استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

هبلکس

هبلکس
هبلکس

هبلکس نام انواع بلوک سبک هوادار اتوکلاو شده است که در جهان با نام بلوک aac شناخته می شود. ‌سال‌هاست کارخانه های تولید هبلکس در ایران شروع به کار کردند و استانداردهای تولید و نصب هبلکس نیز به سرعت توسعه یافته است. علت توسعه ی تولید این بلوک ها در سال های اخیر و ویژگی ها و مزایای هبلکس چیست ؟ عایق صوتی و حرارتی در خانه های امروز اهمیت دوچندان یافته و بر اساس پروتکل های زیست محیطی جدید به کاهش تولید کربن در فرآیند ساخت بلوک هبلکس توجه ویژه شده است. بعلاوه کاهش بار مرده با بلوک سبک هبلکس از مواردی است که به توسعه ساخت و تولید بلوک aac در جهان کمک کرده است.

مواد تشکیل دهنده هبلکس به نحوی بهبود پیدا کرده است که کمترین دورریز ممکن را داشته باشد و استفاده از بلوک هبلکس از نظر اقتصادی نیز بخشی از هزینه های حمل و اجرا و مصالح و ملات را کاهش خواهد داد. در ادامه با جزئیات جنس و مواد تشکیل دهنده و شیوه های ساخت هبلکس و مزایا و معایب بلوک هبلکس مرور خواهد شد.

بلوک هبلکس چیست

بلوک هبلکس چیست ؟

هبلکس ماده فوم بتن است تا سه برابر سبکتر از آجرهای معمولی ، از این رو حمل و استفاده از آن آسان است. جالب است بدانید که بلوک سبک بتنی هوادار اتوکلاو قرن هاست مورد استفاده قرار می گیرد. بتن سبک در دهه ۱۹۲۰ اختراع شد. با این حال، محبوبیت آن در دهه گذشته افزایش می یابد. از شناخته شده ترین و پرکاربردترین برندهای این محصول می توان به هبلکس اردکان ، بلوک ساروج ، هبلکس پرین نیشابور و هبلکس رضوی اشاره کرد. به منظور خرید هبلکس در شهرهای مختلف ایران از جمله، هبلکس همدان ، هبلکس اصفهان ، هبلکس بیرجند و … می توانید با کارشناسان عمران مدرن در ارتباط باشید. مشخصات کلی بلوک هبلکس را در جدول زیر ارائه کردیم. ارقام به دست آمده از این جدول، در مقایسه، هماهنگی مناسبی با استانداردهای ساختمان دارد.

هبلکس چیست
مشخصاتپارامتر
۵۰۰ – ۷۰۰ kg/m3چگالی خشک
۰.۱ – ۰.۶ N/m2مقاومت برشی
۳ – ۴ N/mm2 (MPa)مقاومت فشاری
۲۰۴۰ Mpaمدول الاستیسیته
  +/-1mmخطای ساخت
۱۰-۱۲%جذب آب
۰.۱۶ – ۰.۱۸ W/(K-m)هدایت حرارتی “K”
0.04%-0.06%میزان انقباض هنگام خشک شدن
۰.۳۵ to 0.60جذب صدا
۴ Hrs (برای دیوار ۲۰۰ میلیمتری)مقاومت در برابر آتش

در فرآیند تولید بلوک هبلکس هدف ایجاد حباب های هواست تا علاوه بر کاهش وزن بلوک ها به بهبود خواص عایق صوتی و حرارتی بلوک کمک میکند. فرآیند تولید با ترکیب سیمان و آهک و آب آغاز میشود و با اضافه شدن پودر آلومینیوم و ایجاد واکنش های شیمیایی که میلیون ها حباب هوا در سراسر بلوک ایجاد خواهد کرد بلوک های مستحکم و سبکی تولید می شود. این بلوک ها عایق فوق العاده ای هستند و در برابر آتش و رطوبت مقاومت خوبی دارند.

مزایای بلوک هبلکس

۲۲ مورد از مزایای بلوک هبلکس

در ادامه ۲۲ مورد از مزایای هبلکس را مرور خواهیم کرد. مواردی که باعث شده پیمانکاران این بلوک ها را به عنوان انتخاب اول ساخت دیوار در بسیاری از پروژه های ساختمانی در نظر بگیرند. این روزها دغدغه های زیست  محیطی و افزایش هزینه های گرمایش و سرمایش سازه ها در تعیین مصالح ساختمانی نقش بازی میکند. بسیاری از کارخانه ها به دنبال راهی برای به صفر رساندن میزان مصرف کربن هستند و تلاش دارند مصالحی با کمترین دور ریز و ضایعات تولید کنند که بهره وری ساختمان را نیز از نظر انرژی بهبود می دهد. کارخانه های تولید هبلکس از این لحاظ مزیت های بسیاری دارند که در ادامه به برخی از مزیت های هبلکس، فرآیند تولید و این موضوع که کاربرد بلوک هبلکس چیست پرداختیم.

هبلکس

سبکی بلوک هبلکس

ساختار متخلخل بلوک سبک هبلکس باعث شده ۳ تا ۴ برابر سبک تر از آجرهای سنتی یا بلوک های بتنی باشد. بلوک سبک علاوه بر اینکه بار مرده ی سازه را کاهش میدهد و به تبع آن نیاز کمتری به تقویت سازه وجود خواهد داشت، با سبک سازی سازه دست طراحان را برای ایجاد طرح های خلاقانه تر و کاربردی تر باز میگذارد.

استفاده از بلوک هبلکس بار مرده ی سازه را تا ۶۰ درصد کاهش میدهد کاهش بار مرده به این معناست که سازندگان امکان ساخت سازه های بلند تر را خواهند داشت. وزن یک بلوک هبلکس بر اساس میزان رطوبتی که دارد از ۹ تا ۱۲ کیلوگرم متغییر است.

استحکام و مقاومت بلوک هبلکس

بلوک های هبلکس علیرغم وزن سبک و تخلخل زیاد استحکام مناسبی دارند. مقاومت فشاری هبلکس با بلوک سنتی بتنی قابل قیاس است. هبلکس دارای مقاومت فشاری ۳-۴ نیوتون بر میلی متر مربع است. همین ویژگی باعث می شود انواعی از بلوک هبلکس با تمهیدات ویژه امکان استفاده برای دیوارهای باربر و ساختمان های پایدار را داشته باشد.

سهولت نصب تاسیسات در بلوک هبلکس

هبلکس را میتوان به راحتی برش داد. سوراخکاری این بلوک ها بی دردسر است و متناسب با نیاز شکل پذیر است. امکان نصب سیم های برق و لوله کشی در این بلوک ها فراهم است. نصب بلوک هبلکس و کار با آن بسیار ساده است. استفاده از هبلکس سرعت ساخت و ساز را بیشتر میکند و از هزینه های نیروی کار می کاهد.

هبلکس

تنوع اندازه های بلوک هبلکس

برای پاسخگویی به نیازهای پروژه های ساختمانی تنوع بلوک های گسترده است. جدول زیر نشان دهنده این است که در ایران رایج ترین اندازه های بلوک هبلکس چیست .

انواع بلوک هبلکساندازه (L x B x H) به میلی متر
هبلکس ۱۰۶۰*۲۵*۱۰
هبلکس ۱۲۶۰*۲۵*۱۲
هبلکس ۱۵۶۰*۲۵*۱۵
هبلکس ۱۷۶۰*۲۵*۱۷
هبلکس ۲۰۶۰*۲۵*۲۰
هبلکس ۲۵۶۰*۲۵*۲۵
هبلکس ۳۰۶۰*۲۵*۳۰

این اندازه ها به طور گسترده ای در ساخت دیوارها، دال ها و سایر اجزای سازه ای استفاده می شود. با این حال، مهم است که در دسترسی به اندازه های متفاوت بلوک هبلکس ممکن است بسته به سازنده و مکان متفاوت باشد. در صورتی که ابعاد خاصی برای سفارش مد نظر است میتوان از کارشناسان فروش مشورت گرفت و از موجود بودن ابعاد خاص اطمینان حاصل کرد.

هبلکس

عایق حرارتی بلوک هبلکس

ساختارهایی که با حباب هوا شکل میگیرند اغلب توان ایجاد عایق حرارتی و صوتی بالایی دارند. وجود عایق های حرارتی کارآمد باعث می شود برای گرمایش و سرمایش ساختمان انرژی کمتری مصرف شود.

هبلکس

عایق صوتی هبلکس

در ساخت و ساز امروز یکی از مهم ترین ویژگی های سازه بحث عایق صوتی است. تراکم بالای شهرها و شلوغی خیابان ها عملا زندگی در فضایی آرام و ساکت را در سازه های معمولی بدون عایق به رویا بدل کرده. عایق صوتی نقش مهمی در سازه های امروزی ایفا می کند. اگر قصد دارید دیوارهایی داشته باشید که در برابر صداهای بیرون عایق باشد و نیازی به صرف هزینه های کلان برای ایجاد دیوار عایق نداشته باشد، بلوک هبلکس یکی از بهترین گزینه هاست.

مزایای هبلکس

مقاومت هبلکس در برابر آتش

بلوک های هبلکس در برابر آتش مقاومت بالایی دارند. توان تحمل حرارت تا ۱۶۰۰ درجه سانتی گراد برای این بلوک ها وجود دارد. میتوان ادعا کرد هبلکس ضد حریق است زیرا توان مقاومت در دماهای بالا برای مدت طولانی را خواهد داشت. به این ترتیب ایمنی سازه در برابر آتش بهبود خواهد داشت.

سازگاری بلوک سبک هبلکس با محیط زیست

طی فرآیند ساخت هبلکس در مقایسه با سایر فرآیندهای سنتی ساخت بلوک های بتنی به مراتب انرژی کمتری صرف می شود. این بلوک ها برای محیط زیست خطرات کمتری دارند و حین تولید هبلکس زباله کمتری تولید می شود. علاوه بر کاهش انرژی مصرفی حین فرآیند تولید و کاهش زباله نکته سوم به بهبود بهره وری انرژی سازه باز میگردد. بهبود بهره وری انرژی به معنای مصرف کمتر سوخت های مخرب برای گرمایش و سرمایش سازه است که اثرات مخرب زیست محیطی را کاهش خواهد داد.

دوام هبلکس در برابر زلزله

هبلکس عملکرد لرزه ای قابل قبولی دارد و برای مناطق لرزه خیر ایده آل است. دلیل اصلی عملکرد ایمن در برابر زلزله به وزن سبک بلوک های هبلکس باز میگردد. سبک بودن بلوک به بهبود عملکرد لرزه ای آن کمک خواهد کرد.

مواد تشکیل دهنده هبلکس مانع رشد آفات

با توجه به ماهیت غیر آلی بلوک های هبلکس میتوان ادعا کرد این بلوک ها ضد رشد قارچ و کپک و حشرات موذی است. مناطقی که مستعد موریانه و حشرات مخرب هستند هبلکس یکی از بهترین انتخاب هاست.

ساختمان سازی سریع با هبلکس

یکی از ویژگی های محبوب بلوک هبلکس سرعت بالای ساخت است. پس از خریداری هبلکس به همراه چسب به سرعت دیوارها ساخته می شود. هبلکس دردسرهای دیوارچینی را به طرز چشم گیری کاهش خواهد داد. وزن سبک بلوک ها باعث می شود کارگران به سرعت پالت ها را جابجا کنند و به نقاط مورد نیاز برسانند. هزینه های حمل و هزینه های ساخت هبلکس در مقایسه با انواع بلوک سنتی به مراتب کمتر است. برای پروژه های ساختمانی که کارایی و سرعت بدون افت کیفیت و دوام اهمیت دارند هبلکس بهترین گزینه است.

هبلکس

کیفیت و دقت و یکنواختی هبلکس

بلوک های هبلکس در اندازه های دقیقی تولید می شوند. علاوه بر سهولت برش کاری که در صورت نیاز امکان برشکاری را به سازندگان می دهد، تلاش سازندگان بر این است که ابعاد هبلکس را به دقت رعایت کنند تا امکان ایجاد دیوارهای یکنواخت با کمترین برش و بیشترین دقت فراهم باشد. امکان کنترل کیفیت و تامین استانداردها در پالت های هبلکس دقیق تر از بلوک های سنتی انجام می شود.

دقت و یکنواختی در ساخت و ساز

بلوک های هبلکس با برش های دقیقی که میخورند امکان ساخت دیوارهایی با کمترین درز و شکاف دقیقا مطابق با نیاز نقشه فراهم است. به این ترتیب ابعاد یکنواخت بدون درز و شکاف تولید می شود.

کاهش ضایعات ساختمانی

هبلکس با برش های دقیق و ابعاد متنوعی که در کارخانه تولید می شود کمترین ضایعات را دارد. حین تولید هبلکس نیز کمترین دور ریز ایجاد می شود.

دوام هبلکس در برابر رطوبت

بلوک هبلکس جذب رطوبت پایینی دارد. این ویژگی ابزار مقابله با نشت رطوبت است. زمانی که رطوبت کمتری وارد بلوک ها شود امکان آسیب دیدن از طریق رطوبت کاهش پیدا میکند.

کاهش هزینه های ساختمان طی زمان

کاهش هزینه های بهره وری ساختمان یکی از فاکتورهای کلیدی است که بسیاری از صاحبان پروژه را ترغیب به استفاده از بلوک های هبلکس به جای بلوک سنتی می کند. علاوه بر اینکه بهره وری انرژی تا حد بسیار زیادی بهبود می یابد این بلوک ها هزینه های تعمیر و نگهداری پایینی دارند و احتمال کپک زدن و نشت رطوبت و تخریب در آن ها پایین است. کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری در کنار کاهش هزینه های انرژی ساختمان در طی زمان مقدار قابل توجهی از بازگشت سرمایه را تامین خواهد کرد.

در حین نصب هبلکس بلوک ها به سرعت توسط چسب هبلکس سر جای خود محکم شده و کاهش میزان ملات چشم گیر است. در حالیکه برای دیوار مصالح بنایی معمولی به ارتفاع ۲.۵ متر و عرض حدود ۳ متر حدود ۱۲ لایه سیمان استفاده می شود. برای اجرای دیوار هبلکس کارگر نیاز به مهارت خاصی ندارد. به دلیل سبک بودن بلوک ها، حمل و نقل آن کم هزینه و آسان است. سرعت دیوارچینی با هبلکس بیشتر از دیوارچینی با بلوک های معمولی می باشد. بنابراین یک کارگر در مدت زمان بسیار کوتاهی می تواند تعداد بیشتری دیوار بچیند و دستمزد نیروی انسانی کاهش پیدا می کند. با استفاده از هبلکس پس از اتمام کار نیازی به عایق کاری نبوده و از این لحاظ نیز هزینه ها کاهش می یابد.

ایمنی و سلامت بلوک های هبلکس

مواد تشکیل دهنده هبلکس و فرآیند ساخت آن استانداردهای سلامت بالایی دارد. هیچ ماده ی سمی و مخربی برای سلامت انسان و محیط زیست در ساختار آن به کار نرفته است. به همین دلیل میتوان ادعا کرد هبلکس از مصالح ساختمانی ایمن و غیر سمی است که برای استفاده در تمامی ساختمان های حساس مناسب است. هوایی که از این بلوک ها عبور میکند به دلیل آنکه عاری از مواد و گازهای سمی است کاملا سالم است.

کاربرد هبلکس در سقف و دیوار و کف

یکی از مزایای کاربردی هبلکس امکان استفاده چند وجهی از آن در تمامی کاربردهی ساختمان است. میتوان علاوه بر دیواچینی از هبلکس سقفی برای پوشش دادن سقف ها استفاده کرد یا هبلکس را برای کف به کار برد.

طول عمر طولانی هبلکس

همانطور که در سایر قسمت ها گفته شد به دلیل آنکه جنس هبلکس از مواد غیر آلی ساخته شده طول عمر بالایی دارد. در برابر رطوبت و کپک و قارچ مقاوم است و از نظر مقاومت فشاری و مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی عملکرد مناسبی دارد.

کاهش هزینه های حمل و نقل

هبلکس ها سبک وزن هستند و برای پوشش دهی به مقدار مشخصی از دیوار وزن کمی از هبلکس ها مورد نیاز است به این ترتیب ماشین های حمل بار  کمتری برای تامین مصالح نیاز خواهد بود. بعلاوه حمل هبلکس ها بهتر است به صورت پالت انجام شود و پالت ها در بسیار از موارد برگشت پذیر است و پول پالت به خریدار بازگردانده می شود. به این ترتیب هزینه های حمل بار در مقایسه با متر مکعب دیوار کمتر تمام خواهد شد.

مقاومت بالا در برابر سرما و گرمای شدید

با توجه به تغییرات اقلیم و امکان نوسانات شدید دمایی میتوان به بلوک های هبلکس در شرایط بحرانی اعتماد کرد. این بلوک ها در تغییرات دما منقبض یا منبسط نمیشود.

گچکاری آسان و کم دردسر هبلکس

هزینه های گچکاری و به طور کلی نازک کاری روی هبلکس نسبت به انواع سنتی بلوک ها کمتر است. سطح این بلوک ها صاف است و درز و شکاف کمی دارد زیرا در ابعاد بزرگ طول می شوند. به این ترتیب برای ایجاد سطح صاف و نازک کاری دردسر و هزینه های کمتری صرف می شود.

هر عدد بلوک هبلکس در مقایسه با بلوک های سنتی نسبتا گران تر است اما نیاز است برآوردی جامع از هزینه های نازک کاری و ملات و زمان پروژه انجام شود. کاهش هزینه های نیروی کار و مصالح هدر رفته و در نهایت حین بهره برداری ساختمان کاهش هزینه های انرژی یا عایق کاری ساختمان همگی هزینه هایی است که با استفاده از هبلکس از بودجه صرفه جویی خواهد شد و در برآوردها نباید تنها به قیمت هر عدد بلوک توجه کرد.

۲۰ مورد از معایب بلوک هبلکس چیست

در بخش های پیشین از مزایای بلوک هبلکس به تفصیل نام برده شد. در ادامه قصد داریم نکاتی را مرور کنیم که پاسخی برای این پرسش است که معایب بلوک هبلکس چیست . معایبی که بخشی از آن ها با تغییرات و اصلاحات ساده قابل رفع است اما پیش از اجرا باید از وجود آن اطلاع داشت.

معایب بلوک هبلکس
معایب بلوک هبلکس

هزینه هر بلوک هبلکس گران است

هزینه اولیه بلوک های هبلکس به طور کلی بالاتر از بلوک های بتنی سنتی است.

 گزینه های رنگ محدود

این بلوک ها در طیف محدودی از رنگ ها هستند که معمولا در بحث زیبایی شناسی نمیتوان حساب خاصی روی این بلوک ها باز کرد و برای ایجاد ساختاری مطابق با خواست معمار کار به بحث نازک کاری محدود خواهد شد.

 آب بندی و محافظت در برابر رطوبت

برای محافظت از بلوک ها در برابر رطوبت و آسیب اشعه ماوراء بنفش، ممکن است نیاز باشد که روی بحث آب بندی بیشتر تمرکز کرد.

 نیاز به محافظت در آب و هوای خیلی سرد و مرطوب

بلوک های هبلکس ممکن است در آب و هوای بسیار سرد یا مرطوب بدون مدیریت رطوبت مناسب عملکرد خوبی نداشته باشند.

امکان آسیب حین جابجایی

هبلکس در هنگام حمل و نقل یا جابجایی در مقایسه با بلوک های بتنی سنتی سریعتر آسیب می بینند.

ابزار برای برش هبلکس

برش هبلکس به تیغه هایی نیاز دارد که برای پروژه های محدود تهیه این تیغه ها ممکن است هزینه ساخت را بالا ببرد.

عملکرد ضعیف در برابر نویز و ضربه

در حالی که هبلکس عایق صوتی خوبی برای سر و صدای معلق در هوا ارائه می دهند، ممکن است برای نویز ضربه ای موثر نباشند.

امکان نیاز به ساختارهای تقویتی

در برخی موارد، ممکن است برای دیوارهای باربر یا سایر عناصر سازه ای به تقویت اضافی نیاز باشد.

گزینه های بازیافت محدود

بحث محدودیت در بازیافت مصالح هبلکس در مقایسه با آجر سنتی پاسخ دیگری است به این پرسش که معایب هبلکس چیست . در سال های اخیر تلاش شده راه های بیشتری برای بازیافت آن پیدا شود.

طولانی شدن زمان اجرا

در مقایسه با اجرای بلوک های سنتی زمان پخت طولانی تر است و برای آب بندی هبلکس زمان بیشتری نیاز است.

حساس به چرخه ی یخ زدگی و انجماد

در آب و هوای سرد، بلوک های هبلکس اگر به درستی محافظت نشوند، بیشتر در معرض آسیب ناشی از چرخه های انجماد و ذوب قرار خواهد داشت.

در دسترس نبودن هبلکس

بسیاری از نقاط جهان هنوز کارخانه های هبلکس در همه ی نقاط شروع به فعالیت نکردند و دسترسی محدود را میتوان یکی از معایب بلوک های هبلکس دانست.

شکنندگی و خاصیت تردی

شاید مهم ترین ایراد هبلکس خاصیت شکنندگی و تردی است که حین حمل خود را نشان میدهد. برای کاهش میزان بلوک های شکسته حین حمل و نقل از پالت های ویژه ای استفاده می شود و حین بارگیری و جابجایی لازم است دقت کافی به عمل آید.

مقاومت فشاری کمتر از بتن و آجر

هبلکس به عنوان مصالح مناسب دیوار غیر باربر بسیار مقاوم است اما در بعضی فاکتورها از آجر و بتن مقدار مقاومتی کمتری را نشان میدهد.

مقاومت کششی کمتر در مقایسه با بتن سنتی

هبلکس دارای استحکام کششی کمتری در مقایسه با بلوک های بتنی سنتی است که ممکن است استفاده در کاربردهای خاص محدود شود.

هزینه حمل بیشتر از بلوک های سنتی

با توجه به بحث شکنندگی نیاز است تا پالت های پلاستیکی یا چوبی را برای نگهداری و حفاظت از ساختار بلوک ها استفاده کرد تا جلوی شکنندگی بلوک ها را بگیریم. این پالت ها بخشی از هزینه های حمل را افزایش میدهند اما باید توجه کنید که بعضی کارخانه ها با پس گرفتن پالت ها و بازگرداندن هزینه به مشتری برای رفع این مشکل اقدام کرده اند.

نصب هبلکس نیاز به آموزش دارد

حین نصب هبکس نیاز است موارد و نکات خاصی را مد نظر قرار داد و نصب این بلوک ها نیاز به آموزش دارد. استفاده از چسب و نصب وال پست نیاز به دانستن نکاتی دارد. نکات نصب هبلکس بسیار ساده است اما به هر حال پیش از نصب نیاز است به نیروی کار آموزش های لازم را بدهیم.

ظرفیت باربری هبلکس محدود است

ظرفیت باربری هبلکس محدود است و بدون ایجاد بستر های مقاوم سازی امکان استفاده آن برای دیوارهای باربر وجود ندارد. بنابراین در مقایسه با مصالحی مانند آجر نمیتوان گفت انتخاب اول برای دیوارهای باربر است اما قطعا یکی از بهترین انتخاب ها برای دیوارهای پارتیشن است.

هبلکس

 پایداری کمتر در مقایسه با سنگ و آجر

اگر هبلکس را با سنگ و آجر مقایسه کنید ممکن است دوام هبلکس را کمتر از سنگ و آجر ارزیابی شود اما نکته ایجاست که آجر ممکن است حین بهره برداری دچار کپک و آسیب شود یا سنگ دچار شکستگی در فرآیند یخزدگی و ذوب. اما در حالت کلی و بدون در نظر گرفتن کیفیت بهره برداری تا حدودی دوام سنگ و آجر از هبلکس بیشتر است.

مقاومت در برابر طوفان

هبلکس از مصالح سبک به حساب می آید و اگر در مناطقی زندگی میکنید که طوفان ها و باد شدید را زیاد تجربه میکنید نیاز است در انتخاب مصالح ساختمانی سبک احتیاط کنید.

با این حال، برخی از معایب بلوک های هبلکس مثل دسترسی محدود، هزینه اولیه بالاتر در مقایسه با مواد سنتی، و حساسیت احتمالی به آسیب حین انتقال و حمل و نقل و در مواجه با رطوبت (در صورت عدم محافظت کافی مواردی) با در نظر گرفتن تمهیداتی رفع می شود. با وجود این محدودیت ها، بلوک های هبلکس به دلیل مزایای بی شماری که دارند، در بسیاری از پروژه های ساختمانی انتخاب اول سازندگان خواهد بود. بعلاوه با توجه به اینکه کارخانه های تولید هبلکس در زمینه های زیست محیطی و انطباق با پروتکل های جهانی محیط زیست پیشگام است پیش بینی می کنیم که جهان هبلکس در سال های آینده توسعه بیشتری داشته باشد و بلوک های هبلکس یا بلوک های بتن هوادهی اتوکلاو شده به سرعت جایگزین آجرهای سنتی در صنعت ساختمان شود.

دلیل مقرون بصرفه بودن قیمت بلوک هبلکس چیست

اگر چه به طور کلی قیمت این محصول از سایر محصولات معمول مورد استفاده برای دیوارچینی بیشتر است، اما در این بخش توضیح داده خواهد شد که دلیل مقرون بصرفه بودن قیمت هبلکس چیست . یکی از دلایل این موضوع سهولت و سرعت اجرای آن است. عدم نیاز به اجرای گچ و خاک و عایق بودن صوتی و حرارتی پاسخ دیگری به این پرسش است که دلیل مقرون بصرفه بودن و افزایش استفاده از آجر هبلکس چیست . علاوه بر این ها برش بلوک هبلکس آسان بوده و اجرای تاسیسات را تسهیل می نماید.

۹ کاربرد بلوک هبلکس چیست

بلوک های هبلکس (Autoclaved Aerated Concrete) مصالح ساختمانی همه کاره ای هستند که می توانند در انواع پروژه های ساختمانی مورد استفاده قرار گیرند. در اینجا برخی از کاربردهای رایج بلوک های هبلکس آورده شده است:

کاربرد هبلکس چیست
کاربرد هبلکس چیست
  • دیوارهای باربر: بلوک های هبلکس به دلیل مقاومت فشاری بالا می توانند برای ساخت دیوارهای باربر هم استفاده شوند.
  •  دیوارهای غیر باربر: رایج ترین استفاده از بلوک های هبلکس برای ساخت دیوارهای غیر باربر مانند پارتیشن یا دیوارهای پرکننده است.
  • کف و سقف: بلوک های هبلکس را می توان به عنوان جایگزین سبک وزن برای بلوک های بتنی سنتی یا آجرهای سفالی برای ساخت کف و سقف استفاده کرد.
  • فایروال ها: بلوک های هبلکس دارای خواص مقاومت عالی در برابر آتش هستند و می توان از آنها برای ساخت فایروال استفاده کرد.
  • دیوارهای عایق صوتی: بلوک‌های هبلکس دارای خواص عایق صوتی خوبی هستند و می‌توانند به عنوان مانع صوتی در ساختمان‌هایی که نزدیک بزرگراه‌ها یا جاده‌های شلوغ واقع شده‌اند استفاده شوند.
  • سازه های پیش ساخته: بلوک های هبلکس را می توان برای ساخت سازه های پیش ساخته مانند دیوارهای پیش ساخته، دال های پیش ساخته و پانل های پیش ساخته استفاده کرد.
  • دیوارهای حائل: از بلوک های هبلکس می توان برای ساخت دیوارهای حائل در پروژه های محوطه سازی و مهندسی عمران استفاده کرد.
  • روکش: بلوک های هبلکس می توانند به عنوان روکش ساختمان ها برای بهبود زیبایی شناسی و ایجاد عایق حرارتی استفاده شوند.
  • لنگه ها و تیرها: از بلوک های هبلکس می توان برای ساختن لنگه و تیرها در ساختمان ها استفاده کرد.

جنس بلوک هبلکس

جنس بلوک هبلکس از درصد بالایی سیمان ، درصدی از سیلیس و مقادیر بسیار کمی از پودر آلومینیوم ، گچ ، آهک و هوا تشکیل شده است. حدود ۸۰ درصد هبلکس از سیمان و حدود ۲۰ درصد آن از سیلیس است. کم و زیاد شدن ترکیبات آهک و پودر آلومینیوم میتواند تاثیر بسیار زیادی بر عملکرد آن داشته باشد. بر اساس استانداردهای هر کشور و هر برند جنس بلوک هبلکس متفاوت است. در ادامه جزئیات ترکیبات و جنس بلوک هبلکس به همراه فرمول ها و طرح اختلاط هبلکس و مراحل تولید ارائه شده است.

هبلکس چیست
مواد اولیه هبلکس چیست

ترکیبات بلوک هبلکس

‫دیوارهای ساخته شده از بلوک هبلکس AAC میتواند به عنوان دیوارهای تیغه و دیوارهای پیرامونی مورد استفاده قرار گیرد. دیوارهای پیرامونی تحت آن بار باد و زلزله قرار داشته و باید برای آن بارهای ضربه پاسخگو باشند در حالیکه دیوارهای تیغه، از اثر زلزله تاثیر می پذیرند و باید برای بار ضربه کوچکتری پاسخگو باشند. بر همین اساس، ضوابط مربوط به طراحی و اجرای این دیوارها متفاوت می باشد. که در این دستورالعمل به آن اشاره شده
است.

جنس بلوک هبلکس

جدول ترکیبات آجر هبلکس چیست

جدول زیر مربوط به درصد ترکیباتی است که بلوک هبلکس را تشخیص میدهد. توجه داشته باشید که هر کدام از برندهای موجود در بازار از نظر جنس بلوک هبلکس با دیگری متفاوت است. تغییر در ترکیبات در میزان شکنندگی و جذب آب بلوک ها تاثیر مستقیم خواهد داشت.

مواد تشکیل دهنده هبلکسدرصد ترکیبات
سیلیس۱۸%
سیمان۷۹%
آهک۱.۰%
گچ۱.۰۰%
پودر آلومینیوم۰.۴۰%
هوا۱.۰۰%

دستورالعمل های مربوط به بلوک هبلکس چیست

بلوک هبلکس مانند سایر انواع بلوک هبلکس در صورت عدم رعایت تمهیدات مناسب در برابر ضربه و تغییر شکلهای زیاد آسیب پذیر می باشند. امکان آسیب دیدن دیوارهای ساخته شده با این نوع بلوک هبلکس در صورت عدم رعایت ضوابط و استانداردهای لازمه در حین فرآیند حمل و نگهداری، اجرا و یا تحت اثر بارهای حین ساخت، وجود دارد. در این دستورالعمل نحوه طراحی و کاربرد قطعات بلوک هبلکسی AAC بیان شده است.

با گسترش صنعت ساختمان، استفاده از مصالح سبک و مقاوم در تولید اجزاء پرکننده سازه‌ای و غیر سازه ای مورد توجه قرار گرفته است. در همین راستا، فناوری بتن های هوادار اتوکلاو شده یا بتن های گازی که با علامت اختصاری AAC شناخته میشود، معرفی شد. فارغ از فرآیند تولید که سرعت و سهولت قابل ملاحظه ای را به همراه دارد، مجموعه ای از ویژگی های فیزیک ساختمان، این قطعات را در زمره پرکاربردترین اجزای متداول قرار میدهد. همین مسئله سبب شده است تا بهره گیری از این قطعات در اجزاه غیرسازهای باربر و غیرباربر مورد توجه قرار گیرد.

‫بلوک هبلکس AAC از جمله قطعاتی هستند که وسعت کاربرد آنها به شد در حال توسعه است. علاوه بر این، مشخصه های این بلوک هبلکس ها در سازگاری با شرایط زیست محیطی، پایداری و دوام، وزن کم و ویژگیهای عملکردی به عنوان عایق حرارت، حریق و صوت، این قطعات را به عنوان جایگزین مناسبی برای مصالح متداول مورد استفاده در سازههای ساختمانی تبدیل مینماید. ضمنا، قابلیت تهیه این بلوک هبلکس ها در فرمهای متفاوت، سهولت برشکاری در این قطعات و همچنین، نصب ساده آنها با استفاده از دستورالعملهای موجود، بر میزان این محبوبیت می افزاید.

فرمول ترکیبات هبلکس

جنس ‫بلوک هبلکس AAC  از سیلیس، سیمان، گچ، آهک، پودر آلومینیوم و آب میباشند که حاصل ترکیب این مصالح وجود میلیونها سلول ریز هوا است که ویژگی سبک وزنی و عایق حرارتی بودن بلوک هبلکس را به دنبال دارد.

‫تبدیل سنگ آهک به آهک زنده:

CaCO3 + حرارت = CaO + CO2

‫واکنش آهک زنده با آب و تشکیل آهک هیدراته:

CaO + H,O → Ca(OH) + حرارت

‫واکنش آهک هیدراته با پودر آلومینیوم:

۲AL + Ca)OH2( + 6H,O → Ca[AL(OH4]2 + 3H2

عامل تخلخل: ۶H

‫عامل مقاومت بتن: هیدرات شدن سیلیکات کلسیم است تا بهره گیری از این قطعات در اجزاه غیرسازهای باربر و غیرباربر مورد توجه قرار گیرد.

mCaO.SiO2.nH2O     m>2 ,  n>6

‫بلوک هبلکس AAC از جمله قطعاتی هستند که وسعت کاربرد آنها به شد در حال توسعه است. علاوه بر این، مشخصه های این بلوک هبلکس ها در سازگاری با شرایط زیست محیطی، پایداری و دوام، وزن کم و ویژگیهای عملکردی به عنوان عایق حرارت، حریق و صوت، این قطعات را به عنوان جایگزین مناسبی برای مصالح متداول مورد استفاده در سازههای ساختمانی تبدیل مینماید. ضمنا، قابلیت تهیه این بلوک هبلکس ها در فرمهای متفاوت، سهولت برشکاری در این قطعات و همچنین، نصب ساده آنها با استفاده از دستورالعملهای موجود، بر میزان این محبوبیت می افزاید.

‫این در حالیست که این بلوک هبلکس مانند سایر انواع بلوک هبلکس در صورت عدم رعایت تمهیدات مناسب در برابر ضربه و تغییر شکلهای زیاد آسیب پذیر می باشند. امکان آسیب دیدن دیوارهای ساخته شده با این نوع بلوک هبلکس در صورت عدم رعایت ضوابط و استانداردهای لازمه در حین فرآیند حمل و نگهداری، اجرا و یا تحت اثر بارهای حین ساخت، وجود دارد. در این دستورالعمل نحوه طراحی و کاربرد قطعات بلوک هبلکس بیان شده است.

طرح اختلاط بلوک هبلکس چیست

‫متریال و درصدهایی که نیاز به ترکیب دارد و طرح اختلاط در نهایت ترکیبی ایجاد میکند که بر جنس بلوک هبلکس تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت. حین ترکیب اولویت مراحل و زمانبندی‌ها ، شرایط دمایی، ابزارها و بحث کنترل اهمیت بسیار زیادی در تعیین جنس بلوک هبلکس خواهد داشت.

جنس بلوک هبلکس

مراحل تولید بلوک هبلکس

مراحل تولید بلوک ها در گام اول به مواد تشکیل دهنده هبلکس باز میگردد. انتخاب ترکیبات مناسب برای بلوک هبلکس بسته به استانداردهای هر منطقه و محدودیت ها معمولا از الگوی ثابتی پیروی میکند. گام دوم به فرآیند مخلوط کردن باز میگردد. گام سوم با کنترل رطوبت و دما به سخت شدن می انجامد. در این مرحله تلاش می شود با ایجاد فرآیند های شیمیایی منحصر به فرد با ایجاد حباب هوا ماده ی سبک متخلخلی ایجاد شود. در گام چهارم فرآیند اتوکلاو شدن انجام می شود. اینجاست که فرآیند اصطلاحا “پخت” بلوک و اتوکلاو شدن بلوک آغاز می شود. در پایان و شکل گیری بلوک امکان برش دادن بلوک وجود خواهد داشت. در نهایت فرآیند خشک شدن کامل و بسته بندی آخرین مرحل ای است که پیش از ارسال به مشتری انجام می شود. به طور خلاصه مراحل به شرح زیر است:

تهیه مواد اولیه هبلکس

سیمان، آهک، ماسه، گچ، آب و عامل منبسط کننده مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت بلوک های AAC هستند. دستورالعمل دقیقی برای ترکیب مواد تا به استحکام رسیدن و تراکم بلوک ها لازم است.

مخلوط کردن

مواد اولیه اصلی در دستگاه مخلوط کن دوغاب ترکیب می شوند تا مخلوطی همگن ایجاد شود. سپس دوغاب در قالب های با اندازه های مختلف و شکل های مختلف ریخته می شود.

سفت شدن بلوک هبلکس

بسته به سطح دما و رطوبت، مخلوط را می توان ساعت ها پس از پر شدن قالب ها با دوغاب، سفت و سخت کرد. در این مرحله امکان و فرصت ایجاد فرآیندهای شیمیایی ایجاد می شود که منجر به تولید گاز هیدروژن می‌شود که حباب‌های هوای بی‌شماری را در سراسر مخلوط پخش می‌کند و ماده سبک و متخلخلی تولید می‌کند.

فرآیند اتوکلاو

پس از سخت شدن و سفت شدن بلوک‌ها، آن‌ها را در یک اتوکلاو، یک ظرف پرفشار و با بخار پخت، برای ساعت‌ها در دما و فشار بالا قرار می‌دهند. فرآیند پخت با بخار، واکنش‌های شیمیایی اضافی را تشویق می‌کند که ساختار کریستالی ایجاد می‌کند و به بلوک‌ها استحکام و استقامت زیادی می‌دهد.

برش بلوک ها

بلوک های هبلکس در فرآیندهای خودکار تولید می شود که ثبات کیفیت را تضمین می کند و تولید را سرعت می بخشد. بلوک‌های به‌دست‌آمده گزینه‌ای عالی برای توسعه پایدار است، زیرا از نظر انرژی کارآمد، از نظر زیست‌محیطی بی‌خطر و عایق‌های حرارتی فوق العاده ای است.

خشک کردن و بسته بندی

پس از پایان خشک شدن بلوک ها در محفظه خشک کن، برای بسته بندی و حمل و نقل آماده می شوند. بلوک های AAC با روشی خودکار تولید می شوند که یکنواختی در کیفیت را تضمین می کند و زمان تولید را کوتاه می کند. بلوک های به دست آمده به دلیل استحکام، سبکی و دوام، برای استفاده در کاربردهای مختلف ساختمانی مناسب هستند.

پس از اتوکلاو، بلوک ها از قالب خارج شده و با اره سیمی به اندازه های مورد نیاز بریده می شوند. سپس سطح بلوک های بریده شده با استفاده از دستگاه سنگ زنی پرداخت می شود.

دیوار هبلکس از نظر استحکام عملکرد بسیار خوبی دارد که پایداری سازه را تضمین میکند. هبلکس زیست تخریب پذیر ساخته نشده به همین دلیل است که پوسیده نمی شود و کپک نمیزد. هبلکس دوام طولانی دارد و فضایی که با این دیوارها پوشانده شده دچار کپک و پوسیدگی نمی شود.

مواد تشکیل دهنده بلوک هبلکس

مواد تشکیل دهنده بلوک هبلکس و ترکیبات بلوک هبلکس شامل، آب و مواد خشک، ماسه، آهک و سیمان است. این مواد با عامل منبسط کننده مخلوط می شوند تا مخلوط نیمه مایعی به نام دوغاب تشکیل و در قالب ریخته شود. در برخی کارخانه ها عنصر اصلی برای تولید بلوک های AAC خاکستر بادی یا خاکستر برکه است. خاکستر بادی با آب مخلوط می شود تا دوغاب خاکستر بادی تشکیل شود. دوغاب تشکیل شده با مواد دیگری مانند پودر آهک، سیمان، گچ و پودر آلومینیوم در مقادیری مطابق بر اساس طرح اختلاط تهیه می شود. مواد اولیه برای تولید AAC عبارتند از سیلیس یا ماسه کوارتز، آهک، سیمان و پودر آلومینیوم. ماسه سیلیس با نسبت وزنی ۶۰ تا ۷۰ درصد که بالاترین درصد ترکیب را دارد. در فرآیند تولید، ماسه ی ریز باید در آسیاب گلوله ای آسیاب شود تا کاملا شود.

ترکیبات مواد اولیه هبلکس
ترکیبات مواد تشکیل دهنده هبلکس

ساخت هبلکس

در ادامه شیوه های ساخت هبلکس در کارخانه مرور شده است و مراحل و بعضی مشخصات به دقت بررسی شده خواهد شد.

انتقال مواد اولیه بلوک هبلکس به میکسر

یک واحد از دوز اصلی ترکیبات بلوک هبلکس در طرح اختلاط برای گام اول مد نظر قرار میگیرد. خاکستر بادی، دوغاب شن و ماسه در یک ظرف جداگانه پمپ می شوند. پس از اضافه شدن مقدار مورد نظر، پمپاژ متوقف می شود. به طور مشابه پودر آهک، سیمان و گچ با استفاده از نوار نقاله های پیچی در ظروف جداگانه ریخته می شود. هنگامی که مقدار لازم از هر یک از مواد در ظروف جداگانه پر شود، مرحله ی انتقال به میکسر ها آغاز می شود.

مواد اولیه بلوک هبلکس
مواد اولیه بلوک هبلکس و فرآیند تولید

مراحل ریخته گری بلوک هبلکس ، شستشو و پیش پخت

پس از اختلاط کامل مواد تشکیل دهنده بلوک هبلکس، دوغاب حاوی خاکستر بادی (یا ماسه)، پودر آهک، سیمان، گچ و آلومینیوم در قالب ها ریخته می شود. قالب ها بسته به ظرفیت نصب شده اندازه های مختلفی دارند. قبل از ریخته گری، قالب ها را با یک لایه نازک مواد چرب کننده می پوشانند. این کار برای اطمینان از اینکه مخلوط به قالب نچسبد انجام می شود.

مواد اولیه بلوک هبلکس
ترکیبات بلوک هبلکس و فرآیند تولید

قالب گیری و برش و ساخت بلوک هبلکس

قالب گیری و برش فرآیندهای بسیار حیاتی در تولید بلوک های AAC هستند. این دو فرآیند نقش عمده ای در تعیین میزان مقاومت و همچنین دقت ابعادی محصول نهایی دارند. هنگامی که قالب از اتاق پیش پخت خارج شد، توسط جرثقیل بلند می شود یا برای عملیات قالب گیری روی مسیرهای انتقال قرار میگیرد. دو نوع برش برای بلوک های هبلکس انجام می شود: برش افقی و عمودی.

مواد اولیه بلوک هبلکس

مواد اولیه بلوک هبلکس و فرآیند تولید

انتقال ترکیبات بلوک هبلکس به اتوکلاو

در بخش بعدی بلوک های برش خورده وارد اتوکلاو شده و محصولاتی که بخشی از فرآیند تولید در آن‌ها به اتمام رسیده است به به چرخ دستی تحویل داده می شوند. در اتوکلاو فرآیند سخت شدن صورت می گیرد و پس از سفت شدن از اتوکلاو خارج می شوند. پس از این مرحله، میتوان نسبت به چیدن قطعات کنار هم اقدم کرد.

مواد اولیه بلوک هبلکس
مواد اولیه بلوک هبلکس و فرآیند تولید

بسته بندی و بارگیری بلوک هبلکس

هنگامی که بلوک ها و پانل های AAC آماده شدند، با مواد ضد رطوبت بسته بندی می شوند و روی کامیون یا وسیله نقلیه بارگیری می شوند.

مواد اولیه بلوک هبلکس
مواد اولیه بلوک هبلکس و فرآیند تولید

هبلکس سیمانی یا آهکی

‫دو نوع متداول ملات شامل ملات پایه سیمانی و ملات آهکی وجود دارد. در برخی موارد به ملات پایه آهکی، مقداری سیمان افزوده میشود تا استحکام آن افزایش یابد و گیرش ان تسریع شود. استفاده از ملات پایه سیمانی در مواردی که دستیابی به مقاومت نهایی ‫‫بالا تری مورد نیاز است، توصیه میشود. امروزه در صنعت ساختمان ملات آهکی، سیمانی یا سیمان لایه نازک در دسترس است. در چنین موقعیت هایی انتخاب درست ملات برای انواع مختلف مصالح بنایی بسیار مهم است.

‫ملات های لایه نازک اصلاح شده پلیمری، نوع خاصی از ملات های واحدهای بنایی هستند که برای بلوک هبلکس AAC نیز مورد استفاده قرار میگیرند. کاهش ضخامت ملات به ۱ تا ۳ میلیمتر در مقایسه با زمانی که از ملات با ضخامت ۱۰ تا ۱۵ میلیمتر استفاده میشود یکی از ویژگیهای این نوع ملاتهاست. از طرف دیگر، به هرحال درز نازک سبب میشود بسیاری از جنبه های مشبت درز ضخیم از جمله خاصیت لایی بودن و زهکش بودن ان از بین برود. اگر ملات لایه نازک بر پایه سیمان و با استحکام بالا (عموماً بالای ۱۰MPa ) باشد، سبب ناسازگاری و ترک خوردن اسان دیوار به ویژه در ناحیه زیر پنجرهها و مکانهایی که درز بین مصالح با خواص فیزیکی متفاوت وجود دارد میشود.

جنس بلوک هبلکس

‫انتخاب ملات هبلکس

ملاک اساسی در انتخاب ملات باید چسبندگی ان به واحد بنایی مورد نظر و خواص الاستیکی آن باشد. هرچه مدول الاستیسیته ملات و واحد بنایی به هم نزدیکتر باشد، همکاری بهتر و درنتیجه پارامترهای مکانیکی بهتری بدست میاید.

در برخی استانداردها اساس انتخاب ملاتها دوام آنهاست. در برخی دیگر یک پارامتر بسیار مهم ملات سخت شده، چسبندگی ان به زمینه AAC است. استفاده از ملات با دوام و مقاوم به یخ زدن ولی با چسبندگی نامناسب نمیتواند تضمین کننده دوام یک ساختمان با بلوک هبلکس باشد. بنابراین در زمان انتخاب ملات باید به چسبندگی ملات توجه ویزهای شود. ارزیابی چسبندگی ملات به زمینه شامل سه جنبه است: وسعت چسبندگی که بیانگر سطح تماس بین ملات و بلوک هبلکس AAC است، دوام که بیانگر مدت زمان ماندگاری چسبندگی موثر بین ملات و واحد بنایی است و استحکام که امروزه بر اساس استحکام برشی محل اتصال واحدهای بنایی تخمین زده میشود.

نکات ملات هبلکس

‫هرچه ملات سفت تر شود، استحکام، مقاومت به یخبندان و مقاومت به نفوذ آب بیشتر شده اما دوام ساختار بنایی کاهش مییابد. در ساختارهای بنایی لازم نیست ملات همانند بتن، متراکم، سخت، صلب، و غیر قابل نفوذ نسبت به آب باشد. این خواص چندان مفید نیستند و در برخی موارد ممکن است مضر نیز باشند. گواه این امر مشاهده ساختمان هایی است که پس از گذشت مدت زمان کمی از بهرهبرداری نیازمند کار بازسازی هستند.

‫ملات در لابلای درزهای افقی و قاتم واحد بنایی استفاده میشود و بنابه خاصیت جذب آب واحد بنایی میتواند آب را از ملات به سمت AAC خود بکشد و لذا آب کافی در ملات باقی نمیماند تا بتواند یک پیوند مناسب با سطح برقرار کند. این امر به خصوص در بلوک هبلکس و ملات سیمانی یا سیمان اهکی با ضخامت ۱۰ میلیمتر و ۱۵ میلیمتر مشهودتر است. سرعت از دست دادن اب توسط ملات، سبب ‫کاهش کارایی و در نتیجه افت کیفیت اتصال ملات میشود. همچنین استفاده از مواد هوازا در ملات برای افزایش دوام در برابر یچبندان سبب کاهش چسبندگی ملا و در نتیجه فرسایش بنا میشود.

خواص ملات هبلکس

‫برای هر نوع واحد بنایی، خواص ملات باید با دقت انتخاب شود. زمانی که اجزای ملات انتخاب میشوند باید به این نکته توجه داشت که ملات به جز چسباندن قطعات به یکدیگر وظایف دیگری نیز دارد. قابلیت جذب آب واحد بنایی به طور خاص مهم است چراکه رفتار مناسب ملات را تخمین میزند.

‫توصیه میشود در حین اجرای دیوارهای ساخته شده از واحدهای AAC ، علاوه بر اجرای ملات در درزهای افقی بین دو ردیف بلوک هبلکس AAC ، اجرای ملات در درزهای قاتم نیز به جهت حفظ یکپارچگی قطعات و پرشدن فاصله خالی بین دو قطعه مورد توجه قرار گیرد.

جنس بلوک هبلکس

حمل پالتهای انتقال بلوکهای

حمل و نقل بلوک هبلکس

‫جهت حمل بلوک هبلکس ها از چرخ دستی یا وسایل مکانیکی مناسب و متناسب با ابعاد و شرایط کارگاه استفاده شود. در هنگام حمل با دست توصیه میشود، تعداد قطعات با توجه به وزن انها انتخاب شود، به گونهای که در هنگام حمل و جابجایی، امکان سقوط قطعات به حداقل کاهش یابد.

تخلیه ی بلوک هبلکس

‫در هنگام استفاده از وسایل مکانیکی برای بلند کردن پالتها، باید ظرفیت دستگاه کنترل شود. به جهت جلوگیری از آسیب دیدگی در هنگام ‫تخلیه با جرقیل یا تاورکرین توصیه میشودیک قاب فلزی در قسمت بالای پالت قرار گرفته شود تا فشار طناب سبب شکستگی بلوک هبلکس نگردد. پالتهای حاوی بلوک هبلکس باید در نزدیکترین محل به جای نصب تخلیه شوند تا راندمان کار افزایش یابد و تعداد دفعات جابجایی به حداقل کاهش یابد. جابجایی های مکرر احتمال آسیب دیدن بلوک هبلکس ها را بالا میبرد. پیش از تخلیه در طبقات و بر روی سقف ها میبایست هماهنگی های لازم با مهندس سازه انجام گیرد.

جنس بلوک هبلکس

انبار و نگهداری بلوک هبلکس

‫کلیه بلوک هبلکس ها بهتر است در جای خشک و سرپوشیده نگهداری شوند. باید تمهیدات لازم برای جلوگیری از آسیب دیدن بلوک هبلکس ها به خصوص سطوح و لبه ها اجرا شود. ‫باید توجه شود تا پانل ها مستقیما روی زمین سخت و مسلح نگهداری شوند. حداکثر تعداد پالتها یا بندیلهای حاوی بلوک هبلکس یا پانل که میتواند روی هم قرار گیرد باید به ۲ محدود شود. مهندس ناظر در خصوص محل نگهداری و چیدمان پالتها باید نظارت داشته باشد. به منظور ایجاد یک سطح هموار و مسطح برای انبار کردن پالتها میتوان از وسایل و حفاظتی استفاده کرد.

انتخاب مواد اولیه بلوک هبلکس

ملات اصلاح شده از جنس پلیمر مخلوطی از چسباننده های آلی یا غیرآلی ، پلیمر، پرکننده و آب است که در اثر واکنش های شیمیایی یا فیزیکی با مواد چسباننده سخت می‌شود. در بسیاری از موارد ملات نقش بیشتری از چسباننده دارد. در دو دهه اخیر با ورود افزودنی های شیمیایی مختلف به ملات این امر به سرعت افزایش داشته است. ‫انتخاب ملات بر اساس طبیت کار و نوع واحد بنایی استفاده شده، تاثیرات گسترده ای دارد. در انتخاب جزئیات ترکیبات هبلکس، تمامی جنبه های مرتبط با ساختمانی که طراحی شده است باید مورد توجه قرار گیرد و بین خواص فیزیکی مکانیکی مورد نیاز و جنبه های اقتصادی، توازن و هماهنگی برقرار می‌شود.

هبلکس

ضوابط بلوک هبلکس

‫الزامات پیش رو در مورد ملات استفاده شده در مصالح پلیمری مورد استفاده در ساخت و ساز و بلوک ACC است. نکته اینجاست که زمانی که ملات با مقاومت فشاری پایین توصیه شود، استفاده از مواد تشکیل دهنده هبلکس با مقاومت فشاری بالا مجاز نیست.

الزامات مواد تشکیل دهنده بلوک هبلکس (بخش سیمانی و سنگدانه)

‫الزامات مواد اولیه هبلکس و مصالح مورد استفاده در ساخت ملات اصلاح شده پلیمری شامل مواد سیمانی و سنگدانه باید مطابق با استاندارد ملی ایران باشد.

آب مورد استفاده در ساختار هبلکس

‫آب مورد استفاده باید تمییز و فاقد هرگونه روغن، اسید، قلیایی، نمک، مواد آلی و موادی باشد که سبب اسیب رساندن به ملات یا فلز به کار رفته در ساخت و ساز شود.

افزودنی های ترکیبات بلوک هبلکس

‫تنها در صورتی استفاده از افزودنی مجاز است که در مواد اولیه طرح اختلاط ذکر شده باشد. میزان کلر محلول ماده افزودنی نباید از ۰.۰۰۹٪ کل محتوای کلر ملات بیشتر باشد. ماده افزودنی نباید سبب آسیب به سایر مصالح ساختمانی بتنی یا فولادی شود.

‫در بیشینه مقدار توصیه شده استفاده از پلیمر در تهیه مواد اولیه، میزان کلر محلول پلیمر نباید از ۰.۰۰۹٪ کل محتوای کلر ملات بیشتر باشد. ‫زمانی که از کلرید کلسیم به عنوان تسریع کننده در ساخت ملات استفاده شود مقدار آن نباید از ۱٪ وزنی سیمان بنایی بیشتر شود.

‫احتیاط: درصورتی که از کلرید کلسیم استفاده شود در مصرف آن باید احتیاط نمود و ممکن است اثرات زیانباری بر فلزات و نازک کاری دیوار ایجاد میکند.

آزمایشات مواد اولیه هبلکس

‫ویژگی های ملات های آماده در استاندارد ملی ایران شماره ۲ – ۷۰۶ آورده شده است. همچنین در استاندارد های بین المللی ضوابط و الزامات ملات های لایه نازک استانداردها قید شده. از این استاندارد ها میتوان در موارد زیر برای ملات اصلاح شده پلیمری استفاده نمود:

  • در ملات تازه
  • عمر کارایی
  • مقدار کلرید
  • میزان هوای موجود
  • چگالی و زمان

برای ملات های سخت شده مقاومت فشاری، چسبندگی و چگالی باید گزارش شود.

‫دراین ملات میزان کلرید، نباید بیشتر از ۱٪ درصد وزنی خشک ملات باشد. همچنین لازم است موارد زیر جز مشخصات ملات مورد بررسی قرار گیرد:

‫ نسبت اجزای متشکل و ارتباط با مقاومت یا رده، جذب آب، نفوذپذیری بخار آب،ضریب هدایت حرارتی، دوام، حداکتر اندازه سنگدانه، زمان تصحیح و میزان مواد آلی

‫ ملات های بنایی دارای ۱% کوچکتر یا مساوی درصد وزنی یا حجمی مواد آلی (هرکدام که بیشتر است) که به طور یکنواخت پخش شده است، بدون نیاز به ازمون، در دسته Al واکنش در برابر اتش دسته بندی میشود.

‫ملات های بنایی دارای ۱% بزرگتر درصد وزنی یا حجمی مواد آلی (هر کدام که بیشتراست) که به طور یکنواخت پخش شده است، باید مطابق بند ۳ – ۱۳ استاندارد ۲ – ۷۰۶ دسته بندی شده و دسته مناسب واکنش در برابر آتش لحاظ شود.

مقاومت فشاری هبلکس

‫برای ملات‌های طراحی شده، مقاومت فشاری باید توسط تولیدکننده اظهار شود. تولیدکننده ممکن است رده مقاومت فشاری را مطابق جداول استاندارد لحاظ کند که در آن مقاومت فشاری با علامت ” M “و حداقل رده مربوط نیز به دنبال آن برحس نیوتن بر اساس میلیمتر مربع مشخص شده است. چنانچه میزان آهک هوایی (محاسبه شده براساس هیدروکسید کلسیم)، موجود در ملات برابر یا بیشتر از ۵۰ درصد مقدار کل جرم چسباننده باشد، باید لحاظ شود.

ردهM5M10M15
مقاومت فشاری – حداقل (نیوتن بر میلی متر مربع)۵۱۰۱۵

آزمون مواد اولیه هبلکس

‫هنگامی که ملات از یک محموله نمونه برداری شده و مورد ازمون قرار گیرد، خصوصیات آن نباید کمتر از خصوصیات اظهار شده باشد. در مواردی که مواد اولیه بر اساس نیازهای طراحی تنظیم شده است، مقاومت چسبندگی ملات باید در ارتباط با قطعه بنایی براساس مقاومت برشی اولیه مشخصه اظهار شود.

هنگامیکه هیچگونه اظهاری بر مبنای ازمون، وجود نداشته باشد، مقاومت برشی اولیه مشخصه ملات طراحی شده در ارتباط با مواد تشکیل دهنده بلوک هبلکس ، باید ۰.۳ نیوتن بر میلیمتر مربع باشد.

نسبت سنگدانه پیشینه میزان هوانگهداشت آب در دقیقهمتوسط مقاومت فشاری ۲۸ روزه (Mpa)نوع ملات
نباید کمتر از دو و یک چهارم و بیشتر از سه و یک دوم حجم مواد سیمانی باشد۱۸۷۵۱۷M
187512N
20755S
20752O

زمانی که از تقویت کننده ساز در AAC استفاده شود، حداکثر هوای موجود نباید از ۱۸ فراتر رود. درملات سیمانی بدون هوا عموما مقدار هوای مجاز زیر ۸٪ است.

‫مقادیر مقاومت فشاری بدست آمده از آزمون در محل ملات های اصلاح شده بیانگر مقاومت فشاری ملات آزمون شده در آزمایشگاه یا ملات دیوار نیست. خواص فیزیکی نمونه ملات آزمون شده در محل نباید برای برآورده شدن الزامات این دستورالعمل و معیاری برای رد یا پذیرش ملات باشد. چرا که مقدار آب استفاده شده در ساخت ملات در آزمایشگاه کمتر از مقدار آب استفاده شده در ساخت ملات در محل است.

هبلکس

واکنش های شیمیایی هبلکس

آب استفاده شده در آزمایشگاه برای حالتی است که میزان روانی جریان ۵ ± ۱۱۰ شود. اما در عمل و در محل برای ایجاد کارایی لازم و جبران مکش هبلکس لازم است مقدار آب بیشتر انتخاب شود.

مقادیر مقاومت فشاری بدست آمده در آزمایشگاه مطابق جدول  با لحاظ کردن این کاهش مقاومت در اثر افزودن آب ملات ساخته شده در محل است. به طور معمول میزان جریان ملات در محل بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ ٪ است.

هیچگونه تغییری در مقدار مواد تشکیل دهنده هبلکس که خصوصیات آن تایید شده به غیر از تغییر میزان آب مجاز وجود نخواهد داشت.

‫توجه به این نکته ضروری است که در صورت تغییر مقدار مواد اولیه هبلکس، آزمون های کنترل کیفی باید مجددا برای ملات با ترکیب درصد (های) جدید انجام شود.

‫سنگدانه مورد استفاده در ساخت ملات آزمایشگاهی باید خشک ( Oven Dry ) و هم دما با درجه حرارت آزمایشگاه باشد. مقدار سنگدانه ۱۴۴۰ گرم و مواد سیمانی با توجه به طرح اختلاط تعیین میشود. میزان آب مورد نیاز تا حدی است که روانی ۱۱۰ فراهم شود.

درصد هوای موجود در ملات اصلاح شده از رابطه زیر بدست میاید:

مواد اولیه بلوک هبلکس
مواد اولیه بلوک هبلکس

بلافاصله پس از اندازه گیری میزان روانی و توزین ۴۰۰ میلی‌لیتر از مواد اولیه هبلکس، ملات به ظرف مخلوط کن برگردانده شده و برای ۱۵ دقیقه دیگر همزده شود. باید توجه داشت زمان اختلاط، اندازه گیری روانی، میزان هوا و شروع قالب گیری باید حداکثر در طول ۸ دقیقه انجام شود.

‫بلافاصله پس از اندازه گیری میزان روانی و توزین ۴۰۰ میلی‌لیتر از مواد اولیه هبلکس، ملات به ظرف مخلوط کن برگردانده شده و برای ۱۵ دقیقه دیگر همزده شود. باید توجه داشت زمان اختلاط، اندازه گیری روانی، میزان هوا و شروع قالب گیری باید حداکثر در طول ۸ دقیقه انجام شود.

مقاومت گسیختگی کششی هبلکس

نمونه مواد تشکیل دهنده بلوک هبلکس مورد استفاده برای ازمون باید به گونه ای انتخاب شود که نماینده ملات و بلوک مورد استفاده در پروژه باشد. آزمون ها روی ۵ جفت از نمونه انجام میشود. هر جفت از آزمونه باید از یک بلوک کامل مطابق شکل زیر بریده شود. ابعاد بلوک بریده شده باید  mm ۶ ±  –  100 در ۱۰۰ در ۰۰ ا میلیمتر مکعب و عاری از هرگونه گرد و غبار باشد.

مواد اولیه هبلکس

‫هر جفت آزمونه به نحوی تهیه شود که وجه ملات خور سمتی باشد که برش داده نمیشود. ملات با ضخامت ۲ تا ۳ میلیمتر روی سطح اعمال شده و دو جفت بعدی به نحوی روی ملات قرار گیرند که وجه برش نخورده بالا، در تماس با ملات قرار گیرد. نمونه  ها کمی با دست فشار داده شوند و یک سطح صاف و یکنواخت در طول محل اتصال باید بوجود آید. در دمای ۲۴ درجه سانتیگراد و رطوبت ۸۰٪ حداقل به مدت ۲۸ روز یا زمانی که سازنده ملات مشخص کرده است نمونه ها عملاوری شود.  ‫میله های فلزی به طول ۱۰۰ میلیمتر در بالا و پایین نمونه مطابق شکل زیر چسبانده می‌شود. نیروی فشاری تا اعمال گسیختگی باید وارد شود.

مواد اولیه هبلکس

مقدار مجاز گسیختگی کششی با توجه به رده مقاومتی مواد تشکیل دهنده بلوک هبلکس از رابطه زیر بدست آمده و در جدول زیر نشان داده شده است.

مواد اولیه هبلکس
رده مقاومتی بلوک هبلکسمقاومت فشاری مشخصه هبلکس F’AAC (Mpa)حداقل مقاومت گسیختگی کششی نمونه FtAAC (Mpa)
رده ی ۲ بلوک هبلکس۲۰.۲۸
رده ی ۳ بلوک هبلکس۳۰.۳۴
رده ی ۴ بلوک هبلکس۴۰.۴۰
رده ی ۶ بلوک هبلکس۶۰.۴۹

تفاوت هبلکس با سایر بلوک ها چیست ؟

۴ مدل بلوک ساختمانی در جدول زیر با هم هبلکس مقایسه شده است. با دقت به این جدول میتوان حدس زد در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی مزیت بلوک هبلکس چیست .

پارامترهاآجر سفالیبلوک سیمانی توخالیبلوک  clcهبلکس
مواد اولیه ماسه سیلیس – آلومیناسیمان، ماسه، خاکستر بادی، آهک و سنگدانهسیمان، ماسه، خاکستر بادی و عامل فوم سازسیمان، آهک، خاکستر، آب، گچ، پودر آلومینیوم و بخار آب
فرآیند تولید و بهره برداریفرآوری شده در کوره های آجرپزی معمولیفضای کارگاهی – متحرک / ثابتقابل تولید در محل پروژه در کارخانه مخصوص تولید فوم بتن و سایر تجهیزات مرتبطتولید شده در کارخانه مستقر مجهز به بچینگ پلانت، قالب، دستگاه سیم برش، دیگ بخار، فشار قوی خودکار کلاو و یا اتاق بخار کم فشار و سایر تجهیزات پردازش
چگالی خشک کیلوگرم بر متر مکعب۱۸۰۰-۲۰۰۰۱۷۰۰-۲۰۰۰۳۰۰-۶۰۰ ۸۰۰-۱۰۰۰ ۱۲۰۰-۱۸۰۰۵۵۰-۷۵۰
مقاومت فشاری کیلوگرم بر سانتی متر مربع۳۰-۸۰۳۰-۱۵۰۴-۱۰ ۲۵-۳۵ ۱۲۵-۲۵۰۳۰-۶۰
کاربردباربر و غیر باربردیوارهای باربر و غیر باربرپارتیشن های عایق حرارتی دیوارهای باربر و غیر باربر دیوارهای باربر بالادیوارهای باربر و غیر باربر و پانل های تقویت شده
اندازه بلوک پیش ساخته۲۲۹*۱۱۴۷*۷۰mm400*200*200 mm
400*200*150 mm
400*200*100 mm
600*200*100/150/200 mm
500*200*100/150/200 mm
400*200*100/150/200 mm
600*200*100/150/200 mm
500*200*100/150/200 mm
400*200*100/150/200 mm
پرداخت درجاعملی نیستعملی نیستهر شکل و اندازه در محدوده چگالی ۳۰۰-۱۸۰۰ کیلوگرم بر متر مکعبعملی نیست
تراکم در حین تولیدبلهبلهخیرخیر
هدایت حرارتی (W/m.k)0.70.10.16  برای  Kg/m3
0.214  برای  800Kg/m3
0.28  برای  1000Kg/m3
0.16  برای  Kg/m3
0.214  برای  800Kg/m3
0.28  برای  1000Kg/m3
عایق صدانرمالخوبعالیعالی
سهولت کارنرمالسختامکان برش با اره یا سوراخ کاری داردامکان برش با اره یا سوراخ کاری دارد
سازگاری با محیط زیست– تولید دود و گازهای مخرب – مصرف انرژی بالا و هدر رفتن زمین های کشاورزی طی فرآیند تولیدانرژی کم – بدون دود و گازهای مخرب-بدون آلودگی – محصولات سبز – کمترین نیاز انرژی – می توانند فلاش را مصرف کنند-بدون آلودگی – محصولات سبز – کمترین نیاز انرژی – خاکستر بادی که مازاد کارخانه هاست را مصرف میکند.

سوالات متداول هبلکس

هبلکس چیست ؟

هبلکس یا AAC که مخفف Autoclaved Aerated Concrete است در فارسی بتن هوادار اتوکلاو نامیده می شود. هبلکس در واقع نامه کارخانه ای است که ابتدا این بلوک ها را در ایران تولید میکرده. این بتن تخلخل بالایی دارد که به معنای اشغال فضای بیشتر توسط هوا می باشد. بتن هوادار برای اولین بار در سوئد و پس از آن در آلمان و سایر کشورهای اروپایی تولید شد. هدف از ساخت این نوع بتن ، سبک سازی مصالح بود. سبک سازی ، مقاومت سازه را بالا می برد. علاوه بر این، استفاده از بلوک هبلکس به علت داشتن فضای خالی و تخلخل بالا، به معنای عایق کردن دیوارهاست. در این مطلب به این پرسش که دیوار هبلکس چیست و همین طور ویژگی ها، کاربرد، مزایا و قیمت آن پرداخته شده است.
هبلکس

مزایای هبلکس چیست ؟

۱- استفاده از چسب بجای ملات
۲- وزن سبک هبلکس
۳- مقاومت در برابر آتش سوزی
۴- سهولت برشکاری
۵- عایق صوتی و حرارتی
۶- مقاومت در برابر حشرات موذی
هبلکس چیست

معایب بلوک هبلکس چیست ؟

با توجه به توضیحات ارائه شده، نمی توان از هبلکس برای ساخت دیوارهای باربر استفاده نمود. زمانی که بلوک خشک می شود، تا حدودی جمع می شود. دیوار داخلی ساختمان بهترین جا برای استفاده از هبلکس است و اگر قرار باشد برای دیوارهای حامل استفاده شود مشکل ساز خواهد بود. هبلکس ضد آب و رطوبت نیست و قسمت بیرونی آن باید ضد آب شود.

جنس هبلکس چیست ؟

جنس هبلکس از درصد بالایی سیمان ، درصدی از سیلیس و مقادیر بسیار کمی از پودر آلومینیوم ، گچ ، آهک و هوا تشکیل شده است. حدود ۸۰ دصد هبلکس از سیمان و حدود ۲۰ درصد آن از سیلیس است. کم و زیاد شدن ترکیبات آهک و پودر آلومینیوم میتواند تاثیر بسیار زیادی بر عملکرد آن داشته باشد. بر اساس استانداردهای هر کشور و هر برند جنس هبلکس متفاوت است.هبلکس

مواد اولیه هبلکس چیست ؟

مواد اولیه هبلکس شامل، آب و مواد خشک، ماسه، آهک و سیمان است. این مواد با عامل منبسط کننده مخلوط می شوند تا مخلوط نیمه مایعی به نام دوغاب تشکیل و در قالب ریخته شود. در برخی کارخانه ها عنصر اصلی برای تولید بلوک های AAC خاکستر بادی یا خاکستر برکه است. خاکستر بادی با آب مخلوط می شود تا دوغاب خاکستر بادی تشکیل شود. دوغاب تشکیل شده با مواد دیگری مانند پودر آهک، سیمان، گچ و پودر آلومینیوم در مقادیری مطابق بر اساس طرح اختلاط تهیه می شود. مواد اولیه برای تولید AAC عبارتند از سیلیس یا ماسه کوارتز، آهک، سیمان و پودر آلومینیوم. ماسه سیلیس با نسبت وزنی ۶۰ تا ۷۰ درصد که بالاترین درصد ترکیب را دارد. در فرآیند تولید، ماسه یریز باید در آسیاب گلوله ای آسیاب شود تا کاملا شود.
هبلکس

کاربرد هبلکس چیست ؟

هبلکس به دلیل خاصیت عایق صدایی که دارد برای ساختمان های تجاری و اداری بسیار کاربردی است. انتخاب هبلکس برای ساختمان های بلند مرتبه و ساختمان های بیش از ۵ طبقه بسیار هوشمندانه است زیرا با کاهش بار مرده ی سازه همراه است. یک شهرک مسکونی کامل را میتوان با بلوک های هبلکس ساخت و شاهد کاهش هزینه های ۳۰ درصدی کل پروژه نسبت به سایر مصالح دیوارچینی بود.
نصب دیوارهای هبلکس تخصص چندانی نیاز ندارد و کافیست بر اساس دستورالعمل های رایج ساخت دیوار پیش بروید. به این ترتیب سطح گسترده ای از افراد غیر متخصص امکان نصب دیوارهای هبلکس را خواهند داشت. هبلکس علاوه بر دیوارهای خارجی غیربار سازه های اسکلتی برای دیوارهای داخلی نیز کاربرد دارد و سطح صاف آن این امکان را ایجاد میکند که با پوشش نازک گچ (۳ تا ۵ میلی متر) کار نازک کاری را به اتمام رساند. هبلکس یکی از بهترین انتخاب ها برای جداکردن فضای آشپزخانه از سایر قسمت های خانه است.

ویژگی های هبلکس چیست ؟

این بلوک نوعی عایق سرخود است. این مصالح در زمینه عایق کاری حرارتی و صوتی یک سروگردن از سایر مصالح دیوار چینی بالاتر است. هبلکس ۱۰ برابر بتن معمولی خاصیت عایق کاری دارد و ۵ برابر آجر و ۳ برابر سفال می تواند خاصیت عایق بیشتری داشته باشد که این به معنای کاهش میزان مصرف انرژی برای گرم و سرد کردن فضای داخلی است و در طولانی مدت صرفه اقتصادی دارد. از نظر عایق صوتی که بسیاری از خانه های امروزی را با دشواری رو به رو کرده است، هبلکس بسیار کارآمد است و به عنوان عایق صوتی قوی عمل می کند. ویژگی مثبت دیگر این بلوک سهولت در نصب تاسیسات است. در صورت استفاده از هبلکس ، ایجاد فضای عبور لوله ها و تاسیسات بدون هیچ شکست و تخریبی امکان پذیر می شود.

وزن مخصوص هبلکس چقدر است ؟

چگالی هبلکس معمولاً بین ۵۵۰ کیلوگرم بر متر – ۶۵۰ کیلوگرم بر متر است که حدود ۱/۳ آجر قرمز (آجر سفالی) است. به طوری که  هبلکس به دلیل دارا بودن ساختار سلولی ایجاد شده در طول فرآیند ساخت، ۳ تا ۴ برابر سبک تر از آجر و ۳۰ درصد سبک تر از بتن هستند. به طوری که بار مرده موثر ساختمان کاهش می یابد. بارهای مرده کمتر امکان ساخت ساختمان های بلندتر را فراهم می کند. بار مرده مؤثر کمتر باعث کاهش حدود ۲۷ درصدی هزینه های سرمایه گذاری فونداسیون و ساخت و ساز و صرفه جویی ۵ درصدی در هزینه های جامع ساخت و ساز می شود.

مزیت هبلکس برای محیط زیست چیست ؟

ماده اصلی هبلکس خاکستر بادی مواد زباله صنعتی (۶۰ درصد وزن آن) است در درواقع نوعی پسماند صنعتی به شمار میرود و در صورت استفاده در هبلکس به نوعی کمک به مدیریت پسماند صنعتی خواهد بود. مواد دیگری مانند سیمان، آهک، گچ و پودر آلومینیوم که غیر سمی هستند و هیچ گاز مضری منتشر نمی کنند. بقایای فرآیند تولید نیز با مواد اولیه قابل بازیافت و استفاده مجدد است. در محل ساخت و ساز نیز گمترین اتلاف انرژی را شاهد خواهید بود. مصرف انرژی کمتر در طول مصرف فرآیند تولید در مقایسه با تولید مواد دیگر، هبلکس را سازگار با محیط زیست و پایدار می کند. هنگامی که محصول نهایی آماده شد، حجم آن سه برابر مواد مورد استفاده است، به این ترتیب هبلکس از نظر منابع و سازگار با محیط زیست بسیار کارآمد است.

تاثیر عایق هبلکس در کاهش مصرف انرژی چیست ؟

آلومینیوم به همراه آب با هیدروکسید کلسیم واکنش می دهد و گاز هیدروژن آزاد می کند و منجر به تشکیل میلیون ها سلول ریز می شود. اندازه سلول حدود ۲ تا ۵ میلی متر است به طوری که ضریب هدایت حرارتی آن (K) حدود ۰.۱۵ w/m-k است و باعث عایق خود گرمایی می شود. بنابراین، هبلکس دارای خواص عایق حرارتی استثنایی و وزن سبک است. به دلیل هدایت حرارتی پایین هبلکس دمای داخلی را تقریباً در دمای استاندارد اتاق حفظ می شود. بنابراین استفاده کمتر از تهویه مطبوع در نهایت منجر به صرفه جویی در مصرف انرژی می شود.

آیا هبلکس در برابر آتش مقاوم است ؟

مواد تشکیل دهنده هبلکس همه غیر آلی و غیر قابل احتراق هستند. این بدان معناست که این بلوک ها گازهای سمی و مقاوم در برابر آتش تا دمای ۱۶۰۰ درجه سانتیگراد تولید نمی کنند. مدت زمان مقاومت در برابر آتش بستگی به ضخامت دیوار دارد. یک دیوار با ضخامت ۱۰۰ میلی متر می تواند تا ۴ ساعت در معرض آتش مستقیم مقاومت کند. بنابراین قوانین ساختمان برای حفاظت در برابر آتش را رعایت می کند.

هبلکس

آیا هبلکس در برابر صدا عایق است ؟

هبلکس دارای حفره های هوای ریز متعدد داخلی است که باعث افزایش صدا و جذب آکوستیک می شود. تضعیف صدا در حدود ۴۰-۵۰ دسی بل و تمام صداهای مزاحم  را کاهش میدهد. به همین دلیل هبلکس را به ماده ای ایده آل برای ساخت دیوارها در سالن، هتل ها، بیمارستان ها، مدارس، دفاتر و … تبدیل می شود.
هبلکس

آیا میتوان هبلکس را برش زد ؟

هبلکس دارای اندازه‌های بزرگ‌ برابر با آجرهای سفالی  تولید می شود اما میتوان به راحتی این بلوک ها را برش زد و به اندازه دلخواه درآورد. وزن سبک  بلوک ها، جابجایی و انبار کردن را آسان تر می کند. زمان نصب به دلیل تعداد کمتر بلوک و همچنین تعداد کمی مواد افزودنی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد و در نتیجه زمان اتمام کار کاهش می یابد. هبلکس را می توان به راحتی برش داد، سوراخ کرد، میخ کرد، خرد کرد و برای مطابقت با نیازهای پروژه شیار زد.
هبلکس

آیا دیوار هبلکس در برابر زلزله مقاوم است ؟

وزن سبک بلوک ها باعث کاهش جرم سازه می شود. از آنجایی که تاثیر زلزله با وزن ساختمان نسبت مستقیم دارد، ساختمانی که با استفاده از هبلکس ساخته می‌شود قابل اعتمادتر و ایمن‌تر است . در نتیجه تاثیر زلزله بر ساختمان را کاهش می‌دهد. طبیعت غیر قابل احتراق نیز مزیتی را در برابر آتش سوزی حاصل از  زلزله فراهم می کند.

آیا هبلکس در برابر رطوبت مقاوم است ؟ 

عامل نفوذپذیری حفره هایی است که به عنوان لوله مویرگی عمل میکند و نفوذ را ممکن میکند، اما هبلکس دارای میلیون ها حفره هوای بسته مستقل با قطر ۱-۲ میلی متر در داخل است. بنابراین، هبلکس به طور موثر از انتشار آب جلوگیری می کند. مقاومت نفوذپذیری این بلوک ها حدود ۸۵ درصد بیشتر از دیوارهای آجری سفالی است.

آیا هزینه اجرای دیوار هبلکس ارزان تر از سایر دیوارها است ؟

هبلکس سبک وزن است و به کاهش بار روی بلوک های بتنی مسلح به میزان ۱۰ تا ۱۵ درصد کمک می کند تا هزینه فونداسیون را کاهش داده و امکان ساخت طبقه های بیشتر و که منجر به کاهش هزینه های سرمایه گذاری می‌شود. همانطور که هبلکس ها دارای اشکال یکنواخت هستند، مواد کمتری برای گچ کاری نیاز خواهند داشت. گچ کاری سریع و آسان با مواد کم در سطح هبلکس، باعث صرفه جویی در هزینه‌ی مواد و نیروی کار می شود. با توجه به خاصیت عایق حرارتی می توان هزینه برق را کاهش داد. اندازه بزرگ بلوک به معنای تعداد کمتر درز است. بنابراین ساخت و ساز سریع تر پیش می رود و همچنین باعث کاهش مصرف ملات می شود. به طور کلی، استفاده از بلوک های هبلکس ۳۰٪ نسبت به سایر مصالح در هزینه ساخت صرفه جویی خواهد کرد.

آیا هبلکس در برابر حشرات مقاوم است؟

در ساختار هبلکس از مواد آلی استفاده نشده است. همین مزیتی است که هنگام حمله ی مورچه و موریانه ها کمک میکند. هبلکس در برابر آسیب و تلفات ناشی از حشرات موذی مقاوم است.

دوام هبلکس چگونه است؟

هبلکس از نظر استحکام عملکرد بسیار خوبی دارد که پایداری سازه را تضمین میکند. هبلکس زیست تخریب پذیر ساخته نشده به همین دلیل است که پوسیده نمی شود و کپک نمیزد. هبلکس دوام طولانی دارد و فضایی که با این دیوارها پوشانده شده دچار کپک و پوسیدگی نمی شود.

برتری هبلکس نسبت به آجر یا بلوک سیمانی چیست ؟

هبلکس در مقایسه با آجر یا بلوک سیمانی سبک تر است. دچار کپک یا پوسیدگی نمیشود. فرآیند تولید تحت نظارت و اتومات را طی میکند که استانداردهای سختگیرانه ای در آن رعایت می شود. هبلکس بدون نیاز به ملات سنتی ساختمان نصب می شود و نازک کاری آن با هزینه های کمتری انجام خواهد شد.

هبلکس

هبلکس چگونه تولید می شود؟

هبلکس را با سیلیس می سازند و همین ماده عامل حباب زایی است. سیلیس با آب مخلوط شده و به این دوغاب آهک و سیمان خشک اضافه می گردد و وارد میکسر می شود. مخلوط را به قالب هایی منتقل کرده و تا نصف قالب را پر می کنند. فرآیندهای شیمیایی به مرور باعث حباب زایی و افزایش حجم دوغاب خواهد شد. در واقع این مرحله هوادهی است. پس از کنترل کیفیت ، بلوک ها در ابعاد مورد نظر برش داده می شوند. سپس برای پخت وارد اتوکلاو می شوند. دما تا ۲۰۰ درجه و فشار تا ۱۲ اتمسفر بالا رفته و در نهایت بلوک عمل می آید.

هبلکس

مقاومت فشاری هبلکس چقدر است ؟

از نظر میزان مقاومت فشاری ، انتظار خاصی از این بلوک وجود ندارد، زیرا نقش باربری برای آن تعریف نشده است. حداقل مقاومت فشاری این بلوک باید حدود ۲.۵ مگاپاسکال باشد و کمتر از این مقدار از محدوده استاندارد خارج می شود. به طور کلی میانگین مقاومت فشاری هبلکس حدود ۳۵ کیلوگرم بر سانتی متر مربع است که البته در بعضی موارد می توان با تغییراتی این میزان مقاومت را افزایش داد.

مقاومت هبلکس در برابر زلزله و باد چقدر است ؟

ظرفیت دیوار پیش ساخته هبلکس در برابر بار زلزله بر اساس نتایج بدست آمده از تست های انجام شده بر روی میز لرزان، دیوارهای با ضخامت ۱۵ و ۲۰ سانتی متری ساخته شده است. دیوار پیش ساخته هبلکس در برابر زلزله ، از نوع الیاف شیشه مورد استفاده در نمای سیمان باید الیاف شیشه مقاوم به قلیا AR_GLASS باشد. در حالیکه در پوشش گچی می توان از الیاف شیشه معمولی E_GLASS استفاده نمود. حداقل مقاومت کششی الیاف مورد استفاده باید  Mpa۸۰۰ باشد. الیاف کربن با میزان حداقل ۱۰ گرم بر متر مربع دیوار حداقل مقاومت الیاف کربن بایدMpa ۳۰۰۰ باشد. براساس جزییات داده شده در این دستورالعمل مسلح شده باشند. برای استعلام هزینه هبلکس روی لینک زیر کلیک کنید.

ضوابط سنگ کاری روی هبلکس چیست ؟

ابتدا اینکه در نما کاری روی هبلکس، سیستم نمای سنگی، پنج بخش اصلی مرتبط به هم دارد که موقع طراحی سیستم پوشش باید مد نظر قرار گیرد:
۱- پانل های سنگی یا قطعاتی که پوشش نما می باشند.
۲- مهار، که پوشش نما را به پشتبند متصل میکند.
۳- قاب های فرعی، که زمانی که مهار مستقیما به ساختمان متصل نیست، به صورت واسط، نما را به سازه ساختمان متصل میکند.
۴- درزهایی که بین قطعات یا پانل های سنگی وجود دارند
۵- سازه اصلی ساختمان یا دیوار پشتیبان که وابسته به نوع سیستم نما می باشد و بارهای وارده به سنگ توسط ۶- مهارها یا چسباننده ها به آن انتقال داده می شوند.
هبلکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 5 ( 2 نظر)

۲ نظر

  1. بلوک سبک همون بلوک هبلکس هست یا انواعی داره و بلوک هبلکس یکیی از اوناست

  2. از بلوک هبلکس در مناطق مرطوب نمیشه استفاده کرد؟