استعلام قیمت
۰۲۱-۶۲۹۹۹۶۷۵
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

وال پست در اسکلت فلزی

وال پست اسکلت فلزی
وال پست در اسکلت فلزی

وال پست در اسکلت فلزی به منظور افزایش مقاومت و استحکام دیوار اجرا می گردد. در زلزله های گذشته یکی از اصلی ترین دلایل خسارت ساختمان و یا مرگ افراد، بر اثر فرو ریختن دیوارها بوده است. در واقع زلزله های اخیر به ویژه زلزله کرمانشاه در سال ۱۳۹۶ نشان داد که حتی در صورت پایدار ماندن سازه و عدم آسیب جدی اعضای اصلی ساختمان، آسیب دیوارهای پیرامونی می تواند خسارات جبران ناپذیری را در پی داشته باشد. به کمک وال پست سازه فلزی از وقوع این مشکل جلوگیری می نمایند. اجرای وال پست در ساختمان فلزی در مرحله سفت کاری سازه انجام می شود.

اجرای وال پست در اسکلت فلزی

وال پست در اسکلت فلزی از نظر شیوه اجرا به دو نوع افقی و عمودی دسته بندی می گردد. در صورتی که طول دیوار بیشتر از ۴ متر باشد، اجرای وال پست در اسکلت فلزی به صورت عمودی الزامی است. همچنین برای دیوارهای با ارتفاع بیشتر از ۳/۵ متر، اجرای وال پست افقی در ساختمان فلزی الزامی می باشد. قیمت وال پست در برابر مزایای آن کاملا مقرون بصرفه است. ضمن اینکه هزینه خرید وال پست و اجرای آن در مقابل هزینه های کلی اجرای سازه بسیار کم است.

وال پست عمودی اسکلت فلزی باید به شیوه مناسبی به کف سازه با اتصال مفصلی، متصل گردد. اما اتصال آن در زیر تراز سقف در راستای داخل صفحه به منظور فراهم نمودن امکان جابجایی درون صفحه دیوار، باید به صورت کشویی باشد. در دیوارهای خارجی روی سطح وال پست اسکلت فلزی باید به وسیله پشم سنگ ضد رطوبت برای عایق بندی پوشانده شود و بر روی آن یک لایه مش الیافی یا رابیتس برای جلوگیری از ترک خوردگی نازک کاری اجرا گردد.

وال پست اسکلت فلزی
وال پست در اسکلت فلزی

نحوه اجرای وال پست در اسکلت فلزی

به منظور اجرای وال پست اسکلت فلزی ، در ابتدا باید نقشه های اجرایی آن طراحی و آماده گردد. در واقع دیتیل وال پست اسکلت فلزی در طراحی آن مشخص و تعیین می شود.

تفاوت نحوه اجرای وال پست در اسکلت فلزی با بتنی (والپست سرتاسری) در این است که والپست در ساختمان فلزی به کمک جوشکاری به تیر و ستون متصل می شود، در حالیکه در سازه های بتن از کاشت صفحه فلزی و جوشکاری استفاده می گردد.

در دیوارهای غیرسازه ای در فواصل بین ستون ها برای مهار خارج از صفحه دیوارها بسته به نوع و طول دیوار، ممکن است به اجرای وال پست در اسکلت فلزی نیاز باشد. پروفیل های مورد استفاده در وال پست اسکلت فلزی باید در برابر زنگ زدگی مقاوم باشند.

دیتیل وال پست اسکلت فلزی

دیتیل وال پست اسکلت فلزی باید به نحوی باشد که در اثر خیز تیرهای زیر و بالای دیوار، جابجایی نسبی طبقات و یا عوامل وارد آورنده نیروی خارج از صفحه از جمله زلزله، باد و …، دیوار متصل به سازه پایدار بماند، عملکرد آن حفظ شود و از ایجاد ترک شدید در دیوار جلوگیری به عمل آید. نحوه اجرای وال پست در اسکلت فلزی باید به صورتی باشد که دیوارهای بلوکی با توجه به عملکرد دو طرفه آنها در جهت افقی، مسلح شوند. بدین منظور برای دیوارهای بلوکی می توان از میلگرد بستر خرپایی یا نردبانی استفاده کرد.

به منظور انتقال بار به وال پست اسکلت فلزی ، استفاده از اتصالات جوشی یا پیچی و نظایر آنها به والپست مجاز است. ولی نباید از مقاومت اصطکاکی ناشی از بارهای ثقلی استفاده گردد. دیتیل وال پست اسکلت فلزی باید به نحوی باشد که دیوار با توجه به بارهای وارده و شرایط لبه های آن در بالا (زیر سقف) و دو لبه قائم دو طرف دیوار و شرایط مرزی زیر (روی کف) کنترل شوند و بر این اساس حداقل طول دیوار که نیاز به مهار با استفاده از وال پست در اسکلت فلزی دارد محاسبه گردد.

وال پست اسکلت فلزی
وال پست اسکلت فلزی

دیتیل وال پست اسکلت فلزی برای اتصال به قاب سازه ای

در دیوارهای بلوکی که به والپست نیاز دارند، به منظور تامین حرکت جانبی داخل صفحه دیوارها، مجموعه دیوار و والپست همزمان از آزادی در حرکت جانبی برخوردارند. وال پست در اسکلت فلزی نباید به نبشی های تعبیه شده در تیرها که تنها جهت جلوگیری از حرکت خارج از صفحه نصب شده اند، جوش شود. با توجه به اتصال کشویی والپست نیازی به رعایت فاصله جداسازی دیوار در مجاورت والپست ها نبوده و دیوار می تواند از بر والپست چیده شود.

در دیوارهای واقع در خارج قاب، وال پست اسکلت فلزی دو انتهای دیوار باید در برابر حرکت جانبی در هر دو جهت به صورت اتصال تلسکوپی مقید شوند و به دیوار اجازه حرکت داده شود. در این حالت دیتیل وال پست اسکلت فلزی برای اتصال به دیوار، همانند اتصال به ستون ها می باشد. تحت این شرایط فاصله جداسازی ۱% بین والپست و دیوار باید رعایت شود.

اجرای وال پست افقی در ساختمان فلزی

در دیوارهای با ارتفاع بیشتر از ۳/۵ متر، باید با استفاده از وال پست در اسکلت فلزی ، ارتفاع آزاد دیوار را کاهش داد. در این حالت برای اینکه جداسازی دیوار از قاب سازه ای به نحو مناسبی انجام شود، نیاز به اجرای وال پست در ساختمان فلزی به صورت والپست انتهایی، برای نگه داشتن تیرک می باشد. دیتیل وال پست اسکلت فلزی باید به نحوی باشد که والپست انتهایی حداقل در فاصله یک متری از بر ستون اجرا شود تا مانعی برای تغییر شکل تیر در ناحیه مفصل پلاستیک ایجاد نگردد. نحوه اجرای وال پست در اسکلت فلزی به صورت افقی به شیوه ای است که تیرک باید به صورت کامل بر روی دیوار بنشیند و بار ثقلی دیوار فوقانی نباید به تیرک منتقل شود. اتصال انتهای تیرک به ستون نیز باید به صورت نشیمن با قابلیت جابجایی در راستای دیوار باشد.

برای مطالعه بیشتر:

وادار

اجرای وال پست با میلگرد بستر

طراحی وال پست

وال پست چیست

وال پست ساختمان

ناودانی وال پست

وال پست جدید

نمایندگی وال پست آماده

والپست منقطع

نبشی وال پست

فرق وال پست با میلگرد بستر

جایگزین وال پست

وال پست دیوار داخلی

وال پست در اسکلت بتنی

قیمت وال پست هبلکس

دیتیل وال پست جدید

اجرای وال پست کشویی

ساخت وال پست

وال پست FRP

متره وال پست

نحوه اتصال وال پست به ستون بتنی

والمش

وال مش چیست

دانلود پیوست ششم آیین نامه ۲۸۰۰ وال پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی می‌دهید؟

امتیاز کاربران: 4.35 ( 4 نظر)