نصب تابلو کنتور برق

نصب تابلو کنتور برق

دسته بندی

نصب تابلو برق

تعداد ارائه دهنده ها

۴ ارائه دهنده
intro
comment
bookmark
share

شهر

شهر را مشخص کنید

خدمات مرتبط در عمران مدرن

نصب تابلو کنتور برق

فروشندهمحلشماره تماس
عمران مدرن

عمران مدرن

۵

location

تهران

phone۰۲۱-۵۴۴۰۶۰۱۲
برقستان

برقستان

۵

location

تهران

phone

******۰۲۱۳۳

صنعت کاران آفاق

صنعت کاران آفاق

۴

location

تهران

phone

******۰۹۱۰۲

ایرسا گستر نورآسا

ایرسا گستر نورآسا

۴

location

تهران

phone

******۰۲۱۴۴

ابتدا
۱
انتها

معرفی کالا

نظرات کاربران

نصب تابلو کنتور برق 

نصب تابلو کنتور برق (اصلی) نزدیک درب ورودی اصلی ساختمان انجام می شود. کابل اصلی برق ساختمان که توسط اداره برق از تیرهای چراغ برق وارد ساختمان می شود، از تابلو کنتور برق عبور می کند تا برق تمامی واحد های ساختمان و همچنین برق فضا های مشاعات تأمین شود.

 

 

 

 قیمت تابلو کنتور برق
تابلو کنتور برق

 

اجزای تابلو کنتور برق

نصب تابلو کنتور برق شامل سه قسمت ورودی تابلو، کنتور، اتصالات و خروجی است که در ادامه شرح داده می شود.

ورودی ها در نصب تابلو کنتور برق (اصلی)

قسمت ورودی نصب تابلو کنتور برق ، شامل یک یا دو سیم موازی و یا دو سیم ورودی به همراه کوپلینگ متصل به مدارات حفاظتی و کلیدهای اتوماتیک است که سرویس برق را دریافت می کند. خروجی کلید اتوماتیک، فیوز شیشه ای جهت حفاظت چراغ سیگنال، مولتی متر سه فاز مجموعه دیجیتال و فیوز سکسیونری را تغذیه می کند. 

خروجی هر فیوز شیشه ای به یک چراغ سیگنال وصل می شود که به نول متصل است. خروجی های فیوز سکسیونری هر یک روی شینه فاز جداگانه ای قرار می گیرند تا امکان اتصال ورودی هر یک از کنتورها به این شینه ها در نصب تابلو کنتور برق فراهم شود.

مدارات کنترلی و حفاظتی موجود در تابلو کنتور برق شامل کلید قطع بار اصلی، قطع برق ساختمان به صورت یک جا و کلید های قطع اختصاصی بار در یک نقطه هستند که فیوزها را تغذیه می کنند. لازم به ذکر است این بخش از تابلو کنتور برق توسط اداره برق پلمپ میشود و مسئولیت آن با اداره برق است.

 

تابلو کنتور برق

ورودی ها وخروجی ها در تابلو کنتور برق

 

کنتور 

در هنگام نصب تابلو کنتور برق ، یک سر سیم فاز به سر سیم پیچ جریان و سر دیگر به سر سیم پیچ ولتاژ متصل می شود. زمانی که مصرف کننده ای به کنتور وصل می شود جریان از سیم فاز و نول می گذرد. با عبور جریان برق مصرفی در سیم پیچ جریان، میدان مغناطیسی ایجاد می شود. سیم پیچ ولتاژ همواره به برق وصل بوده و دارای یک میدان مغناطیسی ثابت است که اثر این دو میدان بر یکدیگر موجب عملکرد کنتور برق می شود. خروجی هر کنتور به کلید مینیاتوری و ترمینال های جعبه فیوز هر واحد متصل می شود. 

برای سیم کشی منظم نصب تابلو کنتور برق از داکت و در بعضی موارد خاص از بست کمربند پلاستیکی استفاده می شود. کابل ها و سیم ها زمان سیم کشی برچسب گذاری شوند.

 

 کنتور برق
 كنتور برق

 

خروجی ها در نصب تابلو کنتور برق

در خروجی تابلو کنتور برق از هر کنتور یک سیم به داخل یک فیوز آمده که این فیوز در سر راه کابل اصلی هر واحد قرار دارد. چهار ردیف هواکش ۱۰۰-۸۰ میلی متري در بالا و پایین به فاصله ۱۵۰ میلی متر از لبه های بالا و پایین درب، با حفظ تقارن در نصب تابلو کنتور برق در نظر گرفته می شود. 

اتصالات تابلو کنتور برق 

برای نصب قسمت های مختلف تابلو کنتور برق از تجهیزات مختلفی مانند ترمینال، شینه و ریل و داکت استفاده می شود که در ادامه شرح داده می شود.

ترمینال

ورود و خروج برق در نصب تابلو کنتور در ولتاژهای مختلف توسط ترمینال ها انجام می شود. ترمینال مناسب بر اساس سطح مقطع سیم یا کابل با احتساب یک شماره بالاتر برای ترمینال‌ها، انتخاب می‌شوند.

شینه

در صورت زیاد بودن تعداد فیوز ها در تابلو برق از شینه ها استفاده می شود که محل آن ها بعد از کلید اصلی است. خروجی کلید اصلی به شینه متصل می‌شود و سایر تجهیزات الکتریکی حفاظتی از شینه تغذیه می‌شوند.

ریل و داکت

برای سوار کردن تجهیزات صنعتی روی سینی تابلو برق از ریل استفاده می‌شود که تجهیزات با فاصله‌ی ۳.۵ سانتیمتر از هم قرار داده می‌شوند. در بدنه ریل ها، برای اتصال تجهیزات داکت کشی انجام می شود.

 

نصب کنتور برق
ریل و داکت تابلو برق

 

ابعاد تابلو کنتور برق 

اندازه تابلو کنتور برق متناسب با تعداد واحدهای ساختمان متغیر است؛ چرا که در ازای هر واحد، یک کنتور در داخل تابلو کنتور برق نصب می شود. برای مثال برای یک ساختمان ۲۰ واحدی، نصب تابلو کنتور برق به گونه ای است که ” ۲۰ كنتور برق” بعلاوه “یک کنتور عمومی” ممکن باشد.

 حداکثر ارتفاع تابلوهای لوازم اندازه گیري با توجه به تعداد کنتورها، برابر ۱۳۰ سانتی متر (۵%±) و حداقل ارتفاع آن ۸۰ سانتی متر است. حداقل عمق تابلوهای لوازم اندازه گیري برای کنتورهای غیر مصرفی ۲۰ سانتی متر است. برای داشتن شیب مناسب در بالاي تابلو، ارتفاع پشت تابلو ۳۰ میلی متر بیشتر از جلوی آن در نظر گرفته می شود. 

 

استاندارد نصب تابلو کنتور برق

·       ارتفاع نصب كنتور برق تکی از کف، بین 180 تا 200 سانتی متر است.

·       ارتفاع نصب تابلو‌ کنتور  برق در مجتمع‌های بزرگ به گونه‌ای است که ارتفاع بالاترین کنتور حداکثر 220 سانتی متر بوده و ارتفاع زیر تابلو تقریبا برابر یک متر از کف باشد.

·       کنتور برق در نزدیک‌ترین محل به درب خروجی ساختمان نصب می شود.

·       در صورت فلزی بودن جنس بدنه، لازم است تا تابلو کنتور به سیستم ارت متصل شود.

·       ضخامت ورق فلزی بدنه تابلو نباید بیشتر از 1/5 باشد.

·       رعایت فاصله تابلو برق كنتوری از لوله‌های آب (حداقل 60 سانتی متر) و از لوله‌های گاز (130 سانتی متر) ضروری است.

 

استاندارد نصب تابلو کنتور برق

استانداردهای نصب کنتور برق

 

قیمت نصب تابلو کنتور برق

قیمت نصب تابلو کنتور با توجه به اجزا و قسمت های تشکیل دهنده آن متفاوت خواهد بود. همان طور که پیش تر گفته شد، متناسب با تعداد طبقات ساختمان، نوع کنتورها، کیفیت و نوع تجهیزات حفاظتی و اتصالات مورد استفاده، قیمت نصب تابلو كنتور برق متغیر است. از طرفی برای ساختمان هایی با تعداد واحد کم، تابلو کنتور های از پیش ساخته موجود است. 

امتیاز این مطلب:

امتیاز ۴.۰ از ۵ - از مجموع ۳ رای

نظرات کاربران

نام
نام خانوادگی
دیدگاه شما