استعلام قیمت
۰۲۱-۵۴۴۰۶۰۱۱
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

راه پله ساختمان دو طبقه

راه پله ساختمان دو طبقه

طراحی و ساخت راه پله ساختمان دو طبقه ضوابط و مقررات خاصی دارد که باید در هنگام اجرا رعایت شوند. امروزه استفاده از قیمت آسانسور در ساختمان های بلندمرتبه مسکونی امری لازم و ضروری است. اما همچنان طراحی راه پله از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

راه پله ساختمان دو طبقه
راه پله سنگی ساختمان

مواردی مانند ارتفاع استاندارد پله ها، جنس سنگ پله، شیب پله و تعداد آن پیش از هر پاگرد از جمله مواردی است که در ساخت راه پله ساختمان دو طبقه باید به آن ها توجه نمود. فعالیت هایی مانند جابجایی اسباب منزل، حمل اشیا بزرگ و … حتی در صورت وجود آسانسور از طریق راه پله انجام می شود، بنابراین باید به عرض راه پله و همچنین جنس دیواره ها و کف نیز توجه ویژه ای نمود.

نصب پله برقی
راه پله ساختمان دو طبقه

راه پله ساختمان

قیمت ساخت راه پله ساختمان دو طبقه

آن چه که در طراحی یک راه پله بیش از هر چیز دیگری مورد توجه قرار می گیرد، ظرفیت ساختمان است. میزان رفت و آمد افراد در طول شبانه روز و تراکم آن ها، بر ظرفیت آن و همچنین شیوه طراحی تاثیر می گذارد. کیفیت ساخت راه پله ساختمان دو طبقه یا بیشتر از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا در صورت اجرای غیر استاندارد مشکلات زیادی را برای ساکنین ایجاد می کند. برای اتاق های زیر شیروانی، مغازه و … می توان پله تاشو دیواری یا سقفی اجرا نمود.

راه پله ساختمان دو طبقه

استفاده از دیوارپوش چوبی در اجرای راه پله

نکات طراحی راه پله ساختمان

برای طراحی هر نوع راه پله ای ابتدا باید با مفاهیمی آشنایی داشت.

  • شاسی راه پله: شاسی پله یا سطح شیب دار روی پله اغلب با یک شیب استاندارد طراحی می شود و از جنس سنگ یا موزاییک است. برای مقاومت بهتر سطح پله بهتر است از سنگ های مصنوعی یا طبیعی محکم و مقاوم استفاده نمود.
  • پاگرد: پارگرد به فضای چرخش راه پله می گویند. فضای استراحت بین پله ها باید ابعاد استاندارد و مناسبی داشته و تعداد پله ها نیز در هر پارگرد تا ۱۲ عدد طراحی شود.
  • خیز پله: خیز پله به شیبی که از ابتدا تا انتهای پله در نظر گرفته شده است، می گویند.
راه پله ساختمان دو طبقه

معرفی اجزای پله

برای ساخت راه پله ساختمان دو طبقه توجه داشته باشید که عرض هر کدام از پله ها از ۱۰۰ تا ۱۵۰ سانتی متر در نظر گرفته می شوند. این اندازه برای طبقه های زیر همکف تا ۹۰ سانتی متر هم می تواند برسد. کمترین مقدار ۱ متر است که در صورت عدم رعایت آن ممکن است ساکنین هنگام عبور و مرور به مشکل برخورند. ارتفاع مناسب هر پله برای راه پله ساختمان دو طبقه نیز بین ۱۷ تا ۱۸.۵ سانتی متر می باشد. حداقل اندازه کف پله ها نیز از ۳۰ تا ۳۳ سانتی متر است. ارتفاع نرده محافظ در طراحی راه پله ساختمان دو طبقه را حداقل ۸۰ سانتی متر در نظر می گیرند.

راه پله ساختمان دو طبقه

استاندارد های طراحی راه پله

انواع راه پله ساختمان دو طبقه

راه پله ساختمان دو طبقه به دو صورت درجا و پیش ساخته نصب می شود. پله های درجا می توانند از جنس بتن، سنگ و حتی آجر باشند. پله های داخلی ساختمان ها معمولا از نوع درجا بوده و در صورت اجرای فرم های خاص و یا کمی پیچیده از تهیه قالب و بتن ریزی برای اجرای آن ها استفاده می کنند.

در تمامی مراحل ساخت راه پله باید از مصالح مرغوب استفاده شود و لغزندگی وجود نداشته باشد. این مصالح همچنین باید در برابر حرق و آتش سوزی مقاومت لازم را داشته باشند. طراحی راه پله ساختمان دو طبقه باید به گونه ای باشد که هیچ انسدادی در هیچ کجای راه پله نبوده و تا طبقه همکف و رسیدن به فضای باز دسترسی وجود داشته داشته باشد. تعداد پله های هر طبقه به ارتفاع کف تا کف بستگی دارد اما حداکثر تعداد پله در هر بال تا ۱۲ عدد در نظر گرفته می شود. ساخت راه پله ساختمان دو طبقه می توان از پلکان گرد استفاده نمود.

راه پله ساختمان دو طبقه

راه پله

راه پله سنگی

برای ساخت پله های سنگی می توان از انواع سنگ های طبیعی یا مصنوعی استفاده نمود. این سنگ های باید ویژگی های مرغوبیت، انعطاف پذیری، مقاومت در برابر فشار و ضربه را دارا باشند. انواع سنگ راه پله ساختمان را می توان به شکل زیر دسته بندی نمود.

راه پله ساختمان دو طبقه

استفاده از سنگ های مقاوم در طراحی راه پله
  • سنگ مرمر: استفاده از این سنگ در کاربری های مسکونی خیلی رایج نیست و بیشتر برای مکان های لوکس و مجلل استفاده می شود. انعطاف پذیری، عمر بالا و مقاومت در برابر سایش از ویژگی های این نوع راه پله ساختمان دو طبقه است.
  • سنگ گرانیت: سنگ گرانیت محکم ترین نوع سنگ برای راه پله است و برای پله های داخلی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.
  • سنگ تراورتن: تراورتن تنوع بالایی در طرح و رنگ دارد و در برابر هوازدگی و عوامل جوی مقاوم بوده و در فضای خارجی ساختمان بیشتر نصب می شود.
  • سنگ مرمریت: سنگ مرمریت زمینه روشن رنگی دارد و برای بزرگ تر نشان دادن فضای راه پله گزینه مناسبی است.

به طور کلی راه پله یکی از عناصر مهم و قابل توجه در ساختمان محسوب می شود. عواملی مانند ایمنی، راحتی رفت و آمد و … همگی بر کیفیت اجرای راه پله و عوامل دیگری مانند کیفیت مصالح بر کیفیت ساخت راه پله ساختمان دو طبقه تاثیر می گذارند.

راه پله ساختمان دو طبقه

پارگرد استاندارد راه پله

مراحل اجرای راه پله ساختمان

  • اولین مرحله انجام محاسبات است. ارتفاع طبقات، جا گذاری درست باکس راه پله و … همگی باید پیش از شروع طراحی و ساخت مورد بررسی قرار بگیرند.
  • زیرسازی پله ها معمولا یا کمک آرماتورگذاری و قالب بندی بتن صورت می گیرد. اولین پله با در نظر گرفتن طول پله و … آجرچینی انجام می شود.
  • در این مرحله سنگ پیشانی پله ها و سنگ کف با کمک دوغاب نصب شده و تراز می شود.

قیمت واحدهای مسکونی بدون آسانسور که در طبقات بالا قرار دارند و برای تردد باید از راه پله استفاده کند در مقایسه با آپارتمان طبقه اول همان ساختمان ، قیمت کمتری دارد. زیرا تردد بیشتر و بدون آسانسور ارزش واحد را پایین می آورد. طراحی یک راه پله ساختمان دو طبقه استاندارد در کنار آسانسور تاثیر زیادی در بهبود کیفیت رفت و آمد و راحتی آن دارد.

برای مطالعه بیشتر:

راه پله داخل ساختمان

راه پله بتنی

پله برقی گرد

پله بتنی دوبلکس

جکوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 4.43 ( 6 نظر)