طراحی سقف روفیکس

طراحی سقف روفیکس

تعداد ارائه دهنده ها

۱ ارائه دهنده
intro
comment
bookmark
share

شهر

شهر را مشخص کنید

خدمات مرتبط در عمران مدرن

طراحی سقف روفیکس

فروشندهمحلشماره تماس
عمران مدرن

عمران مدرن

۵

location

تهران

phone۰۲۱۶۲۹۹۹۶۷۵
ابتدا
۱
انتها

معرفی کالا

نظرات کاربران

طراحی سقف روفیکس

سقف روفیکس نوعی سقف کامپوزیت است که در اجرای آن به جای استفاده از تخته یا ورق به عنوان قالب ، از یک صفحه فلزی مشبک که روفیکس نامیده می شود، به عنوان قالب ماندگار استفاده می گردد. ضخامت این قالب ها در طراحی سقف روفیکس ، در حدود ۰/۷ تا ۰/۸ میلی متر می باشد. عرض آنها ۸۰ سانتی متر بوده و در طول های ۱ تا ۷ متر ساخته می شوند. در واقع اجزای تشکیل دهنده این سقف شامل روفیکس ، آرماتور و بتن می باشد.

در طراحی سقف روفیکس از یک قالب فلزی مشبک درجا استفاده می گردد. از این قالب به منظور اجرای سقف های مرکب بتنی استفاده می شود. در واقع روفیکس یک صفحه فلزی مشبک با هفت ناودانی شکل و تعداد حداقل ۷۰۰۰ شبکه در متر مربع می باشد. روفیکس در ابتدا به صورت سقف کاذب مسلح (بدون نیاز به شبکه آرماتور) مورد استفاده قرار گرفت. روفیکس مقاومت خمشی قابل توجهی دارد، از این رو مهندسان آن را به عنوان قالب و بخشی از فولاد تقویتی مورد استفاده قرار دادند. ترکیب بتن با روفیکس به دلیل درگیر شدن بتن در شبکه های آن، مقاومت قابل توجهی در مقابل بارگذاری دارد.

فاصله تیرهای فرعی تا حداکثر 80 سانتیمتر می‌تواند باشد چرا که بیشتر از آن باعث شکم دادن روفیکس درهنگام بتن‌ریزی خواهد شد.

از مهم ترین مزایای طراحی سقف روفیکس بالا بودن سرعت اجرای آن می باشد. به طوری که سرعت قالب بندی با روفیکس در حدود ۸۰۰ متر مربع در روز با دو کارگر می باشد. از آنجایی که طراحی سقف روفیکس نیاز به قالب بندی های معمول اسکلت بتنی ندارد، در نتیجه اجرای آن آسان بوده و نیازی به نیروهای ماهر نمی باشد. طراحی سقف روفیکس به دلیل کمتر بودن مقدار مصالح فولادی مصرفی ، موجب کاهش وزن سازه می گردد (تا حدود ۴۰ درصد)

امتیازات طراحی سقف روفیکس :

1- سهولت اجرا:

نصب روفیکس نیازی به نیروی ماهر مانند قالب‌بند ندارد و انجام آن توسط کارگران ساده ساختمانی به راحتی امکان‌پذیر است.

همچنین همزمان با قرار گرفتن روفیکس بر روی تیرها، یک شبکه ایمنی در زیر پای کارگران گسترده می‌شود که از سقوط اجسام و افراد کاملاً جلوگیری می‌نماید.

2- سرعت:

سرعت قالب‌بندی با روفیکس در حدود 800 مترمربع در روز با دو کارگر می‌باشد.

با پوشش طراحی سقف روفیکس در تمام طبقات ساختمان، می‌توان کلیه طبقات را همزمان بتن‌ریزی کرد و درضمن قابلیت شکل‌پذیری روفیکس این امکان را به وجود می‌آورد که فرم‌های پیچیده معماری را نیز بتوان به سهولت قالب‌بندی کرد.

3- سهولت حمل و نقل و حجم ناچیز ضایعات:

برخلاف مصالحی مانند بلوک سفالی و بتنی متداول، بارگیری و حمل روفیکس هیچگونه ضایعاتی ندارد.

انبار کردن روفیکس به فضای کمی نیازمند است به طوری که یک کامیون به ظرفیت 10 تن قادر است بیش از 2500 متر مربع قالب روفیکس را حمل کند.

4- افزایش استحکام سازه:

در طراحی سقف روفیکس  قرار گرفتن روفیکس در سطح زیرین دال، یعنی در ناحیه حداکثر تنش کششی و قفل شدن بتن در شبکه‌های آن، موجب می‌شود که تنش‌های حاصل از بارگذاری به ناودانی‌ها روفيكس منتقل شوند.

در صورت به کارگیری قالب های روفیکس در اجرای سقف ، امکان اجرا و بتن ریزی همزمان طبقات وجود داشته و نیازی به استفاده از شمع و جک نمی باشد. همزمان با قرارگیری قالب های روفیکس بر روی تیرها، یک شبکه ایمن در زیر پای کارگران ایجاد می گردد و از سقوط اجسام و افراد جلوگیری می نماید. علاوه بر این، به دلیل قابلیت شکل پذیری این قالب ها امکان اجرای فرم های پیچیده فراهم می گردد.

حمل قالب های روفیکس بسیار راحت بوده و برای انبار کردن آن نیاز به فضای زیادی نمی باشد. بر خلاف سایر قالب های بتنی ، بارگیری ، نگهداری و استفاده از قالب های روفیکس هیچ گونه ضایعاتی ایجاد نمی کند. از دیگر مزایای طراحی سقف روفیکس می توان به عایق صوتی و حرارتی بودن آن به دلیل هوای مسدود در داخل سقف اشاره نمود. همچنین طراحی سقف روفیکس نسبت به اجرای سایر سقف های متداول نیاز کمتری به ابزارآلات ، بالابر ، دستگاه جوش و ... دارد.

ایمنی طراحی سقف روفیکس به هنگام وقوع حوادث طبیعی همچون زلزله بالا می باشد. به دلیل قرارگیری روفیکس در سطح زیرین دال ، موجب می گردد که تنش های حاصل از بارگذاری به برشگیر های روفیکس منتقل گردد. در صورتی که تراکم بتن و درگیری آن با شبکه های روفیکس به نحو مطلوبی صورت پذیرد، می تواند در حذف و یا کاهش مصرف آرماتور موثر واقع شود.

امتیاز این مطلب:

امتیاز ۴.۰ از ۵ - از مجموع ۳ رای

نظرات کاربران

علیرضا تهرانی

سلام سقف روفیکس چه ویژگی های مثبتی داره؟

نام
نام خانوادگی
دیدگاه شما