طراحی روف گاردن

طراحی روف گاردن

تعداد ارائه دهنده ها

۲ ارائه دهنده

توضیحات قیمت

قیمت طراحی روف گاردن به مراحل آن مانند زهکشی، زیرسازی، عایق کاری و امثال آن بستگی دارد. اصول طراحی روف گاردن شامل رعایت تمامی ضوابط و استاندارد ها است. خدمات طراحی انواع روف گاردن مانند طراحی روف گاردن کلاسیک ، طراحی روف گاردن مدرن ، طراحی روف گاردن سنتی یا کوچک به کمک شرکت طراحی روف گاردن را در عمران مدرن بیابید.
intro
comment
bookmark
share

شهر

شهر را مشخص کنید

خدمات مرتبط در عمران مدرن

طراحی روف گاردن

فروشندهمحلشماره تماس
عمران مدرن

عمران مدرن

۵

location

تهران

phone۰۲۱۶۲۹۹۹۶۷۵
اسپینگر

اسپینگر

۵

location

تهران

phone

******۰۲۱۸۶

ابتدا
۱
انتها

معرفی کالا

نظرات کاربران

طراحی روف گاردن

روف گاردن واژه ای لاتین است که معنای لغوی آن طراحی فضای سبز پشت بام می باشد. در طراحی روف گاردن و ساخت باغ روی پشت بام ، مواردی چون انواع آبنما، آلاچیق و پرگولا، گلدان های پرتابل یا ثابت با فضای سبز مناسب، چمن های طبیعی و مصنوعی، نیمکت با چوب های اشباع، باربیکیو آشپزخانه های صحرایی و گاهی حتی بنا به سفارش جکوزی، استخر های فایبر گلاس و محل هایی جهت آفتاب گرفتن و … مورد استفاده قرار می گیرند. 

 

طراحی فضای سبز پشت بام
استفاده از انواع پوشش گیاهی در روف گاردن

 

طراحی روف گاردن دو مرحله کلی دارد. مرحله اول آن عمرانی و مربوط به اجرای ایزولاسیون و زهکشی و عایق کاری و امثال آن است. مرحله دوم بیشتر جنبه معماری لند اسکیپ ( معماری منظر ) داشته و به طراحی فضای سبز و تجهیزات فضای سبز و مبلمان می پردازد. بام ها معمولا از بخش های غیر کاربردی و دوست نداشتنی ساختمان ها هستند، بنابراین طراحی فضای سبز پشت بام این مشکل را نیز حل کرده و علاوه بر ایجاد فضایی دلنشین و زیبا برای پشت بام ، کاربری مناسبی نیز برای آن ایجاد می کند. برای طراحی بام سبز باید از کمک شرکت طراحی روف گاردن کمک گرفت.

 

طراحی روف گاردن قیمت
طراحی روف گاردن

 

قیمت طراحی روف گاردن

قیمت طراحی روف گاردن به عوامل مختلفی بستگی دارد. مراحل طراحی روف گاردن شامل بخش زیرسازی که عایق کاری، زهکشی و کف سازی را شامل می شود و طراحی فضای سبز پشت بام و طراحی مبلمان آن است. هرکدام از این مراحل با توجه به کیفیت و نوع متریال مورد استفاده و هم چنین کیفیت اجرای آن ها، بازه قیمت گسترده ای دارد.بنابراین مهم ترین نکته در تعیین قیمت طراحی روف گاردن کمک گرفتن از تیم متخصص و با تجربه ای است که به تمامی نکات طراحی فضای سبز پشت بام مسلط باشد.

نکته ای که باید در طراحی فضای سبز پشت بام مورد توجه قرار بگیرد، نوع گیاهان است. قیمت طراحی باغ روی پشت بام، به نوع گیاهان و تراکم آن ها وابسته است. اما نباید فراموش کرد که هرنوع گیاهی برای اقلیم و آب و هوای خاصی کاشته می شود و رشد می کند. اگر بدون توجه به این موضوع گیاهان غیر بومی در طراحی روف گاردن به کار بروند، نتیجه مطلوبی نخواهد داشت و بعد از مدت کوتاهی گیاهان از دست می روند. یکی از عواملی که بر قیمت طراحی روف گاردن تاثیر می گذارد، دستمزد شرکت طراحی روف گاردن می باشد.

 

شرکت طراحی روف گاردن

امروزه پیدا کردن شرکت طراحی روف گاردن به یکی از دغدغه های پیمانکاران و صاحب خانه ها تبدیل شده است. گسترش زندگی آپارتمانی و کمبود فضاهای طبیعی شهری نیاز انسان را به استفاده از فضاهای باز افزایش داده است، این امر باعث استفاده بهینه پیمانکاران از فضای پشت بام خانه ها شده و تمایل آن ها را به طراحی و اجرا را افزایش داده است.

 

نمونه روف گاردن
طراحی روف گاردن کوچک

 

ویژگی های طراحی روف گاردن

امروزه به دلیل افزایش جمعیت و سبک زندگی آپارتمان نشینی، لزوم ایجاد فضای سبز بیشتر احساس می شود. حیاط های کوچک و باغچه ها از آپارتمان ها حذف شده و زندگی شهری، خاکستری و بی روح است. بهترین راهکار برای جبران فضای سبز حذف شده، طراحی باغ روی پشت بام است. طراحی انواع روف گاردن کوچک ، سنتی و مدرن مطابق با هرنوع سلیقه ای به روی پشت بام ها، تجربه فاصله گرفتن از زندگی پر سر و صدای شهری را برای ساکنان آپارتمان فراهم می سازد. روانشناسان توصیه می کنند برای کاهش استرس و اضطراب، افراد روزانه چند ساعتی را در مجاورت فضای سبز و گیاهان سپری کنند. 

 

طراحی روف گاردن مدرن
طراحی انواع مبلمان روف گاردن

 

مزایای طراحی فضای سبز پشت بام

  • بهبود منظر: یکی از مزایای مهمی که طراحی روف گاردن به دنبال دارد، بهبود دید و منظر شهری می باشد. وجود گیاهان و فضای سبز هم در روحیه ساکنان آپارتمان موثر است و هم برای سایر آپارتمان ها منظره ای زیبا ایجاد می کند.
  • کاهش آلودگی: گیاهان در کاهش آلودگی های شهری بسیار موثر هستد. بازیافت هوای آلوده و بهبود کیفیت هوا از دیگر مزایای طراحی روف گاردن است.
  • عایق صوتی: ایجاد لایه های مختلف روف گاردن به روی بام، خاصیت عایق صوتی را به وجود می آورد.
  • بهبود شرایط زندگی: ایجاد فضای سبز در بهبود روحیه افراد بسیار موثر می باشد. دیدن فضای سبز و بودن در کنار گیاهان به طرز چشمگیری در افزایش روحیه و امید به زندگی تاثیر گذار است.
  • کشت روی بام: طراحی روف گاردن مدرن می تواند به گونه ای باشد که برای کشت گیاهان بومی و بوته ای نیز فضایی فراهم شده و از محصولات آن ها استفاده کرد.
  • تنوع گیاهان و مبلمان: طراحی مبلمان و جای گذاری آن ها، قالب خاصی ندارد و با هر نوع مبلمان و طراحی فضای سبزی که در نظر کارفرما باشد، قابل اجرا است.

 

طراحی روف گاردن ساده
امکان مشاهده مناظر زیبا در روف گاردن

 

معایب طراحی فضای سبز پشت بام

معایب گاردن روف طراحی نسبت به مزایای آن قابل چشم پوشی است و اگر اصول طراحی روف گاردن به طور کامل رعایت شود، دیگر مشکلی برای اجرای آن وجود نخواهد داشت. یکی از مشکلات طراحی روف گاردن وزن بالای آن است. اگر بام نتواند وزن روف گاردن را تحمل کند، سقف دچار نشست شده و به ساختمان خسارت وارد می شود. نگهداری گیاهان روف گاردن نیز نیاز به تخصص و مهارت دارد. 

 

طراحی روف گاردن مدرن
روف گاردن مدرن با انواع کف سازی ها

 

انواع روف گاردن از لحاظ سیستم

انواع سیستم های روف گاردن بر اساس سلیقه کارفرما و گاها تحمل بار سقف انتخاب می شود. طراحی روف گاردن ساده در چهار دسته تقسیم بندی می شود.

 

بام گسترده روف گاردن

بام گسترده به معنای پوشش فضای گسترده تری از بام است. این روش قابل اجرا روی بام های صاف و مسطح است و بیشتر در کشورهای اروپایی مانند آلمان و … قابل انجام است. پوشش گیاهی روش گسترده، تنوع گیاهی کمی دارد. از گیاهان زینتی در کناره های بام استفاده شده و تمرکز بیشتر در حاشیه ها است. ارتفاع کلی بام سبز در روش گسترده نسبت به سایر روش ها کمتر می باشد. 

طراحی فضای سبز پشت بام با روش گسترده در ساختمان های قدیمی که مقاومت سازه ای آن ها پایین تر است، توصیه می شود زیرا بار روف گاردن را در سطح بام پخش می کند. اجرا و نصب بام گسترده هزینه کمتری داشته و زمان لازم برای نصب آن نیز کوتاه تر است. بام های گستره به طور خاص مهندسی شده اند تا قادر به مقاومت در برابر شرایط بد آب و هوایی به خصوص باد های شدید و خشکسالی باشند.

 

نمونه روف گاردن
بام گسترده روف گاردن

 

بام فشرده روف گاردن

در طراحی روف گاردن فشرده ، امکان کاشت گیاهان در عمق ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر وجود دارد و این در حالی است که در روش گسترده نهایتا تا ۱۵ سانتی متر اجازه کاشت گیاه داریم. در طراحی روف گاردن با شیوه فشرده از گیاهان متنوع استفاده می شود. باید دقت کرد گیاهان ریشه مهاجم نداشته باشند زیرا ممکن است به سازه آسیب برسانند. طراحی باغ روی پشت بام اغلب با شیوه فشرده قابل انجام است. هزینه نصب و نگهداری در این روش نسبت به شیوه گسترده بالاتر است اما زیبایی و جذابیت بیشتری نیز دارد.

 

طراحی فضای سبز پشت بام
بام فشرده روف گاردن

 

بام مدولار (جعبه گیاه) روف گاردن

در این روش گیاهان در جعبه های مخصوصی کاشته شده و در سراسر بام مورد استفاده قرار می گیرند. این روش برای ساختمان های مسکونی بیشتر متعارف است. آبیاری و نگهداری جعبه گیاه ها به دلیل حساسیتی که دارند، باید دقیق و اصولی انجام شود. اجرای این روش به صورت پرتابل نیز می باشد. بنابراین بار وارده به بام بار زنده محسوب می شود. البته جعبه گیاه ها هم به صورت ثابت و هم به صورت متحرک یا پرتابل کار می شوند. هزینه اجرای بام مدولار به دلیل عدم نیاز به زیرسازی و ایجاد لایه های مختلف کمتر بوده و به صرفه می باشد.

 

طراحی فضای سبز پشت بام
استفاده از فلاورباکس در طراحی روف گاردن

 

بام ترکیبی روف گاردن

بام ترکیبی همان طور که از نلامش مشخص است، با ترکیب دو شیوه فشرده و گسترده طراحی می شود. ظرفیت تحمل بار این نوع سقف بیشتر بوده و طرح های متنوع و جذابی را می توان با آن ها اجرا کرد. از روش ترکیبی برای طراحی روف گاردن هتل ها، پاساژ ها، مراکز خرید و ساختمان های اداری می توان بهره برد.

 

طراحی روف گاردن مدرن
طراحی بام ترکیبی 

 

عناصر طراحی روف گاردن

در طراحی روف گاردن ساده به عناصر مختلفی نیاز است. این عناصر با توجه به کاربری ساختمان، سلیقه کارفرما، اقلیم منطقه و … قابل تغییر هستند. در ادامه به معرفی عناصر طراحی روف گاردن ساده پرداخته می شود.

 

مبلمان روف گاردن

در دسته بندی مبلمان روف گاردن ، آبنماها، فواره ها، میز آتش و آلاچیق قرار می گیرد. برای انتخاب درست مبلمان روف گاردن باید ابتدا به اقلیم منطقه توجه کرد. نوع آب و هوا، میزان رطوبت موجود در هوا، مقدار بارش، سرعت باد و … همگی در تعیین جنس مبلمان و فرم آن ها موثر هستند. مبلمان ترموود رایج ترین متریال مبلمان در طراحی روف گاردن است. به عنوان مثال استفاده از فلز مشکلاتی مانند زنگ زدگی را به دنبال خواهد داشت و یا استفاده از بتن به دلیل وزن بالایی که دارد، بار مرده زیادی را به سقف تحمیل می کند.

 

طراحی روف گاردن مدرن
استفاده از میز آتش در طراحی روف گاردن

 

در طراحی مبلمان روف گاردن اصول کلی وجود دارد. معماری فضا مهم ترین این اصول است. منظور از معماری فضا هم خوانی و هم سویی با محیط پیرامون است. توجه به نوع کف سازی ها، متریال دیواره های جان پناه، حتی متریال نماسازی ساختمان نیز می تواند در طراحی درست مبلمان کمک کننده باشد. استفاده از آبنماها یا میز های آتش برای طراحی روف گاردن کوچک توصیه نمی شود. هم چنین انواع آلاچیق های فلزی ، شیشه ای ، چوبی و … برای روف گاردن های مدرن و سنتی گزینه مناسبی هستند.

 

طراحی روف گاردن مدرن
سایبان های چوبی روف گاردن

 

فضای سبز روف گاردن

طراحی فضای سبز روف گاردن اصول کلی دارد. این اصول شامل تراکم و تنوع است. تنوع گیاهان مورد استفاده در پشت بام با توجه به سیستم پشت بام که می تواند فشرده یا گسترده یا ترکیبی از هر دو باشد، تغییر می کند. تنوع گیاهان بام های فشرده بیشتر بوده و عمق کاشت بیشتر نیز دارند. تراکم نیز مسئله ای کاملا سلیقه ای است. طراحی فضای سبز پشت بام در سه دسته قابل انجام است.

گیاهان سطح بام

این گیاهان شاکله کلی روف گاردن را شکل می دهند و در طراحی و اجرای آن ها می توان از انواع گیاهانی که تراکم خوبی داشته و رشد آن ها سریع باشد، استفاده کرد. بهترین گیاهان مورد استفاده برای سطح بام، لیزوماکیا و گیاه ناز ژاپنی هستند.

گیاهان دیوارها

گاهی برای زیباتر کردن فضای روف گاردن از گیاهان رونده ای استفاده می شود که پوشش مناسبی برای دیواره ها ایجاد کنند و به نوعی دیوار سبز به وجود بیاید. انواع پیچک ها مانند پیچک امین الدوله و پیچک خشت گزینه های مناسبی هستند.

 

طراحی فضای سبز پشت بام
دیوار سبز پشت بام

 

درختچه ها

دسته آخر درختچه ها و گل ها هستند که هم می توان با کمک زیرسازی آن ها را روی سطح بام کاشت و هم با کمک جعبه گیاه ها ، از آن ها در فضای بام بهره برد. گیاهانی مانند درختچه توری ، درختچه فوتونیا ، انواع گل ها و … مناسب برای طراحی باغ روی پشت بام هستند.

 

نمونه روف گاردن
استفاده از پیچک های رونده در طراحی روف گاردن

 

نورپردازی روف گاردن

طراحی نورپردازی برای روف گاردن از الزامات طراحی فضای سبز پشت بام است. نورپردازی در روف گاردن به زیبا تر شدن فضا کمک می کند. گیاهان با کمک نورپردازی با طراوت بیشتری به نظر می رسند و زیبایی های طراحی را شاخص تر و زیباتر نشان می دهد. مزایای نورپردازی شامل بهبود عملکرد شبانه، ایجاد منظر امن، بهبود شرایط نگهداری گیاهان، استفاده بهینه از تمام فضاهای موجود در شب است.

 

نورپردازی روف گاردن
نورپردازی ریسه ای روف گاردن

 

انواع تجهیزات نورپردازی شامل نورافکن ها است که برای بولد کردن المان ها مانند آبنماها، آلاچیق ها و میزهای آتش استفاده می شود. نورپردازی زمینی مخفی یا دفنی برای مشخص کردن مسیر و نورپردازی ملایم بخشی از بام استفاده می شود. چراغ های پایه دار کوتاه برای شاخص کردن مسیرهای پیاده رو مورد استفاده قرار می گیرد. لامپ های زیرپله ای معمولا به صورت مخفی کار شده و برای قسمت هایی از بام است که اختلاف سطح دارند. چراغ های ال ای دی و ریسه های نیز در طراحی روف گاردن مدرن مورد استفاده قرار می گیرند.

 

نورپردازی روف گاردن
نورپردازی زیرپله ای روف گاردن

 

چراغ های دیوار کوب از نوع دکوری نیز برای طراحی روف گاردن ساده مورد استفاده قرار می گیرد. چراغ های دیوار کوب برای دیوار هایی که به عنوان دیوار سبز کار می شوند، رایج است. تمامی روش های نورپردازی متمرکز و گسترده برای طراحی نورپردازی روف گاردن مورد استفاده قرار می گیرند. نورهای گسترده بدون تاکید بر المان خاصی به روشن کردن محوطه در شب می پردازد و نورپردازی متمرکز برای تمرکز بر المان ها نصب می شود. 

ایمنی نورپردازی

المان های نورپردازی مانند پریز ها، کلیدها و … از دسترس کودکان دور باشند و کاور شده باشند تا در معرض رطوبت نباشند.

شدت نورپردازی

شدت نورپردازی روف گاردن باید به گونه ای باشد که برای ساختمان های مجاور مزاحمت ایجاد نکند و شدت آن زیاد نباشد.

رنگ نورپردازی

رنگ نورپردازی بهتر است تک رنگ باشد و برای طراحی روف گاردن مدرن نیز می توان از ترکیب یک تا دو رنگ استفاده کرد.

 

نورپردازی روف گاردن
استفاده از چراغ های پایه کوتاه برای تورپردازی پشت بام

 

معیارهای طراحی روف گاردن

هدف از طراحی باغ روی پشت بام می تواند موارد گوناگونی باشد. پیش تر نیز به بررسی لزوم طراحی فضای سبز پشت بام پرداخته شده است. در ادامه به توضیح آن ها پرداخته می شود.

 

کنترل نور خورشید در طراحی روف گاردن

پوشش گیاهی روف گاردن می تواند به عنوان یک عایق حرارتی مناسب برای بام عمل کند. تابش شدید نور خورشید در تابستان ها و روزهای داغ سال ممکن است باعث بالا رفتن دمای داخل ساختمان شود. طراحی روف گاردن به کاهش این دما کمک کرده و تابش نور خورشید را کنترل می کند.

 

ایجاد حریم خصوصی در روف گاردن

می توان با کاشت انواع درختچه ها و جای گذاری فلاورباکس ها اطراف بام حریمی مشخص برای پشت بام ایجاد کرد. ایجاد حریم خصوصی به کمک پوشش های گیاهی به روی پشت بام این امکان را برای ساکنین ایجاد می کند تا در فضای روف گاردن با آرامش خاطر و حفظ حریم، استراحت کنند و از فضای سبز استفاده کنند.

 

طراحی روف گاردن ساده
ایجاد محرمیت با کمک گیاهان پشت بام

 

ایجاد نقطه تمایز در روف گاردن

یکی از کاربرد های طراحی روف گاردن ایجاد نقطه تمایز به روی پشت بام است. گاهی به دلایل مختلف نیاز داریم بخشی از بام از بخش های دیگر جدا باشد. این دلایل ممکن است تاسیسات الکتریکی یا مکانیکی و … باشد. روف گاردن در جداسازی این فضاها از سایر قسمت های پشت بام کمک کننده است.

 

نحوه آبیاری فضای سبز پشت بام

بهترین سیستم آبیاری روف گاردن سیستم بازیافتی است. طریقه کارکرد این سیستم جمع آوری آبی باران و پمپاژ آن به گیاهان و جعبه گیاه ها است. به دلیل کمبود بارندگی در بیشتر مناطق ایران از سیستم آبیاری قطره ای با منابع آب شهری استفاده می کنند. سیستم آبیاری قطره ای برای جعبه گیاه ها بیشترین کاربرد را دارد و هزینه های نگهداری بعد از کاشت را کاهش می دهد. سیستم سوم، سیستم آبپاشی است. این شیوه آبیاری به علت تابش آفتاب و تبخیر آب، به اندازه روش قطره ای کارآمد نیست. برای پوشش کف سازی چمت طبیعی روش آبپاشی توصیه می شود.

 

طراحی روف گاردن
سیستم قطره ای آبیاری روف گاردن

 

انواع سبک طراحی روف گاردن

روف گاردن در سبک های مختلفی طراحی و اجرا می شود. سبک های مختلف کلاسیک، مدرن و سنتی، از جمله سبک های مختلف طراحی باغ روی پشت بام است.

 

طراحی فضای سبز پشت بام
روف گاردن گسترده

 

طراحی روف گاردن کلاسیک

طراحی روف گاردن کلاسیک با ایده های جذابی قابل اجرا است که مرطوب به نظم هندسی و اجرای آن می شود. در ادامه به بررسی این شیوه ها پرداخته می شود.

 

باغ گره ای روف گاردن کلاسیک

از نشانه های طراحی روف گاردن کلاسیک استفاده از اشکال هندسی، تقارن و الگوهای تکرار شونده است. باغ گره ای هر سه ویژگی را دارد. درختچه های شمشاد با تزئین گره از پر استفاده ترین انواع پوشش گیاهی در طراحی روف گاردن کلاسیک گره ای هستند. پلان باغ گره ای به دلیل نظم و هندسه جذابی که دارد، بسیار زیبا است.

 

طراحی روف گاردن کلاسیک
پلان روف گاردن کلاسیک

 

باغ پر پیچ و خم روف گاردن کلاسیک

باغ پر پیچ و خم بسیار سرگرم کننده و جذاب است. در طراحی این سبک از گیاهان سبز و مرتب شده ای استفاده می شود که به صورت اشکال هندسی رشد می کنند. این گیاهان معمولا ارتفاع زیادی دارند تا مسیرهای گیج کننده ای را ایجاد کنند. طراحی روف گاردن کلاسیک به سبک پر پیچ و خم در اروپا بسیار رایج است.

 

طراحی روف گاردن کلاسیک
نمونه کوچکی از باغ پر پیچ و خم کلاسیک

 

باغ شطرنجی روف گاردن کلاسیک

برای ساخت صفحه های شطرنج در طراحی روف گارد کلاسیک به شیوه شطرنجی از سنگ فرش های بتنی بزرگ و پالت رنگی سیاه و سفید استفاده می شود. استفاده از این شیوه در گذشته بیشتر مرسوم بوده و امروزه چندان استفاده ندارد.

 

اصول طراحی روف گاردن کلاسیک

در بین سبک های مختلف، طراحی روف گاردن کلاسیک بسیار محبوب می باشد. اصول طراحی روف گاردن کلاسیک از گیاهان دائمی و هرس پذیر پیروی می کند. زیرا پوشش گیاهی روش کلاسیک به طور هندسی و منظم است و همیشه سبز بودن آن ها یکی از اصول طراحی روف گاردن کلاسیک است. گیاهان مورد استفاده در طراحی روف گاردن کلاسیک شامل یاش هلندی، شمشاد طلایی، شمشاد سبز، گل های رونده، لامسیون، باکسوس و کامس پاریس و … هستند. از گل های رونده برای طراحی پوشش سبز آلاچیق ها و سایبان ها استفاده می شود.

 

طراحی روف گاردن کلاسیک
الگوهای منظم در طراحی روف گاردن کلاسیک

 

تناسب و تقارن در اصول طراحی روف گاردن کلاسیک از اهمیت زیادی برخوردار است. از این رو حتی در طراحی نورپردازی ها نیز از المان های خطی و منظم ریسه ای استفاده می شود. باغچه های روف گاردن کلاسیک به طور هندسی و منظم طراحی می شوند. مصالحی مانند آجر و سیمان بهترین نوع متریال برای طراحی روف گاردن کلاسیک است. باید توجه داشت پالت رنگی محدود از اصول طراحی روف گاردن کلاسیک است و نمی توان از رنگ های بسیار متنوع در سبک کلاسیک استفاده نمود.

 

طراحی روف گاردن مدرن

سبک مدرن در طراحی روف گاردن سبکی بسیار خاص و متفاوت است. در این روش از انحناها و قوس ها کمک زیادی گرفته می شود. دست طراح لند اسکیپ در طراحی روف گاردن مدرن باز است و با کمی خلاقیت و هنر، طرح های زیبا و جدیدی را به وجود می آورد. طراحی روف گاردن مدرن پیرو سبک مینیمال است و طرح هایش را در سادگی خلاصه می کند. در طراحی روف گاردن مدرن یا تماما از خطوط راست و غیر منحنی استفاده می شود و یا تنها از قوس ها و طرح های منحنی استفاده می کنند. 

 

طراحی روف گاردن مدرن
طراحی و اجرای جعبه گیاه در شیوه طراحی مدرن

 

طراحی و اجرای جزئیات در طراحی روف گاردن مدرن از اهمیت بالایی برخوردار است. نکاتی هم چون جزئیات نورپردازی ها، المان های مبلمان، کفسازی ها و … در همراهی و همخوانی با یکدیگر طراحی شده و طرح ساده و مدرنی را به وجود می آورند. مصالح بتن، فلز و شیشه بیشترین کاربرد را در طراحی روف گاردن مدرن دارند.در ادامه به نکاتی درباره طراحی روف گاردن مدرن پرداخته می شود. طراحی مدولار به شیوه فلاور باکس های متحرک و ثابت از روش های محبوب و رایج طراحی روف گاردن مدرن است.

 

اصول طراحی روف گاردن مدرن

طراحی روف گاردن مدرن اصول و قوائد خاصی دارد که در ادامه به بررسی آن ها پرداخته می شود. برای طراحی روف گاردن مدرن باید به حجم، ارتفاع و نوع گیاهان دقت زیادی کرد. رنگ و بو نیز در اصول طراحی روف گاردن مدرن بسیار قابل توجه است. در روش مدرن اغلب از گیاهانی استفاده می کنند که تراکم زیادی نداشته و با فاصله و نظم مشخصی قرار می گیرند.

 

طراحی روف گاردن مدرن
استفاده از جعبه گیاه در طراحی روف گاردن مدرن

 

طراحی صحیح نورپردازی به زیبایی، بهتر دیده شدن گیاهان، طراوت آن ها و … کمک شایانی می کند. استفاده از انواع لامپ های مخفی، نور ریسه ای، لامپ های متمرکز و خطی در طراحی نورپردازی روف گاردن مدرن توصیه می شود. مبلمان مدرنی که در طراحی فضای سبز پشت بام استفاده می شود، با معماری محیط هم خوان است و بر خلاف مبلمان کلاسیک جزئیات و تزئینات اضافه ندارد. جنس آن ها می تواند از حصیر، چوب، بتن، فلز و … باشد.

 

طراحی روف گاردن کوچک
روف گاردن کوچک با طراحی مدولار

 

اصول طراحی روف گاردن کوچک

یکی از ترفندهایی که با آن می‌توان فضای روف گاردن کوچک را بزرگ تر نشان داد، استفاده از رنگ‌های مناسب است. برای بزرگ تر نشان دادن هر فضایی بهترین رنگ‌ها، رنگ‌های روشن و ملایم هستند. برای مثال اگر قرار است دیوارها را با چوب پلاست پوشانده شود، باید سراغ رنگ‌های روشن رفت. یکی از بهترین ایده ها در طراحی روف گاردن کوچک ، استفاده از گلدان های بزرگ یا فلاور باکس ها است. بنابراین روش مدولار روش مناسبی برای طراحی روف گاردن کوچک است.

 

طراحی روف گاردن کوچک
طراحی روف گاردن کوچک

 

در طراحی روف گاردن کوچک بهتر است از المان های سنگین و جاگیر مانند آلاچیق ها، سایبان های بزرگ و میزهای چندنفره استفاده نکرد. پوشش گیاهی تا حد امکان بیشترین فضای روف گاردن کوچک را اشغال می کند. بنابراین بهتر است از تنوع زیاد گیاهی پرهیز کرده و سبک ساده و مینیمال را در پیش بگیریم. طراحی روف گاردن کوچک با رعایت اصول طراحی روف گاردن ، نتیجه ای جذاب و چشم نواز خواهد داشت.

 

نمونه روف گاردن
نمونه ای دیگر از باغ کلاسیک اروپایی

 

اصول طراحی روف گاردن سنتی

حوضچه های آب و آب نماهای کوچک در حیاط های خانه های ویلایی قدیمی ، یکی از جاذبه های این گونه منازل محسوب می شوند. برای طراحی روف گاردن سنتی نیز می توان از وجود این گونه المان ها بهره برد. در طراحی روف گاردن سنتی بیشتر از متریال و مصالح سنتی مانند آجر، سنگ یا چوب استفاده می شود. تنوع پوشش گیاهی در طراحی روف گاردن سنتی هم می توان کم و هم زیاد باشد.

 

طراحی روف گاردن سنتی
روف گاردن سنتی

 

ضوابط طراحی روف گاردن

اولین برای ضوابط طراحی روف گاردن انتخاب سبک طراحی آن است که شما می توانید بعد از انتخاب سبک طراحی دلخواه خود، گیاهان و مبلمان و سایر وسایل مورد نیاز را با توجه به سبکی که در نظر گرفته اید انتخاب کنید.

  • زیرسازی استاندارد طراحی روف گاردن یا بام سبز ساختمان از جمله ضوابط طراحی روف گاردن است.
  • برای کاشت انواع گیاهان باید بستری را فراهم کرد تا آن‌ها به خوبی بتوانند رشد کنند و همیشه سبز بمانند.
  • استفاده از گیاهان مقاوم و همیشه سبز به جهت حفظ سرزندگی روف گاردن از دیگر ضوابط طراحی روف گاردن است.
  • یکی از اهداف گاردن روف طراحی ، گذراندن اوقات فراغت است پس باید به امکانات رفاهی مانند طراحی آلاچیق یا قرار دادن میز و صندلی نیز توجه داشت.

امتیاز این مطلب:

امتیاز ۴.۰ از ۵ - از مجموع ۳ رای

نظرات کاربران

نام
نام خانوادگی
دیدگاه شما