استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

ضوابط طراحی مجتمع تجاری اداری

ضوابط طراحی مجتمع تجاری اداری
ضوابط طراحی مجتمع تجاری اداری

برای معرفی بهتر ضوابط طراحی مجتمع تجاری اداری ، لازم است بخش های و فضاهای این مجموعه به صورت مجزا بررسی شوند. به عنوان مثال در مورد ضوابط طراحی پاساژ و فضاهای تجاری بخش هایی همچون پارکینگ، مغازه ها، فضاهای باز، کافه و رستوران های پاساژ و … هر کدام ضوابط مخصوص خود را دارد. یک مجتمع تجاری فرهنگی نیز شامل بخش های مختلف و متنوعی است. ویژگی هایی که هرکدام از این فضاها دارند، ملاحظات ویژه ای می طلبد که در ادامه مورد بررسی قرار می گیرند.

انواع فضاها در مجتمع تجاری اداری

  • ارتباطات داخلی: طبق ضوابط طراحی مجتمع تجاری اداری منظور از ارتباطات داخلی سیرکولاسیون عمودی و افقی فضا شامل باکس های پله، راهرو ها، آسانسور، رمپ ها و … می باشد که طبقات را به یکدیگر متصل می کند. عرض راهرو ها، موقعیت پله و آسانسور و تعداد آن ها، طبق ضوابط طراحی مجتمع تجاری تفریحی ، به ظرفیت مجتمع، تراکم منطقه و ترافیک خیابان های اطراف دارد. در طراحی سیرکولاسیون های افقی باید نهایت دقت را داشته باشید که مسیر ها به گونه ای طراحی شوند تا افراد زمان بیشتری در هر طبقه گذرانده و به همه مغازه ها دید داشته باشند.
  • المان های خلاقانه: از مهم ترین فاکتور ها برای معروف شدن یک مرکز تجاری، به یاد ماندن آن در ذهن افراد است. برای این منظور می توان از طراحی های خاص در محوطه های میانی آن استفاده کرد. اکثر پاساژ ها و مراکز خرید تجاری یا تفریحی از یک المان و طراحی به خصوص در فضای اصلی و میانی خود استفاده می کنند که در ذهن ماندگار باشد و افراد را به همان فضا بازگرداند.
ضوابط طراحی مجتمع تجاری اداری
استفاده از المان های خاص در طراحی پاساژ
  • کیوسک ها: نصب کیوسک ها در مراکز خرید تجاری جلوه ای فعال و پرشور به پاساژ می دهد. این کیوسک ها معمولا به صورت موقت برپا می شوند و می توانند کاربری های متنوعی مانند فروش کارت های تبریک، فروش قهوه و یا تنقلات، گل فروشی و … داشته باشند. طبق ضوابط طراحی مجتمع تجاری اداری ، این فضاها محدودیت ها و قوانین ساختی دارند که در ادامه مورد بررسی قرار می گیرد. کیوسک ها در قسمت هایی از پاساژ واقع می شوند که افق دید مغازه های دیگر را از بین نبرد. کیوسک ها نباید سقف داشته باشند و در صورت لزوم نیز باید از سقف های شیشه ای و یا تلقی استفاده کرد. نصب کیوسک ها نباید به گونه ای باشد که راهرو ها و فضاهای ارتباطی را محدود و رفت و آمد را دشوار کند.
ضوابط طراحی مجتمع تجاری تفریحی
طراحی پاساژ تجاری

ضوابط طراحی پاساژ تجاری

در ادامه به معرفی و بررسی ضوابط طراحی پاساژ تجاری پرداخته شده است. برای درک بهتر و معرفی کامل تر، ضوابط در دسته بندی های مختلف قرار گرفته و به طور مفصل معرفی شده اند.

ضوابط طراحی پاساژ تجاری

ارتفاع طبقات در ضوابط طراحی پاساژ تجاری

در واحد های بزرگ پاساژ، طبق ضوابط طراحی مجتمع تجاری اداری ، ارتفاع طبقات تا ۵ متر هم می رسد. برای واحد های کوچک تر تا ۳ متر هم می رسد. ارتفاع بیش از حد احساس نامطلوبی در افراد ایجاد می کند و باعث می شود افراد حرکت نکنند و سکون به وجود می آورد. ارتفاع کم سقف ها نیز حس خفگی به وجود آورده و مشتری را از پاساژ بیرون می کند.

ضوابط طراحی مجتمع تجاری اداری
عرض استاندارد راهرو ها در طراحی پاساژ

ورودی در ضوابط طراحی مجتمع تجاری تفریحی

طبق ضوابط طراحی مجتمع تجاری اداری حیاط ها و فضاهای باز در پاساژ ها باید حتما دارای ورودی و خروجی مجزا باشند. ورودی ها و خروجی ها تا جایی که می شود دور از هم تعبیه شوند. ورودی همکف یا ورودی اصلی باید دارای ارتفاع و عرض حداقل ۳۷۰ سانتی متر باشد. حداکثر فاصله دورترین فضا تا قسمت ورودی ۲۵۰۰ سانتی متر می باشد.

ضوابط طراحی پاساژ تجاری
سیرکولاسیون های افقی در پاساژها

مصالح در ضوابط طراحی مجتمع تجاری اداری

انتخاب صحیح مصالح در طراحی و ساخت مراکز خرید و پاساژ ها علاوه بر تامین مقاومت و عمر بالای این فضاها، زیبایی و جذابیت بصری فضا را نیز باید تامین کند. برای هر کدام از فضاهای کف، سقف و دیوار می توان از متریال های گوناگونی طبق ضوابط طراحی مجتمع تجاری اداری استفاده کرد که باید دارای ویژگی های به خصوصی باشند که در ادامه مورد بررسی قرار می گیرند.

  • کف: برای کفسازی باید از متریالی استفاده کرد که سطوح لغزنده یا لیز ایجاد نکند و تا حدی اصطکاک مناسبی به وجود بیاورد. همچنین تمیز کردن کف نیز باید به سهولت صورت گیرد و آلودگی ها را به خود جذب نکند تا نمای نازیبایی در محیط به وجود نیاورد.
ضوابط طراحی پاساژ تجاری
کفسازی مناسب در طراحی پاساژ
  • سقف: متریال انتخابی برای سقف از تنوع بالایی برخوردار است. می توان مصالح سقف را با تجهیزات نورپردازی یا حتی عبور تاسیسات از سقف پاساژ نیز هماهنگ نمود.
  • دیوارها: سهولت تعمیر، ترمیم و نگهداری از اولویت های انتخاب مصالح برای دیوار ها می باشد. هنگام انتخاب متریال برای هر فضایی، یکی از مهم ترین نکاتی که باید در نظر داشته باشید، هزینه هایی است که در طول پروژه به وجود می آورد.

پارکینگ در ضوابط طراحی پاساژ تجاری

پارکینگی که برای مشتریان در نظر گرفته شده است و پارکینگ فروشندگان باید در دو بخش مجزا قرار بگیرند. ورودی پارکینگ باید در نزدیکی خیابان اصلی بوده و دسترسی آن به وسایل و حمل و نقل عمومی نیز به راحتی فراهم باشد. در فضای پارکینگ به فواصل معین و کوتاه باید پله برقی و آسانسور برای دسترسی به طبقات بالا وجود داشته باشد.

نورپردازی در ضوابط طراحی مجتمع تجاری اداری

نوع نورپردازی برای بخش های مختلف روش های گوناگونی وجود دارد. به عنوان برای مغازه ها از نورپردازی مصنوعی استفاده می شود در صورتی که فضاهای اصلی و میانی پاساژ ها می توانند از نور طبیعی با کمک نماهای شیشه ای و یا پنجره های سقفی بهره مند شوند. هم چنین می توان از نورپردازی های مصنوعی به عنوان راهنما نیز بهره مند شد. نوع نورپردازی می تواند خوانایی بصری را افزایش داده و در هدایت افراد در محیط نقش مهمی داشته باشد.

ضوابط طراحی مجتمع تجاری اداری
پله های برقی در طراحی پاساژ

ویترین در ضوابط طراحی مغازه ها

با توجه به کاربری مغازه طبق ضوابط طراحی پاساژ تجاری می تواند از ۱۰ تا ۶۰ درصد مغازه را ویترین تشکیل دهد. ویترین ها از آن جهت حائز اهمیت هستند که نمایی کوچک از آنچه در مغازه به فروش می رسد را به نمایش می گذارد و به همین علت طراحی درست آن در جذب مشتری تاثیر بالایی دارد.

تهویه مطبوع

یکی از استاندارد های بسیار مهم در ضوابط طراحی مجتمع تجاری اداری ، تهویه مناسب و مطبوع آن است. تامین آسایش حرارتی افراد در محیط از مهم ترین اولویت های طراحی یک فضا می باشد. درجه حرارت مطلوب برای افراد در تابستان ۲۳ درجه سانتیگراد با ۵۰ درصد رطوبت نسبی است و  در زمستان ها ۲۱ درجه سانتیگراد می باشد. تهویه صرفا برای ایجاد دمای مناسب نیست بلکه به منظور ایجاد یک جریان هوای ملایم نیز می باشد تا هوا را مطبوع و پاکیزه نگه دارد.

راه های ارتباطی در ضوابط طراحی مجتمع تجاری اداری

برای ارتباط طبقات پاساژ طبق ضوابط طراحی مجتمع تجاری اداری باید از پله برقی، آسانسور و پلکان استفاده نمود. ضوابط رفت و آمد معلولین نیز باید به طور کامل در طراحی ها در نظر گرفته شود. آسانسور هایی که در پاساژ ها یا مراکز خرید نصب می شوند، در انواع نفر بر معمولی و چند منظوره و هم چنین برای حمل کالا یا بار در نظر گرفته می شوند. یکی دیگر از راه های ایجاد امکان رفت و آمد معلولین در پاساژ ها، ساخت رمپ یا سطوح شیبدار است. حداقل عرض رمپ ها در مراکز خرید باید ۱۲۰ سانتی متر باشند و شیب استاندارد برای عبور معلول، ۸ درصد می باشد.

ضوابط طراحی پاساژ تجاری
نمایی از فضای میانی مجتمع تجاری

نما در ضوابط طراحی مجتمع تجاری اداری

از دیگر عوامل بسیار مهم در ضوابط طراحی مجتمع تجاری اداری ، طراحی نمای آن می باشد. نماها به نوعی معرف ساختمان هستند و طراحی درست آن ها به ساختمان اعتبار بخشیده و ارزش آن را بالا می برد. طبق ضوابط طراحی پاساژ تجاری ، نمای آن می تواند با متریال های گوناگونی ساخته شود. اما در ساخت نما از یک یا دو متریال عمده استفاده می کنند. آن چه در ضوابط طراحی مجتمع تجاری تفریحی در خصوص طراحی نما تذکر داده شده است شامل موارد زیر است.

ضوابط طراحی مجتمع تجاری تفریحی
نمای مجتمع تجاری تفریحی
  • ماندگاری: متریال نما باید به گونه ای باشد که علاوه بر زیبایی و جذابیت ظاهری که دارد، ماندگاری بالایی داشته باشد و عمر آن طولانی باشد. در همین راستا لازم است نگهداری و ترمیم آن آسان باشد و هزینه های بالایی را در بر نداشته باشد.
  • سرعت اجرا: یکی دیگر از موارد مهم سرعت ساخت و اجرا است. انتخاب متریال یا طراحی نما نباید به گونه ای باشد که ساخت هم از هزینه زیادی را به کارفرما تحمیل کند و هم برای اجرای زمان زیادی لازم داشته باشد.
  • مقاومت در برابر رطوبت و عوامل جوی: یکی دیگر از ضوابط طراحی پاساژ تجاری در نما، مقاومت متریال آن در برابر باران و برف است. مقاومت بالای مصالح در برابر عوامل جوی عمر بالا و ماندگاری آن را تضمین می کند.

برای مطالعه بیشتر:

طراحی داخلی دفتر اداری

طراحی لابی اداری

استاندارد طراحی فضای اداری

دکوراسیون داخلی بانک

طراحی ساختمان اداری کارخانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 4.57 ( 4 نظر)