استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

انواع آسانسور خانگی

انواع آسانسور خانگی
انواع آسانسور خانگی

انواع آسانسور خانگی از نظر سیستم حرکتی شامل آسانسورهای هیدرولیکی، کششی و پنوماتیک می باشد. همچنین نوعی از بالابرها که به آنها هوم لیفت هم گفته می شود، به عنوان اسانسور خانگی شناخته می شوند. انتخاب و اجرای هر یک از انواع اسانسورهای خانگی به شرایط پروژه، فضای موجود یا قابل دسترسی برای اجرا و قدیمی یا نوساز بودن ساختمان وابسته است. همچنین تعداد طبقات نیز تعیین کننده انواع آسانسورهای خانگی مناسب برای پروژه می باشد.

ابعاد آسانسور خانگی در مقایسه با آسانسورهای برانکاردبر، خودروبر و … کوچک تر است. انواع آسانسور خانگی هم در فضای داخلی ساختمان و هم در فضای بیرونی قابل اجرا می باشند. انواع آسانسورهای خانگی این امکان را برای افراد فراهم می نماید که راحت تر بین طبقات مختلف ساختمان جابجا شوند. همچنین اجرای آن به افراد دارای مشکلات حرکتی کمک می کند که بدون نیاز به کمک دیگران به تمامی طبقات خانه دسترسی یافته و به انجام کارهای روزمره خود بپردازند.

قیمت انواع آسانسور خانگی

قیمت آسانسور خانگی بر اساس نوع، طول پیمایش، نوع موتور، جنس کابین و … متفاوت است. به طور کلی می توان گفت در بین انواع اسانسورهای خانگی ، قیمت هوم لیفت ارزان تر است. از دیگر عوامل تعیین کننده قیمت، طول پیمایش است که هر چقدر تعداد طبقات بیشتر باشد به تجهیزات بیشتر و قوی تری برای نصب نیاز بوده و در نتیجه قیمت انواع آسانسور خانگی افزایش می یابد. در بین انواع کابین ها نیز، کابین های شیشه ای از قیمت بالاتری برخوردار هستند. ابعاد کابین و ظرفیت آسانسور هم از دیگر عواملی هستند که تعیین کننده قیمت می باشند.

انواع آسانسور خانگی
آسانسور خانگی

موتورهای موجود در بازار ایران تولید داخل و یا عمدتا وارد شده از کشورهای آلمان، ایتالیا، ترکیه و چین می باشند. کیفیت و قیمت موتورهای آلمانی از سایر انواع بیشتر بوده و اگر محدودیتی در بودجه وجود ندارد، این نوع از موتورها برای اجرای انواع آسانسور خانگی توصیه می گردد.

انواع آسانسورهای خانگی هوم لیفت

این آسانسورها که غالبا برای خانه های دوبلکس و تریبلکس اجرا می شوند از انواع اسانسورهای خانگی هستند که فضای کمی اشغال می کنند. این اسانسورها بدون نیاز به موتورخانه قابل اجرا هستند. در مقایسه با سایر انواع آسانسور خانگی نصب آن آسان بوده و با سرعت بالاتری اجرا می شود. همچنین هزینه سرویس و نگهداری آنها کمتر است. از دیگر مزایای انواع آسانسورهای خانگی هوم لیفت می توان به قابلیت راه اندازی آن با برق تک فاز اشاره کرد. همچنین قیمت آن نیز از سایر اسانسورها ارزان تر بوده و مقرون بصرفه تر است.

انواع آسانسور خانگی هیدرولیکی

یکی از پرکاربردترین انواع آسانسور خانگی ، اسانسورهای هیدرولیکی می باشند. حرکت این اسانسورها که برای ساختمان های کوچک و با ارتفاع کم مناسب هستند، به کمک جک صورت می پذیرد. از نظر نوع جک به کار رفته، این دسته از انواع آسانسورهای خانگی را می توان به دو دسته جک از بغل و جک از زیر تقسیم بندی نمود. در انواع جک از زیر، جک آسانسور به بخش پایینی کابین متصل می گردد، اما در نوع دوم جک به کنار کابین متصل می شود.

همچنین از منظری دیگر می توان آن را به انواع جک مستقیم و جک غیرمستقیم دسته بندی کرد. در انواع جک مستقیم، کورس حرکتی جک به اندازه جابجایی آسانسور می باشد. در واقع می توان گفت که نسبت حرکت یک به یک است. بنابراین بهتر است از این مدل در ساختمان های با ارتفاع کم استفاده گردد.

در انواع آسانسور خانگی هیدرولیک غیرمستقیم، نسبت حرکت به صورت یک به دو است. به این معنی که کابین آسانسور به اندازه دو برابر باز شدن جک جابجا می شود. برای اجرای انواع آسانسور خودروبر و باربر هیدرولیکی باید از جک های دوبل استفاده کرد. لازم به ذکر است که اسانسورهای هیدرولیکی از ظرفیت باربری بالایی برخوردار می باشند و گزینه مناسبی برای حمل بار، خودرو و … نیز محسوب می گردند. همچنین این آسانسورها در مقایسه با اسانسورهای کششی به فضای کمتری برای اجرا نیاز دارند و از این رو بهترین و مناسب ترین نوع اسانسور برای اجرا در ساختمان های قدیمی چهار طبقه می باشند.

انواع اسانسورهای خانگی
آسانسور خانگی یک نفره

انواع آسانسورهای خانگی کششی

آسانسورهای کششی را می توان به انواع گیربکسی و گیرلس تقسیم بندی کرد. سیستم حرکتی هر دو این آسانسورها شامل سیم بکسل و وزنه تعادل می باشد. از نظر سیستم تعلیق می توان انواع اسانسورهای خانگی کششی را به اسانسورهای با سیستم تعلیق یک به یک، دو به یک، سه به یک و چهار به یک تقسیم بندی نمود. غالب آسانسورهای کششی به صورت یک به یک یا دو به یک اجرا می شوند.

از منظری دیگر انواع آسانسور کششی را می توان به تک سرعته (۳VF) و دوسرعته (AC2) دسته بندی کرد. در انواع دوسرعته، شروع و توقف حرکت به صورت دو مرحله ای انجام شده و همراه با تکانه هایی می باشد. اما آسانسورهای با تابلو فرمان تک سرعته حرکت کابین نرم تر است.

با توجه به اجرای ریل و محل قرار گیری وزنه ها نیز انواع آسانسور خانگی کششی شامل وزنه بغل و وزنه پشت می باشد. در دسته اول، ریل در بغل کابین و در دسته دوم ریل در پشت کابین قرار می گیرد. انتخاب و اجرای هر یک از این سیستم ها به ابعاد آسانسور و چاه آن وابسته است.

آسانسورهای کششی در مقایسه با اسانسورهای هیدرولیکی برق بیشتری مصرف می کنند. طول قابل پیمایش این آسانسورها از انواع هیدرولیکی بیشتر بوده و برای ساختمان های بیشتر از پنج طبقه باید آسانسور کششی اجرا نمود. از طرفی باید توجه داشت که این آسانسورها در مقایسه با انواع اسانسورهای خانگی هیدرولیکی فضای بیشتری اشغال می کنند.

انواع آسانسور خانگی پنوماتیک

یکی دیگر از انواع آسانسورهای مسکونی، آسانسور پنوماتیک یا خلاء می باشد. این مدل از انواع آسانسور خانگی برای ساختمان های تا چهار طبقه مناسب است. اسانسور پنوماتیک بدون نیاز به موتورخانه و حفر گودال قابل اجرا می باشد و از این رو از سرعت و سهولت بیشتری در نصب برخودار است. علاوه بر این فضای کمی هم اشغال می کنند.

حرکت انواع اسانسورهای خانگی پنوماتیک به کمک فشار هوا انجام می شود. به این صورت که در بالای لوله عمودی آسانسور یک موتور و یک کمپرسور هوا قرار داده می شود. کمپرسور هوای محیط را فشرده کرده و به داخل لوله منتقل می کند. حرکت رو به بالای آسانسور زمانی اتفاق می افتد که فشار هوای بالای لوله افزایش می یابد. این هوا به کمک یک سوئیچ کنترل در سراسر لوله پخش می شود. با انتقال فشار هوای بالای لوله به کابین، انتقال کابین انجام شده و به سمت بالا حرکت می کند. برای حرکت رو به پایین کابین هم، دریچه های تنظیم هوا به صورت اتوماتیک برای ایجاد تعادل فشار هوا باز می شوند. لازم به ذکر است که انواع آسانسور خانگی پنوماتیک برای ساختمان های با ترافیک بالا مناسب نیست و سرعت آن هم از آسانسورهای کششی کمتر است.

انواع آسانسورهای خانگی
آسانسور خانه دوبلکس

مشخصات انواع اسانسورهای خانگی

از این آسانسورها برای جابجایی افراد استفاده می شود و به دلیل اینکه انواع آسانسور خانگی با جان افراد در ارتباط هستند باید از ایمنی بالایی برخوردار باشند. ابعاد انواع اسانسورهای خانگی با توجه به حجم ترافیکی ساختمان و تعداد طبقات آن مشخص می گردد. از آنجایی که این آسانسورها در آپارتمان یا خانه های دوبلکس و تریبلکس اجرا می گردند، باید دارای کمترین صدا باشند تا برای ساکنین ایجاد مزاحمت نکنند. طراحی زیبا و شکیل و سازگاری با نوع معماری سازه از دیگر مشخصاتی است که انواع آسانسورهای خانگی به ویژه اسانسورهای خانه های دوبلکس و تریبلکس باید از آن برخوردار باشند.

مقایسه انواع آسانسور خانگی

پس از بررسی عملکرد انواع آسانسورهای خانگی ، در ادامه به جمع بندی و مقایسه ویژگی های منحصر به فرد هر نوع پرداخته شده است:

انواع آسانسور خانگیویژگی های منحصر به فرد انواع آسانسور خانگی
هیدرولیکمعمولا به چاه و موتورخانه جداگانه نیاز است.
کابین نسبتا بزرگی دارد که برای ویلچر مناسب تر است و می تواند وزن بیشتری را تحمل کند.
ممکن است فرآیند نصب نیاز به برنامه ریزی توسط یک معمار داشته باشد.
می تواند با قدرت پشتیبان باتری پایین بیاید.
کششیمی توان مکان موتور و برخی سیستم های دیگر را از بالای کابین به موتورخانه تغییر داد.
اغلب به عنوان آسانسور بدون موتورخانه (MRL) نصب می شود.
به بالابر نیاز دارد.
خلاءاز فناوری های جدیدتر مبتنی بر خلا، مکش و گرانش استفاده می کند.
نسبت به سایر انواع آسانسور مسکونی مصرف انرژی کمتری دارد.
به بالابر، چاه یا موتورخانه نیاز ندارد.
کابین نسبتا کوچکی دارد که ممکن است برای ویلچر مناسب نباشد.

برای مطالعه بیشتر:

آسانسور شیشه ای هیدرولیک

معایب هوم لیفت

هوم لیفت چیست

نصب آسانسور در راه پله

آسانسور کم جا

آسانسور لیفتراکی

مصرف برق آسانسور هیدرولیک

کنترل آسانسور با موبایل

آسانسور گیرلس چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امتیاز کاربران: اولین نفر باشید!