طراحی داخلی آزمایشگاه

طراحی داخلی آزمایشگاه

تعداد ارائه دهنده ها

۱ ارائه دهنده

توضیحات قیمت

مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر قیمت طراحی داخلی آزمایشگاه شامل متراژ، نوع مصالح مصرفی و سبک طراحی می باشند. لازم به ذکر است که طراحی داخلی آزمایشگاه باید بر اساس سلیقه، بودجه و نیاز کارفرما صورت گیرد. برای برآورد قیمت طراحی داخلی آزمایشگاه و پیشبرد پروژه ی خود، می توانید با همکاران ما در شرکت عمران مدرن تماس بگیرید.
intro
comment
bookmark
share

شهر

شهر را مشخص کنید

خدمات مرتبط در عمران مدرن

طراحی داخلی آزمایشگاه

فروشندهمحلشماره تماس
عمران مدرن

عمران مدرن

۵

location

تهران

phone۰۲۱۶۲۹۹۹۶۷۵
ابتدا
۱
انتها

معرفی کالا

نظرات کاربران

طراحی داخلی آزمایشگاه

طراحی داخلی آزمایشگاه ، امروزه به یکی از مهم ترین عوامل موثر بر رضایت افراد و بازدهی بیشتر کارکنان تبدیل شده است. علاوه بر بحث برندینگ، طراحی داخلی آزمایشگاه به دلیل ارتباط مستقیم با سلامت افراد، از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. لذا ضروری است بخش های مختلف طراحی داخلی آزمایشگاه همچون انتخاب رنگ، متریال و نحوه ی نورپردازی، به صورت اصولی و فکر شده انجام شوند. همچنین لازم به ذکر است که طراحی داخلی آزمایشگاه باید بر اساس سلیقه، بودجه و نیاز کارفرما صورت گیرد. در نتیجه ارائه ی راهکارهایی جهت کاهش هزینه ی تمام شده ی طراحی داخلی آزمایشگاه ، می تواند مفید واقع شود. در این مقاله به بررسی نکاتی در خصوص طراحی داخلی آزمایشگاه خواهیم پرداخت.  

 

طراحی داخلی آزمایشگاه
نمونه طراحی داخلی آزمایشگاه

 

قیمت طراحی داخلی آزمایشگاه

قیمت طراحی داخلی آزمایشگاه بر اساس فاکتورهای متعددی تعیین می شود. مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر قیمت طراحی داخلی آزمایشگاه شامل متراژ، نوع مصالح مصرفی و سبک طراحی می باشند. قابل حدس است که با افزایش متراژ و اضافه شدن جزئیات به طراحی، قیمت طراحی داخلی آزمایشگاه افزایش پیدا خواهد کرد. یکی از سبک های محبوب در طراحی داخلی آزمایشگاه ، سبک مدرن می باشد. در طراحی داخلی آزمایشگاه به سبک مدرن، جزئیات و عناصر دکوری به حداقل می رسد و طراحی به صورت مینیمال انجام می شود. لذا قیمت طراحی داخلی آزمایشگاه مدرن در صورت عدم به کارگیری تجهیزات و تکنولوژی فوق العاده، پایین تر خواهد بود. 

 

طراحی داخلی آزمایشگاه
استفاده از متریال چوب در طراحی داخلی آزمایشگاه

 

برای برآورد قیمت طراحی داخلی آزمایشگاه و پیشبرد پروژه ی خود، می توانید با همکاران ما در شرکت عمران مدرن تماس بگیرید.

 

دلایل اهمیت طراحی داخلی آزمایشگاه

با گذشت زمان، تمامی افراد اعم از طراحان، سرمایه گذاران و پزشکان، متوجه اهمیت مسائل زیبایی شناختی در طراحی داخلی آزمایشگاه شدند. در جامعه ی امروز، با توجه به گسترش شهرها و افزایش تعداد آزمایشگاه ها، رقابت میان آن ها به شدت افزایش یافته است. به طوری که کیفیت خدمات ارائه شده توسط آزمایشگاه، به تنهایی برای جذب مشتری و جلب رضایت افراد کافی نیست. رعایت نکاتی در خصوص طراحی داخلی آزمایشگاه ، از جمله مواردی است که می تواند بر موفقیت آزمایشگاه تاثیر بگذارد. همچنین از دیگر دلایل اهمیت طراحی داخلی آزمایشگاه ، می توان به نقش آن در بهبود عملکرد و افزایش راندمان کاری پرسنل اشاره کرد. در صورتی که طراحی داخلی آزمایشگاه به صورت اصولی و بر اساس ضوابط و نکاتی که جلوتر به آن ها اشاره خواهیم کرد، صورت گیرد، می تواند نقش موثری بر بازدهی افراد داشته باشد. 

 

انواع فضاهای آزمایشگاه

از آن جا که محیط های درمانی به طور مستقیم با سلامت روحی و جسمی افراد مرتبط هستند، طراحی داخلی آن ها تا حد زیادی وابسته به مقررات مشخصی می باشد. در ابتدا برای شروع پروسه ی طراحی داخلی آزمایشگاه ، ضروری است با فضاهای آن آشنایی داشته باشیم تا بتوانیم بهترین تصمیمات را در خصوص طراحی داخلی آن بگیریم. آزمایشگاه ها از جمله فضاهای بهداشتی و درمانی ای هستند که می توانند به طور مستقل یا داخل سایر مجموعه های درمانی همچون بیمارستان طراحی شوند. معمولا ریزفضاهای آزمایشگاه ها بر اساس تخصصی بودن آن تغییر می کند. رایج ترین ریزفضاها در طراحی داخلی آزمایشگاه شامل موارد زیر می باشند.

  • پذیرش
  • بخش نمونه گیری
  • محل جمع آوری نمونه ها
  • اتاق پرسنل
  • سالن آزمایش نمونه ها
  • اتاق کشت انگل
  • سالن انتظار
  • سرویس بهداشتی
  • اتاق مسئول آزمایشگاه
  • بخش جواب دهی

 

طراحی داخلی آزمایشگاه
بخش آزمایشگاهی در طراحی داخلی آزمایشگاه

 

رنگ در طراحی داخلی آزمایشگاه

رنگ ها از اولین و مهم ترین عواملی هستند که بر روحیات مخاطب تاثیر دارند. طراحی داخلی آزمایشگاه تنها در صورتی می تواند موفقیت آمیز باشد که انتخاب رنگ بر اساس ویژگی های جامعه ی هدف انجام شود. به عنوان مثال برخی آزمایشگاه ها صرفا برای بیماری های خاصی یا گروه سنی مشخصی طراحی و ساخته می شوند. در طراحی داخلی آزمایشگاه با چنین شرایطی، در نظر گرفتن روحیات افراد اهمیت بسزایی دارد. اگر مخاطب اصلی فضا کودکان باشند، بهتر است از رنگ های شاد در طراحی داخلی آزمایشگاه استفاده شود. این در حالی است که استفاده از رنگ های روشن و خنثی همچون طوسی، برای طراحی داخلی آزمایشگاه ویژه بزرگسالان کاربرد بیشتری دارد.

 

طراحی داخلی آزمایشگاه
استفاده از رنگ های شاد برای آزمایشگاه ویژه کودکان

 

مهم ترین نکته در انتخاب رنگ برای طراحی داخلی آزمایشگاه ، استفاده از رنگ هایی است که القا کننده ی حس تمیزی و پاکیزگی هستند. بدین منظور پرکاربرد ترین رنگ در طراحی داخلی فضاهای درمانی همچون آزمایشگاه، رنگ سفید می باشد. استفاده از رنگ سفید علاوه بر القای حس تمیزی، با بازتاب بیشتر نور در فضای داخلی، باعث بزرگ تر به نظر رسیدن فضا می شود. در رنگ آمیزی فضاها برای طراحی داخلی آزمایشگاه توجه داشته باشید که عدم استفاده از پالت ها و ترکیب های رنگی، محیطی بی روح ایجاد خواهد کرد. لذا همواره تلاش کنید با استفاده از ترکیب درست رنگ ها، به آزمایشگاه خود هویت ببخشید.

 

طراحی داخلی آزمایشگاه
به کارگیری رنگ سفید در طراحی داخلی آزمایشگاه

 

متریال در طراحی داخلی آزمایشگاه

رعایت بهداشت و ایجاد محیطی پاکیزه، از نکات کلیدی در طراحی داخلی آزمایشگاه ها می باشد. برای دستیابی به این امر، ضروری است در انتخاب مصالح به مقاومت آن ها در برابر رطوبت و آب توجه شود. بهتر است از مصالح بهداشتی همچون کورین و SPL برای سطوح کابینت ها استفاده شود. این مصالح علاوه بر آن که قابلیت شستشوی مداوم را دارا هستند، در برابر مواد شیمیایی و اسیدی نیز واکنشی نشان نمی دهند. به طور کلی مصالح مصرفی در طراحی داخلی آزمایشگاه باید دارای ویژگی های زیر باشند:

  • مقاومت بالا در برابر رطوبت 
  • قابلیت شستشو 
  • عدم واکنش با مواد شیمیایی و اسیدی
  • مقاومت بالا در برابر گرما، ضربه و خط و خش
  • امکان نگهداری و تعمیر آسان
  • القای حس تمیزی و پاکیزگی

 

طراحی داخلی آزمایشگاه
کاربرد کورین برای سطح کابینت ها

 

نورپردازی آزمایشگاه

نورپردازی از جهات مختلفی در طراحی داخلی آزمایشگاه اهمیت دارد. اولین و مهم ترین نقش نورپردازی در فضای داخلی، ایجاد محیطی روشن برای انجام فعالیت های متداول آزمایشگاه می باشد. بر اساس ضوابط و استانداردها، حداقل روشنایی لازم برای آزمایشگاه ۱۰۰ لوکس می باشد. تامین نور کافی در طراحی داخلی آزمایشگاه ، بر افزایش دقت پرسنل هنگام کار و بهبود عملکرد آنان تاثیر مثبت دارد. البته توجه داشته باشید که روشنایی بیش از حد معقول، سبب خیرگی و کاهش راندمان پرسنل خواهد شد. 

 

طراحی داخلی آزمایشگاه
ترکیب نور طبیعی و مصنوعی در آزمایشگاه

 

تامین روشنایی لازم در طراحی داخلی آزمایشگاه ، به دو صورت طبیعی و مصنوعی صورت می گیرد. بر خلاف بسیاری از محیط های درمانی، در طراحی داخلی آزمایشگاه بهتر است تا حد امکان از بازشو برای بهره مندی از نور طبیعی استفاده نشود. تعبیه ی پنجره در فضای آزمایش نمونه ها، احتمال ورود آلودگی و حشرات را به داخل محیط آزمایشگاه بالا می برد. در نتیجه توصیه می شود حتما از پنجره های دوجداره استفاده شود و یا روشنایی صرفا توسط نور مصنوعی تامین گردد.

 

طراحی داخلی آزمایشگاه
تامین روشنایی توسط نور مصنوعی 

 

نکات طراحی داخلی آزمایشگاه

  • تعبیه ی فضای نشستن در سالن انتظار: اغلب افرادی که به آزمایشگاه مراجعه می کنند، در شرایط بیماری هستند. لذا تعبیه ی فضای کافی نشستن در سالن انتظار از ضروریات طراحی داخلی آزمایشگاه محسوب می شود. انتخاب مبلمان این بخش باید متناسب با سبک طراحی داخلی آزمایشگاه و متراژ آن صورت گیرد. به عنوان مثال در طراحی داخلی آزمایشگاه مدرن از مبلمان مینیمال و کوچک استفاده می شود. 

 

طراحی داخلی آزمایشگاه
تعبیه ی فضای نشستن در سالن انتظار

 

  • ایجاد حریم برای هر بخش: یکی از دیگر نکات مهم برای طراحی داخلی آزمایشگاه ، ایجاد حریم برای بخش های مختلف همچون اتاق نمونه گیری و سرویس بهداشتی می باشد. برای این منظور می توان از پارتیشن برای جداسازی فضاها استفاده کرد. همچنین بهتر است ارتباط مستقیمی بین سرویس بهداشتی و محل جمع آوری نمونه های ادرار و مدفوع وجود داشته باشد تا فرد مجبور به عبور از سایر فضاها نشود. 

 

طراحی داخلی آزمایشگاه
ایجاد دریچه برای جمع آوری نمونه ها در سرویس بهداشتی

 

  • تعبیه روشویی: همان طور که پیش تر ذکر شد، یکی از موارد کلیدی در طراحی داخلی آزمایشگاه ، ایجاد محیطی بهداشتی و پاکیزه می باشد. بهتر است در فضاهای مختلف آزمایشگاه از روشویی استفاده شود. حتی در صورت امکان، بهتر است که در سالن آزمایش نمونه ها شیرآلات خودکار به کار گرفته شوند تا کمترین تماس و انتقال آلودگی اتفاق بیفتد. 

 

طراحی داخلی آزمایشگاه
تعبیه ی روشویی در بخش آزمایشگاهی

 

  • سبزینگی: استفاده از گیاهان طبیعی و مصنوعی در طراحی داخلی آزمایشگاه ، علاوه بر جذابیت بصری، مزایای متعددی همچون تولید اکسیژن و تهویه ی هوا را در پی دارد.  

 

طراحی داخلی آزمایشگاه
تعبیه ی روشویی در بخش آزمایشگاهی

 

  • توجه به بخش پذیرش: از قسمت های اصلی در طراحی داخلی آزمایشگاه ، بخش پذیرش می باشد. جانمایی این بخش باید به نحوی باشد که افراد هنگام ورود به آزمایشگاه، به راحتی بتوانند آن را تشخیص دهند. همچنین باید در نزدیکی سالن انتظار قرار گیرد تا امکان ارتباط بین پرسنل و مراجعین وجود داشته باشد. از عوامل کمک کننده در شاخص کردن بخش پذیرش، استفاده از نورپردازی و متریال های متفاوت است. 

امتیاز این مطلب:

امتیاز ۴.۰ از ۵ - از مجموع ۳ رای

نظرات کاربران

نام
نام خانوادگی
دیدگاه شما