طراحی معماری فرهنگسرا

طراحی معماری فرهنگسرا

تعداد ارائه دهنده ها

۱ ارائه دهنده
intro
comment
bookmark
share

شهر

شهر را مشخص کنید

خدمات مرتبط در عمران مدرن

طراحی معماری فرهنگسرا

فروشندهمحلشماره تماس
عمران مدرن

عمران مدرن

۵

location

تهران

phone۰۲۱۶۲۹۹۹۶۷۵
ابتدا
۱
انتها

معرفی کالا

نظرات کاربران

طراحی معماری فرهنگسرا

طراحی معماری فرهنگسرا به عنوان فضای فرهنگی پیشتاز و یکی از عناصر تشکیل دهنده ی فضای عمومی در شهرها باید بتواند کارکرد و رسالت خود را در جذب گروههای مختلف اجتماعی در راستای اهدافی نظیر اعتلای فرهنگی جامعه و بستری برای شکلگیری تعامالت انسانی به خوبی ایفا کند. فرهنگسرا ساختمانی است که در آن یک یا چند نهاد فرهنگی فعالیت دارند.

فضاهای جمعی نقش مهمی در موفقیت شهر و ساکنانش ایفا می کنند. طراحی معماری فرهنگسرا ، طراحی فضایی عمومی است که در آن تعامل انسانی میان اقشار گوناگون جامعه برقرار است و مختص و منحصر به یک طبقه ی خاص فرهنگی و اقتصادی نیست. فضای عمومی، تمام بخش های بافت شهری است که عموم مردم به آن دسترسی فیزیکی و بصری دارند؛ فضای عمومی فضایی است که در آن با غریبه ها سهیم هستیم، مردمی که اقوام، دوستان یا همکار ما نیستند.چنین فضاهایی مبنایی برای زندگی و ملاقات در حوزه هایی است که افراد همدیگر را ملاقات و با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.

 فضاهایی نظیر مراکز فرهنگی، تاریخ و فرهنگ محله را در برگرفته و سبب مي شوند عموم افراد فرصت های مشابهی را با همدیگر شریک شوند. یکی از استانداردهای طراحی معماری فرهنگسرا کسب تجربه در فضاهای مشترکی برای عموم است که برای آن ها جذاب است بنابراین فضاهای بیرونی و محوطه سازی معماری فرهنگسرا با اهمیت است. استاندارد های معماری فرهنگسرا بایستی سبب شود تا افراد از فضاهای تجاری، رستوران، پارک و فضاهای باز در مکان فرهنگی لذت ببرند. عموم بایستی قادر به یادگیری درباره فرهنگ و تاریخ غنی محله و شهر باشند با استفاده صحیح از مراکز عمومی و آگاهی یافتن نسبت به هر رویداد عمومی که در محله اتفاق می افتد.

طراحی معماری فرهنگسرا عبارتند از طراحی فضایی برای مرکز اجتماع، اتاق های جلسات، پارکینگ و استخر و سایر تسهیلات ورزشی. حجم معماری فرهنگسرا بایستی با طبیعت مرتبط و رو به فضای باز گشوده و گسترده باشد همچنین تساوی حقوق اجتماعی، حس مکان و سیاحت اکتشافی داشته باشد. از جمله احجام معماری فرهنگسرا می توان به موزه نومادیک اثر شیگروبن در نیویورک، ایالات متحده اشاره کرد که دارای سازه وسیع رنگی موقتی است که به طور اختصاصی برای نمایش آثار عکاس جورج کولبرت در سال ۲۰۰۵ ساخته شد. پس از پایان زمان نمایش آثار، تمامی سازه موزه ( متشکل از محفظه های فلزی، پرده ها و تیوب های کاغذی) به سایت دیگری منتقل شدند. نصب سازه موقتی موزه تجربه سه بخشی است که شامل ۱۰۰ تصویر عکاسی است که میان ستون هایی از تیوب کاغذی آویزان شده است، کتابخانه شناور، و در نهایت نمایش فیلم است.

معیار های سنجش و مقایسه کیفیت طراحی معماری فرهنگسرا :

کیفیت نفوذپذیری: دسترسی به فضا(فیزیکی و بصری) و دسترسی به عملکردهای فضا از شروط اولیه قابل استفاده بودن یک فضا می باشند که بر مطلوبیت فضا تاثیر گذارند.

کیفیت تناسبات بصری: ابعاد و اندازه فضا، شکل فضا، رابطه میان ابعد فضا بر درک انسان از آن فضا و حس مثبت یا منفی افراد از فضا تاثیر گذارند.

کیفیت تنوع و گوناگونی: تنوع فعالیتی و تنوع فضایی از عواملی است که بر جاذبه محیط می افزاید و امکان حضور هرچه بیشتر افراد در آن را افزایش می دهد.

کیفیت انعطاف پذیری: امکان تغییرات در فضا با توجه به نیازهای افراد و همچنین امکان تغییرات در عملکردهای موجود در فضا، از ویژگیهای مثبت فضاهای شهری است. همچنین استفاده در موقعیتهای متفاوت و ساعات مختلف شبانه روز نیز نشان از انعطاف پذیری فضا دارد.

امتیاز این مطلب:

امتیاز ۳.۳ از ۵ - از مجموع ۴ رای

نظرات کاربران

نام
نام خانوادگی
دیدگاه شما