سیم برق افشان

سیم برق افشان

دسته بندی

سیم برق

تعداد ارائه دهنده ها

۰ ارائه دهنده
intro
comment
bookmark
share

filterفیلتر کردن پیشنهادات


شهر

شهر را مشخص کنید

معرفی کالا

نظرات کاربران

سیم برق افشان

سیم برق از کنار هم قرار گرفتن یک یا گروهی از هادی ها ایجاد می شود. سیم افشان از سری کالاهای بسیار پرکاربرد در برقکاری انواع ساختمان های اداری، تجاری، صنعتی و مسکونی است. سیم برق افشان از کنار هم قرار گرفتن تعدادی هادی نازک در قطر  ۰/۲۵ تا ۰/۴ تشکیل شده است.

 

 

 سطح مقطع مورد نظر سیم برق افشان معادل سطح مقطع حاصل از قرار گرفتن تمامی این رشته سیم ها در کنار هم به دست می آید. عایق به کار رفته در این نوع سیم بسته به دمای کارکرد ۷۰،۹۰ یا ۱۰۵ درجه سلسیوس پلی وینیل کلراید (pvc)، از جمله پلیمرهای ترموپلاستیک، نوع C، D و E  است. پی وی سی به عنوان عایق در نگاه اول بسیار سخت و در نگاه دوم بسیار انعطاف پذیر است.

 

 سیم افشان

انواع سیم برق افشان در سیم کشی ساختمان

 

انواع سیم برق افشان

سیم افشان متناسب با جنس هادی آن (مس، آلومینیوم و غیره ) و همچنین سطح ولتاژ مورد استفاده، دسته بندی می شود. در ادامه انواع سیم افشان و استانداردهای لازم برای تولید آن ها ارائه شده است.

جنس سیم برق افشان

 در اکثر موارد جنس هادی سیم برق افشان از مس آنیل شده، است که ویژگی های آن بایستی از الزامات استاندارد ملی ایران ISIRI ۳۰۸۴ و استاندارد بین الملل IEC ۶۰۲۲۸ پیروی می کند.  این در حالی است که با توجه به هزینه بالای سیم های مسی، سیم افشان آلومینومی نیز مورد توجه قرار گرفته است. اما با توجه به این که رسانایی آلومینیوم کمتر از مس است سطح مقطع سیم برق افشان آلومینیومی از مسی بیشتر می باشد.

لازم به ذکر است که هادی در گروه سیم های افشان مطابق با الزامات استاندارد مربوط به کلاس   5و 6 تعیین می شود.

سطح ولتاژ سیم برق افشان

سطح ولتاژ تاثیر به سزایی در تعیین سطح مقطع سیم افشان دارد. به طوری که سیم افشان در ولتاژ ۳۰۰ تا ۵۰۰ ولت با سطح مقطع ۰/۵، ۰/۷۵ و ۱ میلی متر مربع قابل استفاده است. این نوع سیم برای نصب درون انواع لوله برق مانند لوله برق خرطومی، زیر و یا روی گچ کاربرد دارد. تولید سیم فشان در ولتاژ ۳۰۰ تا ۵۰۰ ولت مطابق با الزامات استاندارد ملی ایران به شماره  ۰۶ISIRI(۶۰۷) و یا استاندارد بین المللی  ۶۰۲۲۷ IEC ۰۶   صورت می گیرد.

این در حالی است که در سطح ولتاژهای بالاتر یعنی ۴۵۰ تا ۷۵۰ ولت سطح مقطع سیم برق افشان بین ۱/۵ تا ۲۴۰ میلی متر مربع متغیر خواهد بود.  این نوع سیم افشان برای نصب داخل وسایل برقی و نیز حفاظت سیستم های روشنایی در محیط های خشک درون انواع لوله برق، زیر و روی گچ نصب می شود.

 تولید سیم افشان در سطح ولتاژ ۴۵۰ تا ۷۵۰ ولت مطابق با الزامات استاندارد ملی ایران به شماره  ISIRI(۶۰۷)۰۲  و یا استاندارد بین المللی  ۶۰۲۲۷ IEC ۰۲ انجام می شود. اندازه ضخامت عایق، میانگین قطر خارجی و حداقل مقاومت عایقی در دمای ۷۰ و ۱۰۵ درجه سلسیوس برای سطح مقطع های مختلف از سری موارد مشخص شده در این استاندارد است.

 

 قیمت سیم افشان برق

سیم برق افشان 

موارد استفاده از سیم برق افشان

سیم برق افشان در مقایسه با سایر سیم های مفتولی و نیمه افشان انعطاف بیشتری دارد . کاربرد عمده آن برای نصب داخل وسایل برقی، حفاظت سیستم های روشنایی، در محیط های خشک، درون لوله ها، زیر و روی گچ مناسب است. استفاده از این نوع سیم برای نصب مستقیم روی سینی کابل، کانال ها و مخازن مجاز نیست.

  

خرید سیم افشان  

با توجه به تغییر قیمت مواد اولیه، قیمت سیم افشان هادی برق همواره در حال تغییر بوده و به عوامل مختلفی وابسته است. با وجود ارزان قیمت تر بود سیم آلومینیومی نسبت به مسی، خرید سیم افشان مسی بیشتر از آلومینومی، به ویژه در سطوح مقطع کم برای جریان های پایین، توصیه می شود. این سیم توسط تولیدکنندگان مختلفی ارائه می شود که حسن سابقه آن ها و همچنین توجه به اصول و مقررات از تعیین کننده ترین عوامل خرید سیم افشان مسی از آن ها است.

امتیاز این مطلب:

امتیاز ۴.۰ از ۵ - از مجموع ۳ رای

نظرات کاربران

نام
نام خانوادگی
دیدگاه شما