طراحی سقف کوبیاکس

طراحی سقف کوبیاکس

تعداد ارائه دهنده ها

۱ ارائه دهنده
intro
comment
bookmark
share

شهر

شهر را مشخص کنید

خدمات مرتبط در عمران مدرن

طراحی سقف کوبیاکس

فروشندهمحلشماره تماس
عمران مدرن

عمران مدرن

۵

location

تهران

phone۰۲۱۶۲۹۹۹۶۷۵
ابتدا
۱
انتها

معرفی کالا

نظرات کاربران

طراحی سقف کوبیاکس

طراحی سقف کوبیاکس با توجه به نیاز کشور به ساختمان های سبک و مقاوم در برابر زلزله ، عدم نیاز به سرمایه گذاری قابل توجه در تولید ، عدم محدودیت مکانی ، دانش تخصصی در دسترس و افزایش انعطاف پذیری سازه ، مورد توجه قرار گرفته است. چراکه افزایش طول دهانه ها برای ایجاد فضاهای بزرگتر موجب افزایش وزن سازه و به تبع آن افزایش ابعاد اجزای باربر سازه ای می گردد. اما با طراحی سقف کوبیاکس می توان ضمن افزایش طول دهانه ، ابعاد مقاطع و وزن سازه را کاهش داد.

شرکت عمران مدرن ، با توجه به شرایط پروژه شما، مجرب ترین متخصصان مربوطه جهت طراحی سقف کوبیاکس را معرفی نموده تا در اسرع وقت و با بالاترین کیفیت و مقرون به صرفه ترین قیمت ، پروژه را به انجام برسانند.

همچنین شما می توانید به طور مستقیم با ارائه دهندگان خدمت طراحی سقف کوبیاکس در ارتباط بوده و یا ضمن برقراری ارتباط با عمران مدرن ، معرفی بهترین ارائه دهنده را به ما بسپارید.

 

طراحی سقف کوبیاکس
طراحی سقف کوبیاکس

 

اجزای سقف کوبیاکس

اجزای سقف کوبیاکس (Cobiax) شامل بتن ، میلگرد ، قفسه مسلح و گوی های توخالی پلی اتیلنی می باشد. به طوری که گوی های کوبیاکس در بین یک قفس فلزی که به صورت خرپایی ساخته می‌شود، قرار داد. سپس این مجموعه در بین دو لایه میلگرد در بالا و پایین خود قرار داده می شوند.

 

اجزای دال کوبیاکس
اجزای دال کوبیاکس

 

نکات طراحی سقف کوبیاکس

در طراحی سقف کوبیاکس ضمن استفاده از گوی هایی از جنس پلی اتیلن ، توزیع تنش در سقف با توجه به شکل و فاصله گوی ها یکنواخت می گردد. عملکرد این گوی های توخالی مشابه عملکرد بلوک های پرکننده است و باعث کاهش بتن مصرفی می گردد.

 

سقف کوبیاکس

 

گوی های استفاده شده در سقف کوبیاکس به دو شکل تخت (Slim-Line) که عمدتا دارای ارتفاع ۱۰ تا ۲۶ سانتی‌ متر است و گوی‌ های کروی (Eco-Line) که عمدتا دارای ارتفاع ۳۱.۵ تا ۴۵ سانتی ‌متر است، برحسب شرایط پروژه طراحی شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

در طراحی سقف کوبیاکس بر اساس نظریه فنی مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن ، فاصله بین گوی ها عمدتا ۵ سانتی متر در نظر گرفته می شود. ماژول های کوبیاکس نیز به صورت شاخه ای و عمدتا در طول های ۵.۲ متری طراحی می گردند.

 

قیمت سقف کوبیاکس
سیستم دال کوبیاکس

 

در طراحی سقف کوبیاکس ، بار مرده‌ غیرسازه ‌ای حذف و خاصیت مقاومت دو محوره حفظ می گردد. به طوری که غشای بتنی مقاوم در ترکیب با شبکه آرماتور ایجاد شده، باربری بسیار مناسبی را برای دال موجب می شود.

در طراحی سقف کوبیاکس ، دال تخت بتنی بدون نیاز به تیر مستقیما بر روی ستون ‌ها و دیوار های برشی استقرار می‌ یابد.

 

طراحی سیستم کوبیاکس
طراحی سیستم کوبیاکس

 

مطابق مبحث نهم مقررات ملی ساختمان در طراحی سقف کوبیاکس لازم است از ظرفیت برشی فولاد در قفسه گوی ها صرف نظر گردد. البته میزان فولاد در امتداد قائم قفسه مسلح باید معادل با حداقل فاصله بین دو گوی متوالی در هر جهت دال ، تامین گردد.

همچنین لازم است که ضخامت بتن در اطراف گوی ها در بالا و پایین گوی های کوبیاکس و مابین دو گوی متوالی از ۵ سانتی متر کمتر نباشد. 

مطابق مبحث ششم مقررات ملی ساختمان ، در طراحی سقف کوبیاکس لازم است مجموع بار مرده بر روی سقف که شامل پارتیشن ، کف سازی و نازک کاری است، در بیشترین حالت به ازای هر متر مربع معادل ۲۶۰ کیلوگرم باشد.

 

معایب سقف کوبیاکس
اجزای کوبیاکس

 

همچنین سقف کوبیاکس صرفا مجاز به طراحی برای پارکینگ هایی است که حداکثر وزن وسیله نقلیه معادل ۲.۵ تن با بار متمرکز یک تن باشد.

در طراحی سقف کوبیاکس مطابق مبحث نهم مقررات ملی ساختمان ، در تمام نقاط دال که نیروی برشی نهایی بیشتر از مقاومت برشی نهایی تامین شده توسط بتن باشد، لازم است دال به صورت توپر و بدون گوی لحاظ گردد.

 

طراحی سیستم سقف Cobiax
طراحی سیستم سقف Cobiax

 

طراحی دال کوبیاکس برای خمش در هر جهت ساختمان و با لحاظ حفره ها (با مقطع دایره) در ضعیف ترین مقطع دال ، صورت می پذیرد.

 

طراحی سقف cobiax
طراحی سقف cobiax

 

یکی دیگر از نکاتی که لازم است در طراحی سقف کوبیاکس لحاظ گردد، این است که انتقال برش ناشی از زلزله از طریق دال به دیوار در محل تقاطع دیوارهای برشی و دال کوبیاکس ، در ضعیف ترین سطح مقطع دیوار کنترل گردد. همچنین در صورت نیاز از فولادگذاری برای تسهیل انتقال برش استفاده شود.

عمدتا حدکثر دهانه طراحی شده برای سقف کوبیاکس در حالت دال تخت معادل ۶.۵ متر می باشد. اما در صورت طراحی سقف کوبیاکس در ترکیب با قاب خمشی ، طول دهانه تا ۸ متر نیز قابل افزایش است.

 

طراحی سیستم کوبیاکس
طراحی سیستم کوبیاکس

 

همچنین به طور کلی در طراحی سقف کوبیاکس لازم است الزامات مربوط به انرژی مطابق مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان و الزامات مربوط به ایمنی در برابر حریق مطابق مطابق مبحث سوم مقررات ملی ساختمان و نشریه ۴۴۴ مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن لحاظ گردد.

 

دال کوبیاکس
دال کوبیاکس

 

مزایای طراحی سقف کوبیاکس 

طراحی سقف کوبیاکس به گونه ای است که طی آن مقاطع عمودی طراحی شده به نسبت سیستم های معمول بهینه می گردد. بارهای وارده بر فونداسیون و به طبع آن المان های با سختی بالا به نسبت سازه های معمول کاهش می یابد.

با توجه به کاهش وزن ساختمان در سقف کوبیاکس کنترل خیز نیز به نسبت سیستم های معمول افزایش می یابد. 

از طرفی طراحی معماری سقف کوبیاکس با توجه به امکان استفاده از دهانه های بزرگتر، با محدودیت کمتری مواجه است.

 

مزایای سقف کوبیاکس
سقف کوبیاکس

 

در طراحی سقف کوبیاکس می توان با به کار گیری تکنیک های ساختمانی از قبیل پس کشیدگی و یا سازه های مرکب نیز، طول دهانه را افزایش داد.

لازم به ذکر است که طراحی سقف کوبیاکس در ترکیب با سقف‌ های پیش تنیده در بسیاری از کشور های اروپایی متداول است.

 

طراحي سقف کوبياکس
طراحي سقف کوبياکس

 

معایب طراحی سقف کوبیاکس

یکی از معایب طراحی سقف کوبیاکس ، عملکرد لرزه ای آن است. چراکه سقف کوبیاکس در کشورهایی که لرزه خیزی پایینی دارند، نظیر آلمان و سویس روی کار آمد و در کشورهای لرزه خیز مانند ژاپن و آمریکا به شکل گستره ای طراحی و اجرا نمی ‌شود. لذا استفاده از این نوع از سقف ها در مناطق با لرزه خیزی بالا توصیه نمی گردد. همچنین سقف کوبیاکس برای برای پروژه‌ های کوچک توجیه اقتصادی ندارد.

 

طراحی دال کوبیاکس
طراحی دال کوبیاکس

 

هزینه طراحی سقف کوبیاکس

بهترین طراحی برای هر بخش سازه از جمله سقف آن باید به گونه ای باشد که علاوه بر حفظ ایمنی و مقاومت ساختمان ، میزان استفاده از مصالح ساختمانی را به حداقل ممکن رسانده و در نهایت موجب کاهش هزینه های تحمیلی بر پروژه شود. اما به طور کلی قیمت طراحی سقف کوبیاکس بر حسب متراژ ساختمان مشخص می گردد که این هزینه می تواند در پروژه هایی با شرایط و طراحی های خاص افزایش یابد.

امتیاز این مطلب:

امتیاز ۴.۰ از ۵ - از مجموع ۳ رای

نظرات کاربران

دارا سیف

سلام خیلی مطلب کاربدی بود تشکر

عمران مدرن

سلام ممنون از توجه شما

نام
نام خانوادگی
دیدگاه شما