طراحی سقف هالوکور

طراحی سقف هالوکور

تعداد ارائه دهنده ها

۱ ارائه دهنده
intro
comment
bookmark
share

شهر

شهر را مشخص کنید

خدمات مرتبط در عمران مدرن

طراحی سقف هالوکور

فروشندهمحلشماره تماس
عمران مدرن

عمران مدرن

۵

location

تهران

phone۰۲۱۶۲۹۹۹۶۷۵
ابتدا
۱
انتها

معرفی کالا

نظرات کاربران

طراحی سقف هالوکور

طراحی سقف هالوکور که از دال های هالوکور (Hollow Core Slabs) ساخته شده از انواع بتن آرمه معمولی و بتن آرمه پیش تنیده از سیستمهای شناخته شده در سراسر دنیا بوده و جزو سقفهای نیمه سنگین تا سنگین محسوب می شوند. استفاده از این نوع سقف تنها در ساختمانهای با اسکلت بتن مسلح مجاز است.

طراحی سقف هالوکور بطور گسترده ای در سراسر دنیا به عنوان سیستم کارآمد و مقرون به صرفه کف و سقف شناخته شده است. دال هالوکور یک عضو پیش ساخته پیش تنیده ی بتنی است که در مقطع طولی آن حفره هایی متوالی به منظور کاهش وزن دال ، کاهش هزینه ساخت و همینطور عبور تاسیسات مکانیکی و الکتریکی تعبیه شده اند. این دال ها با داشتن مزایای بسیار زیادی از جمله افزایش طول دهانه باربری با کاهش ارتفاع مقطع در دهانه های مساوی و استفاده بهینه تر از مقطع بتنی ، روند جدیدی را در سیستم مهندسی عمران ارائه می دهند.

نخستین دال های هالوکور در سال 1950 تولید شدند دستورالعمل PCI برای طراحی سقف هالوکور ، عنوان میکند که اساسا از دو روش برای تولید قطعات هالوکور میتوان استفاده کرد. یکی از روش ها ، سیستم عمل آوری خشک است به طوریکه بتن با اسلامپ خیلی پایین با فشار از یک ماشین کستینگ میگذرد. در روش دوم از یک بتن با اسلامپ بالاتر استفاده میشود در این روش کناره ها توسط قالب های ثابت ( لغزنده ) با قالب هایی که به ماشین وصل شده اند به وجود می آیند.

طراحی سقف هالوکور ضمن دارا بودن مزیت‌هایی نظیر افزایش طول دهانه باربری یا کاهش ارتفاع مقطع در دهانه‌های مساوی و استفاده بهینه‌تر از مقطع بتنی، دارای ملاحظات اجرایی و کیفی متعددی هستند که لزوم استفاده از یک تیم متخصص را در زمان تولید این قطعات همچنین انتقال و اجرای آنها به کارگاه الزامی می‌نماید. از نکات شایان توجه در اجرای سقف‌های مجوف پیش ساخته، اتصال برشی این قطعات به سیستم باربر جانبی است و لازم است با تعبیه میلگردهای قلابی و انجام محاسبات و کنترل‌های مربوطه طراحی شود.

در طراحی سقف هالوکور  بارگذاری ثقلی و لرزه ای سیستم سازه ای حاصله به ترتیب باید براساس آخرین ویرایش مبحث ششم مقرات ملی ساختمان ایران با عنوان بارهای وارد بر ساختمان و استاندارد ۲۸۰۰ ایران اعمال شود. طراحی، ساخت و اجرای دال های هالوکور از نوع بتن آرمه معمولی باید بر مبنای آخرین ویرایش دستورالعمل طراحی Manual for the Design of Hollow Core Slabs PCI، ضمن درنظر گرفتن ضوابط مبحث نهم مقررات ملی ساختمان ایران با عنوان طرح و اجرای ساختمان های بتن آرمه انجام شود.

دال های بتنی هالوکور با توجه به پروژه و سیاست های آن به دو روش قابل تولید و استفاده هستند:

تولید در کارخانه ( نیاز به حمل به محل پروژه )

تولید در محل ( استفاده در پروژه های بزرگ )

در مواردی که حجم کاری پروژه زیاد باشد ماشین آلات و تجهیزات تولید دال های هالوکور به محل پروژه انتقال داده شده و به صورت در محل ، تولید انجام میشود ( کارخانه متحرک "Mobail Factory" ). البته که داشتن فضای کافی برای این کار امری ضروری میباشد چراکه خط تولید و محل دپوی هالوکور ها فضای زیادی را اشغال میکند. مواردی که از هالوکور ها به صورت موردی و در حجم کار کم استفاده میشود ، تولید در کارخانه و حمل آن به محل پروژه توجیه پذیر تر میباشد.

مزایای طراحی سقف هالوکور عبارت است از:

  • استحکام فوق العاده بالا
  • کیفیت بالا به دلیل نبود خطای انسانی در حین اجرای
  • سرعت بسیار بالا (۳۰۰ مترمربع در روز)
  • قیمت مناسب و قابل رقابت با سیستم‌های متداول
  • سبک بودن سقف که سبب پایین آمدن وزن اسکلت و رفتار مناسب در برابر زلزله‌ می‌شود (۴۰٪ سبکتر)
  • عدم نیاز به جک زدن در طبقات
  • عدم نیاز به قالب بندی و بتن ریزی
  • کاهش خیز و در نتیجه کاهش ارتعاش کف طبقات
  • تولید کارخانه‌ای با متد روز دنیا
  • مقاوم در برابر آتش سوزی (۲-۴ ساعت)
  • عایق صوت و حرارت به دلیل سوراخ‌های موجود
  • امکان عبور تاسیسات از داخل سوراخ‌های سقف (کاهش ضخامت کف‌سازی)
  • کاهش دغدغه‌های حین اجرا به دلیل کاهش نیروی کار مرتبط
  • مصالح کاملاً خشک و عدم نیاز به آب

امتیاز این مطلب:

امتیاز ۴.۰ از ۵ - از مجموع ۳ رای

نظرات کاربران

نام
نام خانوادگی
دیدگاه شما