استعلام قیمت
۰۲۱-۵۴۴۰۶۰۱۱
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

پانل سه بعدی

پانل سه بعدی
هزینه اجرای پانل سه بعدی

امروزه استفاده از تری دی پنل به جای مصالح سنتی معمول، بسیار متداول شده است. این پانل ها برای اولین بار در اواخر دهه ۶۰ میلادی در آمریکا ارائه شدند. استفاده از آن در سازه های بلند مرتبه از رواج بیشتری برخوردار می باشد. اجزای یک سیستم پانل دیواری سه بعدی شامل یک هسته عایق ، دو شبکه توری از جنس فولاد و نگهدارنده شبکه (برش گیر) می باشد.

در واقع هسته عایق بین دو شبکه توری فولادی قرار گرفته و توسط اتصالات به یکدیگر متصل می شوند. در نهایت نیز پس از نصب آنها از دو طرف بتن پاشیده می شود. از جمله مزایای پنل سه بعدی می توان به سرعت اجرای مناسب، عملکرد لرزه ای مطلوب و پرت مصالح کمتر اشاره نمود.

پانل سه بعدی
پانل سه بعدی

روش اجرا پانل های سه بعدی

به منظور اجرای پانل های سه بعدی ، در ابتدا محل اجرای دیوارها با استفاده از ریسمان کشی مشخص می شود. پس از آن میلگردهای انتظار افقی و قائم در سقف ، کف و ستون ها نصب می شوند. قطر میلگردهای انتظار بین ۸ تا ۱۲ میلی متر بوده که در اسکلت های فلزی با استفاده از جوش و در اسکلت های بتنی با استفاده از سوراخکاری با مته نصب می گردند.

در واقع در اسکلت های فلزی پس از خم کردن میلگردهای انتظار به شکل L و انجام برش، آنها را به تیرها و ستون ها جوش می نمایند. اما در اسکلت های بتنی میلگردهای انتظار به صورت صاف مورد استفاده قرار می گیرند. طول این میلگردها در سازه های بتنی حدود ۴۰ تا ۷۰ سانتی متر می باشد. به منظور نصب آن سقف را به عمق ۵ تا ۱۰ سانتی متر سوراخ نموده و سپس آن را با استفاده از فشار و ضربه درون سقف قرار می دهند. پس از نصب میلگردهای انتظار یک سمت، پانل های سه بعدی مطابق با نقشه های اجرایی در کنار هم چیده شده و میلگردهای انتظار سمت دیگر را اجرا می نمایند.

اجرای پانل سه بعدی

 

اجرای پانل سه بعدی

در ادامه اجرای پانل های سه بعدی ، میلگردهای اتصال بین پنل ها و نیز مش های تقویتی اطراف بازشوها نصب می شوند. سپس شیار زنی لوله های تاسیسات داخل دیوارها انجام می شود. آخرین مرحله از مراحل اجرای پانل های سه بعدی ، بتن پاشی و تسطیح می باشد که پیش از انجام آن باید از صحت کار و نصب تمامی لوله های تاسیسات اطمینان حاصل نمود.

بتن پاشی در اجرای پنل های سه بعدی

 

بتن پاشی در اجرای پنل های سه بعدی

انواع پانل سه بعدی

پانل سه بعدی را می توان به دو دسته کلی پنل سه بعدی دیواری و سقفی دسته بندی نمود. در ادامه به معرفی این پنل ها پرداخته خواهد شد.

پنل سه بعدی دیواری

پنل های سه بعدی دیواری خود به دو نوع باربر و غیر باربر دسته بندی می شوند.

پانل سه بعدی دیواری

 

پانل سه بعدی دیواری

پانل سه بعدی دیوار باربر

پانل دیواری سه بعدی باربر ، به عنوان یک عضو قائم مقاوم در برابر بار ، مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع دیوار غالبا در سوله ها، ساختمان های صنعتی ، ساختمان های بدون استفاده از سازه بتن آرمه یا فلزی و سایر سازه های مشابهی که دارای یک یا دو طبقه بوده و به منظور انبوه سازی ساخته می شوند، مورد استفاده قرار می گیرد. در پانل دیواری سه بعدی باربر ، غالبا ضخامت هسته عایق بین ۴۰ تا ۶۰ میلی متر و فاصله شبکه های جوش شده از یکدیگر ۸۰ تا ۱۴۰ میلی متر می باشد.

پانل سه بعدی دیوار غیر باربر

همان طور که از نام این نوع پنل سه بعدی مشخص است، نقش باربری نداشته و از این رو غالبا در دیوارهای داخلی و خارجی ساختمان های دارای سازه فلزی و بتن آرمه مورد استفاده قرار می گیرند. از آنجایی که این دیوارها از وزن کمی برخوردار می باشند، استفاده از پانل دیواری سه بعدی غیر باربر در برج سازی بسیار پر کاربرد می باشد.

پانل سه بعدی سقفی

عرض پنل سه بعدی سقفی بین ۸۰ تا ۱۰۰ سانتی متر بوده و ضخامت هسته عایق آن بین ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر است. همچنین فاصله شبکه های جوش شده از یکدیگر حداقل ۱۰۰ میلی متر می باشد. علاوه بر این، به منظور تقویت دیافراگم ، در اجرای آن از میلگرد تقویتی استفاده می نمایند.

پنل سه بعدی سقفی

 

اجرای پنل سه بعدی سقفی

نکات اجرایی پنل های سه بعدی

  • هسته عایق پنل سه بعدی مورد استفاده باید از چگالی مناسبی برخوردار بوده و هسته عایق پلی استایرن از نوع استاندارد کندسوز با حداقل چگالی ۱۰ کیلوگرم بر متر مکعب باشد. همچنین وجود تعداد کافی برش گیر در اتصال مش دو طرف لازم و ضروری است.
  • در اجرای آنها باید دقت نمود که به صورت کاملا شاقول نصب شوند.
  • قطر میلگردهای تقویتی اطراف پانل سه بعدی نباید از ۳/۵ برابر قطر مفتول آن بیشتر باشد. همچنین میلگردهای تقویتی اتصال باید به صورت متقارن در هر دو سمت پانل نصب گردد و فاصله آنها نباید بیشتر از ۴ برابر بعد چشمه ها باشد.
  • در اطراف بازشوهای بزرگ باید از مش یا میلگردهای تقویتی قطری استفاده نمود.
  • در سازه های با اسکلت فلزی ، بهتر است که جوشکاری میلگردهای اتصال به تیرها و ستون ها پیش از نصب پانل ها انجام شود تا از آب شدن هسته یونولیتی پانل ها جلوگیری به عمل آید.
  • به منظور پیشگیری از تضعیف دیوار و عدم گیرش بتن ، بهتر است که از قطع مش پانل ها هنگام اجرای لوله های تاسیسات خودداری گردد.
پنل دیواری سه بعدی

 

تری دی پنل
  • پیش از آغاز عملیات بتن پاشی دیوار ، باید کلیه وال پست های مورد نیاز و کلاف های کاذب در و پنجره نصب شده و پانل ها مرطوب گردند. برای اجرای بتن دیوار بهتر است که از دستگاه شاتکریت بدین منظور استفاده گردد و از اجرای بتن به صورت مشابه با سیمانکاری خودداری شود.
  • به منظور انجام شاتکریت ، باید از کنج ها و گوشه ها اقدام به بتن پاشی نمود و نازل به صورت کاملا عمود بر سطح و بتن پاشی از پایین به بالای دیوار انجام شود. شایان ذکر است که استفاده از بتن سبک در پانل سه بعدی غیر باربر مجاز می باشد.
  • لبه های آزاد و برش خورده دیوارها باید با ضخامت مش تقویتی U شکل مسلح شوند.

مزایا

پنل سه بعدی از وزن کمی برخوردار می باشد و حمل و نقل آنها نیز آسان است و به نیروی انسانی زیادی نیاز ندارد. وزن کم پانل دیواری سه بعدی موجب صرفه جویی در هزینه فونداسیون ، شناژ و اسکلت ساختمان های بلند مرتبه می شود. عایق حرارتی و صوتی خوبی بوده و در نتیجه موجب کاهش هزینه های مربوط به سرمایش و گرمایش ساختمان می شوند. همچنین موجب کاهش هزینه های مربوط به تهویه مطبوع ساختمان نیز می گردند.

یکی دیگر از مزیت های پانل های سه بعدی عدم نیاز به کنده کاری و تخریب دیوار به منظور اجرای تاسیسات برقی و مکانیکی می باشد. علاوه بر این از مقاومت و عکس العمل مناسبی در برابر زلزله برخوردارند. پنل سه بعدی به لایه خاک گچ نیاز نداشته و مقاومت بالایی در برابر حرارت و آتش سوزی دارند. از دیگر مزایای آن، سرعت نصب و اجرای بالا می باشد. برای نصب و اجرای پانل های سه بعدی نیازی به امکانات و تجهیزات سنگین نمی باشد و مصالح و تجهیزات مورد نیاز برای اجرای آن به راحتی قابل دسترس است.

قیمت پانل دیواری سه بعدی

 

کاربرد پنل سه بعدی

معایب

دیوارهای داخلی اجرا شده با استفاده از پنل سه بعدی از ضخامت بیشتری نسبت به سایر تیغه های متداول برخوردار می باشند و دیوارهای خارجی نیز در گروه دیوارهای سنگین قرار می گیرند. در اجرای پانل های سه بعدی محدودیت ارتفاع ساختمان و دهانه های سقف وجود دارد و بازیافت مصالح و استفاده مجدد از آن ها امکان پذیر نیست. همچنین امکان تعمیر و جایگزینی قطعات نیز وجود ندارد.

اجرای پانل های سه بعدی با محدودیت های فصلی و آب و هوایی مواجه است. امکان کنترل رواداری ها و شرایط عمل آوری بتن پاشیده شده وجود نداشته و کنترل ضخامت پوشش بتن روی میلگرد سخت می باشد. نصب پنل های سه بعدی به نیروهای متخصص نیاز داشته و حجیم بودن آن ها موجب افزایش هزینه حمل و نقل و باربری می گردد.

پانل دیواری سه بعدی

 

اتصال پنل دیواری سه بعدی به یکدیگر

پنل سه بعدی دکوراتیو

به نوعی از پنل های سه بعدی که به منظور زیباسازی فضای داخلی خانه استفاده می گردند، گفته می شود. جنس این پنل ها از چرم ، گچ، ام دی اف ، پی وی سی و … می باشد. از این میان پانل گچی سه بعدی به دلیل دارا بودن مزایایی همچون ارزان بودن و قابلیت رنگ آمیزی، یکی از شناخته شده ترین انواع آن می باشد. پانل گچی سه بعدی از مقاومت خوبی در برابر آتش سوزی برخوردار است. همچنین به دلیل خاصیت طرح پذیری گچ امکان اجرای طرح های هندسی و غیر هندسی مختلف بر روی آنها وجود دارد. اما در مقابل، این نوع از پنل های سه بعدی دکوراتیو وزن زیادی داشته و بسیار شکننده می باشند. علاوه بر این پانل گچی سه بعدی در برابر رطوبت مقاومت نداشته و از این رو استفاده از آنها در محیط های مرطوب توصیه نمی گردد.

پانل گچی سه بعدی

 

پنل گچی سه بعدی

به منظور نصب پانل گچی سه بعدی ، در صورت صیقلی بودن سطح دیوار ، در ابتدا با استفاده از سمباده سطح مورد نظر را زبر می نمایند. این امر به چسبندگی بهتر دیوار و پنل ها کمک می کند. پس از آن محل نصب آنها را بر روی دیوار مشخص می کنند. سپس پشت پنل سه بعدی دیواری چسب کاری شده و در محل مورد نظر نصب می گردند. در نهایت نیز بین آنها را با درزگیر می پوشانند.

هزینه اجرای پانل سه بعدی

هزینه اجرای پانل های سه بعدی وابسته به عواملی همچون نوع هسته عایق، ضخامت آن، متراژ و همین طور نوسانات بازار می باشد. بدیهی است که با تغییر هر یک از این عوامل موثر، هزینه اجرا پانل های سه بعدی نیز تغییر می کند. معمولا با افزایش ضخامت هسته عایق و دانسیته آن، قیمت پنل سه بعدی نیز افزایش می یابد. برای متراژهای بیشتر به متریال اولیه بیشتری نیاز بوده و از این رو هزینه اولیه مربوط به خرید پانل سه بعدی افزایش پیدا می کند.

علاوه بر فروش و اجرای پانل سه بعدی ، عمران مدرن ارائه دهنده انواع خانه های پیش ساخته نیز می باشد. به منظور استعلام لیست قیمت خانه پیش ساخته می توانید با کارشناسان عمران مدرن در ارتباط باشید.

برای مطالعه بیشتر:

ساندویچ پانل

دیوار پیش ساخته بتنی

دیوار پیش ساخته برای سوله

خانه پیش ساخته بتنی شیراز

قیمت پوکه برای شیب بندی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: اولین نفر باشید!

۷ نظر

  1. پانل سه بعدی در ساخت استفاده میشه پشت لایه فلزی ، فیبر هستش ؟

  2. سلام تصویری از اجرای نهایی پانل سه بعدی رو میشه بزارید ممنون

  3. با توجه به جنس پانل سه بعدی مقاومت این سازه در برابر ضربه به چه صورته و آیا امکان داره که در سانحه ای که ضربه محکمی بهش وارد بشه ترک برداره یا بشکنه

  4. این پانل های سه بعدی عایق صدا هم هستن؟

  5. سلام ، جنس پانل سه بعدی باربر و پانل های سه بعدی غیر باربر با هم متفاوته یا فقط از لحاظ ضخامت با هم فرق دارند؟؟

  6. راهی هست ک بتونیم پانل رو در برابر نفوذ آب و رطوبت عایق کرد

  7. نصب پانل سه بعدی هنگام ساختمان سازی در ابتدا برای تمام طبقات انجام میشه و یا نصب پانل برای هر طبقه به صورت مجزا هست؟!