سیم برق مفتولی

سیم برق مفتولی

دسته بندی

سیم برق

تعداد ارائه دهنده ها

۰ ارائه دهنده
intro
comment
bookmark
share

filterفیلتر کردن پیشنهادات


شهر

شهر را مشخص کنید

معرفی کالا

نظرات کاربران

سیم برق مفتولی

سیم برق مفتولی از سری کالاهای پرکاربرد در سیم کشی ساختمان ست که دارای یک عایق مسی مفتولی می باشد. این سیم در صنعت برق با عنوان سیم ثبت و یا خشک شناخته می شود.

 

 

عایق به کار رفته در سیم برق مفتولی بسته به دمای کارکرد 70 یا 105 درجه سلسیوس پلی وینیل کلراید (pvc)، از جمله پلیمرهای ترموپلاستیک، نوع C، D و E  است. پی وی سی به عنوان عایق در نگاه اول بسیار سخت و در نگاه دوم بسیار انعطاف پذیر است.

 

سیم برق مفتولی

انواع سیم برق مفتولی با سطح مقطع های متفاوت

 

انواع سیم مفتولی

تقسیم بندی سیم برق مفتولی می تواند بر اساس سطح ولتاژ مورد استفاده و همچنین جنس هادی آن انجام شود. لازم ب ذکر است که تمامی این موارد بر اساس استانداردهای ملی و یا بین الملل صورت می گیرد و تمامی تولیدکنندگان طبق این الزامات عمل می کنند.

جنس هادی

هادی سیم برق مفتولی از جنس مس آنیل شده است که ویژگی های هادی مورد استفاده در آن بایستی مطابق با الزامات استاندارد ملی ایران به شماره ISIRI 3084 و یا استاندارد بین المللی ۶۰۲۲۸ IEC باشد. سیم برق مفتولی در جنس آلومینیوم نیز قابل تهیه است. اما با توجه به کم تر بودن رسانایی آلومینیوم نسبت به مس، در سطح مقطع های کم تر از 10 میلی متر امکان بهره برداری از سیم برق مفتولی آلومینیومی نمی باشد.

سطح ولتاژ

سیم برق مفتولی در دو سطح ولتاژ 300 تا 500 و 450 تا 750 قابل استفاده می باشد. استاندارد مربوط به بهره برداری از این سیم، در سیم کشی داخلی، در دو دمای 105 و 70 درجه سلسیوس ارائه شده است. نکته قابل توجه این است که جنس عایق پلی وینیل کلراید در هر سطح ولتاژی در دمای 70 درجه از نوع C و در دمای 105 از نوعE  می باشد. ساخت سیم برق مفتولی در ولتاژ 300 تا 500 ولت بر اساس الزامات استاندارد ملی 07(607) انجام می شود. در این ولتاژ سطح مقطع سیم در دمای 105 درجه سلسیوس بین 0.5، 0.75، 1، 1.5، 2.5، 4 و 6 میلی متر متغیر و در دمای 70 درجه سانتی گراد 0.5، 0.75 و 1 میلی متر است. در این استاندارد مواردی از قبیل حداقل مقاومت عایق،  حداکثر میانگین قطر خارجی و ضخامت عایق مشخص شده است.

ساخت سیم برق مفتولی در ولتاژ 450 تا 750 ولت بر اساس الزامات استاندارد ملی 01(607) برای مصارف عمومی انجام می شود. در این حالت سطح مقطع هادی کلاس یک (سیم تک مفتولی) 1.5، 2.5، 4، 6 و 10 میلی متر می باشد.

 

ویژگی های سیم برق مفتولی

سیم برق مفتولی انتخاب بسیار مناسبی برای مصارف داخلی خانه است. چرا که مقاومت بالایی در مقابل بارهای سنگین دارد و عملکرد صحیح وسایل برقی به آن ها متکی است. این نوع سیم ها برای برق رسانی در شرایط سخت آب و هوایی بسیار مناسب هستند و احتمال ذوب شدن و یا سوختن از گرما در آن ها بسیار کم است.  

 

 قیمت سیم مفتولی مسی

سیم مفتولی  برای سیم کشی در مصارف خانگی

 

سیم برق مفتولی با توجه به عدم انعطافی که دارد به طور عمده برای استفاده در سیم کشی داخلی تابلوها و توزیع کننده های برق مناسب است. استفاده از این نوع سیم در داخل لوله و زیر گچ نیز مجاز می باشد. رنگ بندی سیم برق مفتولی مطابق با درخواست مشتری می باشد و به صورت بسته بندی حلقه ای در داخل کیسه و یا روی قرقره قابل تهیه است.

سیم برق مفتولی در مقایسه با سیم برق افشان و نیمه افشان (مفتولی تابیده شده) مقاومت کمتری دارد و به مراتب ارزان تر است. چرا که در سایر سیم ها هادی تابیده می شود و دارای طول بیشتری می باشد که این امر باعث افزایش مقاومت آن ها می شود.

 

قیمت سیم مفتولی مسی

سیم برق مفتولی با توجه به عدم انعطاف و ساختار خاصی که دارد در سیم کشی تابلو برق و داخلی ساختمان کاربرد بیشتری دارد. چرا که میزان استقامت در برابر جابه جایی در این حالت کم است. با این حال با توجه به تغییر قیمت مواد اولیه مانند مس و عایق پلی وینیل کلراید، قیمت سیم مفتولی مسی نیز متغیر است. علاوه بر آن، در صورت ترجیح کارفرما در استفاده از سیم برق مفتولی آلومینیومی باید به این نکته توجه شود که طبق استاندارد ملی تا سطح مقطع 10 میلی متر این کار مجاز نمی باشد. لازم به ذکر است که توجه به استانداردها و مقررات تولید سیم لازمه سنجش عملکرد تولیدکنندگان است. بنابراین خرید سیم برق مفتولی بایستی از برندهای معتبر و استاندارد صورت گیرد.

امتیاز این مطلب:

امتیاز ۴.۰ از ۵ - از مجموع ۳ رای

نظرات کاربران

نام
نام خانوادگی
دیدگاه شما