استعلام قیمت
۰۲۱-۵۴۴۰۶۰۱۱
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

راه پله داخل ساختمان

راه پله داخل ساختمان
تزیین راه پله

راه پله بیش از آنچه در ظاهر به نظر می آید نیاز به طراحی مهندسی دقیق و زیبا دارد. راه پله داخل ساختمان جنس های مختلفی داشته و در طرح ها و سبک های متنوعی اجرا می شود. این بخش از ساختمان یکی از مهم  ترین عناصر در طراحی داخلی ساختمان محسوب می گردد. به گونه ای که طراحی درست آن موجب افزایش زیبایی فضای خانه می گردد. برای استعلام قیمت پله های جمع شونده با کارشناسان عمران مدرن تماس حاصل فرمایید.

راه پله داخل ساختمان هم در فضای داخلی و هم در فضای خارج از خانه یا دفتر کار اجرا می گردد که در این صورت به آن راه پله مشاع گفته می شود و در آپارتمان ها و ساختمان های اداری و تجاری وجود دارد. در آپارتمان های امروزی به دلیل فضای کمی که برای طراحی و نصب آن اختصاص داده می شود، کار طراح و مجری طرح را دشوار می کند. استفاده از راه پله جمع شونده میتواند یکی از راهکارهای مناسب برای استفاده بهینه از فضای آپارتمان های کوچک باشد. طراحی های خلاقانه راه پله آپارتمان در بازسازی راه پله ساختمان می تواند کمک کننده بوده و مقدار بسیار زیادی آسایش ساکنین را تامین کند.

راه پله آپارتمان
راه پله آپارتمان

راه پله های داخل ساختمان را می توان به دو دسته راه پله داخل ساختمان مسکونی و راه پله داخل ساختمان اداری و تجاری تقسیم بندی نمود.

راه پله داخل ساختمان مسکونی

راه پله داخل ساختمان مسکونی دارای انواع راه پله ساختمان کوچک ، راه پله ساختمان دوبلکس (ساختمان دو طبقه) ، راه پله ساختمان تریپلکس و راه پله آپارتمان و… می باشد. بنابراین در طراحی آن باید به مساحت و زیربنای ساختمان ، تعداد طبقات و آپارتمانی بودن آن توجه نمود و بر این اساس بهترین و مناسب ترین راه پله را طراحی و اجرا کرد.

راه پله داخل ساختمان مسکونی

 

راه پله داخل ساختمان مسکونی

راه پله داخل ساختمان اداری و تجاری

هرچند که در ساختمان های تجاری و اداری بیشتر از پله های برقی و یا آسانسور به منظور رفت و آمد استفاده می شود اما وجود پله ثابت در این ساختمان ها اجتناب ناپذیر است. طراحی خلاقانه پله خصوصا در ساختمان های دو الی سه طبقه علاوه بر کارایی مورد نظر مخصوصا در زمان های اضطراری، می تواند بر جذابیت فضا بیفزاید و از آن می توان به عنوان یک عنصر معماری در طراحی داخلی و ایجاد سبک خاص متناسب با کاربری در فضا استفاده کرد.

مدل پله داخل ساختمان

 

راه پله داخل ساختمان اداری

چالش طراحی راه پله آپارتمان های امروزی

اگر به پله های کار شده در بناهای باستانی مانند تخت جمشید نگاهی بیندازید و یک بار از آنها بالا رفته باشید اصلا احساس نمی کنید که بابت بالا رفتن از پله دچار زحمت شده اید. بدون آنکه به بدن فشاری وارد شود با ارتفاع بسیار کم پله هایی عریض و پاگردهای مناسب، به ساده ترین شکل ممکن بالا می روید و هیچ فشاری حس نخواهید کرد. پله های عریض با فاصله کم نیاز به فضای بسیار زیادی دارد. در آپارتمان های امروزی این فضا در دسترس نیست و طراحی راه پله داخل ساختمان و آپارتمان را به یک چالش مهندسی و معماری تبدیل کرده است.

طراحی راه پله داخل ساختمان

 

پله های تخت جمشید

استاندارد راه پله ساختمان

اولین سوال این است که حداکثر، اجازه استفاده چند پله پشت هم وجود دارد؟ اگر بیشترین مقدار را لحاظ کنید نباید تعداد پله ها  در هر بازو بیش از ۱۲ عدد باشد. اگر بیشتر شد باید پاگرد قرار دهید. البته این مقدار، حداکثر تعداد پله است. پهنای راه پله آپارتمان باید حداقل ۱.۵ و حداکثر ۲ متر باشد. ارتفاعی که پاگذاری انجام می شود ۱۵ سانت تا حداکثر ۳۰ سانت است. از نظر قالب بندی پله ، طراح برای فضای اتصال پاگرد به پله ۱۲۰ سانت، و ابعاد خود پاگرد را ۹۰ سانت در نظر می گیرد. در واقع ۳۰ سانت اضافی با اجرای سنگ فرش راه پله جبران می شود. برای ساختمان های بالای ۵ طبقه، راه پله باید در مجاورت هوای آزاد باشد یا پنجره داشته باشد.

ارتفاع و عرض راه پله برای تامین آسایش

پیش از این استانداردهایی به صورت کلی ارائه شد. این استانداردها برای ساختمان مسکونی و اداری تا حدودی متفاوت است. برای ساختمان اداری به دلیل آنکه تعداد زیادی مراجعه وجود دارد و مراجعان به کرات از راه پله برای عبور و مرور استفاده می کنند ارتفاع را ۱۵ تا ۱۷ متر در نظر می گیرند. این ارتفاع برای ساختمان های مسکونی ۱۷-۱۹ است. از نظر عرض نیز بازه ۳۰ تا ۳۵ استاندارد است اما تجربه نشان داده که بهترین مقدار ۳۳ سانت برای عرض پله است. عرض پاگرد اما ۱ متر در نظر گرفته می شود.

استاندارد راه پله

 

استاندارد راه پله

انواع طراحی راه پله داخل ساختمان

برای طراحی آن اولین نکته میزان تردد است. در صورتی که قصد طراحی راه پله داخل ساختمان برای فضاهایی دارید که مراجعه کنندگان روزانه تردد بالایی روی آن دارند، باید فضای بیشتری اختصاص داده شده و شیب بندی و استانداردهای ایمنی بسیار سختگیرانه تر لحاظ شود. در صورت طراحی راه پله ساختمان ۲ طبقه یا مدل پله داخل ساختمان برای طبقات کم و یا مدل پله دوبلکس برای خانه کوچک ، دست طراح برای انتخاب انواع مدل ها باز است. در مورد طراحی و تزئین پله ها علاوه بر استانداردهای طراحی چند نکته حیاتی وجود دارد که در ادامه بحث خواهد شد.

تزیین راه پله خانه

 

استیکر راه پله ساختمان دو طبقه

جنس مصالح راه پله داخل ساختمان

از نظر جنس مصالح می توان پله را به انواع چوبی ، سنگی ، شیشه ای ، بتنی و فلزی دسته بندی نمود. حتی گاهی از آجر نیز برای ساخت آن استفاده می نمایند. پله های چوبی علاقه مندان و طرفداران زیادی دارد و می توان در سبک ها و طرح های متفاوت و زیبا آن را اجرا نمود. به طور مثال می توان متناسب با دکوراسیون منزل بر روی آن منبت کاری انجام داد. این نوع از راه پله داخل ساختمان به صورت شناور، مارپیچ و … قابلیت ساخت و اجرا دارد. انتخاب هر یک از این طرح ها وابسته به سلیقه شما می باشد.

راه پله چوبی

 

پله چوبی

سنگ از دیگر مصالح پرکاربرد در ساخت پله می باشد. شاید یکی از بیشترین سوالات مطرح شده در اجرای این نوع پله این باشد که چه نوع سنگی برای راه پله مناسب است؟ سنگ گرانیت ، مرمر، کوارتزیت و تراورتن از جمله سنگ های مناسب برای ساخت پله می باشند. هم چنین انتخاب نرده سنگی برای راه پله یکی از بهترین انواع طراحی های راه پله می باشد. انتخاب سنگ یکی از اساسی ترین موضوعات برای طراحان بوده است. در انتخاب آن باید علاوه بر زیبایی به مقاومت سنگ توجه نمود. غالبا این مصالح ضمن زیبایی از مقاومت در برابر ضربه ، سایش و آتش برخوردار هستند. باید توجه نمود از آنجایی که رفت و آمد در مراکز اداری و تجاری بیشتر بوده و در نتیجه بیشتر در معرض فرسایش هستند، باید از سنگ های با مقاومت بالاتری استفاده کرد.

راه پله سنگی

 

راه پله سنگی داخل ساختمان

پله شیشه ای یکی از مدرن ترین انواع راه پله داخل ساختمان است. در ساخت آن از شیشه چندلایه شیشه سکوریت و شیشه لمینت که بر روی هم پرس شده اند، استفاده می شود. از این نوع می توان هم در منازل مسکونی و هم در ساختمان های اداری و تجاری استفاده نمود. طراحی درست پله شیشه ای و نورپردازی مدرن آن علاوه بر ایجاد زیبایی موجب افزایش نور محیط و بزرگتر دیده شدن فضا می شود.

راه پله شیشه ای

 

پله شیشه ای

پله های فلزی هم به صورت با حفاظ و هم به صورت بدون حفاظ و در انواع گرد، ساده و … مورد استفاده قرار می گیرند. نوع گرد آن در فضاهای کوچک و محدود قابلیت نصب دارد. در ساخت پله فلزی از انواع فلزات سخت استفاده می شود.

جنس راه پله داخل ساختمان

 

پله فلزی

انتخاب سبک

از نظر سبک پله به سه دسته مدرن ، لوکس و ساده تقسیم بندی می شود. پله مدرن بیشتر در ویلا و خانه های مدرن و متناسب با سبک و سیاق آن مورد استفاده قرار می گیرد. این پله ها همانند یک اثر هنری به چشم می آیند و غالبا اجرای آن به فضای زیادی نیاز ندارد.

راه پله مدرن

 

راه پله مدرن

راه پله لوکس گزینه مناسبی برای خانه های ویلایی و مجلل می باشد. در ایران معمولا برای ساخت آن از سنگ استفاده می شود اما مصالح دیگری همچون چوب و فلزی نیز قابل استفاده است. این پله در مدل های مختلفی اجرا می شود، بنابراین بسته به طراحی داخلی منزلتان مناسب ترین آن را انتخاب کنید تا زیبایی خانه شما دو چندان شود.

راه پله شیک

 

راه پله لوکس

پله های سنتی نیز ساده ترین نوع راه پله ها هستند که در انواع ساختمان ها با کاربری های متفاوت مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از کفپوش ها، حفاظ و رنگ زیبا و متناسب با محیط باعث افزایش زیبایی آن می شود.

راه پله خانه دوبلکس

 

راه پله سنتی

نوع راه پله داخل ساختمان

سبک راه پله بر اساس شکل قرار گیری بازوها تعیین می شود. بازوهایی که موازی هم قرار می گیرند. مدل های دو طرفه دو بازو نام دارد. در صورتی که ارتفاع مورد نیاز تنها برای یک تا دو طبقه مورد نظر باشد، از نوع تک بازو استفاده می شود. مدل های گرد نیز وجود دارد که به شکل پیچشی بالا خواهد رفت. نوع چند بازو آن هم به صورت خطوط متقاطع و هم به صورت منحنی کار می شود.

در میان انواع سبک های یاد شده، مدل چند بازو به صورت منحنی اگر فضای اجرای کار داشته باشد از نظر آسایش رفت و آمد بهترین انتخاب است. از نظر ظاهری نیز بسیار خاص و شیک خواهد بود و چرخش دوار آن جذابیت خاصی دارد.

راه پله گرد ساختمان دوبلکس

 

راه پله گرد

راه پله های چند بازو با خطوط متقاطع گزینه بعدی است که از نظر آسایش رفت و آمد مناسب است و اگر حرفه ای اجرا شود ظاهر خوبی نیز خواهد داشت.

راه پله گرد ساختمان دوبلکس

 

راه پله چند بازو متقاطع

نوع موازی دو بازو ، برای فضاهای بسیار کوچک محدود کار می شود و برای کاهش محدودیت فضا و آسایش عابران باید راه کارهایی پیدا کرد.

راه پله دو بازو

 

راه پله داخل ساختمان دو بازو

راه پله های تک بازو انواع بسیار ساده ای هستند که معمولا تزئین خاصی برای آن ها به کار نمی رود و به نوعی به ساده ترین شکل کار شما را راه می اندازند.

راه پله تک بازو

 

راه پله تک بازو

برای نظر دادن درباره راه پله پیچشی کافیست یک بار از آن بالا رفته باشید. راحتی شما را فراهم نمی آورد اما از نظر هنری طراحی بسیار زیبایی دارد. برای مواردی که ارتفاع خیلی کم است و راه پله دقیقا وسط فضای دید خانه است می توان از ایده پیچشی استفاده کرد زیرا ارتفاع زیادی قرار نیست طی شود و بحث زیبایی است که اهمیت بیشتری پیدا می کند. به علاوه اینکه فضای عرضی بسیار کمتری نیز اشغال می شود.

علاوه بر این برخی پله ها نیز به حالت شناور اجرا می شوند که از جمله پله های مدرن محسوب می گردند. این پله تنها با اتصال به دیوار و یا راهرو پله از یک سمت ایجاد شده و از هیچ سمت دیگری پشتیبانی نمی شوند. راه پله شناور یا معلق با انواع متریال و طرح های هندسی مختلف زیبایی فوق العاده ای به فضای خانه شما می بخشد.

راه پله معلق

 

راه پله معلق

انتخاب متریال کف پوش

کف پوش سنگ ، سرامیک ، چوب و موزاییک و حتی فرش و موکت هر کدام را که انتخاب کنید ابتدا باید به میزان سر بودن سطح آن دقت کنید. اگر سنگ کار می شود باید با ساب خوردن آن جلو لغزش گرفته شود. سرامیک های مخصوصی برای کف پله وجود دارد. موزاییک نیز یکی از ایده های مناسب است. برای داخل خانه یکی از بهترین انتخاب ها لمینت و چوب است که بسیار ظاهر زیبایی دارد. در خانه های سنتی از موکت و فرش راه پله به عنوان کف پوش زیاد استفاده می کنند.

کفپوش پله داخل ساختمان

 

کفپوش پله

انتخاب تزیین راه پله و دیوار اطراف

برای تزیین دیوار راه پله داخل ساختمان می توان از آجر ، آینه ، قاب عکس و تابلو ، پنجره ، دکور ، کتابخانه و حتی گل و گیاه استفاده نمود. همچنین می توان برای افزایش زیبایی فضای راه پله از سقف آسمان استفاده کرد. استفاده از قاب عکس و یا تابلو یکی از ساده ترین و ارزان ترین روش ها برای تزیین دیوار راه پله است. قفسه بندی دیوار راه پله موجب می شود که علاوه بر افزایش زیبایی فضای بیشتری نیز برای نگهداری کتاب های خود داشته باشید. یا اینکه می توانید در این قفسه ها وسایل زینتی و دکوراتیو بگذارید. انتخاب هر یک از این ایده ها بسته به سلیقه شما، سبک دکوراسیون و نوع راه پله داخل ساختمان می باشد.

دکور راه پله داخل ساختمان

 

تعبیه کتابخانه در دیوار راه پله

استفاده از گل و گیاه در تزیین دیوار راه پله ایده ای بسیار جذاب است که حس تازگی و طراوت به فضای منزلتان می بخشد. به این نوع تزیین دیوار راه پله اصطلاحا باغچه دیواری گفته می شود.

تزیین دیوار راه پله

 

باغچه دیواری کنار راه پله

استفاده از سقف آسمان و یا پنجره در فضای راه پله داخل ساختمان نمای جذاب و زیبایی به خانه شما می بخشد. ضمن اینکه موجب افزایش نور و روشنایی فضا نیز می شود. از این پنجره می توان برای نمایش چشم انداز خارجی ساختمان هم استفاده نمود.

پنجره راه پله

 

پنجره راه پله

رنگ راه پله داخل ساختمان

طراحی خلاقانه راه پله یکی از هنرهای مطرح در دنیاست. فضایی که بسیار محدود است و طراحان با ارائه خلاقیت برای بزرگ نشان دادن فضا و رنگ آمیزی مناسب سعی در ایجاد فضایی دلچسب می کنند.

به این منظور می توان از رنگ آمیزی راه پله داخل ساختمان و یا متریال رنگی استفاده نمود. رنگ متنوع آن فضای زیبا و آرمش بخشی ایجاد می کند. همچنین می تواند به جذابیتی برای فرزندان شما تبدیل شود. برای رنگ پله باید به رنگ دکوراسیون و دیوارهای خانه و همچنین نوع نورپردازی توجه نمود. برای دیوارهای سفید و یا با رنگ های خنثی می توان از رنگ های متضاد در پله استفاده کرد. این امر سبب می شود که پله بیشتر نمایان شده و به چشم آید.

رنگ راه پله داخل ساختمان

 

رنگ راه پله داخل ساختمان

انتخاب نوع حفاظ

از حفاظ راه پله به منظور ایجاد ایمنی و جلوگیری از آسیب دیدن افراد استفاده می شود. همچنین استفاده از آن می تواند تاثیر به سزایی بر زیبایی فضای داخلی بگذارد. به این منظور می توان از انواع فلزی ، چوبی ، شیشه ای ، ترکیبی ، مشبک ، کامپوزیت ، بنایی و گچی و یا کابل استفاده کرد. نوع حفاظ باید با توجه به جنس پله و سبک آن انتخاب شود. حفاظ فلزی یکی از متداول ترین انواع حفاظ یا نرده راه پله است که دارای مزایای متعددی همچون طول عمر و استحکام بالا و تنوع طرح می باشد. همچنین این نوع حفاظ نسبت به طرح های متنوع آن از قیمت مناسبی برخوردار است. حفاظ فلزی در انواع فرفورژه ، آلومینیومی ، چدنی و … مورد استفاده قرار می گیرد.

جنس حفاظ راه پله داخل ساختمان

 

حفاظ فلزی پله

یکی دیگر از حفاظ های رایج مورد استفاده در راه پله داخل ساختمان ، نوع چوبی آن است. این حفاظ گزینه مناسبی برای فضای کلاسیک به حساب می آید. حفاظ چوبی در طرح، جنس و رنگ های متنوعی موجود است و از این رو جلوه بی نظیری به فضا می بخشد.

حفاظ چوبی راه پله داخل ساختمان

 

حفاظ چوبی پله

سبک های مدرن معمولا حفاظ های خلوت تری دارند. یکی از جدیدترین انواع حفاظ های مورد استفاده در این سبک، حفاظ کابلی است. نزدیکی این کابل ها به یکدیگر ایمنی بالایی به ویژه برای کودکان خردسال فراهم می کند.

حفاظ کابل شکل پله داخل ساختمان

 

حفاظ کابل شکل راه پله

از دیگر متریال های جدیدی که در ساخت حفاظ راه پله استفاده می شود شیشه است. استفاده از شیشه به عنوان حفاظ سبب استفاده بهینه از نور می شود. حفاظ شیشه ای باید از ایمنی و استقامت کافی برخوردار باشد.

حفاظ شیشه ای راه پله داخل ساختمان

 

حفاظ شیشه ای پله

گاهی حفاظ پله با استفاده از مصالح بنایی ساخته می شود. پوشش آن می تواند از جنس مصالحی همچون گچ و بتن باشد. حفاظ بنایی حالتی یکپارچه با دیوار ایجاد کرده و از این نظر زیبایی خاص خود را دارد. این نوع حفاظ گزینه مناسبی برای خانه های با سبک مینیمال محسوب می شود.

حفاظ پوشیده با مصالح بنایی

 

حفاظ پوشیده با مصالح بنایی

تنظیم نور فضای راه پله

یکی از مهم ترین فاکتورهای ساخت راه پله ، نور است. نور متمرکز از بالا روی پله ها ، انواع نورپردازی داخلی روی دیواره های کناری و نورهای ال ای دی ریز در فاصله دو پله معمولا نیاز است. نورپردازی در بالا بردن ایمنی فضای آن اهمیت فراوان دارد.

نورپردازی راه پله

 

نورپردازی راه پله

استفاده از فضای زیرپله

امروزه با توجه به گسترش شهرنشینی و کمبود فضا، استفاده از فضای زیرپله از اهمیت بالایی برخوردار است. از این فضا می توان به صورت های مختلفی استفاده کرد. می توانید از فضای زیرپله برای ایجاد یک کتابخانه کوچک استفاده کنید و یا حتی سرویس بهداشتی کوچکی در این فضا ایجاد نمایید. برخی از افراد نیز از برای ایجاد آکواریوم خود از آن استفاده می کنند. می توانید فضای زیرپله را با ایجاد تعداد زیادی کشو و قفسه دسته بندی کنید و به این صورت فضای جدیدی برای قرار دادن لوازم خانه ایجاد نمایید.

استفاده از فضای زیرپله

 

استفاده از فضای زیرپله

قیمت راه پله داخل ساختمان

قیمت راه پله داخل ساختمان وابسته به عوامل متعددی است. یکی از اولین عوامل، نوع پله از نظر پیش ساخته بودن و یا اجرا در محل است. جنس پله از نظر سنگی، شیشه ای، چوبی و … بودن نیز تاثیرگذار است. با تغییر جنس متریال، هزینه اجرای پله داخل ساختمان نیز تغییر می یابد. هزینه نصب و یا اجرای راه پله نیز باید مدنظر قرار گیرد.

مدل پله دوبلکس برای خانه کوچک

 

مدل پله دوبلکس برای خانه کوچک

سبک اجرای راه پله داخل ساختمان ، عامل دیگر تاثیرگذار بر هزینه ها خواهد بود. به طور مثال غالبا اجرای مدل پله داخل ساختمان به صورت لوکس و لاکچری هزینه بیشتری از مدل های ساده راه پله دارد. نوع حفاظ و هزینه های نورپردازی و تزئینات راه پله بر روی هزینه تمام شده تاثیرگذار است. برای ساختمان می توان از انواع پله آکاردئونی هم استفاده کرد.

برای مطالعه بیشتر:

پله ساختمان

نرده راه پله

پله تاشو

سازنده تابلو کنتور برق

برق کشی ساختمان مسکونی

راه پله بتنی

قیمت پله گرد بتنی

قیمت جکوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 4.05 ( 7 نظر)

۱۳ نظر

  1. تصاویری که برای راه پله داخل ساختمان گذاشتین رو از کجا میشه طراحی کرد؟

  2. مممنون از مطلب خوبتون درباره راه پله داخل ساختمان فکر نمیکرم ایقد طرح داشته باشیم:)

  3. میخواستم راه پله داخل ساختمان رو طوری طراحی کنم که محلی ثابت و محکم برای قرار گیری چند گلدان داشته باشه آیا امکان ایجاد این طرح رو سایت عمران مدرن داره؟

  4. میشه یه گروه برای طراحی و اجرای راه پله داخل ساختمان معرفی کنین در سبک مدرن

  5. عمران مدرن تیمی داره که کار راه پله ساختمان انجام بده میتونیم از عکسای بالا هم سفارش کار بدیم

  6. خونە ما یە راه پلە گرد دارە کە اصلا استاندارد درست نشده . میشه برای تعویض و اجرای دوباره و استاندارد راهنماییم کنین

  7. سلام در رابطه با راه پله داخل ساختمان برای یه طبقه دوبلکس امکان جایگزینی راه پله معلق به جای راه پله معمولی وجود دارد؟

  8. پله های شیشه ای لغزنده نیستن؟ و یا میشه به طوری ایمنشون کرد تا بچه ها هم راحت ازش استفاده کنند

  9. سلام حتما قیمت راه پله داخل ساختمان با توجه به اندازه ش فرق میکنه من از کجا باید بدونم که هزینه ای که بر می داره چقدره؟

  10. چقدر ایده مختلف برای استفاده از فضای زیر پله داخل ساختمان هست، واقعا برای فضاهای کوچک خیلی کاربردیه.

    • همینطوره. با توجه به کوچک شدن فضاهای کاربردی منازل، برنامه ریزی برای بهره برداری بهینه از همه فضاها اجتناب ناپذیره.

  11. چقدر استفاده از زیر پله با وجود کشوها جالبه

  12. سلام وقت بخیر
    عذر میخوام سوالی که من دارم اینه که در هر ساخت و سازی باید حتما راه پله لحاظ شود ؟ حتی یک مغازه ۳×۴ هم در نقشش باید راه پله باشد یا خیر میتوان به دلیل مساحت کم آن را حذف کرد ؟
    ممنون میشم اگر کمکم کنید