آهک شکفته (مرده)

آهک شکفته (مرده)

تعداد ارائه دهنده ها

۷ ارائه دهنده
intro
comment
bookmark
share

filterفیلتر کردن پیشنهادات


شهر

شهر را مشخص کنید

آهک شکفته (مرده)

فروشندهمحلشماره تماس
عمران مدرن

عمران مدرن

۵

location

تهران

مصالح ساختمانی زندی

مصالح ساختمانی زندی

۴

تهران

phone

******۰۹۱۲۲

مصالح ساختمانی جعفرزاده

مصالح ساختمانی جعفرزاده

۴

تهران

phone

******۰۹۱۴۶

مصالح ساختمانی عبدی

مصالح ساختمانی عبدی

۳

ری

phone

******۰۹۱۹۶

فروشگاه مصالح رسولی

فروشگاه مصالح رسولی

۴

تهران

phone

******۰۹۱۲۳

فروشگاه مصالح ساختمانی یوسفی

فروشگاه مصالح ساختمانی یوسفی

۴

تهران

phone

******۰۹۱۹۵

مصالح ساختمانی مهروانی

مصالح ساختمانی مهروانی

۴

تهران

phone

******۰۹۱۲۸

ابتدا
۱
انتها

معرفی کالا

نظرات کاربران

آهک شکفته ( آهک هیدراته یا آهک مرده)

آهک شکفته همان آهک زنده CaO است که در اثر ترکیب شدن با آب، تبدیل به آهک شکفته یا آهک مرده و یا آهک آب دیده می‌گردد. نام شیمیایی ترکیب آن کلسیم هیدروکسید است. آهک زنده میل ترکیبی شدیدی با آب دارد.

کربنات کلسیم ترکیبی شیمیایی و سنتز با فرمول CaCO3 است از نظر شیمیایی دارای ترکیب هیدروکسید کلسیم بوده.که به ندرت به شکل آهک خالص در طبیعت یافت می گردد.  این سنگ بیشتر به شکل آهک رسی ، آهک ماسه ای و دولومیت یافت می گردد. ساختار آن از بلور های بی رنگ تشکیل شده است.

آهک هیدارته

آهک هیدراته Slaked Lime از طریق ترکیب آهک زنده با آب به دست می آید. آهک شکفته دارای فرمول شیمیایی Ca(OH)2 بوده و به صورت پودری سفید رنگ و یک دست می باشد. به آهک هیدراته ،آهک شکفته نیز می گویند. آهک زنده در برابر هوا و رطوبت نا پایدار است . وجهت تهیه آهک زنده می بایست سنگ آهک را در کوره های افقی حرارت داد.

آهک شکفته چیست ؟

آهک زنده یا هوایی جسمی است که دارای ۹۵ تا ۱۰۰ درصد CaO است خیلی زود با آب ترکیب شده و مطابق واکنش زیر شکفته می شود و در موقع شکفته شدن دمای زیادی آزاد می کند.

CAO + H2O ® + Ca(OH)2 +

تولید آهک شکفته 

شدت این واکنش بسته به درجه حرارتی است که سنگ آهک در آن پخته می شود. چنانچه سنگ آهک در درجه حرارت بیش از ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد پخته می شود ، آهک به دست آمده با آب به کندی ترکیب شده و شکفتن آن کند می شود. آهک مورد استفاده در کارهای ساختمانی آهک شکفته یا هیدراته Ca(OH)2 است ، که بعد از اینکه CO2 موجود در هوا را جذب کرد مطابق واکنش زیر تبدیل به سنگ آهک می شود، این عمل را کربناته شدن و یا سخت شدن می نامند.

  1. CO2 + H2O ® H2CO

برای انجام واکنش فوق باید هوا مرطوب باشد در غیر اینصورت ، بايد ملات را نمناک نگهداشت. و در صورتیکه در روزهای اولیه رطوبت به ملات نرسد ، ملات میسوزد ، و دیگر نمی گیرد.گرفتن ملات آهک شکفته با خاک رس، بخصوص در پی‌ها ، از ترکیب شدن آهک با سیلیس خاک رس می باشد که ، سیلیکات کلسیم به وجود می آید. به دلیل عدم نفوذ گاز کربنیک هوا در پی واکنش بالا به طور مؤثر صورت نمی گیرد.

آهک مرده

  1. چرخه تسکیل آهک مرده، در ماهیت و طبیعت علم شیمی جزء بهترین مثال ها می باشد ، این چرخه برای هر دو آهک با کلسیم و آهک دولومیت درست می باشد.
  2. چرخه فوق ، از واکنش های شیمیایی آهک می باشد که پایه و اساس کاربردهای مختلف آهک را نشان می دهد .
  3. وقتی سنگ آهک (کربنات کلسیم) را در کوره می سوزانیم، تبدیل به آهک زنده شده و دی اکسید کربن را آزاد می نماید.
  4. برای تولید آهک شکفته ( هیدروکسید کلسیم )، آب را به آهک زنده  ( آهک پخته شده ) می افزایند.
  5. دی اکسید کربن، قابلیت جذب به آهک را از طریق هوا دارد و اگر آهک در معرض هوای دارای دی اکسید کربن باشد و یا در پروسه ای به آن، گاز ۲CO تزریق گردد، دوباره تبدیل به کربنات کلسیم می گردد که به آن کربناسیون مجدد یا Recarbonation گفته می شود.
  6. سه ماده اصلی این چرخه به ترتیب به شرح زیر می باشد:
  • سنگ آهک یا کربنات کلسیم
  • آهک زنده یا اکسید کلسیم
  • آهک شکفته یا هیدروکسید کلسیم

 سوزاندن سنگ آهک در حدود ۹۰۰ درجه سانتی گراد رخ می دهد. حرارت کوره ها جهت حصول اطمینان از پخته شدن تمام مناطق و هسته سنگها اغلب تا ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد می باشد.

اکسید کلسیم، ترکیب اصلی آهک زنده است که کیفیت آن وابسته به فاکتورهای مختلفی از جمله خواص فیزیکی، واکنش پذیری با آب و ترکیب شیمیایی می باشد.

آهک زنده به علت دسترسی آسان و ارزان قیمت بودن نسبت به مواد مشابه قلیائی دیگر، نقش اساسی در طیف گسترده ای از فرآیندهای صنعتی دارد و با ضافه نمودن آب به آن، یک واکنش گرمازا می باشد و باعث تولید آهک شکفته می شود .

کاربرد آهک شکفته

  • صنایع نفت و گاز و پترو شیمی
  • صنایع ساختمان
  • استخراج مواد معدنی
  • صنایع شیمیایی
  • تصفیه آب : آهک مرده قادر به جذب ذرات معلق در آب می باشد به همین دلیل از آن برای ته نشین نمودن این ذرات در تصفیه آب استفاده می شود.
  • تولید کاغذ : سالیانه میلیون ها تن آهک شکفته در تولید خمیر کاغذ مورد استفاده قرار می گیرد تا خاصیت سوزانندگی سود کاستیک استفاده شده در ترکیب کاغذ را خنثی سازی نماید.
  • استفاده از هک شکفته در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی 
  • در گاوداری ها و مرغداری ها از این ماده به منظور ضدعفونی و میکروب کشی محیط دامداری استفاده می گردد.

استفاده از  آهک شکفته در تصفیه آب

از اهک هیدراته به صورت گسترده ای در صنعت تصفیه آب و فاضلاب استفاده می شود. اهک قادر است تا ذرات ریز معلق در آب را به صورت لخته دراورده و ته نشین نماید. همچنین امکان تنظیم pH آب های اسیدی را نیز دارد

قیمت آهک هیدراته 

فرآیند هیدراتاسیون آهک پیچیده بوده و نسبت به اختلاط مقدار آب و آهک، به علت ایجاد حرارت و بخار حاصله اساساً از معادله واکنش شیمیایی آن پیروی نمی کند، طبق معادله برای تولید ۱۰۰ تن آهک شکفته بایستی مقدار ۲۴٫۳ تن آب و مقدار ۷۵٫۷ تن آهک زنده لازم است در حالیکه در عمل برای اینکار بایستی ۵۰ تا ۶۰ تن آب مصرف گردد که این مقدار مصرف آب وابسته به میزان اکتیو بودن آهک و همچنین اندازه ذرات آن دارد.

  • آهک شکفته با اینکه اساساً یک ماده خشک می باشد ولی بطور کلی دارای مقادیر کم رطوبت آزاد(کمتر از ۱ %) نیز هست.
  • حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد آهک زنده تولیدی در کشورهای توسعه یافته به آهک شکفته تبدیل می شود ( درصدی که احتمالا بدلیل عدم وجود صنایع بزرگ فولادسازی می باشد).
  • در آهک شکفته شده در آب یا آهک آبدیده، ذرات هیدروکسید کلسیم بصورت سوسپانسیون در آب پخش می شوند که به نام شیرآهک یا دوغاب آهک، یک محصول بسیار پرمصرف و شناخته شده ای می باشد.
  • فرآیند کربناسیون مجدد، اساساً نقطه مقابل و عکس فرآیند کلسیناسیون می باشد. هر دو ماده آهک زنده و آهک شکفته زمانی که برای مدت طولانی در معرض هوا قرار گیرند، شروع به جذب دی اکسید کربن موجود در هوا می کنند بنابراین آهک به حالت اولیه خود (سنگ آهک) برگشته و کربنات کلسیم جایگزین جزء اکسید شیمیایی می شود.

فروش آهک شکفته 

ماده اولیه در تهیه آهک ساختمانی سنگ آهک است که علاوه بر کربنات کلسیم دارای مقادیر جزئی از کربنات منیزیم ، مواد رسی و سیلیسی است. سنگ آهک خالص بلوری و بی‌رنگ است و در بیشتر موارد به واسطه وجود مقادیر کمی از مواد خارجی ، رنگ این نوع از سنگها ، تیره می شود. رنگ قرمز سنگ آهک به دلیل وجود مقدار کمی ترکیبات آهن‌دار در این نوع از سنگ ها است. سنگ آهکی که تا ۹۹/۵ درصد کربنات کلسیم داشته باشد ، سنگ آهک خالص نامیده می شود. درجه سختی سنگ آهک خالص ۳ و وزن مخصوص آن ۲/۷۱ تن بر مترمکعب است.

شکفته کردن آهک

در این مرحله با دقت و مهارت کافی، آن اندازه آب به آهک زنده اضافه می‌شود که فقط اکسید کلسیم هیدراته شود و سیلیکات‌ها و آلومینات کلسیم آب جذب نکنند و به صورت بلورهای هیدراته در نیایند.  برای این منظور اضافه کردن آب را باید در دمای ۲۵۰ تا ۴۰۰ درجه سانتیگراد انجام داد، زیرا در این دما، سیلیکات‌ها، آب جذب نمی‌کنند.

خرید آهک شکفته 

همانطور که توضیح داده شده ، آهک زنده به صورت کلوخه ، که از آهک‌پزی بدست می آید،‌ مستقیماً در کارهای ساختمانی قابل استفاده نیست و باید قبل از استفاده شکفته شود. آهک زنده بسرعت با آب ترکیب می شود و آهک شکفته  یا هیدراته تولید می شود.

این عمل با شکفته و منبسط شدن آهک و ایجاد حرارت همراه است. در صورتی که این عمل با مقدار کمی آب (حدود ۲۲ درصد وزن آهک) صورت گیرد ، آهک پخته و شکفته شده به صورت پودر درمی‌آید و چنانچه مقدار آب افزایش یابد ، ابتدا خمیر و یا دوغاب آهک تشکیل می شود و در صورت استفاده از آب زیادتر شیر آهک به وجود می آید.

شکفته کردن آهک زنده

  • آهک زنده را به روشهای مختلف شکفته می کنند ، که رایج‌ترین این روشها که به صورت دستی و یا صنعتی انجام می شود ، عبارتند از روش تر ، روش خشک و روش شکفتن آهک زیر فشار بخار آب.
  • در روش تر ، روی کلوخه آهک زنده مرتباً آب می پاشند و برای آنکه آهک زنده بهتر با آب ترکیب شود ، آن را مرتباً می زنند تا به صورت شیر آهک در آید. شیر آهک را برای مدتی در گودال باقی می گذارند ، تا آهک شکفته ته‌نشین شود و آب زیادی آن تبخیر شده و یا به زمین ، دور و کف گودال فرو رود. پس از آنکه آهک شکفته به حال خمیر سفت درآمد ، آن را استفاده می کنند.
  • در روش خشک ، کلوخه آهک زنده را در لایه های ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتری پخش کرده و روی آن آب می پاشند و آن را خوب زیر و رو می کنند ، تا آهک بشکفد و این کار برای لایه های بعدی نیز ادامه می یابد. 

روش شکفتن آهک زیر فشار

در روش شکفتن آهک زیر فشار بخار آب ، که به صورت صنعتی ، آهک شکفته می‌شود. ابتدا کلوخه آهک زنده را در واگن ریخته و آن را در استوانه‌های مخصوص این کار قرار می دهند و در آن را می بندند. سپس بخار آب با فشار ۳ تا ۴ اتمسفر به داخل استوانه فولادی دمیده می شود. آهک زنده پس از اینکه ۳ تا ۴ ساعت زیر فشار بخار آب باقی ماند ، می شکفد و گرد آهک شکفته به دست می آید. آهک شکفته را می توان ، انبار و بسته‌بندی و نگهداری کرد و حمل و نقل آن آسانتر از آهک آزاد است.

الک کردن آهک شکفته

آهک را پس از شکفته شدن باید از الکهای ویژه‌ای عبور داد و بر اساس اندازه ذرات ، آن را به صورت زیر دسته‌بندی کرد:

  • آهک سبک : که نرم‌ترین قسمت آن است و درجه خلوص آن نیز بالا است.
  • آهک هیدرولیک معمولی : که از الک رد نشده است و باید آن را دوباره آسیاب و بوجاری کرد.
  • آهک‌های سنگین : که دانه‌های آنها دارای ماهیت سیمان است و مقدار سیلیکات آن  زیاد است.
  • نخاله آهک : شامل سنگ آهک‌های نپخته است که در برابر آب شکفته نمی‌شود و حاوی مقدار زیادی سیلیکات است.

خواص و ویژگیهای آهک شکفته 

  • آهک مورد استفاده در کارهای ساختمانی به صورت زنده یا شکفته دارای خواص و ویژگی های زیر است:
  • آهک زنده در اثر ترکیب با آب شکفته و منبسط می شود ، و حرارت زیادی تولید می کند ، هر چه مقدار CaO  در آهک زنده زیادتر باشد ، بیشتر با آب ترکیب می شود و حجم آهک شکفته نیز بیشتر می شود. حجم آهکهای پرمایه پس از شکفتن ۲ تا ۳/۵ برابر و آهکهای کم مایه ۱/۵ تا ۲ برابر افزایش می یابد.
  • ذرات گرد آهک شکفته باید ریزتر از ۰/۲ میلیمتر باشد ، به علت نرم بودن ذرات آهک و تولید خمیر با آب ، در تهیه ملات برای بنایی و شفته‌ریزی به کار می‌رود.
  • حجم ملات ماسه آهک و شفته آهکی ثابت است. و پس از اینکه ، این ملاتها گرفت و سفت و سخت شد. ازدیاد و یا کاهش حجم پیدا نمی کند (باد نمی کند و جمع نمی شود).
  • خمیر آهک و یا آبهای آهکدار ، فلزها به ویژه سرب ، روی و آلومینیوم را در خود حل می کند ، از این رو باید لوله های فلزی و بخصو لوله های آهن سفید (فولاد روی اندود شده) را قبل از قرار دادن در مجاورت و یا در داخل ملاتهای آهک و یا ملات سیمان و آهک (باتارد) قیراندود کرد.
  • آهک در محیطهای مرطوب ، گاز کربنیک هوا را جذب کرده و تشکیل کربنات کلسیم می دهد ، و یا تحت شرایطی با سیلیس ترکیب می شود و تشکیل ، هیدروسیلیکات کلسیم می دهد ، که در فشار زیاد و حرارت ناشی از بخارآب می‌توان آجر ماسه آهکی تهیه کرد.

خرید ملات آهک هیدراته 

ملات آهک شکفته و ماسه ، در برابر هوا با جذب CO2 تبدیل به کربنات کلسیم می شود. این عمل در صورتی که هوا نمناک باشد و یا ملات نمناک نگه داشته شود صورت می گیرد. اگر در روزهای نخست پس از مصرف ، ملات ماسه و آهک ، به آن رطوبت نرسد گیرش ملات آهکی از بین می رود و اصطلاحاً می گویند که ملات سوخته است. در گرفتن و سفت و سخت شدن ملات آهک شکفته با خاک رس نیازی به CO2 هوا نیست ، بلکه آهک با سیلیس خاک رس ترکیب شده و سیلیکات کلسیم ، تشکیل می شود.

مقاومت فشاری ملاتهای آهکی بسته به نسبت آهک مصرفی و نوع خاک مصرفی ، عمر ملات مصرفی و درجه حرارت محیط متغیر است. در جدول زیر تاب فشاری انواع ملاتهای آهکی نشان داده شده است.

استفاده از آهک مرده

آهک را پس از شکفته شدن باید از الکهای ویژه‌ای عبور داد و بر اساس اندازه ذرات، آن را به صورت زیر دسته‌بندی کرد:

  • آهک سبک : که نرم‌ترین قسمت آن است و درجه خلوص آن نیز بالا است.
  • آهک هیدرولیک معمولی : که از الک رد نشده است و باید آن را دوباره آسیاب و بوجاری کرد.
  • آهک‌های سنگین : که دانه‌های آنها دارای ماهیت سیمان است و مقدار سیلیکات آن زیاد است.
  • نخاله آهک : شامل سنگ آهک‌های نپخته است که در برابر آب شکفته نمی‌شود و حاوی مقدار زیادی سیلیکات است.

کاربرد آهک هیدراته 

آهک کاربردهای زیادی در کارهای ساختمان‌سازی و تهیه فرآورده‌های صنعتی و شیمیایی دارد که به بسیاری از آنها اشاره می‌کنیم:

  1. تهیه ظرفهای چینی : چینی‌ها در واقع از انواع سرامیک محسوب می‌شوند و به دو دسته چینی‌های اصل یا چینی‌های سخت و چینی‌های بدلی تقسیم می‌شوند.
  2. تهیه شیشه‌های معمولی : عمدتا شامل سیلیس، کربنات کلسیم (یا آهک)، کربنات سدیم و زغال کک است.
  3. تهیه سیمان : در ابتدا از سنگ آسیاب برای پودر کردن مخلوط و از کوره‌های ثابت استفاده می‌شد.
  4. تهیه ساروج : ساروج یا ملات، مخلوطی از آهک، ماسه و آب است که بر خلاف سیمان در داخل آب خود را نمی‌گیرد و سفت نمی‌شود، ولی در مجاورت هوا به علت جذب گاز دی‌اکسیدکربن و تشکیل سنگ آهک، به تدریج سفت می‌شود.
  5. در قندسازی : می‌توان از ریشه گیاه چغندر، قند استخراج کرد.
  6. در دباغی پوست : قبل از دباغی پوست باید عملیات آماده‌سازی را، به منظور حذف ضایعات باقیمانده بر روی پوست، بر روی آن انجام داد.
  7. یکی دیگر از مصارف عمده آهک در صنایع شیمیایی و در آزمایشگاه‌های شیمی، تهیه هیدروکسید سدیم از کربنات سدیم و هیدروکسید آمونیوم از کلرید آمونیم است.

آهک آب دیده 

در موقع کار اغلب آهک شکفته را سرند کرده و مصرف می‌نمایند. ولی چون ممکن است کلوخه‌های کوچک آب ندیده آهک، از سوراخ‌های سرند گذشته و وارد پی گردند و بعداً در داخل پی باز شوند این روش معمولاً مناسب نیست. برای استفاده صحیح از شیرآهک استفاده می‌شود. به این منظور، ابتدا آهک آب دیده را در حوضچه‌های کوچکی می‌ریزند، روی آن آب می‌بندند و برای مصرف از آن استفاده می‌کنند. اشکال این روش اینست که مصرف‌کننده در محل به رنگ سفید آب آهک اکتفا کرده و اغلب از میزان آهک مخلوط شده در شیر آهک بی اطلاع می‌باشد. در صورت کمتر بودن آهک مصرفی از ۲۰۰ الی ۲۵۰ کیلوگرم بر متر مکعب خاک محل مورد استفاده، شفته به دست آمده نامرغوب بوده و مطمئن نیست. این شفته باید حتماً خارج از محل استفاده (مثل پی) ساخته شده و کاملاً مخلوط گردیده و سپس به محل پی ریخته شود.

کاربرد آهک هیدراته یا آهک مرده  

‌یکی از موارد استفاده از آهک شکفته ، کاربرد آن در تهیه سیمان‌ است. آهکی که در تهیه‌ی سیمان استفاده می‌شود آهک هیدراته است. برای تولید سیمان در حدود 60 الی 70 درصد آهک هیدراته و خاک لازم است. مخلوط را در کوره حرارت می‌دهند و پس از خروج کربن دی اکسید از آن آهک شکفته باقی می‌ماند.

نوعی سیمان که از آهک شکفته تهیه می‌شود سیمان پرتلند آهکی است. 6 الی 20 درصد این سیمان را آهک شکفته تشکیل می‌دهد. به دلیل نرمی زیاد این سیمان و همچنین دارا بودن آهک دارای نفوذ پذیری و مقاومت بیشتری نسبت به سیمان پرتلند معمولی دارد. سیمان پرتلند آهکی دوام بیشتری در مقابل تغییر دما دارد. برای مخلوط کردن این سیمان با آب برای تهیه‌ی بتن، نسبت آب کمتری نسبت به سیمان پرتلند معمولی نیاز است. رنگ بتن حاصل از این نوع سیمان نسبت به سیمان پرتلند معمولی روشن‌تر است و همچنین سطح آن صاف‌تر می‌باشد. سیمان پرتلند آهکی روانی و شکل پذیری بهتر نسبت به سیمان پرتلند معمولی دارد. این نوع سیمان پس از استفاده در بتن دچار آب انداختگی کمتری می‌شود.

آهک هیدراته در آجر ماسه سنگی 

آجر ماسه سنگی یکی دیگر از محصولات ساختمانی است که در تولید آن از آهک هیدراته استفاده می‌شود. این نوه ماسه از ترکیب ماسه سیلیسی و آهک شکفته ، تحت فشار زیاد پخته می‌شود. مقاومت این نوع ماسه در صورت مرغوبیت مواد اولیه استفاده شده در تولید آن تا 500 كیلوگرم بر سانتی متر مربع است.

آهک شکفته در آجر ماسه آهکی 

آجر ماسه آهکی یکی دیگر از محصولات تولید شده ساختمانی است که در آن آهک شکفته نقش به سزایی دارد. این نوع آجر در پی سازی، کف‌های ساختمان، دیوارهای حمال، سقف، نماسازی، پیاده‌روها استفاده می‌شود. تولید آجر ماسه آهکی مواد نسبتاً ارزان تمام می‌شود برای همین برای استفاده در ساختمان و بناها اقتصادی است. همچنین می‌تواند فشار بالایی را تحمل کند و عایق صوتی است. این آجر دارای رنگ یکنواختی است و به همین دلیل از نظر زیبایی و کاربرد نما استفاده‌ی بسیاری دارد. آجر ماسه آهکی به دلیل استفاده از آهک هیدراته آب را جذب نمی‌کند و روی آن شوره به وجود نمی‌آید. همچنین دوام بیشتری نسبت به آجرهای رسی دارد.

کاربرد آهک هیدراته 

آهک شکفته در صنایع مختلف کاربردهای زیادی دارد که یکی از موارد استفاده از هیدروکسید کلسیم، در تهیه سیمان است. برای تولیتد سیمان در حدود 60 الی 70 درصد آهک هیدراته و خاک به کار برده می شود که آن ها را در کوره حرارت داده و پس از خارج کردن کربن دی اکسید، آهک هیراته باقی می ماند.

خرید آهک شکفته  (آهک کشته)

  • سیمان هایی که از طریق آهک شکفته تشکیل می شوند دارای نفوذپذیری و مقاومت بیشتری هستند.سیمان تشکیل شده از آهک هیدراته، دوام بیشتری در مقابل تغییر دما نیز دارد. از دیگر کاربرد آهک شکفته در صنعت می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • آهک شکفته می تواند در انواع تصفیه آب، مصارف ساختمانی و صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرد.
  • آهک شکفته فعال “AHL” در کاربردهای تصفیه آب عملکرد بالاتری را ارائه می دهد.
  • آهک شکفته FGT در انواع امور مربوط به گاز دودکش کاربرد دارد.
  • (هیدروکسید کلسیم) در شرایط حذف گاز اسیدی که به عملکرد صنایع کمک فراوانی می کند، استفاده می شود.
  • آهک شکفته SP یک آهک هیدراته مخصوص است که فلزات به کار رفته شده در آن، کم است.
  • آهک شکفته گرید غذایی که به عنوان هیدروکسید کلسیم شناخته می شود، دارای درجه و خلوص بالا برای کیفیت مواد غذایی است که در طیف گسترده ای از کاربردهای صنایع غذایی استفاده می شود. هیدروکسید کلسیم به دو صورت خشک و دوغاب موجود است.
  • آهک شکفته با خلوص بالا به عنوان هیدروکسید کلسیم در دسترس است که می تواند در طیف گسترده ای از کاربردهای تولید مواد شیمیایی که خلوص و واکنش آن مهم است استفاده شود.
  • هیدروکسید کلسیم برای پاسخگویی به نیازهای دقیق صنعت به خصوص برای افزودنیهای نفتی طراحی شده است.
  • آهک شکفته را می توان به دوغابی مانند هیدروکسید کلسیم مایع تبدیل کرد، این یک فرم با کاربرد آسان است که دارای ویژگی های عالی برای حمل و نقل مواد است.
  • آهک شکفته می تواند به بتونه آهک معماری تبدیل شود که از آن در مصارف ساختمانی و مرمت استفاده می شود.

راهنمای خرید آهک مرده

از چه نوع آهکی باید استفاده کرد ؟ آهک مرده یا زنده ؟ اینکه از کدام آهک استفاده کنیم به تناژی که مورد نیاز هست بستگی دارد . از دیدگاه عملیاتی معمولا شرکت هایی که مثرف بالایی از آهک شکفته دارندبه صرفه تر است که از آهک زنده استفاده کنند تا آهک مرده 

این نکته حائز اهمیت است که آهک زنده و آهک هیدراته در میزان آب کنترل شده اضافه شده به آن است پس به صرفه تر است که برای شرکت هایی که مصرف بالایی دارند از آهک زنده استفاده شود.

فروش آهک هیدراته یا آهک شکفته

با توجه به استفاده گسترده از آهک شکفته، اغلب فروشندگان مصالح تامین کننده آهک شکفته مورد نیاز ساخت و ساز هستند. برای سفارش آهک هیدراته و استعلام قیمت با کارشناسان عمران مدرن تماس بگیرید. ما تامین کنندگان برتر کشور را می‌شناسیم و ارزان ترین قیمت آهک شکفته را برای شما تامین خواهیم کرد. 

تاثیر آهک شکفته بر خواص فیزیکی و مکانیکی بتن های سبک

یکی از مشکلات اساسی اجرای سازه های بزرگ، به خصوص ساختمانهای مرتفع و پلهای بزرگ بتنی وزن قابل توجه آن هاست. به همین دلیل استفاده از بتنهای سبک در بسیاری از پروژه های عمرانی رو به افزایش میباشد. استفاده از بتن سبک باعث کاهش بار مرده و درنتیجه کاهش نیروهای ناشی از زلزله میشود، و همچنین ابعاد فونداسیون و ستونها کاهش یافته و هزینه ساخت پایین می آید. با توجه به اینکه آهک شکفته واکنش پذیری مناسبی با سنگدانه های سبک دارد، در نتیجه میتواند ناحیه انتقال بین سنگدانه ها را بهبود بخشد؛ و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد.

ملات ماسه و آهک

ملات ماسه و آهک یک ملات هوایی است که از مخلوط آهک شکفته ، ماسه و آب به نسبت های مختلف به دست می آید. ملات ماسه آهکی ، با مخلوط کردن یک قسمت آهک شکفته به صورت دوغاب ، با سه قسمت یا پنج قسمت ماسه ساخته می‌شود. این مخلوط کم کم از هوا گاز کربنیک جذب می کند و به کربنات کلسیم تبدیل می شود. ماسه موجود در ملات باعث می شود که هوا به داخل ملات راه یابد و آهک بهتر CO2 هوا را جذب کند. معمولاً در کارهای بنایی که از ملات ماسه و آهک استفاده می شود یک قسمت آهک شکفته به صورت دوغاب با سه قسمت ماسه مخلوط می شود. از این ملات بیشتر برای اندود استفاده می کنند ، ملات ماسه‌ آهکی برای کارهای آجری و سنگی که امکان جذب گاز کربنیک هوا توسط ملات وجود ندارد ، مناسب نیست.

ملات آهک شکفته و خاک رس

این ملات ، مانند ملاتهای آبی است و گرفتن و سفت و سخت شدن آن نیز همانند ملاتهای آبی است. آهک شکفته با سیلیس خاک رس ترکیب می شود و سیلیکات کلسیم به وجود می آید. برای گرفتن و سفت و سخت شدن ملات احتیاجی به CO2 هوا ندارد ، برای ساختن این ملات ، آهک شکفته و خاک رس را به نسبت ۱ به ۳ با مقدار لازم آب مخلوط می کنند و خوب هم می زنند تا ملات آهک شکفته و خاک رس به دست آید. جنس خاک رس و شکل بلوردانه های خاک رس در ترکیب شدن آن با دوغاب آهک مؤثر است و هر چه دانه های پولکی خاک رس ، یکنواخت‌تر در خاک پخش شده باشد و دانه های آن نیز ریزدانه‌تر باشد ، مقاومت ملات آهک شکفته و خاک رس افزایش می یابد.

ملات شفته آهکی

شفته آهکی ، ملات آبی است که از هزاران سال پیش تاکنون در ساختن پی بناها ، پله ‌ها ، آبگیرها و مانند اینها و نیز برای پایدار کردن زمینها سست و ساختن زیر پی ساختمان و پی راه از آن استفاده می کنند. گرفتن و سفت و سخت شدن ملات شفته آهکی همانند ملات آهک شکفته و خاک رس است ، سیلیس موجود در خاک رس و دوغاب آهک به کندی با همدیگر ترکیب و به سیلیکات کلسیم تبدیل می شوند. مقاومت شفته آهکی نیز بستگی به جنس و مقدار آهک شکفته ، جنس خاک و دانه‌بندی آن و به ویژه مقدار خاک رس موجود در خاک و بخش آن در خاک و همچنین روش ساخت و عمل آوردن شفته آهکی دارد. به طور کلی شفته آهکی را می توان با هر خاکی که دارای خاک رس باشد ساخت ، اما بهترین خاک برای ساختن شفته آهکی ، خاک برگرفته از زمین شنی با دانه‌بندی پیوسته است. شفته آهکی همانند ملات آهک شکفته و خاک رس در هوای گرم بهتر و زودتر می گیرد و سفت و سخت می‌شود، از این رو شفته آهکی در جاهای گرم زودتر از مناطق سردسیر می‌گیرد و مناسب‌تر است.

امتیاز این مطلب:

امتیاز ۴.۰ از ۵ - از مجموع ۳ رای

نظرات کاربران

نام
نام خانوادگی
دیدگاه شما