نصب برج خنک کننده

نصب برج خنک کننده

تعداد ارائه دهنده ها

۱ ارائه دهنده
intro
comment
bookmark
share

شهر

شهر را مشخص کنید

نصب برج خنک کننده

فروشندهمحلشماره تماس
عمران مدرن

عمران مدرن

۵

location

تهران

phone۰۲۱-۵۴۴۰۶۰۱۲
ابتدا
۱
انتها

معرفی کالا

نظرات کاربران

نصب برج خنک کننده

برج خنک کننده (cooling tower) یک منبع برودتی یا سرمایشی است که جهت دفع انرژی گرمایی کندانسور طراحی می شود. کولینگ تاور در بسیاری از ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری، همچنین در واحدهای صنعتی و کارخانه ها نصب و اجرا می گردد.

نحوه نصب برج خنک کننده از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا عدم توجه به نکات اجرایی در حین نصب ، می تواند علاوه بر آسیب رساندن به دستگاه های مرکزی مانند بویلر ، چیلر و ... ، موجب کاهش راندمان و افزایش مصرف انرژی دستگاه گردد. لذا نصب برج خنک کن لازم است مطابق استانداردهای ASHRAE ، ASME و CTI-DNI صورت پذیرد.


تعیین محل نصب برج خنک کننده 

محل قرارگیری برج خنک کننده لازم است به گونه ای انتخاب شود که فضای باز کافی در اطراف برج جهت ایجاد جریان هوای مناسب وجود داشته باشد. 

به عبارتی کولینگ تاور لازم است به گونه ‌ای نصب شود که گرمای خروجی مجددا به داخل برج باز نگردد؛ چرا که در این صورت میزان رطوبت در فضای اطراف برج افزایش یافته و دمای آب گرم و سرد خروجی بالا می ‌رود. از طرفی لازم است برج خنک کن از منابع حرارتی و آلوده کننده هایی نظیر دودکش ها فاصله داشته باشد.


 کولینگ تاور
کولینگ تاور


از طرفی در صورت وجود چند دستگاه برج خنک کننده ، فاصله و نزدیکی دستگاه ها لازم است به نحوی تعیین گردد تا از ورود هوای تخلیه یک برج به داخل برج مجاور آن جلوگیری شود. لذا به طور کلی بهترین مکان برای نصب برج خنک کننده ، پشت بام ساختمان است.

دیوارهای ساختمان، درختان و ... در صورتی که برج به آن ها نزدیک باشد، می توانند مانعی برای گردش صحیح هوا شوند. فواصل ارائه شده محل نصب کولینگ تاور از سایر موانع و تجهیزات، غالبا به صورت پیشنهادی ارائه می شود؛ چرا که گاهی تضمین رعایت تمامی فواصل در تعیین جانمایی برج خنک کننده دشوار است.

اما به طور کلی، پیشنهاد می شود که حداقل فاصله برج خنک کننده تا دیوارهای بلند برابر نصف ارتفاع دیوار و فاصله محل نصب کولینگ تاور تا درختان یا دیوار مشبک، معادل عرض برج خنک کننده در نظر گرفته شود. همچنین برج خنک کننده لازم است حداقل در فاصله 9 متری دیوارهای ساختمان مجاور باشد. 


طراحی سازه نگهبان

گاهی جهت افزایش زیبایی ساختمان، مهندسین معمار از دیوارهای مشبک (چوبی، بنایی یا فلزی) در اطراف برج خنک کن استفاده می کنند. دیوار مشبک علاوه بر جدا سازی برج خنک کننده از محیط پشت بام، سبب جلوگیری از ورود قطرات پرتاب شده آب به محیط اطراف می شود.

اما سرعت عبور مجاز هوا از داخل دیوارهای مشبک یا دیواره محافظ عمدتا لازم است از 600 فوت بر دقیقه (3.04 متر بر ثانیه) کم تر باشد. ارتفاع دیوار مشبک نیز نباید از ارتفاع نهایی فن استک یا محل خروج هوای اشباع بیش تر باشد.


اجرای فونداسیون برج خنک کننده

در اجرای فونداسیون برج خنک کننده لازم است نکات ذیل رعایت گردد. 


اجرای فونداسیون برج خنک کننده
اجرای فونداسیون برج خنک کننده


  • فونداسیون برج خنک کن می تواند سازه ای تماما آهنی یا یک سطح تراز کاملا بتنی با شاسی آهنی باشد.
  • حداقل ارتفاع سازه فلزی یا بتنی فونداسیون محل قرارگیری کولینگ تاور عمدتا 50 سانتی متر در نظر گرفته می شود.
  • فونداسیون برج خنک کننده لازم است کاملا به صورت تراز و افقی اجرا شود، چراکه عدم تراز بودن سطح قرار گیری و محل نصب برج خنک کننده ، سبب می شود تا پاشش نازل های برج دچار اختلال شوند. همچنین ارتعاشات ناشی از موتور موجب می شود بلبرینگ های فن و یا سایر قطعات دچار آسیب شوند. از طرفی تراز نبودن فونداسیون سبب افزایش صدای برج خنک کننده نیز می گردد.
  • به منظور مهار لرزش برج خنک کن توصیه می شود از لرزه گیرهای مکانیکی (فنری یا پلاستیکی) در نقاط مختلف فونداسیون استفاده شود.


لوله کشی برج خنک کننده

پس از نصب برج خنک کننده بر روی فونداسیون مربوطه، لوله کشی دستگاه در دستور کار قرار می گیرد که لازم است با رعایت نکات ذیل صورت پذیرد.


نصب برج خنک کننده
نصب برج خنک کننده


  • لوله کشی خروجی برج خنک کننده لازم است با ترازی رو به پایین به سمت پمپ سیرکولاتور هدایت گردد.
  • پمپ سیرکولاتور آب خنک لازم است پس از تشتک یا مخزن ذخیره آب سرد با فاصله اندک قرار داده شود.
  • محل قرارگیری پمپ سیرکولاتور لازم است همواره پایین تر از سطح فلنج خروجی تشتک باشد. تا از ایجاد پدیده کاویتاسیون یا خوردگی پره ‌های فن پمپ جلوگیری شود.
  • توصیه می شود از اتصالات تمام فلنجی به جای لوله کشی جوشی استفاده شود.
  • در نقطه ساکشن یا مکش پمپ لازم است شیر یک طرفه نصب شود.
  • پس از نقطه تخیله یا دمش پمپ لازم است شیر تنظیم کننده جریان آب در گردش نصب گردد.
  • توصیه می شود اتصالات لرزه گیر در نقاط فلنجی لوله کشی به منظور دمپ ضربات ناشی از گردش آب توسط پمپ نصب گردد.
  • در صورت نصب دو دستگاه برج خنک کننده به صورت همزمان با یک پمپ، لازم است هر دو دستگاه در یک تراز قرار گیرند.
  • توصیه می شود از عایق های الاستومری جهت جلوگیری از یخ زدگی لوله ها در زمستان استفاده شود.
  • لازم است از ساپورت های نگهدارنده جهت تنظیم خطوط انتقال آب در سیکل کندانسور استفاده شود.


لوله کشی برج خنک کن
لوله کشی برج خنک کن


استاندارد آب ورودی به برج خنک کننده

آب ورودی به کولینگ تاور یا برج خنک کننده نیز لازم است همواره از کیفیت مناسبی برخوردار باشد. در سیستم برج های مدار باز یا مرطوب که آب دائما تبخیر می گردد، لازم است دقت شود که آب جبرانی تزریق شده، سختی گیری شود. به طوری که میزان املاح مجاز در آب جبرانی (TDS) عمدتا کم تر از PPM 300 در نظر گرفته می شود، چراکه کیفیت بالاتر آب جبرانی، موجب کاهش میزان رسوب و گرفتگی دستگاه می شود. 

به طور کلی افزایش کیفیت آب ورودی می تواند به روش های مختلفی صورت پذیرد. روش های تعویض یونی، اسمز معکوس و فیلتراسیون های میکرونی و شنی از رایج ترین سیستم های تصفیه آب جبرانی محسوب می شوند.


قیمت نصب برج خنک کننده

قیمت نصب و اجرای برج های خنک کننده بر حسب مکانیسم عملکردی که می تواند به صورت مکانیکی (فن دار) و طبیعی (بدون فن) باشد، متفاوت است. همچنین جنس بدنه دستگاه، که از نوع فایبرگلاس ، فولاد گالوانیزه و ... ساخته می شود، بر روی هزینه نهایی نصب و اجرای برج خنک کننده موثر است. ظرفیت کولینگ تاور نیز از دیگر عوامل موثر بر قیمت نصب و اجرای آن است.

امتیاز این مطلب:

امتیاز ۴.۰ از ۵ - از مجموع ۳ رای

نظرات کاربران

تارا رحمانی

سلام چرا در هنگام نصب لوله های بعضی از برج های خنک کننده از عایق های الاستومری هم استفاده می کنند ؟!

تارا رحمانی

سلام چرا در هنگام نصب لوله های بعضی از برج های خنک کننده از عایق های الاستومری هم استفاده می کنند ؟!

نام
نام خانوادگی
دیدگاه شما