آجر شیل

آجر شیل از جدیدترین انواع آجر است که امروزه برای ساخت و طراحی نما و طراحی کفسازی مورد استفاده قرار می گیرند. به آجر نما شیل ، آجر پلاک نیز می گویند. انواع آجر شیل که برای کفسازی مورد استفاده قرار می گیرد، به شکل مربع بوده و در رنگ های متنوع تولید می شوند. رنگ های متنوع آجر شیل شامل گلبهی، زرد و کرمی و ... می شود.

 

آجر شیل
آجر نما شیل

 

از ویژگی های بارز آجر شیل می توان به سطح صیقلی و صاف آن اشاره کرد. سطح صاف آجر شیل در زیبایی نمای ساختمان تاثیر زیادی دارد. رنگ آجر نما شیل کاملا طبیعی است و بر اثر گذر زمان دچار فرسودگی و یا رنگ پریدگی نخواهد شد. به علت کیفیت و نوع مواد اولیه انواع آجر شیل ، این نوع آجر بر اثر آلودگی ها تغییر رنگ نداده و جرم نمی گیرد. در میان همه انواع آجر شیل آجر شیل قرمز از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

 

قیمت آجر نما شیل

قیمت آجر نما شیل به عوامل گوناگونی مانند رنگ، ابعاد، متراژ پروژه و عواملی از این دست بستگی دارد. هزینه های بالاسری مانند حمل و نقل و باربری تا محل نیز باید در نظر گرفته شوند. خاک مورد استفاده در تولید آجر شیل باید از کیفیت خوبی برخوردار بوده و بدون ناخالصی یا مواد شیمیایی باشد. هر چه خاک مورد استفاده در تولید آجر نما شیل مرغوب تر و با کیفیت بالاتری باشد، قیمت آجر نما شیل نیز بیشتر خواهد بود. 

 

آجر نما شیل
انواع رنگی آجر شیل

 

انواع آجر شیل

آجر شیل جزو مصالح مدرن به حساب می آید. از این مصالح نوین ساختمانی در ساخت نمای ساختمان های بلند مرتبه با انواع کاربری های مسکونی، تجاری و ... استفاده می شود. آجر نما شیل از ترکیب نوعی سنگ رسوبی آسیاب شده به نام سنگ شیل با کانی هایی مانند کوارتز، آلبیت و کلسیت تولید می شود. 

 

آجر شیل
آجر کفسازی شیل

 

کاربرد آجر شیل

از آجر نما شیل در طراحی نمای ساختمان های اداری، مسکونی، تجاری و ... می توان استفاده کرد. هم چنین آجر شیل گزینه مناسبی برای کفسازی حیاط، باغ ویلاها، بالکن، ساخت باربیکیو یا کف فرش پیاده رو ها می باشد. از دیگر کاربرد های مهم آجر شیل ، استفاده از آن در طراحی نمای داخلی است. آجر نما شیل یک نمای پست مدرن برای فضای داخلی ساختمان ها ایجاد می کند که از محبوبیت بالایی برخوردار است.

 

آجر نما شیل
آجر شیل سفید

 

تولید آجر شیل

از مهم ترین فاکتور ها در تولید آجر شیل ، نوع خاک و متریال اولیه مورد استفاده در آن است. در ادامه به بررسی خاک مورد نیاز در تولید آجر شیل می پردازیم. به طور کلی خاک شیل ، متریال اولیه است. خاک شیل از آسیاب کردن سنگ های رسوبی به دست می آید. این سنگ های رسوبی از کانی های کلیست و کوارتز ساخته شده اند. این کانی های اولیه هستند که ویژگی های اصلی آجر شیل را به وجود می آورند. 

 

آجر نما شیل
سطوح صاف آجر شیل

 

ویژگی هایی مانند استحکام بالا در برابر فشار و ضربه و هم چنین جذب آب پایین، مهم ترین آیتم هایی هستند که از کانی ها به آجر شیل انتقال پیدا می کنند. رنگ طبیعی خاک شیل، تم های متفاوت رنگی برای انواع آجر نما شیل به وجود می آورد. آجر شیل در دمای ۹۰۰ تا ۱۱۰۰ درجه سانتیگراد پخته می شود. بسته به دمایی که آجر شیل در آن پخته می شود، رنگ متفاوتی پیدا کرده و در انواع طیف های گلبهی تا زرد و قرمز ادامه دارد.

 

ابعاد آجر شیل

آجر نما شیل ابعاد استانداردی دارد که معمولا در همان ابعاد تولید شده و  در بازار عرضه می شوند. برش آجر شیل نیز به دلیل سختی بالایی که دارد، چندان کار ساده ای نیست و باید با دستگاه برش یا صفحه گرانیت صورت گیرد. آجر شیل به دلیل ظاهر خاصی که دارد، با آجر های سنتی و یا قزاقی اشتباه گرفته می شود. در بسیاری از طراحی ها نیز به جای آجر قزاقی یا سنتی از نوع آجر شیل استفاده می شود تا علاوه بر ظاهر جذابی که دارد از ویژگی ها و مزایای خاص آن بهره مند شویم.

 

مزایای آجر نما شیل

  • مقاومت: آجر شیل در برابر ضربه یا فشار از مقاومت بالایی برخوردار است. به همین علت استفاده از آن برای نمای ساختمان ها و کفسازی گزینه بسیار مناسبی می باشد.
  • جذب کم آب: آجر نما شیل میزان رطوبت پذیری کمی داشته و آب کمی به خود جذب می کند.
  • پایداری در برابر اشعه خورشید: آجر شیل در برابر اشعه خورشید و تابش آفتاب مقاوم است و تغییر رنگ نمی دهد. این امر دوام این محصول را بالا برده و طول عمر آن را افزایش می دهد.
  • ضد سایش: ویژگی ضد سایش و خراشیدگی آجر شیل استفاده از آن را برای پوشش کف بسیار مناسب می سازد.
  • مقاوم بودن در برابر حرارت: آجر های شیل ضد حریق هستند و در برابر حرارت بالا آسیب نمی بینند.

 

آجر نما شیل
انواع رنگ های آجر های شیل

 

  • ضد شوره بودن: آجر نما شیل بر خلاف دیگر انواع آجر نما، ضد شوره بوده و ظاهر خود را در طول زمان به خوبی حفظ می کند.
  • ظاهر زیبا: یکی از مزایای مهم آجر شیل ظاهر زیبا و جذاب آن می باشد. آجر شیل سطوح صافی دارد و استفاده از آن در طراحی نمای ساختمان، ظاهر بسیار جذابی ایجاد می کند. 
  • کاهش آلودگی هوا: متریال آجر شیل دوست دار محیط زیست است و تولید آن از لحاظ زیست محیطی هیچ آلودگی ایجاد نمی کند.