طراحی تاسیسات برقی ساختمان

طراحی تاسیسات برقی ساختمان

دسته بندی

طراحی تاسیسات

تعداد ارائه دهنده ها

۱ ارائه دهنده
intro
comment
bookmark
share

شهر

شهر را مشخص کنید

خدمات مرتبط در عمران مدرن

طراحی تاسیسات برقی ساختمان

فروشندهمحلشماره تماس
عمران مدرن

عمران مدرن

۵

location

تهران

phone۰۲۱۶۲۹۹۹۶۷۵
ابتدا
۱
انتها

معرفی کالا

نظرات کاربران

طراحی تاسیسات برقی ساختمان

طراحی تاسیسات برقی ساختمان امکان استفاده از تجهیزات الکترونیکی و برخی تجهیزات مکانیکی را در ساختمان فراهم می کند. انواع تاسیسات برقی ساختمان شامل سیستم روشنایی کل ساختمان ، سیستم صوتی و تصویری ، آیفون ، سوکت های برق ، سیستم اطفاء حریق ، برق اضطراری و موتورخانه است.

 

طراحی تاسیسات برقی ساختمان

طراحی تاسیسات برقی ساختمان

 

مراحل طراحی تاسیسات برقی ساختمان

طراحی تاسیسات برقی ساختمان بعد از انجام طراحی معماری ، مشخص شدن جانمایی تاسیسات مکانیکی  و مشخص شدن مصرف برق هر کدام از تاسیسات مکانیکی شروع می شود. مراحل طراحی تاسیسات الکتریکی ساختمان شامل تجزیه و تحلیل بار ، تعیین ظرفیت ژنراتور ها و ترانسفورماتور ها، تعیین سایز هادی ها، بررسی افت ولتاژ بارهای واقع در دورترین نقاط ، محاسبات اتصال کوتاه ، انتخاب و تنظیم حفاظت ها، بررسی صحت عملکرد حفاظت ها، اطمینان از هماهنگی حفاظت ها و انتخاب تجهیزات جانبی است.

برای انجام درست طراحی تاسیسات الکتریکی ساختمان ، نیاز است تمام مراحل ذکر شده با دقت انجام شود. تجزیه و تحلیل بار شامل تعیین توان مورد نیاز و استقرار بار ها، تابلوهای تقسیم ، تعیین مسیر هادی ها و شناسایی طول هر مسیر و تخمین توان مصرفی کل با احتساب ضریب همزمانی و ضریب دیماند است. در ادامه با توجه به احتمال رشد بار در آینده نیاز است ظرفیت ژنراتور ها و ترانسفورماتور ها تعیین شود.

 

مراحل طراحی تاسیسات برقی ساختمان

مراحل طراحی تاسیسات برقی ساختمان

 

تعیین سایز هادی ها شامل تخمین بار هادی ها ، تعیین نوع هادی و تعیین سطح مقطع هادی بر اساس جریان مجاز است. بعد از تعیین سایز هادی ها،  محاسبه افت ولتاژ در شرایط عادی و شرایط خاص انجام شود. سپس محاسبه جریان اتصال کوتاه ماکزیمم در محل باس بار ها و محاسبه اتصال کوتاه مینیمم در انتهای خطوط انجام شود.

مرحله بعدی در طراحی تاسیسات برقی ساختمان انتخاب و تنظیم حفاظت هاست. انتخاب و تنظیم حفاظت ها باید به نحوی باشد که ظرفیت قطع کلید یا فیوز ، بالاتر از ماکزیمم جریان اتصال کوتاه متناظر باشد. جریان اسمی فیوز یا جریان تنظیم کلید از جریان تخمین زده شده برای بار کمتر نباشد. همچنین باید مشخصه حفاظت با نوع باری که حفاظت می شود متناسب باشد. برای بررسی صحت عملکرد حفاظت ها باید از حفاظت صحیح در برابر اضافه بار ، اتصال کوتاه و تماس غیر مستقیم اطمینان حاصل کرد. بعد از این مرحله نیز باید از هماهنگی حفاظت ها مطمئن شد.

مرحله آخر در طراحی تاسیسات الکتریکی ساختمان انتخاب تجهیزات جانبی از جمله سیستم های برق اضطراری و ترمینال ها است.

 

ضوابط طراحی واجرای تاسیسات برقی

نصب تاسیسات الکتریکی ساختمان

 

ضوابط طراحی تاسیسات برقی ساختمان

مبحث سیزدهم مقررات ملی ساختمان ضوابط و الزامات طراحی تاسیسات برقی ساختمان را مشخص می کند. تمام تجهیزات برقی استفاده شده باید طبق یک یا چند استاندارد معتبر ساخته شده باشد. در این آیین نامه لیست استانداردهای قابل استفاده نیز آورده شده است از جمله آن ها استاندارد ملی ایران (ISIRI) و IEC است. طبق این آیین نامه شدت روشنایی مناسب برای هر محیط کار باید لحاظ شود.

مطابق مبحث سیزده در طراحی تاسیسات الکتریکی ساختمان باید در نظر داشت که سیستم الکتریکی منتخب برای ساختمان ها سیستم TN از نوع TN-C-S یا TN-S است. مقررات لازم برای اجرای این سیستم نیز در آیین نامه ذکر شده است. هدف از تدوین این مقررات تامین ایمنی افراد ، سلامت ساختمان ، سلامت انواع تاسیسات برقی ساختمان ، تجهیزات و محتویات آن ها و آسایش ساکنین است. همچنین با رعایت آن ها به نحو صحیح، شرایط مناسبی برای درست و رضایت بخش کار کردن دستگاه های مورد استفاده فراهم می شود.

 

ضوابط طراحی تاسیسات برقی ساختمان

ضوابط طراحی تاسیسات برقی ساختمان

 

پیش بینی حداکثر توان مصرفی یکی از شرایط مهم طراحی تاسیسات الکتریکی ساختمان است. در مبحث سیزدهم ساختمان اصول اساسی در تاسیسات برق ذکر شده است. اصول حفاظت ، اصول طراحی تاسیسات برقی ساختمان ، انتخاب تجهیزات الکتریکی ، نصب و برپایی و آزمون های اولیه و کنترل در مبحث سیزدهم بیان شده است.

در بخش طراحی تاسیسات برقی دو نکته ذکر شده است که باید به آن ها توجه شود: حفاظت اشخاص ، حیوانات ، لوازم ، وسایل و ساختمان ها و کارکرد صحیح تاسیسات برقی مناسب با نوع استفاده ای که برای آن در نظر گرفته شده است تضمین شود.

 

نرم افزار های مورد استفاده در طراحی تاسیسات الکتریکی ساختمان

نرم افزار اتوکد از پرکاربردترین نرم افزارها در تمام رشته های مهندسی از جمله در طراحی تاسیسات برقی ساختمان است. نرم افزارهای CALCULUX و DAILUX در طراحی روشنایی و نورپردازی استفاده می شوند.

 

نرم افزار طراحی تاسیسات برقی ساختمان

طراحی تاسیسات الکتریکی ساختمان

 

هزینه طراحی تاسیسات برقی ساختمان

هزینه طراحی تاسیسات برقی ساختمان بر حسب تعداد طبقات توسط سازمان نظام مهندسی هر استان مشخص می شود. با افزایش تعداد طبقات هزینه نظارت و طراحی تاسیسات الکتریکی ساختمان و نظارت افزایش می یابد. تعداد تجهیزات الکتریکی موجود در ساختمان و پیچیدگی طراحی نیز در تعیین هزینه طراحی موثر است. وجود تجهیزات بیشتر باعث افزایش هزینه طراحی تاسیسات الکتریکی ساختمان می شود.

 

طراحی تاسیسات الکتریکی ساختمان

 هزینه طراحی تاسیسات الکتریکی ساختمان

 

امتیاز این مطلب:

امتیاز ۴.۰ از ۵ - از مجموع ۳ رای

نظرات کاربران

نام
نام خانوادگی
دیدگاه شما