سیمان پرتلند سرباره ای

سیمان پرتلند سرباره ای

دسته بندی

سیمان آمیخته

تعداد ارائه دهنده ها

۳ ارائه دهنده

توضیحات قیمت

قیمت سیمان سرباره ای به نوع، کیفیت و برند محصول و کیسه ای یا فله ای بودن آن وابسته است. سیمان پرتلند سرباره ای از ترکیب سیمان معمولی با پودر سرباره کوره ذوب آهن تهیه می شود. نوع سیمان سرباره ای با توجه به درصد سرباره تعیین می گردد و بر این اساس قیمت متفاوتی دارد.
intro
comment
bookmark
share

filterفیلتر کردن پیشنهادات


شهر

شهر را مشخص کنید

سیمان پرتلند سرباره ای

فروشندهمحلشماره تماس
عمران مدرن

عمران مدرن

۵

location

تهران

سیمان اصفهان

سیمان اصفهان

۴

اصفهان

phone

******۰۳۱۳۷

سیمان دلیجان

سیمان دلیجان

۴

تهران

phone

******۰۲۱۸۸

ابتدا
۱
انتها

معرفی کالا

نظرات کاربران

سیمان پرتلند سرباره ای (روباره ای)

سیمان پرتلند سرباره ای (روباره ای) به سیمانی گفته می شود که برای تهیه آن، سیمان معمولی را با ۱۵ تا ۹۵ درصد پودر سرباره کوره ذوب آهن مخلوط می کنند. این سرباره به صورت غیرکریستالی (آمورف) مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به خواص مورد انتظار از سیمان ، این درصد می تواند افزایش یا کاهش یابد. در مقایسه سیمان پرتلند سرباره ای با سیمان معمولی می توان گفت که مقاومت آن از سیمان معمولی کمتر بوده اما در مقابل ارزان قیمت تر از سیمان معمولی است. به طور کلی سیمان پرتلند سرباره ای در مقایسه با سیمان پرتلند معمولی ، دیرگیرتر و حرارت هیدراسیون آن کمتر است. سیمان پرتلند سرباره ای پایداری بیشتری در برابر سولفات ها داشته و بتن ساخته شده با آن نفوذپذیری کمتر و دوام بیشتری دارد.

 

سیمان پرتلند سرباره ای
 کیسه سیمان پرتلند سرباره ای

 

قیمت سیمان پرتلند سرباره ای

فروش سیمان پرتلند سرباره ای به دو صورت کیسه ای و فله ای انجام می شود. قیمت سیمان پرتلند سرباره ای به عواملی همچون نوع، کیسه ای یا فله ای بودن، کیفیت متریال سازنده و برند محصول بستگی دارد. به طور کلی، همان طور که پیشتر نیز ذکر گردید قیمت سیمان پرتلند سرباره ای ارزان تر از سیمان معمولی است.

 

انواع سیمان پرتلند سرباره ای

سیمان سرباره ای با توجه به درصد سرباره موجود در ساخت آن به سه دسته تقسیم بندی می گردد:

  • سیمان پرتلند سرباره ای با کمتر از ۲۵ درصد سرباره
  • سیمان پرتلند سرباره ای ضد سولفات با ۲۵ تا ۷۰ درصد سرباره
  • سیمان سرباره ای با بیش از ۷۰ درصد سرباره

سیمان پرتلند سرباره ای با نماد (پ-س) ، ‌سیمان پرتلند سرباره ای ضد سولفات با نماد (پ-س-۵) و سیمان سرباره ای با نماد (س) نشان داده می شود. سیمان پرتلند ضد سولفات سرباره ای در مقابل تهاجم املاح سولفات و یون کلر مقاومت شیمیایی بسیار مطلوبی دارد. بتن ساخته شده با این نوع سیمان از مقاومت خمشی و کششی بالا و مقاومت فشاری بسیار مطلوب در دراز مدت برخوردار است.

 

کاربرد سیمان پرتلند سرباره ای

از سیمان پرتلند سرباره ای می توان در کارهایی همچون آجرچینی و بتن ریزی کف استفاده کرد. از این سیمان می توان در پروژه هایی استفاده کرد که مقاومت های بالا مورد نیاز نباشد. از آنجایی که نفوذپذیری سیمان سرباره ای کمتر است، از عملکرد بهتری در محیط های شیمیایی برخوردار است. از سیمان پرتلند سرباره ای ضد سولفات می توان در سواحل جنوبی کشور، بتن ریزی های حجیم، ساخت کانال های آب و فاضلاب، مخازن ذخیره آب، ساخت سد و ... استفاده کرد.

 

ویژگی های سیمان پرتلند سرباره ای

ویژگی های شیمیایی سیمان پرتلند سرباره ای باید با جدول زیر که در استاندارد ۳۵۱۷ ارائه شده است، مطابقت نماید:

 

جدول ۱- ویژگی های شیمیایی سیمان های سرباره ای

ترکیب شیمیایی

نوع سیمان سرباره ای

روش آزمون

سیمان پرتلند سرباره ای

سیمان پرتلند سرباره ای ضد سولفات

سیمان سرباره ای

حداکثر درصد گوگرد به صورت (SO32-)

۳

۳

۴

استاندارد ملی شماره ۱۶۹۲ ایران

حداکثر درصد گوگرد به صورت سولفید (S2-)

۲

۲

۲

حداکثر درصد باقیمانده نامحلول

۱

۱

۱

حداکثر درصد افت حرارتی

۳

۳

۴

حداکثر درصد قلیایی های قابل حل در آب

-

-

۰/۰۳

 

چنانچه خریدار از تولید کننده گواهی ترکیبات شیمیایی سیمان خریداری شده را دریافت نماید، ترکیب شیمیایی محموله های تحویل شده مندرج در گواهی مذکور می تواند با استفاده از رواداری اختیاری شیمیایی جدول ۲ در نظر گرفته شود.

 

جدول ۲- رواداری اختیاری شیمیایی

ترکیب

رواداری

اکسید سیلسیم (SiO2)

±۳

اکسید آلومینیوم (Al2O3)

±۲

اکسید کلسیم (CaO)

±۳

 

ویژگی های فیزیکی سیمان پرتلند سرباره ای باید با مندرجات جدول زیر مطابقت داشته باشد:

 

جدول ۳- ویژگی فیزیکی سیمان های سرباره ای

 

ویژگی فیزیکی

نوع سیمان سرباره ای

روش آزمون

سیمان پرتلند سرباره ای

سیمان پرتلند سرباره ای ضد سولفات

سیمان سرباره ای

حداقل نرمی (cm2/gr)

۲۸۰۰

۲۸۰۰

۲۸۰۰

۳۹۰

انبساط با آزمون اتوکلاو (حداکثر درصد)

۲

۲

۲

۳۹۱

انقباض با آزمون اتوکلاو (حداکثر درصد)

۱

۱

۱

۳۹۱

زمان گیرش با آزمون ویکات

اولیه (حداقل به دقیقه)

۴۵

۴۵

۴۵

۳۹۲

نهایی (حداکثر به ساعت)

۷

۷

۷

۳۹۲

حداقل تاب فشاری (kg/cm2)

سه روزه

۱۲۰

۱۰۰

-

۳۹۳

هفت روزه

۲۰۰

۱۸۰

۱۰۰

۳۹۳

بیست و هشت روزه

۳۲۰

۳۰۰

۲۲۰

۳۹۳

حداکثر حرارت هیدراتاسیون

هفت روزه

۷۰

۷۰

۷۰

۳۹۴

بیست و هشت روزه

۸۰

۸۰

۸۰

۳۹۴

 

شرایط پذیرش سیمان پرتلند سرباره ای

نمونه برداری از سیمان پرتلند سرباره ای باید به یکی از روش های زیر صورت گیرد:

۱- از هر محموله وارده به کارگاه، kg ۵ نمونه

۲- از محل تسمه نقاله یا لوله انتقال به سیلو، از هر ton ۴۰ سیمان در حال انتقال یا کمتر، kg ۵ نمونه به صورت پیوسته یا ناپیوسته

۳- از محل تخلیه سیمان از سیلو، به ازای هر ton ۱۰۰، kg ۵ نمونه

۴- از انبار کیسه های سیمان، به ازای هر ton ۵ سیمان کیسه ای یا کمتر، یک کیسه به عنوان نمونه

۵- آزمایش های فوق حداکثر ماهی یک بار می باید انجام شوند.

چنانچه ویژگی های نمونه های آزمون شده هر محموله سیمان های سرباره ای با هر یک از ضوابط استاندارد ۳۵۱۷ ایران مطابقت نداشته باشد آن محموله مردود می باشد.

  • چنانچه هر محموله سیمان پرتلند سرباره ای قبل از حمل به صورت فله بیش از شش ماه در سیلوی کارخانه سیمان مانده باشد و یا پس از انجام آزمون ها به صورت بسته بندی (کیسه) بیش از سه ماه در اختیار فروشنده مانده باشد،‌ باید قبل از مصرف دوباره مورد آزمون و انطباق با استاندارد ۳۵۱۷ ایران قرار گیرد.
  • وزن اسمی هر کیسه سیمان پرتلند سرباره ای ۵۰ کیلوگرم می باشد. چنانچه وزن هر کیسه کمتر از ۴۹ کیلوگرم باشد می تواند از سوی خریدار پذیرفته نشود و چنانچه وزن میانگین هر کیسه از ۵۰ کیسه مشابه که به طور تصادفی از یک محموله انتخاب و توزین می شود کمتر از ۵۰ کیلوگرم باشد، کل محموله مردود و غیرقابل پذیرش می باشد.
  • برای هر محموله سیمان پرتلند سرباره ای و سایر سیمان های کیسه ای وارد شده به کارگاه، مشخصات کارخانه و نوع سیمان و تاریخ تولید باید در برگ تحویل ثبت شده باشد.

 

خرید سیمان پرتلند سرباره ای
 سیمان پرتلند سرباره ای

 

بسته بندی و نشانه گذاری سیمان پرتلند سرباره ای

بسته بندی سیمان پرتلند سرباره ای

  • در صورتی که سیمان های سرباره ای در کیسه بارگیری و حمل شود، کیسه ها باید مقاوم و قابل انعطاف باشد، به طوری که مواد خارجی و رطوبت به داخل آن نفوذ نکند و هنگام حمل و نقل پاره نشود. کلیه کیسه ها باید در هنگام بازرسی و تحویل به مصرف کننده کاملا سالم باشد.
  • مشخصات پاکت کاغذی سیمان های کیسه ای باید مطابق با استاندارد ملی ایران به شماره ۴۵۴۳ باشد. استفاده از پاکت ها یا کیسه های نفوذپذیر در برابر رطوبت مجاز نیست.

 

نشانه گذاری سیمان پرتلند سرباره ای

روی هر کیسه محتوی سیمان های پرتلند سرباره ای باید موارد مندرج خوانا و به رنگ آبی نوشته شود:

  • نام سیمان سرباره ای داخل کیسه (بر حسب نوع آن) و نشانه آن.
  • نام کارخانه سازنده و نشانه بازرگانی آن.
  • وزن خالص سیمان سرباره ای داخل کیسه به کیلوگرم.
  • تاریخ تولید سیمان پرتلند سرباره ای باید بر روی هر بسته به طور واضح نوشته شده باشد.

لازم به ذکر است در مواردی که سیمان پرتلند سرباره ای به صورت فله حمل شود باید اطلاعات فوق به اضافه تاریخ تحویل، شماره سفارش، همچنین مشخصات گیرنده کالا در بارنامه منعکس گردیده و همراه محموله ارسال شود.

 

انبار کردن سیمان پرتلند سرباره ای

نگهداری سیمان پرتلند سرباره ای در کیسه و یا به صورت فله در سیلو ، باید مطابق با استاندارد ملی شماره ۲۷۶۱ ایران باشد. به طوری که تشخیص محموله ها از یکدیگر و بازرسی و نمونه برداری از هر یک به آسانی امکان پذیر باشد. محل نگهداری سیمان باید کاملا خشک بوده و رطوبت به داخل آن نفوذ ننماید.

 

شرایط نگهداری و انبار کردن سیمان پرتلند سرباره ای کیسه ای

  • سیمان های کیسه ای باید بر اساس نوع به طور جداگانه در انبار نگهداری شوند، به گونه ای که امکان اشتباه آنها با هم وجود نداشته باشد.
  • سیمان های کیسه ای باید بر روی کف خشک، که دست کم به اندازه ۱۰۰ میلی متر از سطح اطراف خود بالاتر باشند، قرار گیرند.
  • شرایط انبار و ترتیب قرار دادن کیسه های سیمان پرتلند سرباره ای در انبار باید به گونه ای باشد که کیسه ها، به ترتیب ورود به انبار مصرف شوند.
  • در مناطق خشک، حداکثر تعداد کیسه سیمان که می توان بر روی هم انبار کرد ۱۲ پاکت است، مشروط بر اینکه ارتفاع کل آنها از ۱/۸ متر تجاوز نکند. اعداد فوق در مناطق شرجی و با رطوبت نسبی بیش از ۹۰ درصد، به ترتیب ۸ پاکت و ۱/۲ متر می باشد.
  • در مناطق خشک، کیسه های سیمان باید نزدیک به یکدیگر، با فاصله ۵۰ تا ۸۰ میلی متر از یکدیگر قرار داده شوند تا عبور جریان هوا از بین کیسه ها موجب خشک شدن سیمان بشود. در مناطق شرجی و با رطوبت نسبی بیش از ۹۰ درصد، کیسه های سیمان باید به یکدیگر چسبانیده شوند.
  • کیسه های سیمان پرتلند سرباره ای و هر نوع سیمان دیگر، در همه مناطق باید حداقل ۳۰۰ میلی متر از دیوارها و ۶۰۰ میلی متر از سقف فاصله داشته باشند.
  • در مناطق و در فصل هایی که احتمال بارندگی وجود داشته باشد، کیسه های سیمان پرتلند سرباره ای یا باید در انبارهای سرپوشیده نگهداری شود و یا اینکه روی آنها با ورقه های پلاستیکی پوشانیده شده و این ورقه ها به نحو کاملا مطمئنی در اطراف پایدار و محکم شود. در این مناطق و در این فصل ها، درها، پنجره ها و سیستم های تهویه باید بسته نگه داشته شوند تا از جریان هوای مرطوب در انبار جلوگیری شود.
  • سیمان های کیسه ای باید در مناطق با رطوبت نسبی بیش از ۹۰ درصد، ۴۵ روز پس از تولید، و در سایر مناطق ۹۰ روز پس از تولید مصرف شوند و اگر بنا به دلایل غیرقابل اجتناب این امر میسر نشود، این سیمان ها باید قبل از مصرف مورد آزمایش قرار گیرند.
  • سیمان پرتلند سرباره ای و سایر سیمان های کیسه ای که به مدت زیاد انبار شود ممکن است به صورت کلوخه های فشرده درآید. این گونه سیمان ها را باید با غلتانیدن پاکت ها بر روی کف اصلاح کرد تا به صورت پودر درآیند. در صورتی که با یک بار غلتانیدن، کلوخه به پودر تبدیل شود آن را می توان مصرف کرد وگرنه قبل از مصرف باید تحت ضوابط مشخصی کنترل شود.

 

سیمان سرباره ای
نگهداری سیمان پرتلند سرباره ای

 

شرایط نگهداری و انبار کردن سیمان پرتلند سرباره ای فله ای

  • سیمان های فله باید در سیلوهای استاندارد نگهداری شوند.
  • سیلوهای سیمان و شالوده های آنها باید از نظر سازه ای محاسبه و طراحی شده باشند.
  • سیلوهای سیمان باید مجهز به ترازنما، برای تعیین موقعیت تراز سیمان در داخل سیلو، و نیز دریچه ای در پایین برای میل زدن، در صورت طاق زدن سیمان باشند.
  • برای هر محموله وارد شده به کارگاه، مشخصات کارخانه و نوع سیمان پرتلند سرباره ای و تاریخ تولید سیمان باید در برگ تحویل ثبت شده باشد.
  • از آنجا که انتقال سیمان از مخزن کامیون به داخل سیلو به کمک هوای فشرده صورت می گیرد و در نتیجه سیمان به تدریج متورم می شود، نباید بیش از ۸۰ درصد ظرفیت اسمی سیلوها را پر کرد.
  • سیمان های فله را باید بر اساس نوع آنها به طور جداگانه نگهداری کرد، به گونه ای که امکان اشتباه آنها با هم وجود نداشته باشد. نوع سیمان موجود در هر سیلو باید به نحو مناسبی مشخص شود.
  • سیمان پرتلند سرباره ای و سایر سیمان های نگهداری شده در سیلو باید حداکثر ۹۰ روز پس از تولید مصرف شود، و اگر بنا به دلایل غیر قابل اجتناب این امر امکان پذیر نشد، باید قبل از مصرف تحت آزمایش قرار گیرد.

 

تائیدیه کیفیت سیمان پرتلند سرباره ای

بنا به درخواست خریدار، چنانچه در قرارداد خرید سیمان های سرباره ای نیز قید گردیده باشد، فروشنده باید تائیدیه های مبنی بر مطابقت کامل هر محموله با ویژگی های این استاندارد همراه با یک برگ از نتایج آزمون های فیزیکی و شیمیایی آن به هنگام تحویل به خریدار ارائه نماید.

امتیاز این مطلب:

امتیاز ۴.۰ از ۵ - از مجموع ۳ رای

نظرات کاربران

نام
نام خانوادگی
دیدگاه شما