طراحی سقف دال مجوف

طراحی سقف دال مجوف

تعداد ارائه دهنده ها

۱ ارائه دهنده
intro
comment
bookmark
share

شهر

شهر را مشخص کنید

خدمات مرتبط در عمران مدرن

طراحی سقف دال مجوف

فروشندهمحلشماره تماس
عمران مدرن

عمران مدرن

۵

location

تهران

phone۰۲۱-۵۴۴۰۶۰۱۲
ابتدا
۱
انتها

معرفی کالا

نظرات کاربران

طراحی سقف دال مجوف

طراحی سقف دال مجوف یکی از روش هایی است که از سال ها قبل مبتنی بر ایده حذف بتن در قسمت هسته مرکزی یا نواحی کششی دال ها جهت کاهش بار مرده و حصول دهانه های بلندتر شکل گرفت. از مهم ترین انواع سقف های دال مجوف می توان به سقف های کوبیاکس ، وافل ، یوبوت و شاردک اشاره نمود

در سالیان اخیر برای طراحی و ساخت یک ساختمان، سیستم‌های متداول و متنوعی ابداع شده است از جمله: طراحی سقف دال مجوف (یوبوت، وافل و...)، سقف عرشه فولادی، تیرچه پیش‌تنیده و... که هر کدام از آن‌ها با توجه به خواسته پروژه انتخاب می‌شوند.

به طور کلی طراحی سقف دال مجوف شامل بتن ، آرماتور ، بلوک های پلی اتیلن و نیز مفتول های متصل کننده بلوک ها می باشد. در این سقف از بلوک های پلی اتیلن که به آن بلوک های فوم شار گفته می شود، به جای بتن حذف شده سقف استفاده می گردد. بلوک های فوم شار وزن کمی داشته و به دلیل ترکیب پلی اتیلن با حباب های ریز هوا عایق حرارتی و صوتی خوبی نیز می باشند.

اگر چه طراحی سقف دال مجوف باعث کاهش مصالح مصرفی همچون آرماتور و بتن می گردد، اما به طور کلی اجرای آن و یا هر نوع سقف دال مجوف دیگر، تنها در سازه های با دهانه بلند و یا با معماری های خاص توصیه می شود. زیرا هزینه طراحی سقف دال مجوف در پروژه های کوچک توجیه اقتصادی ندارد.

طراحی سقف دال مجوف روشی مدرن و مقرون به صرفه و دارای مزایای بسیاری است که می تواند جایگزین مناسبی برای دال های قدیمی  و دال های معمولی باشد  . دال مجوف از ترکیب میلگرد، بتن و قالب‌های پلی پروپیلن ساخته شده است و کاربرد آن در فونداسیون و سقف می‌باشد.

  • مصالح لازم برای طراحی سقف دال مجوف به شرح زیر می باشد
  • میلگرد
  • بتن
  • قالب‌های پلی پروپیلن
  • مصالح مورد استفاده در این دال ها شامل بتن، میلگرد و قالب یوبوت می باشد. مقاومت بتن و میلگرد توسط طراح سازه تعیین می گردد که معمولا مانند دیگر اعضای بتنی سازه در نظر گرفته می شود.

نیاز به پوشش فضاهای وسیع در سازه‌ها بدون وجود ستون میانی از یک‌سو و کاهش وزن و کاهش ابعاد المان‌های سازه‌ای از سوی دیگر سبب ایجاد سیستم‌های متفاوت دال‌های ساختمانی و گسترش آنها شده است.

اولین گزینه در این راستا استفاده از طراحی سقف دال مجوف به جای استفاده از سیستم دال تخت می‌باشد. در این حالت با توجه به وجود تیرها در پیرامون دال سعی در کاهش حداکثری ضخامت دال به‌عنوان مهم ‌ترین عامل در کاهش وزن ساختمان انجام می‌ پذیرد. نیاز به تیرهای میانی در دهانه های بلند، صعوبت و مشکلات ناشی از آرماتوربندی تیرها و همچنین قالب بندی آویزها و حجم نسبتاً زیاد مصرف بتن و آرماتور در این سیستم و نهایتاً غیراقتصادی بودن این سیستم در دهانه های بلند (بیش از 7 ‌متر) مانع از گسترش این سیستم در ساختمان های خاص شد.

دال مجوف در حقیقت همان بهبودیافته سیستم دال و تیر می باشد با این تفاوت که:

اولاً: فاصله تیرهای میانی در این سیستم بهینه شده است (حداکثر 75 سانتی‌متر)

ثانیا:ً عرض این تیرها به حداقل کاهش پیدا کرده است (بین 10 تا 20 سانتی‌متر)

ثالثاً: ضخامت دال در این سیستم به کمترین میزان اجرایی کاهش یافته است (6 تا 10 سانتی‌متر)

در کنار مزایای طراحی سقف دال مجوف از جمله کاهش وزن دال به حداقل میزان ممکن و گسترش دهانه‌های سازه، از مشکلات و معایب این سیستم می‌توان نیاز به قالب‌های خاص جهت اجرای سیستم دال مجوف، هزینه بالای قالب‌بندی، نیاز به سقف کاذب و صعوبت اجرایی بالاتر نسبت به سیستم دال و تیر را برشمرد.

مزایای حذف تیرها و ایجاد دال تخت و طراحی سقف دال مجوف:

افزایش ارتفاع مفید طبقات و یا امکان کاهش ارتفاع

کاهش حجم عملیات قالب بندی، آرماتوربندی، و بتن ریزی نسبت به دال بتنی معمولی

عبور راحت تر لوله های تأسیساتی از زیر سقف

امکان حذف سقف کاذب

مزایای طراحی سقف دال مجوف

یک از چالش های همیشگی قیمت تمام شده و صرفه جویی هزینه ها در ساخت می باشد و استفاده به جا از امکانات به روز و به کارگیری دال مجوف به جای دال های قدیمی به شرح زیر می تواند هزینه ها را پایین بیاورد :

یکدست بودن سطح زیرین دال که باعث کاهش هزینه‌ها و سهولت در اجرای نازک‌کاری و لوله کشی در زیر سقف می‌گردد.

حذف ستونهای اضافی در جهت تامین پارکینگ‌هایی به تعداد بیشتر

حذف سقف کاذب در نتیجه کاهش هزینه‌های نصب سقف کاذب

کاهش تعداد ستون‌های بکار رفته در ساختمان در جهت استفاده هر چه بهتر از فضاهای داخلی بنا

حذف آویزهای تیر در دهانه‌های بزرگ در نتیجه کاهش هزینه در قالب بندی نسبت به دیگر روش‌های تیردال

کاهش مصرف کمتر میلگرد و بتن در قیاس با سیستم‌های مشابه.

امتیاز این مطلب:

امتیاز ۴.۰ از ۵ - از مجموع ۳ رای

نظرات کاربران

نام
نام خانوادگی
دیدگاه شما