استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

ابعاد وان در پلان

ایعاد وان در پلان
ایعاد وان در پلان

ابعاد وان در پلان خانه ی شما، از مهم ترین عوامل تاثیرگذار هنگام خرید وان مناسب می باشد. چنانچه قصد بازسازی و یا ساخت حمام دارید، بدانید که طراحی یک نقشه سرویس بهداشتی و حمام ایده آل، علاوه بر خلاقیت و ذوق هنری، نیاز به ملاحظات دقیق و دانش دارد. برای تبدیل حمام رویایی خود به واقعیت، بهتر است زمانی را برای ارزیابی، لیست کردن نیازها و طراحی نقشه ای کارآمد در نظر بگیرید.

ابعاد وان در پلان
طراحی حمام به سبک مدرن

در گام اول، تهیه ی پلان حمام خود با اندازه های دقیق و تمام جزئیات در اولویت قرار دارد. سپس باید بودجه، وسایل ، متریال و نحوه ی اجرای حمام را در نظر گرفت. برای بازسازی نقشه حمام، باید نکات ضعف و قوت وضع موجود لیست و ارزیابی شود. در حالی که برای ساخت حمام از صفر، بهتر است ابتدا ویژگی ها و عملکرد حمام مورد نظر خود را دانسته تا بتوان طبق آن جلو رفت. مقایسه ابعاد وان در پلان های مختلف همچون مسکونی و هتل، می تواند به درک ما از مناسب ترین ابعاد وان در پلان کمک کند.

از اصلی ترین اجزای حمام، وان می باشد. انتخاب صحیح وان و تعیین ابعاد وان در پلان ، باید متناسب با دیگر بخش های حمام صورت بگیرد. برای این منظور ابتدا باید خواسته های دقیق کارفرما را تعیین کرد تا تمامی اجزا و عناصر متناسب با هم و در راستای پاسخ به نیاز کارفرما انتخاب شود. نکته دیگری که باید به آن توجه داشت، تفاوت اندازه ی داخلی و خارجی وان می باشد. در طراحی پلان حمام، اندازه های خارجی وان لحاظ می گردد. از این رو، هرجا به ابعاد وان در پلان اشاره می شود، منظور ابعاد خارجی وان می باشد.

عوامل موثر بر انتخاب وان در پلان

سوالات متعددی وجود دارد که می تواند به شما در هنگام خرید وان در طراحی پلان حمام کمک کند. یکی از مهم ترین چالش ها هنگام طراحی نقشه حمام به خصوص حمام های کوچک، انتخاب ابعاد وان در پلان می باشد؛ زیرا تاثیر مستقیمی بر اندازه ی سایر اجزای حمام خواهد گذاشت. هدف از طرح این سوالات، رسیدن به بهترین و مناسب ترین وان با ابعاد صحیح برای حمام مورد نظر می باشد. اندازه وان در پلان به صورت استاندارد، معمولا در برندهای مختلف، ثابت و نزدیک به هم می باشد ولی بسته به نوع وان و کاربرد آن و همچنین نقشه حمام و سلیقه ی کارفرما، می تواند در اندازه های مختلف استفاده شود. برخی موارد تاثیرگذار بر ابعاد وان در پلان شامل متراژ سرویس و حمام منزل، تعداد افراد استفاده کننده از وان، فرم هندسی وان، سبک وان مورد نظر، محل نصب و امکانات جانبی آن می شود.

به طور معمول از وان برای حمام هایی با متراژ متوسط به بالا استفاده می شود. بهتر است برای حمام های کوچک، از دوش کابین دار یا بدون کابین استفاده کرد.

ابعاد وان در پلان
تاثیر متراژ حمام بر ابعاد وان

در برخی مواقع به خاطر پلان و ابعاد حمام، طراح امکان ارائه ی طراحی های متفاوت برای موقعیت وان در پلان را ندارد. همان طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، بهتر است جای وان حفظ و سایر اجزا جابه جا شوند.

ابعاد وان در پلان
تاثیر پلان حمام بر موقعیت وان

تاثیر متراژ حمام بر ابعاد وان در پلان

از ابتدایی ترین سوالاتی که هنگام طراحی نقشه حمام و انتخاب ابعاد وان در پلان باید به آن پاسخ بدهیم، نوع کاربری و متراژ فضا برای جانمایی وان می باشد. در اتاق های اکثر هتل ها، فضای خیلی بزرگی به سرویس بهداشتی و حمام اختصاص نمی یابد. به همین علت تلاش می شود تا حداکثر استفاده از فضا صورت بگیرد. انتخاب وان کوچک در حمام هتل ها رایج تر می باشد. در حالی که برای پلان مسکونی و حمام خانه نمی توان به طور قطعی درباره ی ابعاد وان در پلان نظر داد. از آنجا که انتخاب ابعاد وان در پلان با توجه به متراژ فضای سرویس صورت می گیرد، متراژ فضای مورد نظر، تاثیر مستقیم بر ابعاد وان در پلان دارد.

ابعاد وان در پلان
طراحی وان در حمام بزرگ

تاثیر هدف از نصب بر ابعاد وان در پلان

آگاهی از مسائلی همچون محل نصب وان، تعداد افرادی که از وان استفاده می کنند و انواع استفاده هایی که از آن می شود، می تواند در انتخاب مدل وان و ابعاد وان در پلان مفید باشد. گاهی پیش می آید که علاه بر استحمام افراد در وان، حیوانات خانگی خود را نیز در وان حمام بشوییم. یا ممکن است وان مورد نظر ما صرفا برای استفاده ی مهمان در مواقع خاص باشد و یا بر عکس، از این وان برای استفاده ی شخصی خودمان بهره بگیریم؛ پس موقعیت نصب وان در حمام شخصی یا عمومی، یا حتی حمام هتل، بر ابعاد وان موثر است. همچنین تعداد تعداد نفرات استفاده کننده از وان و ویژگی های فیزیکی آنان اعم از قد، سن و مشکلات جسمی نیز قطعا در انتخاب ابعاد وان در پلان اثرگذار خواهد بود.

ابعاد وان در پلان
وان دو نفره

تاثیر فرم هندسی بر ابعاد وان در پلان

امروزه مدل های بسیار زیادی از وان ها در بازار موجود می باشد که کارفرما به راحتی می تواند مطابق سلیقه و نیاز خود، وان ایده آل و متناسب با پلان حمام خود را تهیه کند. نمونه هایی از مدل های مختلف وان ها شامل وان مدرن، وان کلاسیک، وان تک نفره، وان دونفره، وان توکار و … می شوند. معمولا اندازه این مدل ها با یکدیگر متفاوت هستند و در ابعاد وان در پلان تاثیرگذار خواهد بود. از این رو در مراحل ابتدایی طراحی باید تصمیم گرفت که کدام مدل وان به سلیقه ی کارفرما نزدیک تر می باشد. سپس با مقایسه ابعاد وان، به بهترین و مناسب ترین گزینه برای طراحی رسید.  

ابعاد وان در پلان
وان حمام مدل کلاسیک

نکات تعیین ابعاد وان در پلان

در طراحی حمام ها و به ویژه حمام های کوچک و انتخاب ابعاد وان در پلان ، رعایت برخی اصول طراحی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند که رعایت آن ها علاوه بر افزایش بهره وری حمام، بر زیبایی فضای داخلی آن نیز اثرگذار خواهد بود.

مطلوب است بین جداره ی بیرونی وان تا دیوار یا وسیله ی مقابل، ۳۰ اینچ فاصله باشد. حداقل مقدار این فاصله ۲۴ اینچ می باشد ولی در صورت امکان، بهتر است که طراحی طبق مقدار ۳۰ اینچ صورت گرفته شود تا افراد دارای محدودیت جسمی و حرکتی، دچار مشکل نشوند. لبه های وان با دیوار مجاور خود بهتر است حداقل ۴ اینچ فاصله داشته باشد تا امکان تمیز کردن پانل پشت وان مهیا شود. از راهکارهای افزایش فاصله ی مفید بین وان و سایر عناصر، استفاده از اتصالات با سایز کوچکتر می باشد. به عنوان مثال می توان در انتخاب ابعاد وان در پلان ، اندازه عناصر بیرون زده در لبه های خارجی وان را کاهش داد.

ابعاد وان در پلان
وجود فاصله ی مناسب در جلوی وان

از موارد مهمی که در ابعاد وان در پلان موثر خواهد بود، وجود یا عدم وجود نشیمنگاه دائمی می باشد. برخی از وان های موجود در بازار، در بخش انتهایی، سکویی برای نشستن دارند. یا هنگام طراحی پلان حمام، این سکو در کنار وان تعبیه می شود. در برخی وان ها نیز سکویی برای نشستن تعبیه نشده و صندلی هایی موقتی و به حالت تاشو در داخل وان در نظر گرفته شده است. این سکو و صندلی ها در تعیین ابعاد وان در پلان موثر می باشند. در حالتی که سکو به صورت دائمی طراحی شده، حتی در صورت عدم استفاده از سکو برای نشستن، فضا توسط این عنصر اشغال شده و اندازه ی وان در پلان بیشتر می شود.

ابعاد وان در پلان
وجود سکویی برای نشستن در کنار وان

ارتباط ابعاد وان با مدل آن

شناخت کافی انواع مدل های وان اعم از وان مدرن و کلاسیک و یا وان گرد و بیضی ، کمک شایانی به انتخاب وان مناسب خواهد کرد. هر کدام از این وان ها به دلیل فرم منحصر به فرد خود، دارای ویژگی هایی هستند که بر محدوده ابعاد وان در پلان اثر می گذارد. به عنوان مثال وان هایی که حالت بیضی دارند، دارای لبه های منحنی هستند که نیازمند فاصله ی مناسبی از دیوارهای اطراف خود می باشد. به همین جهت در حالت هایی که محدودیت فضا داریم، استفاده از وان مستطیل بهتر از فرم بیضی و گرد می باشد. با مقایسه ابعاد وان در پلان می توان به بهترین گزینه برای انتخاب وان با توجه به فضای خود رسید.

ابعاد وان در پلان
وان مدل گرد توکار

مورد دیگری که در انتخاب نوع و ابعاد وان در پلان موثر می باشد، تصمیم گیری درباره ی وجود دوش مجزا یا عدم وجود آن می باشد؛ بدان معنا که آیا در کنار وجود وان در نقشه حمام، دوش مجزا و تفکیک شده ای هم در فضا تعبیه بشود یا خیر؟ این موضوع از این جهت اهمیت دارد که برای تعبیه ی دوش در قسمت وان باید فضایی لحاظ شود که در افزایش ابعاد وان در پلان نقش دارد.

ابعاد وان در پلان
جدا بودن وان و دوش

نقش موقعیت وان در پلان برای انتخاب اندازه ی آن

از آنجایی که سرویس های بهداشتی و حمام فضاهای کوچکی با اجزا و عناصر متعدد می باشند، چیدمان و جانمایی عناصر موجود در آن ها، مسئله ای حائز اهمیت می باشد. محل قرارگیری وان در نقشه حمام، می تواند تاثیر عمده ای بر ابعاد وان در پلان بگذارد. زیرا محل جانمایی آن، بر فضاهای مجاور نیز تاثیرگذار خواهد بود. در صورت تخصیص مساحت بیش از اندازه به وان و محدوده ی آن، ناچار به قرار دادن بقیه ی المان ها همچون توالت و روشور به صورت فشرده خواهیم شد. دانستن مقدار معقول و مناسب ابعاد وان در پلان ، کمک زیادی هنگام طراحی نقشه حمام خواهد کرد.

ابعاد وان در پلان علاوه بر مدل وان، به نقشه ی حمام نیز بستگی دارد. آشنا ترین فرم جانمایی وان ها، به خصوص وان مستطیلی، محصور شدن آن بین ۳ دیوار فضا می باشد که در این حالت استفاده ی حداکثری از فضا بدست خواهد آمد و در پلان حمام با فرم مستطیل بسیار پرکاربرد است. متداول ترین طول وان مستطیلی ۶۰ اینچ (حدود ۱۵۲ سانتیمتر) می باشد. اما این اندازه می تواند از ۵۳ تا ۷۲ اینچ متغیر باشد.

ابعاد وان در پلان
محصور شدن وان بین سه دیوا

از دیگر انواع پر کاربرد وان که در اکثر موقعیت ها و نقشه حمام قابل اجرا می باشد، وان توکار یا Drop-in می باشد که می تواند درون هر حفره ای قرار بگیرد به کاربر این اجازه را می دهد که بر اساس طول و عرض فضا، ابعاد وان در پلان را خودش تعیین کند. به عنوان مثال در دیواری با طول ۳ متر، از وان توکار به طول ۱.۵ متر استفاده کند و فضای باقی مانده اطراف را با استفاده از هر متریالی که مدنظر دارد بپوشاند.

ابعاد وان در پلان
وان توکار

بررسی اندازه ی وان جکوزی در پلان

بسیاری بر این باورند که وان هایی که به جکوزی مجهز هستند، باید اندازه ی بزرگتری نسبت به سایر وان ها داشته باشند. ولی واقعیت این است که بسیاری از این نوع وان ها دارای استانداردهایی در خصوص ابعاد وان در پلان هستند. تعداد زیادی از وان جکوزی های موجود در بازار در همان ابعاد متعارف سایر وان ها تولید می شوند. مجهز بودن به جکوزی در تعیین اندازه ی وان، دارای اهمیت می باشد ولی با مقایسه مدل های مختلف و انواع ابعاد وان در پلان ، می توان از نمونه های وان جکوزی با ابعاد کمتر استفاده کرد. این نوع وان جکوزی ها می توانند به صورت اشکال مختلف همچون مستطیلی، وان گرد و یا حتی مدل توکار طراحی و ساخته شوند. عرض وان جکوزی معمولا بین ۳۲ تا ۳۶ اینچ می باشد. ولی می تواند در سایزهای متفاوتی نیز اجرا گردد.

ابعاد وان در پلان
وان جکوزی

برای مطالعه بیشتر:

طراحی داخلی سرویس بهداشتی

وان گرد

جکوزی ایستاده

نصب کابین دوش

راهنمای خرید جکوزی

جکوزی شاینی مدل ۰۲۵

بلوئر جکوزی چیست

جکوزی زرین آب مدل اسکالیا

جکوزی چیست

وان چوبی ، مکملی برای یک حمام شیک و زیبا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 4.63 ( 5 نظر)