نقشه کشی تاسیسات مکانیکی ساختمان

نقشه کشی تاسیسات مکانیکی ساختمان

دسته بندی

نقشه کشی

تعداد ارائه دهنده ها

۱ ارائه دهنده
intro
comment
bookmark
share

شهر

شهر را مشخص کنید

خدمات مرتبط در عمران مدرن

نقشه کشی تاسیسات مکانیکی ساختمان

فروشندهمحلشماره تماس
عمران مدرن

عمران مدرن

۵

location

تهران

phone۰۲۱۶۲۹۹۹۶۷۵
ابتدا
۱
انتها

معرفی کالا

نظرات کاربران

نقشه کشی تاسیسات مکانیکی ساختمان

نقشه کشی تاسیسات مکانیکی ساختمان از جمله موارد مهمی است که نیاز است با دقت و اطمینان بالا انجام شود. شما می توانید تیم طراحان عمران مدرن را برای نقشه کشی تاسیسات مکانیکی ساختمان خود انتخاب کنید. برای مشاوره رایگان و دریافت اطلاعات بیشتر با عمران مدرن تماس بگیرید.

 

نقشه کشی تاسیسات مکانیکی ساختمان
نقشه کشی تاسیسات مکانیکی ساختمان

 

نقشه کشی تاسیسات مکانیکی

نقشه کشی تاسیسات مکانیکی ساختمان باید پس از تهیه نقشه های معماری انجام شود. نقشه کشی تاسیسات ساختمان شامل سیستم های آبرسانی، سرمایش و گرمایش و سایر سیستم های تاسیساتی است. برخی نکات باید در طراحی و نقشه کشی تاسیسات مکانیکی ساختمان رعایت شوند. تعیین مسیر لوله ها از جمله مواردی است که در نقشه کشی تاسیسات مشخص می شود. 

 

نقشه کشی تاسیسات مکانیکی
نقشه تاسیسات مکانیکی

 

تعیین محل لوله ها در نقشه کشی تاسیسات مکانیکی

لوله ها باید نزدیک دیوارها، تیغه ها و سقف ها قرار گیرند. لوله ها را باید به موازات هم کار گذاشت. فاصله لوله ها از همدیگر باید به اندازه ای باشد که نصب و عایق کاری کامل لوله ها و دسترسی به شیرها برای بازدید و تعمیر میسر باشد. لوله هایی که از داخل یا از زیر دیوارها رد می شوند، باید در برابر بار خارجی محافظت گردند. در زمان اجرا هیچگونه عملی که به اسکلت ساختمان آسیب وارد آورد مانند شکاف دادن و بریدن و غیره مجاز نیست. بنابراین نقشه کشی تاسیسات مکانیکی ساختمان باید با دقت انجام شود و با نقشه سازه مطابقت داشته باشد.

 

نقشه تاسیسات مکانیکی ساختمان
تعیین محل اجزای تاسیسات مکانیکی

 

لوله های افقی باید شیب یکنواختی دست کم برابر ۱ سانتی متر در ۱۰۰۰ سانتی متر، به سمت نقاط پایین لوله کشی داشته باشند تا در مواقع لازم بتوان آن ها را خالی کرد. هرگاه به علت طول زیاد، تامین شیب پیوسته میسر نباشد، می توان نقاط تخلیه فرعی دیگری را در طول مسیر لوله ایجاد کرد و لوله را از این نقاط به طور قائم به تراز بالاتری برد.

 

نقشه کشی تاسیسات ساختمان
نقشه کشی تاسیسات ساختمان

 

تعیین محل شیرهای قطع و وصل در نقشه کشی تاسیسات مکانیکی ساختمان

در نقشه کشی تاسیسات مکانیکی ساختمان باید در نقاطی که لوله های قائم و انشعابات اصلی از خط لوله اصلی منشعب می شوند، شیر قطع و وصل پیش بینی شود. نقشه کش می تواند این موارد را نیز در نقشه مشاهده و بررسی کند. برای تنظیم و قطع و وصل جریان در مسیرهای با قطر بزرگ، از شیر بشقابی و کشویی به طور همزمان استفاده شود. در نقاط بالای شبکه لوله کشی و کلا هر جا که امکان جمع شدن هوا وجود دارد، باید شیر هواگیری خودکار نصب شود. هر جا شیر هواگیری توکار نصب می شود، باید دریچه دسترسی داشته باشد و سر راه شیر هواگیری یک شیر کشویی نصب شود. 

 

نقشه تاسیسات مکانیکی ساختمان
نقشه تاسیسات مکانیکی ساختمان

 

در نقشه کشی تاسیسات مکانیکی ساختمان باید دقت داشت که روی همه دستگاه هایی که برای گرم کردن یا ذخیره کردن آبگرم بکار می روند، شیر اطمینان فشار و دما پیش بینی شده باشد. شیر اطمینان دما باید مستقیما روی مخزن مربوطه یا حداکثر در ۷ سانتی متری آن قرار گیرد.

 

نقشه لوله های تاسیسات
نقشه های لوله کشی تاسیسات

 

تطبیق نقشه تاسیسات مکانیکی ساختمان با نقشه های معماری و سازه

نقشه کشی تاسیسات مکانیکی ساختمان باید با نقشه های معماری، ساختمان و برق تطبیق داشته باشد. نیاز است مسیر لوله ها مشخص شود، تا اگر تناقضی پیش آمد و تغییری در نقشه ها لازم شد، ضمن مشورت با اجرا کنندگان رشته های دیگر، محل کار و ارتفاع جدید لوله ها مشخص گردد. طرح نهایی مسیر لوله ها باید به اجرا کنندگان رشته های دیگر کار داده شود تا کارهای خود را با آن هماهنگ سازند، به طوری که لوله های آب، لوله های برق و مجاری هوا با هم تداخل نداشته باشند. لوله‌ها نباید مانع باز شدن کامل درها شوند و باید در ارتفاع بالاتر از تراز سرگیر قرار گیرند. بررسی این نکات در هنگام نقشه کشی تاسیسات لوله کشی قابل انجام است.

 

نقشه های سه بعدی تاسیسات ساختمان
بررسی تطابق نقشه های تاسیسات با سایر بخش ها

 

نقشه کشی تاسیسات مکانیکی با اتوکد

نرم افزار اتوکد یکی از پرکاربردترین نرم افزارهای موجود برای نقشه کشی تاسیسات مکانیکی ساختمان است. با این نرم افزار امکان رسم تمامی علائم، مشخص کردن جایگاه نصب شیرهای مختلف، تهیه نقشه های لوله کشی و سایر موارد به صورت دو بعدی ممکن است. برای مشخص کردن محل لوله ها و تعیین دقیق محل های تداخل با نقشه های سازه و معماری، بهتر است از سایر نرم افزارهای سه بعدی استفاده شود. نرم افزار Navis  و Revit از نرم افزارهای مورد استفاده برای مشاهده سه بعدی محل قرارگیری لوله ها و تاسیسات مکانیکی هستند. با استفاده از این نرم افزارها طراحان سایر رشته ها به خوبی می توانند تداخل تاسیسات مکانیکی و سایر اجزا را مشاهده کنند. بنابراین در نقشه کشی تاسیسات مکانیکی ساختمان استفاده از نرم افزارها و ابزارها بسیار موثر است.

 

نقشه سه بعدی تاسیسات مکانیکی
نقشه سه بعدی تاسیسات مکانیکی

 

هزینه نقشه کشی تاسیسات مکانیکی ساختمان

هزینه نقشه کشی تاسیسات مکانیکی ساختمان به عوامل مختلفی بستگی دارد. ابعاد طبقات و تعداد طبقات ساختمان شما یکی از عوامل مهم است. بعد از آن پیچیدگی تاسیسات مورد استفاده و اهمیت تاسیسات ، هزینه نقشه کشی را تعیین می کند. نوع سیستم های سرمایش و گرمایش مورد استفاده و تعداد تجهیزات مورد استفاده نیز در تعیین هزینه نقشه کشی تاسیسات ساختمان موثر است. تهیه نقشه های با کیفیت، هزینه شما را در زمان اجرا کاهش خواهد داد. زیرا نقشه های مناسب و مطابق با سایر اجزا، از اختلال در اجرا و حتی تخریب، جلوگیری می کند. بنابراین صرف هزینه در تهیه نقشه های ساختمان امری ضروری است که مزایای آن در زمان ساخت برای شما روشن می شود.

امتیاز این مطلب:

امتیاز ۴.۰ از ۵ - از مجموع ۳ رای

نظرات کاربران

نام
نام خانوادگی
دیدگاه شما