طراحی شهرک صنعتی

طراحی شهرک صنعتی

تعداد ارائه دهنده ها

۱ ارائه دهنده

توضیحات قیمت

هزینه طراحی شهرک صنعتی می تواند به عوامل مختلفی وابسته باشد. جانمایی شهرک، برداشت زمین و نقشه برداری دقیق آن، طراحی شهرک و طراحی ریزفضاها، نوع ارتباطات و دسترسی و طراحی داخلی، متریال و مصالح به کار رفته در ساخت شهرک و ... همگی در تعیین هزینه طراحی شهرک مسکونی موثر هستند.
intro
comment
bookmark
share

شهر

شهر را مشخص کنید

خدمات مرتبط در عمران مدرن

طراحی شهرک صنعتی

فروشندهمحلشماره تماس
عمران مدرن

عمران مدرن

۵

location

تهران

phone۰۲۱-۵۴۴۰۶۰۱۲
ابتدا
۱
انتها

معرفی کالا

نظرات کاربران

طراحی شهرک صنعتی

طراحی شهرک صنعتی به منظور توسعه صنعتی شهر ها و تمرکز تولیدات صنعتی خارج شهر و به دور از مناطق شهری در نظر گرفته شده است. در طراحی شهرک صنعتی اغلب فعالیت های خدماتی و تولیدی مدنظر قرار می گیرد. طراحی شهرک صنعتی باید به دور از مناطق مسکونی و تجاری پر رفت و آمد شهری باشد تا تاثیرات منفی بار صنعتی بر ساکنین شهری به حداقل رسیده، آلایندگی به این مناطق نفوذ نکند و بار ترافیکی به مناطق شهرنشین تحمیل نکند. 

 

طراحی شهرک صنعتی
طراحی خیابان بندی شهرک صنعتی

 

هزینه طراحی شهرک صنعتی

هزینه طراحی شهرک صنعتی می تواند به عوامل مختلفی وابسته باشد. جانمایی شهرک، برداشت زمین و نقشه برداری دقیق آن، طراحی شهرک و طراحی ریزفضاها، نوع ارتباطات و دسترسی و طراحی داخلی، متریال و مصالح به کار رفته در ساخت شهرک و ... همگی در تعیین هزینه طراحی شهرک مسکونی موثر هستند. 

 

مراحل طراحی شهرک صنعتی

برای اجرا و طراحی شهرک صنعتی مراحل مختلفی باید طی شود که در ادامه مورد بررسی قرار می گیرند.

  • شناخت وضع موجود: شناخت وضع موجود به معنای آنالیز سایت پروژه، نورگیری زمین، بررسی جهت باد، توپوگرافی زمین، جنس خاک، همسایگی ها و ... است که باید توسط متخصصان و افراد باتجربه صورت بگیرد.
  • برداشت سایت: با توجه به شیب زمین، ابعاد و اندازه های آن، عقب نشینی هایی که باید داشته باشد، زمین به طور کامل برداشت می شود و اطلاعات برداشت و نقشه دقیق سایت در اختیار طراحان قرار می گیرد.
  • بررسی امکان احداث: در این مرحله باید پتانسیل های زمین و سایت پروژه امکان سنجی و بررسی و مطالعه کامل شود و با توجه به آن ها فضاها و نیازهای پروژه اجرا شود.
  • مطالعه فضاها: برای طراحی شهرک صنعتی به بهترین شکل، لازم است فضاهای آن به طور کامل بررسی و مورد مطالعه قرار گیرند. 

 

طراحی شهرک صنعتی
طراحی شهرک صنعتی

 

هدف از طراحی شهرک صنعتی

  • ایجاد سایتی برای انجام فعالیت های خدماتی و صنعتی شهرهای بزرگ
  • فضایی برای اسکان افراد شاغل در شهرک های صنعتی
  • فراهم آوردن امکانات و فضاهای مورد نیاز برای ساکنان در طراحی شهرک صنعتی
  • توسعه صنعت و افزایش کارآفرینی و اشتغال ساکنین
  • جلوگیری از تراکم مراکز صنعتی درون شهرها

 

طراحی شهرک صنعتی
طراحی معابر شهرک صنعتی

 

نکات مهم در طراحی شهرک صنعتی

دسترسی ها و خیابان بندی درون شهرک باید کاملا بر اساس ضوابط و استاندارد ها باشد. این خیابان ها باید دسترسی های درون شهرک را به خوبی تسهیل کند و با خارج از شهرک نیز ارتباط خوبی برقرار کند.

ایجاد ساختمان ها و خدمات عمومی شهری که ساکنین به آن نیاز دارند، مانند درمانگاه ها، کارگاه های تولیدی، رستوران و ... از الزامات طراحی شهرک مسکونی است. سیستم تصفیه آب و فاضلاب استاندارد و درستی باید برای شهرک های صنعتی در نظر گرفته شود. در طراحی شهرک صنعتی همچنین باید مراکز تفریحی و سرگرم کننده نیز در نظر گرفت.

 

طراحی شهرک صنعتی
طراحی شهرک های صنعتی خارج از محدوده شهر

 

صنایعی که آلودگی های تنفسی مانند دود های مضر یا گرد و غبار شدید دارند، لازم است در دور ترین نقطه شهرک به دور از مناطق مسکونی آن و در جهت مخالف باد باشند، تا شدت باد این آلودگی ها را را وارد شهرک نکند.

شهرک های صنعتی بسته به میزان و نوع آلاینده هایی که تولید می کنند و تاثیر آن ها بر محیط زیست در ۷ رده دسته بندی می شوند. رده ۱ قابل احداث در شهر ها و روستا ها است. رده های ۲ تا ۶ با رعایت استاندارد ها باید خارج از شهرها و روستاها احداث شوند. در احداث شهرک های صنعتی رده ۷ باید عواملی همچون توپوگرافی، شرایط اقلیمی، جهت باد غالب، ظرفیت قابل تحمل محیط زیست و سایر ملاحظات زیست ‌محیطی را در نظر گرفت.

 

طراحی شهرک صنعتی
طراحی انواع شهرک های صنعتی

 

نقشه های لازم در طراحی شهرک صنعتی

همان طور که پیش تر نیز گفتیم در برداشت زمین پروژه، توپوگرافی، نقشه تاسیسات، شناخت و تعیین جهت شیب و ... تعیین می شود. از الزامات دیگر در طراحی شهرک صنعتی تهیه نقشه های مختلف آن است. این نقشه ها شامل موارد زیر است.

  • نقشه های تفکیکی که بخش های مسکونی شهرک را از کارگاه ها و بخش های تولیدی و صنعتی آلوده آن جدا می کند.
  • نقشه های جمع آوری آب های سطحی که از اهمیت زیادی برخوردار است.
  • نقشه طراحی جوی ها، جدول ها و جزئیات معابر مانند شیب بندی ها، نورپردازی معابر در شب، دسترسی ها و ... که هم در زمینه زیبایی معابر و خیابان ها و هم در زمینه امنیت و ایمنی آن بسیار تاثیرگذار است.
  • نقشه طراحی هندسی معابر که با توجه به نوع خیابان بندی و نیاز های شهرک و جانمایی فضاهای مختلف آن طراحی و اجرا می شود.

امتیاز این مطلب:

امتیاز ۴.۰ از ۵ - از مجموع ۳ رای

نظرات کاربران

روزبه

سپاس از اطلاعات خوب و کاربردی

عمران مدرن

سلام روزبه عزیز، از حسن انتخاب شما مچکریم.

نام
نام خانوادگی
دیدگاه شما