طراحی سیستم ساختمانی ترونکو

طراحی سیستم ساختمانی ترونکو

تعداد ارائه دهنده ها

۱ ارائه دهنده
intro
comment
bookmark
share

شهر

شهر را مشخص کنید

خدمات مرتبط در عمران مدرن

cctv_banner

طراحی سیستم ساختمانی ترونکو

فروشندهمحلشماره تماس
عمران مدرن

عمران مدرن

۵

location

تهران

phone۰۲۱-۵۴۴۰۶۰۱۲
ابتدا
۱
انتها

معرفی کالا

نظرات کاربران

طراحی سیستم ساختمانی ترونکو

طراحی سیستم ساختمانی ترونکو (tronco) که یکی از انواع روش های صنعتی سازی ساختمان است، به سبب وزن کم، عملکرد لرزه ای مناسب، در دسترس بودن مصالح و قطعات و صرفه اقتصادی با استقبال زیادی همراه شده است.

سیستم ساختمانی ترونکو با ایده از ساختمان های چوبی سنتی در آمریکا روی کار آمد و واژه ترونکو نیز به همین مفهوم اشاره دارد. با این تفاوت که در طراحی و اجرای سیستم ساختمانی ترونکو به جای مقاطع و الوار های چوبی از مقاطع توخالی گالوانیزه استفاده می شود.

 

طراحی سیستم ساختمانی ترونکو

طراحی سیستم ساختمانی ترونکو

 

سیستم ساختمانی ترونکو که از لحاظ بهینه سازی مصرف انرژی و هم از لحاظ کارایی عملکرد مناسبی دارد، متشکل از قاب های ساختمانی ساده با اعضای فلزی سرد نورد شده شامل اعضای قائم و افقی با مقاطع مختلف مانند لوله ، قوطی و بادبندی های ضربدری می باشد.

در سیستم ساختمانی ترونکو هیچگونه تیر و ستونی طراحی نمی گردد. بلکه در این سیستم، الوارها به‌صورت افقی بر روی هم قرار گرفته و در گوشه‌ ها به هم متصل می ‌شوند.

 

کاربرد سیستم ساختمانی ترونکو

یکی از رایج ترین کاربرد های سیستم ساختمانی ترونکو ، ساختمان های مسکونی یک یا دو طبقه می باشد. از طرفی با توجه به جنس ساختمان ترونکو ، در محیط هایی که سیستم در معرض عوامل خورنده قرار می گیرد نیز کاربرد دارد.

 

اجزای سیستم ساختمانی ترونکو

سیستم ساختمانی ترونکو دارای اجزای مختلفی است که از مهم ترین آن ها می توان به لوله های گالوانیزه ، صفحات اتصال و پوشش رویه اشاره کرد.

 

لوله های گالوانیزه

یکی از اصلی ترین اجزای سیستم ساختمانی ترونکو ، لوله های گالوانیزه است که وزن کم و عایق حرارتی بودن سیستم را ناشی می شود.

لوله‌ های گالوانیزه در محل اجرای پروژه به‌ وسیله دستگاه ‌های مخصوص از ورق گالوانیزه در طول‌ های موردنظر، ساخته می‌ شوند.

 

لوله های گالوانیزه سیستم ساختمانی ترونکو

لوله های گالوانیزه سیستم ساختمانی ترونکو

 

صفحات اتصال

از صفحات اتصال جهت اتصال سیستم ساختمانی ترونکو به فونداسیون استفاده می شود.

 

پوشش رویه

در سیستم ساختمانی ترونکو (tronco) پس از نصب یونولیت و رابیتس کاری می توان انواع نماهای مورد نظر را اجرا نمود. البته پیشنهاد می شود جهت سهولت نما سازی ، از پانل های پلی استایرن که در یک طرف صاف و در طرف دیگر مواج هستند، استفاده شود.

 

نکات طراحی سیستم ساختمانی ترونکو

در طراحی سیستم ساختمانی ترونکو برای ایجاد پایداری در برابر نیروی جانبی، از دیواره های بتنی در امتداد دیوار های اصلی ساختمان استفاده می شود. البته در طراحی سیستم ساختمانی ترونکو ، وزن ساختمان بسیار کمتر از حالتی است که با روش های سنتی ساخته می شود. لذا با توجه به اثر قابل توجه وزن در نیروی زلزله ، عملکرد لرزه ای سیستم ساختمانی ترونکو به نسبت سازه های سنتی مناسب تر است.

در سیستم ساختمانی ترونکو ، طراحی سازه ای کلیه اجزا و اتصالات لازم است مطابق استاندارد AISI و آیین نامه ۲۸۰۰ با رعایت ظریب رفتار ۵ باشد.

استفاده از سیستم ساختمانی ترونکو در ساختمان های آموزشی تا یک طبقه و برای ساختمان های با اهمیت متوسط تا دو طبقه پیشنهاد می گردد.

در طراحی سیستم ساختمانی ترونکو لازم است تا حد امکان از اتصالات ۹۰ درجه ای استفاده شود.

در طراحی دیوار های داخلی و خارجی سیستم ساختمانی ترونکو ، لازم است تمهیدات کافی جهت تامین مباحث ۳ ، ۱۸، و ۱۹ مقررات ملی ساختمان ایران و نشریه شماره ۴۴۴ مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی جهت حفاظت ساختمان‌ ها در برابر حریق ، عایق بندی صدا و صرفه جویی در مصرف انرژی، در نظر گرفته شود.

در سیستم ساختمانی ترونکو با استناد به کتاب فناوری های نوین ساختمان مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، حداکثر فاصله دهانه ها ۴ متر و حداکثر ارتفاع ناخالص ۳۶ متر پیشنهاد گردیده است.

 

 سیستم ساختمانی ترونکو

سیستم ساختمانی ترونکو

 

نکات اجرایی سیستم ساختمانی ترونکو

پس از طراحی سیستم ساختمانی ترونکو (tronco) لازم است اجرای آن در دستور کار قرار گیرد. لذا در اولین گام از اجرای سیستم ساختمانی ترونکو ، خاک بستر تا مقاومت مورد نیاز متراکم شده و سکوی بتنی مهاربندی شده ایجاد می گردد.

سپس صفحات اتصال فولادی در محل تقاطع دیوارها و محل بازشوها قرار داده شده و لوله های گالوانیزه مطابق نقشه طراحی شده به صفحات اتصال، جوش داده می شوند. لازم به ذکر است که از مهاربند های تسمه ای جهت مهاربندی جانبی سیستم در دو جهت استفاده می شود. البته جهت تامین مقاومت سیستم در برابر بار های جانبی می توان از روش هایی مانند قرارگرفتن دیواره‌ های بتنی در امتداد دیوار های اصلی ساختمان نیز استفاده شود.

در گام بعدی از اجرای سیستم ساختمانی ترونکو نیز همزمان با بالا رفتن دیوارها، پروفیل های درب و پنجره کار ، تیرهای اصلی و سقف اجرا می گردند.

 

مزایای طراحی سیستم ساختمانی ترونکو

به طبع یکی از مهم ترین مزایای طراحی سیستم ساختمانی ترونکو با توجه به قطعات گالوانیزه استفاده شده، وزن کم سازه است. همچنین این وزن کم، استفاده از سیستم ساختمانی ترونکو را در مناطقی با خاک ضعیف ، ممکن می‌ سازد.

از طرفی توخالی بودن مقاطع سیستم ساختمانی ترونکو موجب شده که عبور تاسیسات با سهولت همراه باشد.

اجرای سریع سیستم ساختمانی ترونکو به سبب هم جنس بودن و پیش ساخته بودن قطعات نیز از دیگر مزایای این سیستم نوین ساختمانی است.

به طور کلی می توان سیستم ساختمانی ترونکو را مشابه سیستم قاب سبک فولادی LSF در نظر گرفت اما با این تفاوت که در سازه LSF ، از تعداد زیادی ستون فلزی استفاده می شود، در حالی که در سیستم ساختمانی ترونکو هیچ ستونی وجود ندارد.

 

 سیستم قاب سبک فولادی LSF

 سیستم قاب سبک فولادی LSF

 

همچنین توخالی بودن لوله های گالوانیزه موجب می شود که این سیستم عایق صوتی و حرارتی مناسبی باشد. چراکه ضخامت کم ورق و هوای موجود در این فضای خالی، تبادل حرارتی را کاهش می دهد.

در سیستم ساختمانی ترونکو ، ساخت قطعات و مونتاژ آن ها در هر اقلیم و در هر فصلی از سال قابل انجام است و نیاز به شرایط دمایی خاصی برای اجرا ندارد.

 

محدودیت های طراحی سیستم ساختمانی ترونکو

یکی از محدودیت های طراحی سیستم ساختمانی ترونکو ، وجود زوایای ۹۰ درجه در ساختمان است.

همچنین در این سیستم تعداد طبقات محدود است. به طوری که استفاده از سیستم ساختمانی ترونکو در ساختمان های آموزشی تا یک طبقه و برای ساختمان های با اهمیت متوسط تا دو طبقه پیشنهاد می گردد.

 

لوله های ترونکو

لوله های ترونکو

 

هزینه طراحی سیستم ساختمانی ترونکو

هزینه طراحی سیستم ساختمانی ترونکو (tronco)، به نسبت سیستم های ساختمانی معمول کمتر می باشد. چراکه با انتقال خط تولید به محل پروژه، هزینه حمل ‌و نقل اجزا به طور چشمگیری کاهش می ‌یابد و با توجه به استفاده از سیستم مکانیزه جهت برش قطعات، دورریز مصالح نیز کمتر است.

البته قیمت طراحی و اجرای سیستم ساختمانی ترونکو نیازمند سرمایه اولیه قابل توجهی است که با توجه به مدت زمان کم اجرای سازه ، بازگشت سرمایه می تواند به سرعت صورت پذیرد.

امتیاز این مطلب:

امتیاز ۴.۰ از ۵ - از مجموع ۳ رای

نظرات کاربران

نام
نام خانوادگی
دیدگاه شما