استعلام قیمت
۰۲۱-۶۵۰۲۳۱۵۷
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

طراحی سیستم آبیاری هوشمند

طراحی سیستم آبیاری هوشمند
طراحی سیستم آبیاری هوشمند

طراحی سیستم آبیاری هوشمند دو پارامتر مهم در بحث کشاورزی را کنترل می‌کند. این دو پارامتر وجود میزان آب کافی در خاک و همچنین نور می‌باشد، که هر دو پارامتر را می‌توان به کمک سیستم‌های مدرن امروزی کنترل کرد. در این میان برای کنترل میزان آب موجود در خاک برای تغذیه گیاهان که یکی از پارامترهای مهم در موضوع کشاورزی می‌باشد، می‌توان از سیستم‌های هوشمند کمک گرفت. این پارامتر به قدری مهم می‌باشد که اگر توجه لازم صورت نگیرد باعث می‌شود خسارت زیادی به تولیدکننده وارد شود. میزان آب موجود در خاک اگر کنترل شود در مصرف آب و همچنین شست‌وشوی املاح تاثیر بسزایی دارد، که این موضوع باعث افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی می‌شود. انواع طراحی سیستم آبیاری هوشمند جهت کنترل میزان آب و رطوبت خاک، استفاده می‌گردد.

قیمت طراحی سیستم آبیاری هوشمند

طراحی سیستم آبیاری هوشمند برای زمین­ های کشاورزی، باغچه­ ها، باغ­ ها و گلخانه‌ها قابل استفاده است. شاید در ابتدا هزینه پرداختی برای سیستم آبیاری هوشمند بالا باشد ولی با گذشت زمان هزینه‌های پرداختی برای میزان آب مصرفی به شدت کاهش می‌یابد که این باعث کاهش هزینه نهایی محصول خواهد شد. قیمت طراحی سیستم آبیاری هوشمند به عوامل مختلفی نظیر مساحت اجرای پروژه، قابلیت سیستم آبیاری هوشمند و طراحی سیستم آبیاری هوشمند بستگی دارد. به نحوی که با افزایش متراژ پروژه اجرایی و همچنین وجود تمام قابلیت‌های یک سیستم ابیاری هوشمند هزینه نهایی، رابطه مستقیم دارد.

قیمت طراحی سیستم آبیاری هوشمند
قیمت طراحی سیستم آبیاری هوشمند

انواع طراحی سیستم آبیاری هوشمند

انواع سیستم آبیاری هوشمند را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد که به صورت زیر می‌باشد:

  1. طراحی سیستم آبیاری هوشمند مبتنی بر رطوبت خاک
  2. طراحی سیستم آبیاری هوشمند مبتنی بر شرایط آب و هوا

طراحی سیستم آبیاری هوشمند مبتنی بر رطوبت خاک

در این نوع طراحی سیستم آبیاری هوشمند شرط مهم سنجش میزان رطوبت موجود در خاک می‌باشد، به­ طوری که پس از تشخیص کاهش میزان رطوبت از مقدار کالیبره شده توسط سنسورهای موجود در کنار ریشه گیاهان، سیستم هوشمند شروع به ابیاری خاک می‌کند. روش ابیاری در این سیستم به دو روش تقسیم می‌شود، که در زیر توضیح داده شده است.

طراحی سیستم آبیاری هوشمند مبتنی بر رطوبت خاک
طراحی سیستم آبیاری هوشمند مبتنی بر رطوبت خاک

طراحی سیستم آبیاری هوشمند چرخه زمانی

در طراحی سیستم آبیاری هوشمند چرخه زمانی، سنسورها به نحوی کار می‌کنند که در زمان­ های از پیش تعیین شده شروع به ابیاری خاک کرده و بعد از اتمام زمانبندی آبیاری قطع می‌شود. این سیستم همانند سیستم سنتی کار می‌کند با این تفاوت که در سیستم سنتی باید یک شخص مسیر آب برای خاک را باز کرده و بعد از مدتی مسیر موجود را قطع نمایید که این فرایند باعث افزایش هزینه از طریق نیروی کار موجود می‌شود. درحالی که این فرایند را می‌توان با سیستم هوشمند چرخه زمانی کنترل کرد. این سیستم هوشمند به طور پیوسته میزان رطوبت خاک را کنترل می‌کند که اگر در بازه زمانی بعدی سیستم هوشمند شروع به کار کرد ابتدا میزان رطوبت را کنترل کرده، و اگر رطوبت موجود باشد آبیاری متوقف می‌شود هرچند بازه زمانی تعیین شده باشد.

طراحی سیستم آبیاری هوشمند متناسب با نیاز خاک

در این نوع سیستم، سنسورها در داخل خاک و در کنار ریشه گیاهان قرار داده می‌شوند که با بررسی رطوبت موجود در آن قسمت شروع به ابیاری می‌کند. مقدار رطوبت خاک در یک بازه حداقلی و حداکثری قرار دارد به نحوی که رطوبت از میزان حداقل پایین­تر آمده باشد سیستم هوشمند شروع به کار کرده تا رطوبت به حد مطلوب برسد.

طراحی سیستم آبیاری هوشمند مبتنی بر شرایط آب و هوا

در طراحی سیستم آبیاری هوشمند مبتنی بر شرایط آب و هوا شرط مهم برای سیستم هوشمند شرایط آب و هوایی می‌باشد، به ­طوری که سنسورهای موجود در این فرایند با نام کنترل کننده‌های تبخیر و تعرق شناخته می‌شوند. این نوع سنسور و فرایند ابیاری به کمک بررسی میزان تبخیر خاک و تعرق گیاهان و همچنین شرایط آب و هوا کار می‌کند. سیستم هوشمند با کمک چهار داده مهم هواشنایی که شامل دما، باد، تابش خورشید و رطوبت است سطح را ابیاری می‌کند. کنترل آبیاری در این سیستم به سه دسته تقسیم می‌شود.

طراحی سیستم آبیاری هوشمند مبتنی بر شرایط آب و هوا
طراحی سیستم آبیاری هوشمند مبتنی بر شرایط آب و هوا

طراحی سیستم آبیاری هوشمند مبتنی بر داده

در این روش از داده‌های هواشناسی یک منبع عمومی برای محاسبه تبخیر و تعریق سطوح استفاده می‌شود. سپس داده‌های از طریق اتصال بی‌سیم به کنترلرها ارسال می‌شود.

طراحی سیستم آبیاری هوشمند با کنترل آبیاری مبتنی بر تاریخچه داده ها

از یک منحنی از پیش تعیین شده بر اساس داده‌های تاریخی آب در مناطق زمین استفاده می‌کنند. این منحنی می‌تواند بر اساس دما و شدت تابش خورشید تنظیم شود.

طراحی سیستم آبیاری هوشمند با کنترل آبیاری مبتنی بر داده های سایت

از داده‌های آب و هوایی جمع‌آوری شده در سایت استفاده می‌کند تا را به طور مداوم اندازه‌گیری کرده و زمانبندی ابیاری را تنظیم کند.

ویژگی های اصلی طراحی سیستم آبیاری هوشمند

ویژگی­ های اصلی طراحی سیستم آبیاری هوشمند استفاده بهینه از آب مصرفی، کاهش هزینه‌های آبیاری و کشاورزی، افزایش بازدهی در تولید محصولات کشاورزی، صرفه‌جویی (تا ۳۵ درصد) در مصرف انرژی، کاهش هزینه برای منابع و نیروی انسانی، ابیاری با زمانبندی دقیق محصولات و کنترل از راه دور اشاره کرد. با این حال طراحی سیستم آبیاری هوشمند در منازل برای موارد خاص قابل استفاده می‌باشد.

طراحی سیستم آبیاری هوشمند با کنترل از راه دور

تمام سیستم­های هوشمند را می‌توان به کمک اینترنت و پیامک کنترل کرد. در حالت استفاده از اینترنت ممکن است به کمک یک نرم‌افزار یا سایت طراحی شده برای آبیاری هوشمند از طریق تلفن همراه و یا تبلت از هر نقطه کره زمین که دسترسی به اینترنت وجود دارد سیستم هوشمند را کنترل کرد؛ و در حالت پیامک می‌توان با ارسال یک پیامک فرایند ابیاری را شروع کرد. هر دو فرایند اجرا برای ابیاری سیستم هوشمند کار را برای کاربر طوری راحت کرده که نیازی به جذب نیروی کار چندان زیادی نیست.

طراحی سیستم آبیاری هوشمند با کنترل از راه دور
طراحی سیستم آبیاری هوشمند با کنترل از راه دور

طراحی سیستم آبیاری هوشمند با کنترل زمان بندی

در طراحی سیستم آبیاری هوشمند می‌توان زمان­ های مختلفی را برای گیاهان مختلف که میزان آب مورد نیاز آن­ها متفاوت است در نظر گرفت. این فرایند باعث می‌شود گیاهانی که نیاز به مقدار آب بیشتری دارند در حالت کم‌آبی و گیاهانی که نیاز به آب کم‌تری دارند در حالت پرآبی قرار نگیرند.

به کمک طراحی سیستم آبیاری هوشمند می‌توان برنامه ابیاری منظم و دقیقی در تمام روزهای هفته، حتی در روز­های تعطیل و ایامی که شما در گلخانه حضور ندارید را اجرا کند. این سیستم به حدی دقیق عمل خواهد کرد که میزان آب موجود در خاک کاملا کنترل شده باشد و گیاهان در شرایط مناسبی شروع به رشد کنند.

طراحی سیستم آبیاری هوشمند و اطلاع رسانی مداوم

می‌توان با کمک طراحی سیستم آبیاری هوشمند از زمان شروع آبیاری، تکمیل و اتمام ابیاری، بروز هرگونه خطا در عملکرد کنترل‌ها و یا ایجاد نشتی در سیستم مطلع شده و اقدامات لازم را قبل از ایجاد هرگونه خسارت انجام داد. باید توجه کرد که طراحی سیستم آبیاری هوشمند در زمان بروز خطا در فرایند اجرا هم می‌تواند اطلاع رسانی لازم را برای کاربر انجام داده تا خطای ایجاد شده توسط کاربر برطرف شود.

مزایای طراحی سیستم آبیاری هوشمند

مزایای طراحی سیستم آبیاری هوشمند به شرح زیر می‌باشد:

  1. ابیاری گیاه با توجه به نیاز هر گیاه و از طرفی صرفه‌جویی در مصرف آب و هزینه
  2. کاهش در فرسایش خاک
  3. نیاز به فضای کم و امکان جاسازی در زیر زمین
  4. کنترل مدت ابیاری با توجه به شرایط آب و هوا
  5. عدم نیاز به مراقبت و حضور فیزیکی برای کنترل میزان آب مصرفی گیاه
مزایای طراحی سیستم آبیاری هوشمند
مزایای طراحی سیستم آبیاری هوشمند

مسئولیت زیست محیطی در طراحی سیستم آبیاری هوشمند

بدون‌شک طراحی سیستم آبیاری هوشمند میزان آب مصرفی را نسبت به مصرف آب در حالت‌های سنتی کاهش می‌دهد. مطالعات مختلف در رابطه با سیستم های آبیاری هوشمند نشان می‌دهد که میزان آب مصرفی در این فرایند بین ۲۰ تا ۵۰ درصد کاهش می‌یابد. این فرایند علاوه بر کاهش میزان هزینه از لحاظ زیست‌محیطی یک امتیاز محسوب می‌شود.

برای مطالعه بیشتر:

انواع خانه هوشمند

هوشمند سازی آپارتمان

هوشمند سازی خانه

طراحی خانه هوشمند

سیستم صوتی هوشمند

کنترل هوشمند موتورخانه

هوشمند سازی پارکینگ

سازنده تابلو کنتور برق

هوشمند سازی ساختمان چیست

خانه هوشمند

قیمت آلاچیق آماده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 4.73 ( 8 نظر)

۵ نظر

  1. سلام
    برای اجرا و طراحی سیستم آبیاری هوشمند در شهرستان هم پروژه انجام میدین؟ و این که امکان آبیاری هوشمند برای متراژ های بالا را دارین یا خیر؟
    با تشکر ازتون

    • با سلام خدمت شما
      طراحی سیستم آبیاری هوشمند در شهرستان هم برای شرکت ما امکان پذیر است. طراحی سیستم آبیاری هوشمند برای هر متراژی در شرکت ما قابل اجرا است.