همان ارتعاش به ناچار به ریل راهنما و کابین منتقل می شود. تاثیر این ارتعاش بر روی کابین و ریل راهنما نسبتا زیاد است. بنابراین، راحتی سواری آسانسور MRL به طور قابل توجهی ضعیف تر از آسانسور MR است که از معایب آسانسور روملس محسوب می گردد.

معایب آسانسور روملس
کابین آسانسور روملس

معایب آسانسور روملس و محدودیت کاربری

با توجه به تاثیر دو مورد بالا، آسانسور MRL برای کاربردهای سرعت بالا مناسب نمی باشند. علاوه بر این، به دلیل محدودیت نیروی نگهدارنده دیوار شفت، ظرفیت باربری آسانسورهای MRL نباید بیش از مقدار حدودی ۱۱۵۰ کیلوگرم باشد. بارگذاری بیش از حد، بار زیادی را به دیوار شفت تحمیل می کند. در نتیجه، برای آسانسورهای با ظرفیت بالا یا سرعت بالا، آسانسور MR به طور قابل توجهی بهتر از آسانسور MRL است.

معایب آسانسور روملس و تاثیرات دما

در حین کار آسانسور، به دلیل تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی، گرما تولید می شود. این فرآیند منجر به افزایش ارزش حرارتی می شود. با این حال، قطعات مختلف الکترونیکی و قطعات یدکی آسانسور مورد استفاده در آسانسورهای MRL و آسانسورهای MR به خوبی برای تحمل دماهای بالا تجهیز نشده اند.

هر دو آسانسور MRL و MR از ماشین آلات درایوینگ بدون دنده سنکرون با آهنربای دائمی استفاده می کنند. توجه به این نکته ضروری است که دمای موتور سنکرون مغناطیسی دائمی نباید خیلی بالا برود. اگر دما از حد معینی فراتر رود، می تواند منجر به پدیده‌ای به نام «از دست دادن مغناطیس» شود. این وضعیت می تواند به طور قابل توجهی بر راندمان و عملکرد موتور تاثیر بگذارد و در نهایت عملکرد کلی آسانسور و ایمنی آن را متاثر سازد.

معایب آسانسور روملس
آسانسور بدون موتورخانه

معایب آسانسور روملس و دشواری تعمیرات

از دیگر معایب آسانسور روملس این است که تعمیر و نگهداری و سرویس آسانسورهای MRL در مقایسه با آسانسورهای MR دشوارتر است. در واقع، نصب و نگهداری آسانسورهای MRL به دلیل طراحی و مکان خاص اجزای آن ها می تواند با چالش بیشتری همراه باشد.

در آسانسورهای MR، موتور و سایر اجزای ضروری در یک موتورخانه اختصاصی قرار می‌ گیرند و دسترسی آسانی را برای تعمیر و نگهداری فراهم می‌ کنند. از سوی دیگر، در آسانسورهای MRL، موتور معمولا در بالای کابین آسانسور یا به ریل های راهنما متصل می شود. این طراحی می تواند دسترسی به موتور و سرویس آن را در هنگام خرابی مشکل تر و وقت گیرتر کند. در نتیجه، پرسنل تعمیر و نگهداری ممکن است به تجهیزات تخصصی و زمان بیشتری برای رسیدن به موتور برای تعمیر نیاز پیدا کنند. علاوه بر این، فضای محدود در بالابر می تواند با برخی چالش های ایمنی برای کارگران تعمیر و نگهداری همراه باشد که از معایب آسانسور روملس می باشد.

معایب آسانسور روملس و هزینه آن

آسانسورهای MRL، مانند سایر آسانسورهای کششی، قطعات متحرک زیادی دارند و به طور کلی در مقایسه با آسانسورهای MR پیچیده‌تر هستند. بنابراین از دیگر معایب آسانسور روملس می توان به بالاتر بودن هزینه های تعمیر و نگهداری آسانسورهای MRL اشاره کرد.

معایب آسانسور روملس و مصرف انرژی

آسانسورهای MRL اگرچه در حین کار از نظر انرژی کارآمد هستند، اما در مقایسه با آسانسورهای هیدرولیک در حالت غیرفعال نیاز به انرژی بیشتری دارند. در حین فعالیت آسانسور، آسانسورهای MRL اغلب از موتورهای سنکرون با آهنربای دائمی یا سایر فناوری های صرفه جویی در انرژی استفاده می کنند که منجر به صرفه جویی در انرژی و بهبود کارایی می شود. با این حال، هنگامی که آسانسور در حال استفاده نیست (در حالت بیکار یا حالت آماده به کار)، این آسانسورها به مصرف برق ادامه می دهند تا آمادگی خود را برای عملیات فوری حفظ کنند.

معایب آسانسور روملس
ساختار آسانسور روملس

معایب آسانسور روملس و محدودیت ظرفیت

آسانسورهای MRL در مقایسه با آسانسورهای MR، معمولا ظرفیت باربری کمتری دارند. این ویژگی می‌ تواند منجر به عملکرد کندتر شود و باعث می‌ شود که بالابرهای MRL در موقعیت ‌های خاص کارآیی کمتری داشته باشند. این مورد هم از دیگر معایب آسانسور روملس است.

برای مطالعه بیشتر:

قانون استفاده از اسانسور برای اسباب کشی

قوانین آسانسور در آپارتمان ها

خدمات آسانسور در تهران

بهترین شرکت آسانسور در تهران

مشخصات کابین آسانسور

عکس کابین آسانسور جدید

کابین آسانسور استیل خشدار

قیمت کابین اسانسور

آسانسورهای شیشه ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 4.35 ( 6 نظر)